امتیازبندی

۵

۴

۳

۲

۱

۳-۷) روایی[۸۱] وپایایی[۸۲] پرسشنامه
۳-۷-۱) روایی(اعتبار)
یکی از مهم­ترین جنبه­ های هرتحقیق، مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری آن است. زیرا اطلاعات و داده های لازم جهت تجزیه و تحلیل و نتیجه ­گیری نهایی بوسیله ابزار اندازه ­گیری به دست می ­آید. ابزار اندازه ­گیری در این تحقیق پرسشنامه است. برای سنجش میزان مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری(پرسشنامه) دو مولفه سنجیده می­ شود. روایی تعیین می­ کند که ابزار تهیه ­شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه میگیرد.به بیان دیگر روایی به ما می­گوید که آیا مفهوم واقعی(آنچه مدنظر بودهاست)را اندازه می گیریم؟ آزمون­های روایی را در ۳ گروه دسته بندی کرده ­اند که عبارتند از: روایی محتوا[۸۳]، روایی وابسته به معیار[۸۴] و روایی سازه[۸۵] (سکاران، ۱۳۸۰، ۲۲۳-۲۲۲).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روایی محتوا اطمینان می­دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسش­های مناسب برای اندازه ­گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد. هر قدر عناصر مقیاس گسترده­تر و قلمرو مفهوم مورد سنجش را بیشتر در برگیرند، روایی محتوا بیشتر خواهد بود، به بیان دیگر روایی محتوا نشان می­دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است. روایی ظاهری، یک شاخص ابتدایی و حداقل برای روایی محتوا به شمار می ­آید. این نوع روایی نشان می­دهد که عناصر مورد سنجش به طور ظاهری توانایی اندازه ­گیری مفهوم را دارند.
روایی وابسته به معیار، عبارت است از کارآمدی یک ابزار اندازه ­گیری در پیش ­بینی رفتار یک فرد در موقعیتهای خاص (سرمد و دیگران، ۱۳۷۸، ۱۷۰). پرسشنامه حاضر قبلا در تحقیقات زیادی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین مورد ارزیابی و تایید بیش از ده تن از اساتید خبره در این مورد رسیده است. با وجود این‌که روایی محتوایی پرسشنامه قبلاً تائید شده بود اما برای اطمینان بیشتر، نظر چند تن از اساتید خبره در این زمینه و همچنین اساتید راهنما نیز خواسته شد که مورد تائید ایشان نیز واقع شد.
۳-۷-۲) پایایی (قابلیت اعتماد)
یک آزمون، زمانی دارای پایایی است که نمره ­های مشاهده و نمره ­های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند، به این معنی چنانچه نمره ­های مشاهده شده و واقعی آزمودنی در آزمودن موجود باشد مجذور همبستگی بین این نمره­ها، ضریب پایایی آزمون می­ شود (خاکی، ۱۳۸۶، ۲۹). پایایی یکی از ویژگی­های فنی ابزار اندازه ­گیری(پرسشنامه) است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه ­گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسان به دست می­دهد. کسانی که برای تحلیل داده ­های خود از نرم افزار SPSSاستفاده می­ کنند، می­توانند قابلیت اعتماد ابزار اندازه ­گیری را با روش آلفای کرونباخ محاسبه نمایند، که البته برای آن فرمولی نیز وجود دارد. اما به عنوان یک قاعده‌ی کلی،میزان آلفا دست کم باید۷/۰ باشد (مقیمی، ۱۳۸۶، ۲۹۳). در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای اندازه ­گیری داده‌ها استفاده شده و نیز برای تحلیل داده‌ها، نرم افزار SPSS بکار گرفته شده؛ لذا پایایی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است که فرمول (۳-۱) آن به صورت رابطه زیر است:
رابطه(۳-۱): فرمول محاسبه آلفای کرونباخ:
معادل نمادهای به کار رفته در فرمول محاسبه آلفای کرونباخ، به شرح زیر است:
rα : ضریب پایایی؛
j : تعداد زیر مجموعه سوال‌های پرسش نامه؛
Si2 : واریانس زیر آزمون؛
S2 : واریانس کل آزمون.
برای تعیین پایایی پرسشنامه این تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده می‌شود. بدین صورت که ابتدا ۳۰ پرسشنامه بصورت تصادفی در بین افراد نمونه انتخابی به عنوان پیش آزمون توزیع گردید و براساس پاسخ‌های آنها، ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل سوالات پرسشنامه برابر ۸۸۴/۰ می‌باشد که بزرگتر از ۷/۰ است، پس سوالات پرسشنامه‌ها از پایایی قابل قبولی برخوردارند. میزان پایایی پرسشنامه‌ها در جدول (۳-۵) زیر آمده است.
جدول ۳-۵ : آلفای کرونباخ پرسش های تحقیق

متغیر‌های تحقیق

ضریب آلفای کرونباخ

تعداد سوالات

سبک رهبری مشارکتی

۹۲۰/۰

۸

سبک رهبری مشورتی

۸۳۷/۰

۵

سبک رهبری خیرخواهانه

۸۰۵/۰

۵

سبک رهبری استبدادی

۸۵۸/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...