یک نمره برای جواب پ یا گزینه سوم در سوالات زیر:۷-۱۴-۲۵-۳۲-۳۳-۳۴

یک نمره برای جواب ت یا گزینه چهارم در سوالات زیر:۵-۱۵-۱۷-۲۱-۲۷-۲۸-۲۹-۳۱
یک نمره برای جواب ث یا گزینه پنجم در سوالات زیر:۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۲۰
ارزشیابی:۱-۲-۳-۴-۲۵-۲۶-۲۷-۲۸-۲۹-۳۰-۳۱-۳۲-۳۳-۳۴
استنباط:۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸-۱۹-۲۰-۲۱-۲۲-۲۳-۲۴
تحلیل:۵-۶-۷-۸-۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳
استدلال قیاسی:۳-۱۳-۲۰-۲۱-۲۴-۲۵-۲۶-۲۸-۲۹-۳۰-۳۱-۳۲-۳۳-۳۴
استدلال استقرایی:۱-۲-۴-۵-۶-۸-۹-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸-۱۹-۲۲-۲۳-۲۷
فاسیون و فاسیون اعتبار این آزمون را با بهره گرفتن از روش کودر ریچاردسون بین۰٫ ۶۸تا ۰٫ ۷۰گزارش کردند در پژوهش(عسگری،ملکی،۱۳۸۹)نیز پایایی آزمون با روش کودر ریچاردسون ۰٫ ۶۸و با روش باز آزمایی با فاصله ی ۴ ماهه ۰٫ ۶۳برآورد شده همچنین روایی آزمون با تحلیل عاملی مولفه‌های اصلی سوالات صورت گرفته و توسط متخصصان تأیید شده است(فاسیون و فاسیون ۱۹۹۸ به نقل از عسگری و ملکی،۱۳۸۹). در پژوهش دیگری که در ایران انجام گرفت پایایی فرم ایرانی پرسشنامه با بهره گرفتن از روش دو نیمه کردن ۰٫ ۷۸با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ ۰٫ ۸۳گزارش شد(مهری نژاد،۱۳۸۶).
به دانشجویان خاطر نشان شد که مدت زمان صرف شده برای این آزمون ۶۰ دقیقه می‌باشد.
۳-۵-۴- پرسشنامه کفایت اجتماعی
این پرسشنامه ویژه نوجوانان می‌باشد که یک ابزار۴۷ سوالی است که براساس نظریه ی فلنر (۱۹۹۰)ساخته شده است برآورد پایایی و روایی این آزمون توسط پرندین (۱۳۸۵)در استان تهران بر روی ۴۵۰ نفر صورت گرفته است. این پرسشنامه براساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است که یکی از رایج ترین مقیاس‌ها ی اندازه گیری در تحقیقاتی که براساس پرشنامه انجام می‌شود که توسط رنسیس لیکرت (۱۹۰۳-۱۹۸۱)ابداع شد در این مقیاس با طیف محقق با توجه به موضوع تحقیق خود تعدادی گویه را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد تا براساس گویه‌ها و پاسخ‌های چند گانه میزان گرایش خود را مشخص می‌کنند.
براساس این روش از تحلیل نمره‌های بدست آمده را جمع کرده و سپس براساس سه ترتیب زیر قضاوت کنید بدین منظور که در صورتی که نمرات پرسشنامه بین ۴۷ تا ۱۱۷ باشد میزان کفایت اجتماعی در این جامعه بسیار خوب است اگر نمرات پرسشنامه بین ۱۱۷ تا ۱۸۸ باشد میزان کفایت اجتماعی در این جامعه در سطح متوسطی است و اگرچه نمرات بالای ۱۸۸ باشد میزان کفایت اجتماعی ضعیف است. لازم به ذکر است که تعدادی از سوالات دارای نمره بندی معکوس می‌باشد باید توجه داشت که میزان امتیازهای فوق برای یک پرسشنامه است در صورتی که به عنوان مثال شما ۱۰ پرسشنامه داشته باشید باید امتیازها را ضربدر ۱۰ کنید. (پیری،اسدبان،۱۳۹۰)
اعتبار و پایایی:جهت برآورد ضریب پایایی مقیاس از دو روش آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بین دو بار اجرا(بازآزمایی)استفاده شده است از روش الفای کرونباخ برای بررسی همسانی درونی مقیاس و خرده مقیاس‌ها استفاده گردیده است و ضریب آلفای به دست آمده از حذف سوالاتی که همبستگی کمی‌با نمره کل داشتند برابر با ۸۸۴=آلفامی‌باشد که نشان می‌دهد پرسشنامه از ضریب همبستگی همسانی درونی قابل قبول و مطلوبی برخوردار است. برای استفاده از روش پایایی علاوه بر ضریب آلفا از بازآزمایی هم استفاده شده استپرسشنامه بر روی ۳۰ نفر در فاصله ی زمانی ۴ هفته اجرا گردیده است ضریب همبستگی بین ۲ بار اجرا و بازآزمایی (۸۹۹= آر به دست آمده به منظور بررسی روایی پرسشنامه روایی محتوایی و روایی سازه مورد استفاده قرار گرفته است از نظر روایی محتوایی با توجه به پشتوانه مطرح شد توسط فلنر از دیدگاه متخصصان روانشناسی و روانسنجی روایی صوری و منطقی آن تأیید شده است. روایی سازه این پرسشنامه از طریق دو روش مورد بررسی قرار گرفته است همچنین روایی سازه مقیاس به وسیله‌ی تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفته است مقدار kmv کفایت نمونه برداری برابر با ۸۲۶/۰می‌باشد بنابرین روایی بیرونی پژوهشی که نمونه‌ای از حجم نمونه مکفی است مشاهده شده استهمچنین مقادیر مرتبط با همبستگی سوالات با کل آزمون در راستای تحلیل مولفه‌های اصلی بالاتر از ۵۰/۰ قرار دارند که نشان از همبستگی بالایی بین تک تک سوالات با کل آزمون دارد[۹۰].
در پرسشنامه ی کفایت اجتماعی هر سوال دارای ۷ گزینه که شامل کاملأموافقم،موافقم،تا حدی موافقم،نظری ندارم،تا حدی مخالفم،مخالفم،کاملأ مخالفم می‌باشد و آزمودنی باید گزینه ای را انتخاب کند که بیشتر بیانگر احساسات و نظرات او باشدروش نمره گذاری به شیوه ی لیکرتی[۹۱]می‌باشد و از سیستم ۱ تا ۷ پیروی می‌کند به این ترتیب که اگر آزمودنی گزینه‌ی کاملأ مخالفم را انتخاب کند نمره‌ی ۱،مخالفم نمره ۲،تا حدی مخالفم نمره ۳،نظری ندارم نمره ۴،تا حدی موافقم نمره ۵ ،موافقم نمره ۶ و کاملأ موافقم نمره ۷ می‌گیرد.
همچنین سوالات ۳،۶،۸،۹،۱۱،۱۲،۱۵،۱۶،۲۱،۲۵،۲۶،۲۸،۳۲،۳۶،۳۷،۳۸،۴۴،۴۵به صورت معکوس نمره گذاری می‌شوند به این صورت که کاملأ موافقم نمره ۱ و به کاملأ مخالفم نمره ۷ تعلق می‌گیرد.
۳-۶- روش اجرا
ابتدا پژوهشگر با مراجعه به جامعه آماری مورد نظر (دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد رودهن)پژوهش خود را انجام داده است. در وهله ی اول مجوز گرفته شد و بعد به دانشگاه مراجعه شد پس از انتخاب نمونه به آنها پرسشنامه داده شد و در آخر بعد از جمع آوری داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

۳-۷- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات
در این پژوهش از شاخص‌های مرکزی و شاخص‌های پراکندگی استفاده شده است و همچنین از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه،با بهره گرفتن از نرم افزار spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌ها
۴-۱- مقدمه
در این فصل تحلیل داده‌ها در دو بخش توصیف و آزمون فرضیه‌ها ارائه شده اند. دربخش اول متغییرها با شاخص‌های گرایش مرکزی و پراکندگی توصیف شده اند. در بخش دوم، فرضیه‌ها با آزمون رگرسیون چندگانه و ساده بررسی شده اند. برای بررسی طبیعی بودن متغییرها دو روش ارائه شده است. در روش اول می‌توان خارج قسمت مقدار کجی/کشیدگی بر خطای معیار کجی/کشیدگی را برحسب توزیع نرمال با مقدار بحرانی ۹۶/۱ در سطح آلفای ۵ درصد بررسی کرد و روش دوم آزمون‌های نرمال بودن است. مقادیر پرت چند متغییری با روش فاصله ماهالانوبیس بررسی و در صورت موجود بودن به صورت حذف موردی از تحلیل کنار گذاشته شده اند.
جدول ۴-۱ شاخص‌های توصیفی کفایت اجتماعی،ویژگی‌های شخصیتی و تفکر انتقادی

تعداد

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف معیار

شاخص‌های کجی

کفایت اجتماعی

۱۸۰

۱۳۸

۳۲۰

۲۳۷٫ ۰۴

۲۹٫ ۷۹۴

-. ۱۵۲

. ۱۸۱

روان رنجورخویی

۱۷۹

۳

۴۲

۲۳٫ ۰۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...