دانلود فایل های پایان نامه با موضوع کاربرد تکنیک های ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
ایجاد هستههای پژوهشی و نوآوری در سازمان
شناسایی توانمدیها و قابلیت های افراد و استفاده شایسته از آنها
ایجاد تیم های رقابتی برای نوآوری در تولید خدمات
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
الزام کردن واحدهای سازمان برای ارائه ایده های جدید در مورد تولید محصول یا ارائه خدمات
قرار دادن ملاکهایی همچون خلاقیت و نوآوری در سیستم گزینش نیروی انسانی
برگزاری سالانه نمایشگاههای مربوط به فعالیتهای نوآورانه در سازمان
اجرای آموزشهایی در زمینه مدیریت ریسک
تضمین کافی به پرسنل که در صورت شکست در فعالیتهای مخاطرهآمیز با مشکل مواجه نخواهند شد
توجه به ویژگیهای فردی و شخصیتی افراد در واگذاری مسئولیتها به آنها
استفاده از فناوری اطلاعات به منظور ارتقای آگاهیها و معلومات کارکنان در جهت افزایش قدرت تصمیمگیری
اجرای دوره های کارآفرینی در سازمان
استراتژی نوآورانه
تعریف مشخص و واضحی از این نوع استراتژی ارائه نشده است. سازمانها این نوع از استراتژیهای را در سازمانهای خود بکار میگیرند و آن را تحت عنوان انواع استراتژیهایی که در ذات خود نوآوری دارند در نظر میگیرند. (استراتژی مبتنی بر رقابتباز، مهندسی سازمان و …)بحثی به عنوان نوآوری در استراتژیهای سازمان از سال ۱۹۵۶ مطرح میشود زمانی که مدیران سازمانهای خود را بازنگری (مهندسی مجدد) کرده و سعی میکنند تا انعطاف پذیری را در استراتژیها و برنامه ریزی استراتژیک خود اعمال نمایند.
این استراتژی در سازمانهایی کاربرد دارد که به رشد و سطح بلوغ خاصی رسیده باشند که نیاز به نوآوری در آنها مشهود باشد. همچنین این سیاست یک سیاست فراگیر نیست و باید برای هر سازمان یا بنگاه خاص خود آن سازمان بکار گرفته شود(سلیمی ۱۳۸۸).
در ادامه به دو نمونه از تعاریف که در متن مقالات به عنوان تعریفی از استراتژی نوآورانه نام برده شده است اشاره میکنیم:
استراتژی که منجر به خلق ارزش در سازمان و بنگاه میشود.
تغییرات نوآورانه در سازمانها که منجر به ایجاد ارزش افزوده در فعالیتها و روند های سازمان میشود
ابزارها و تکنیکهای طرحریزی و مدیریت استراتژیک
ماتریس سوآت (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدات)[۶]
تحلیل سوآت برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ توسط دو فارغ التحصیل مدرسه بازرگانی هاروارد به نام های جورج آلبرت اسمیت و رولند کریستنسن مطرح شد. در آن زمان این تحلیل ضمن کسب موفقیت های روز افزون به عنوان کسب ابزار مفید مدیریتی شناخته شد. اما شاید بیشترین موفقیت مشهود این تحلیل زمانی بدست آمد که جک ولش[۷] از جنرال الکتریک در سال ۱۹۸۰ از آن برای بررسی استراتژی های GE و افزایش بهرهوری سازمان خود استفاده کرد.
SWOT سرواژۀ عبارات قوتها (Strengths)، ضعفها (Weaknesses)، فرصتها (Opportunities) و تهدیدات (Threats) است گام اول در مراحل برنامه ریزی استراتژیک تعیین رسالت، اهداف و ماموریتهای سازمان است و پس از آن میتوان از طریق تحلیل سوآت که یکی از ابزارهای تدوین استراتژی است، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد. با بهره گرفتن از این تحلیل این امکان حاصل میشود که اولاً به تجزیه تحلیل محیطهای داخلی و خارجی پرداخته و ثانیاً تصمیمات استراتژیکی اتخاذ نمود که قوت های سازمان را با فرصت های محیطی متوازن سازد.
سازمانها و شرکتها معمولا برای تدوین استراتژیهای خود، از روش شناخته شده تحلیل سوآت روش برنامهریزی استراتژیک که مخفف قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات موجود در یک پروژه است) برای ارزیابی شرایط محیطی خود و رقبایشان استفاده میکنند (علی احمدی و تاج الدین، ۱۳۸۲).
کیفیت آنالیز سوآت صورت گرفته بسیار وابسته به ورودیهای ماتریس سوآت است، لازم است در تعیین عوامل قوت و ضعف، فرصت و تهدید، از جوانب مختلف به محیط داخلی و خارجی سازمان نگریسته شود تا بتوان ورودی های صحیحی را در ماتریس سوآت و یا آن چیزی که به پروفایل سوآت شناخته میشود داشته باشیم. تحلیل سوآت ابزاری بسیار مفید خصوصا ًبرای کسب و کارهای کوچک است و در دنیا نیز بسیار از آن بهره گرفته میشود. اما برخی منتقدان اعتقاد دارند؛ در برخی موارد بیش از اندازه در شناخت محیط با بهره گرفتن از این روش ساده انگاری می شود و معتقدند تفسیر جریانهای محیط داخلی و خارجی به یکی از عوامل سوآت قدری دور از واقعیت خواهد بود. هر چند اکثر کارشناسان سوآت را با تمام فرضیاتشان به عنوان روشی کارآمد می شناسند.
چه هنگامی تجزیه و تحلیل S.W.O.T صورتمیپذیرد؟
بطور کلی تجزیه و تحلیل S.W.O.T در هنگام برنامهریزی راهبردی و یا هنگام بودجهریزی تجاری در سازمان معمولاً در انتهای سال مالی صورت میپذیرد. اما باید توجه داشت که تجزیه و تحلیل S.W.O.T منحصر به پایان سال مالی نیست و باید هر کجا و هر زمان که عدم انطباق با اهداف وجود داشته باشد و یا هنگامی که استراتژی جدیدی مدنظر است انجام بگیرد؟
چه کسی تجزیه و تحلیل S.W.O.T راانجاممیدهد؟
دراغلب اوقات، رهبران سازمان این تجزیه وتحلیل را انجام میدهند. گرچه این اقدام نباید منحصر به گروه خاصی در سازمان باشد. در واقع هر کسی که علاقهمند بوده و آموزش های کافی را دیده باشد میتواند این تجزیه و تحلیل را انجام دهد.
برای تجزیه و تحلیل S.W.O.T چهنیازهاییوجوددارد؟
جمع آوری اطلاعات یکی از مهمترین قسمتهای تجزیه و تحلیل است، بنابراین جمع آوری اطلاعات مهمترین نقش را در این تجزیه و تحلیل ایفاء میکند.
هر راهحلی که از این طریق درنظر گرفته شود قابل اطمینانتر و واقعیتر خواهد بود.
چگونه میتوان تجزیه و تحلیل S.W.O.T را انجام داد؟
جمع آوری اطلاعات مرحله اول کار است. این کار باید یک تا ۳ ماه قبل از تجزیه و تحلیل صورت پذیرد. به محض اینکه جمع آوری اطلاعات صورت پذیرفت این اطلاعات به چهار گروه مربوط به عوامل دستهبندی میشود. اینکار میتواند توسط یک نفر و یا یک گروه صورت پذیرد.
مزایا و محدودیت های استفاده از روش تجزیه و تحلیل SWOT
در استفاده از روش تجزیه و تحلیل SWOT برای برنامهریزی راهبردی مزایا و محدودیت هایی وجود دارد که در زیر به شرح آنها پرداخته میشود:
مزایا:
_ دادههای واقعی به منظور درک محیط خارجی و توانمندیهای داخلی قابل دسترس هستند.
_ این امکان وجود دارد تا تهدیدات و فرصت های خارجی ارزیابی شوند.
_ یک ارزیابی واقعی از نقاط قوت و نقاط ضعف در مقایسه با رقبا پدید میآید.
_ ابعاد جدیدی از موقعیت رقابتی به وجود میآید.
محدودیتها:
_ یکی از محدودیت ها صرف زمان است.
_ دادههای جمع آوری شده ممکن است بهنگام نباشند.
_ اختلاف نظر در درک فرایند SWOT ممکن است وجود داشته باشد.
_ اعمال سلیقه و نظر شخصی به جای استفاده از اطلاعات واقعی نیز ممکن است به وجود بیآید(علی احمدی ۱۳۸۲).
شکل ۲-۳: نمودار تحلیل SWOT
تعاریف نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات :
در تحلیل SWOT عوامل مؤثر بر شرکت یا سازمان به دو دسته عوامل بیرونی یا خارجی و عوامل درونی یا داخلی تقسیم می شود:
الف. عوامل درونی :
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 07:28:00 ق.ظ ]
|