۵

۲/۲

۱۳۸۰

۱۵

۷/۶

۱۳۸۱

۳۰

۲/۱۳

۱۳۸۲

۴۷

۶/۲۰

۱۳۸۳

۸۸

۴/۳۸

۱۳۸۴

۱۱۸

۴/۵۱

۱۳۸۵

۱۵۳

۶/۶۶

نفوذ فرهنگ خشونت (از طریق بازی های رایانه‌ای)، بی‌پروایی و آزادی جنسی (از طریق سایت‌های پورنو و چت روم ها)، رواج اصطلاحات و کلمات جدید که اخیراً در میان نوجوانان بسیار متداول شده است و… نشان از تأثیر و میزان اهمیت اینترنت در ساخت فرهنگ جوانان جامعه دارد.
۱۱-۲-اینترنت و آموزش
مفهوم توسعه دانایی با پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیوند خورده است. گسترش آموزش با در نظر گرفتن گستردگی جوامع، تعلیم و تربیت شهروندان به شیوه‌های مدرن، کمبود فضای فیزیکی و هزینه بری ساخت آن، محدودیت زمانی برای افراد و مشکلات ترافیکی در جامعه امروز، اهمیت آموزش از راه دور (اینترنتی) را دو چندان نموده است. اولین دوره دانشگاهی با بهره گرفتن از اینترنت، در سال ۱۹۹۰ در دانشگاه های آمریکا و هند و سپس در اروپا راه‌اندازی شد. در این فرایند، مطالب درسی از طریق پست الکترونیکی برای دانشجویان ارسال می‌گردید. آموزش مبتنی بر اینترنت یا برخط(آن لاین) ، شکل تازه‌ای از آموزش از راه دور است که با فناوری شبکه، امکان یادگیری سریع‌تر، ارزان تر و قابل دسترس‌تر را برای همگان فراهم می‌آورد. با توجه به این که جوانان در سنین اوج آموزش و یادگیری می باشند، این نحوه آموزش برای این قشر، از اهمیت خاصی برخوردار است. اینترنت می‌تواند به ابزار مهمی برای انجام تکالیف درسی و آموزش‌های اصلی و جنبی تبدیل شود. اینان همچنین از اینترنت برای بالا بردن معلومات خود و کسب دانشی که به تفهیم بهتر مطالب درسی کمک کند، استفاده میکنند.گرایش این قشر به ابزار مدرن و اطلاعات جدید و روزآمد از یک‌سو و جذابیت سمعی و بصری موجود در اینترنت از سوی دیگر، توانسته است در جذب این قشر از جامعه مؤثر باشد. آموزش از طریق اینترنت و ایجاد شبکه‌های گفتگو بین دانش پژوهان و مدرسان بدون حضور فیزیکی در کلاس های درس که مشکلاتی نظیر رفت و آمد و…. را در پی دارد، چشم‌انداز جدیدی از شیوه‌های مدرن آموزش را ترسیم می کند. امروزه، دانش پژوهان در کشورهای به اصطلاح پیشرفته، اینترنت را جزء لاینفک آموزش خارج از محیط آموزشی که میتواند مدرسه یا دانشگاه باشد می‌دانند. مؤسسه «پروژه زندگی آمریکایی و اینترنت»[۲۳] در تحقیقات خود در سال ۲۰۰۰، ۷۵۴ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۷ سال و والدین آنها را مورد مطالعه قرار داده است. برمبنای این پژوهش، اکثریت آنها اینترنت را امری حیاتی و ضروری دانسته‌اند، به‌ خصوص اینکه در این روش، نوجوانان به کتابخانه‌های دیجیتالی متصل شده و دیگر مسائل و مشکلات امانت گرفتن کتاب از کتابخانه‌های عادی را ندارند. ۷۱ درصـد از دانـش‌آموزان پاسـخگو در این تحـقیق، اینترنت را اولین و اساسی‌ترین منبع دریافت اطلاعات برای انجام پروژه‌های مدرسه اعلام کرده‌اند (Lenhart, 2001 ,p 35).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کیفیت بالاتر در ارائه مطالب آموزشی از مزایای دیگر استفاده از اینتـرنت مـی باشد. در روش سنتی، کیفیت یادگیری مطالب ارائه شده در کلاس به پارامترهای زیادی از جمله عوامل محیطی، وضعیت و شرایط جسمی و روحی استاد و… بستگی دارد؛ در حالی که در آموزش اینترنتی، مطالب استاندارد شده توسط تیم‌های مجرب تهیه می‌شود و دانشجو به کرّات می‌تواند از آنها استفاده نماید.
افزایش میزان اثربخشی و بازده آموزشی نیز از دیگر برتری‌های این نحوه تعلیم نسبت به روش‌های سنتی است. از آنجائی که در این سیستم کلیه مباحث درسی به‌صورت فردی در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد، میل و رغبت وی برای یادگیری و تمرین بیشتر می‌شود. دسترسی به بانک سؤالات امتحانی، امکان بحث و تبادل نظر با داننشجویان و اساتید دیگر ،بانک اطلاعات و نرم‌افزارهای مرتبط با مطالب درسی نیز از دیگر عوامل افزایش بازده آموزشی با این روش مدرن است. آموزش الکترونیکی نیازمند شرایط و زیرساخت‌هایی است که متأسفانه در کشورهای در حال توسعه به نسبت کشورهای توسعه یافته کمتر است.

۱۲-۲-چهارچوب نظری پژوهش

در سال های اخیر، رشد سریع فناوری های اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی ) تاثیر بسیار مهمی بر زندگی بشر داشته است. به اعتقاد صاحبنظران، همان گونه که اختراع ماشین بخار و وقوع انقلاب صنعتی، تحول عظیمی در زندگی شخصی و کاری افراد پدید آورد، انقلاب ارتباطات نیز دگرگونی هایی را با خود به همراه داشت. (لورین و اریک ۱۹۹۷) به مدد رسانه های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، جهان به شکل یکپارچه در آمده و به “دهکده ای جهانی” مبدل شده که در آن افراد و جوامع به طور مستمر با یکدیگر ارتباط دارند و اطلاعات و رسانه ها، سیستم ها و اجزای آن را به هم متصل ساخته است.
با توجه به مطالب فوق می‌توان چنین استدلال کرد که اینترنت چارچوب‌های تعاملی جدیدی را در برقراری ارتباطات مهیا ساخته است که علی‌رغم محدودیت‌های ذاتی خود، فرصت‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
از زمان ظهور این فناوری ها ، محققان از دیدگاه های مختلف، به بررسی آثار و تبعات استفاده از این فناوری ها پرداخته اند. با افزایش سرمایه گذاری در فناوری های جدید، مطالعه پذیریش این فناوری ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و محققان مختلف سعی کرده اند عواملی را که در پذیرش و کاربرد این فناوری ها تاثیر گذار هستند، شناسایی کنند تا بتوانند استفاده از آنها را افزایش دهند.
در خصوص این مسئله شایان ذکر است که پذیرش، پدیده ای چند بعدی است و مجموعه وسیعی از متغیرهای کلیدی مانند ادارک، اعتقادها، نگرش ها و ویژگی های افراد و همچنین میزان درگیری آنان با فناوری ها را شامل می شود.(چانگ و چی یونگ ۲۰۰۱)
در دو دهه گذشته، نظریه ها و مدل های مختلفی در زمینه پذیرش فناوری، پیشنهاد، آزمایش و اصلاح شده اند که خاستگاه اکثر آنها سیستم های اطلاعاتی و رویکردهای روان شناسی و جامعه شناسی بوده است. این مدل ها به شناخت ما از عوامل موثر در پذیرش فناوری از سوی کاربران و روابط بین آنان کمک می کنند ( سان و ژانگ ۲۰۰۶) در ادامه به چند مورد از این نظریه ها اشاره خواهد شد.

۱-۱۲-۲-نظریه استفاده و رضامندی

این نظریه از توسعه و تعمیم نظریه گزینش و محدود بودن تاثیر وسایل ارتباط جمعی است، که معتقد است مخاطب خود تصمیم می گیرد چه برنامه ای را و از کدام وسیله ارتباطی انتخاب کند؟ این رویکرد به دنبال علل وانگیزه هایی است که مخاطب را وادار میکند به طرق مختلف و اشکال گوناگون از رسانه استفاده نماید و بدان وسیله به ارضاء خود بپردازد و هدف اصلی تحقیق در چگونگی انتخاب، دریافت و شیوه عکس العمل مخاطبان رسانه هاست(مهرداد،۱۳۸۰،ص ۱۴۷)
این نظریه می گوید مخاطب به نیاز خود آگاهی دارد، بنابراین فرایند انتقال پیام دارای پنج ویژگیست:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...