در نرم­افزار SPSS.19 شاخصی بعنوان (P-Value) جهت بررسی آزمون ارائه می­ شود، چنانچه این مقدار از سطح خطا کمتر باشد فرض H0 رد می­ شود و گرنه دلیلی بر رد این فرض وجود ندارد. در صورتی که فرض H0 رد شود با بهره گرفتن از آزمون­های تکمیلی به بررسی دوبه­دوی مؤلفه­ ها پرداخته می‌شود. نهایتاً متغیری که رتبه بالاتری داشته باشد تأثیرگذاری بیشتری بر رضایت شغلی خواهد داشت.
۳-۹-۲-۲) ضریب همبستگی
در بسیاری از پدیده‌های طبیعی می‌توان نوعی رابطه یا همبستگی بین متغیرها تصور نمود. تحلیل همبستگی ابزاری است آماری که به وسیله آن می­توان نوع رابطه و درجه­ای را که یک متغیر به متغیر دیگر از نظر خطی مرتبط است، اندازه ­گیری کرد. ضریب همبستگی یکی از معیارها مورد استفاده در تحلیل همبستگی دو متغیر می­باشد (مومنی و قیومی،۱۳۸۹: ص۱۱۱).
برای آزمون فرضیات تحقیق، از ضریب همبستگی استفاده شده است و چون فرضیه‌ها جهت‌دار است، آزمون همبستگی، آزمون یک دامنه خواهد بود. ضریب همبستگی اسپیرمن، برای بررسی ارتباط خطی بین متغیرهای کمی مورد مطالعه در یک پژوهش به‌کار می‌رود. این آزمون در جایی بکار می­رود که بخواهیم به بررسی وجود یا عدم وجود رابطه و سنجش میزان شدت رابطه بین متغیرها بپردازیم.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اندازه‌ی همبستگی بین متغیر‌ها ضریب همبستگی نامیده می‌شود، که معمولاً از صفر تا ۱+ و از صفر تا ۱- تغییر می‌کند. ضریب همبستگی ۱+ را همبستگی مثبت کامل و ضریب همبستگی ۱- را همبستگی منفی کامل می‌نامند و ضریب همبستگی صفر نشانگر آن است که بین دو متغیر هیچ نوع همبستگی وجود ندارد. در این پژوهش از ضریب همبستگی اسپیرمن برای تحلیل همبستگی متغیرهای استفاده شد.

Ri

رتبه‌های متناظر مقادیر داده‌ها

Si

رتبه‌های متناظر مقادیر داده‌ها

n

تعداد مشاهدات

۳-۹-۲-۳) رگرسیون گام به گام[۱۳۲]
در استفاده از همبستگی به منظور بررسی رابطه متغیرها، ممکن است ارتباط بدست آمده بین اخلاق حرفه­ای و رضایت شغلی تحت تاثیر همبستگی بین ابعاد اخلاق حرفه­ای باشد، به منظور حذف همبستگی و از بین بردن اثر متغیرها بر هم، پژوهشگر در این تحقیق از رگرسیون گام به گام استفاده می­نماید تا ضریب اثر را نیز به نوعی مشخص سازد.
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ­ها
۴-۱) مقدمه:
یکی از مراحل روش علمی تحقیق، تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده است. در هر تحقیق، تجزیه و تحلیل اطلاعات برای بررسی صحت و سقم فرضیات از اهمیت خاصی برخوردار است و از اصلی­ترین و مهم­ترین بخش­های تحقیق محسوب می­ شود. تجزیه و تحلیل داده ­ها فرآیندی است که طی آن داده­هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع­آوری از نمونه آماری فراهم آمده­اند، کدبندی، طبقه ­بندی و در نهایت پردازش می­شوند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ­های جمع­آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
آمار توصیفی شامل طبقه ­بندی، خلاصه کردن و نمایش داده ­های آماری است، بدن آنکه استنباطی از آنها صورت پذیرد. بنابراین، در آمار توصیفی متغیرهای جمعیت­شناختی تحقیق شامل سن، جنسیت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت از نرم­افزار SPSS استفاده شد.
– در آمار استنباطی نیز داده ­ها جهت انجام آزمون فرضیات در نرم­افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گیرند.
مطالب این بخش، در دو قسمت ارائه می­گردد، در قسمت آمار استنباطی به منظور بررسی فرضیه ­های تحقیق از آزمون ضریب همبستگی و در قسمت یافته­های جانبی از آزمون­های فریدمن و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده می‌شود.
۴-۲) تجزیه و تحلیل توصیفی داده ­ها:
در این بخش با بهره گرفتن از جداول و نمودارها، به تجزیه و تحلیل توصیفی داده ­ها پرداخته و ویژگی­های جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه و متغیرهای تحقیق را مورد بررسی قرار می­دهیم.
۴-۲-۱) آمار توصیفی متغیرهای جمعیت­شناسی:
معمولاً برای شناخت نمونه آماری (پاسخ دهندگان تحقیق)، متغیرهای جمعیت شناختی با بهره گرفتن از بخش دوم پرسشنامه مورد بررسی قرار می­گیرند. لذا در این بخش، به بررسی توزیع نمونه آماری (فراوانی، درصد فراوانی) از حیث متغیرهائی چون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت پرداخته می‌شود. بنابراین اطلاعات بدست آمده در مورد ویژگی­های جمعیت­شناختی نمونه­ آماری به شرح ذیل است؛
۴-۲-۱-۱) توزیع فراوانی نمونه از نظر جنسیت:
جدول شماره (۴-۱) توزیع نمونه آماری مدیران نواحی چهارگانه شهرداری استان قم را از نظر جنسیت نشان می­دهد. بر این اساس نمونه آماری متشکل از ۵۲ نفر (۱۰۰%) مرد می­باشند.
جدول شماره (۴-۱) توزیع فراوانی نمونه از نظر جنسیت

جنسیت

فراوانی

درصد فراوانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...