۲-۲۲-۳- کیفیت زندگی عینی: به معنی درک چگونگی لذت بخش بودن زندگی فرد توسط پیرامون می باشد (دنیای پیرامون لذت بخش بودن یا وضعیت فرد را درک کند). این دیدگاه تحت تاثیر فرهنگی می باشد که مردم در آن زندگی می کنند (ونتگود و مریک، ۲۰۰۳ به نقل از موحد و حسین زاده کاسمانی، ۱۳۹۰).
۲-۲۳- جمع بندی:
در مجموع پایه های نظری این تحقیق در قالب سبکهای عشق ورزی ، ویژگیهای شخصیت و کیفیت زندگی برای ما مشخص می کند که فرد همواره با نگرش و شخصیت قوام یافته به اجتماع می پیوندد. درست است که نوع نگرش و شخصیت افراد برای همیشه ثابت نمی ماند؛ اما وقتی که او داخل اجتماع می شود، رفتارهای تثبیت شده ای دارد. نحوه تعبییر و تفسیر افراد از زندگیشان بر سطح نگرش آنها و بر آنچه در هنگام زندگی مشترک می آموزند و سرانجام بر رفتار شخصی آنها تاثیر دارد، پیامدهای مختلفی را بدنبال دارد. بر اساس این مدل، رفتار فرد از استعدادها و مهارتهایی که هنگام پیوستن به گروه ها و نهادهای اجتماعی دارد، تاثیر می گیرد هر چند به مرور زمان این تغییراتی را به خود می گیرد. بنابراین درک افراد از زندگی اجتماعیشان می تواند منتج از سبکهای عشق ورزی، ویژگیهای شخصیتی و کیفیت زندگیشان باشد که این خود اثرات عدیده ای را بدنبال دارد. به نحوی که این سه عنصر با هم می توانند قوام زندگی را بدنبال داشته و یا ناهمگنی بین این سه عنصر و سازه اجتماعی – روانشناختی، سبب نخوت و سستی پایه های زندگی زوجین شود. با این وصف، در تحقیق حاضر با در نظر گرفتن لایه های سبکهای عشق ورزی از نظریه رابرت استرنبرگ و برای سنجش ویژگیهای شخصیت از نظریه پنج عامل شخصیت کاتل و آیزنک و همچنین برای سنجش مفهوم کیفیت زندگی از مدل نظری ونتگود و مریک، (۲۰۰۳) – به نقل از موحد و حسین زاده کاسمانی، (۱۳۹۰)- . که ملهم از رویکردهای ذهنی، عینی و اصالت وجود بوده و در چهار بعد (جسمانی، روانی، روابط اجتماعی و محیطی) خلاصه شده اند؛ استفاده خواهد شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲۴- پیشینه تحقیق:
۲-۲۴-۱- تحقیقات مربوط به سبکهای عشق ورزی
فرحبخش و شفیع آبادی (۱۳۸۵) در تحقیقی به بررسی ابعاد عشق ورزی بر اساس نظریه سه بعدی عشق در چهار گروه زوج های در مرحله نامزدی، عقد، ازدواج و دارای فرزند پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از ۵۰۰ نفر زوج پنج منطقه شهر اصفهان بدست آمده نشان می دهد که بین میزان عشق ورزی در مراحل مختلف زندگی زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد. به علاوه بین جنسیت آزمودنیها و مراحل تحول زندگی زناشویی در عشق ورزی تعامل وجود دارد.
واعظی و همکاران (۱۳۸۷) در تحقیقی به بررسی تاثیر عشق ورزی در رضایتمندی زندگی زناشویی پرداخته است. نتایج این تحقیق که از ۳۰ زوج بین سنین ۲۵- ۳۵ ساله شهر کاشان بدست آمده است نشان داد؛ بین عشق ورزی و رضایتمندی زندگی زناشویی رابطه معناداری وجود دارد.
عبدی و گلزاری (۱۳۸۹) در تحقیقی به بررسی ارتباط میان سبک های عشق ورزی و ویژگیهای شخصیتی پرداخته اند. یافته های این پژوهش که از بین ۱۴۰ نفر از دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجویان دانشکده علوم حدیث شهر ری بدست آمده نشان داده؛ رابطه سبک های عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت معنادار می باشد.
یوسفی و همکاران (۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی رابطه سبک های عشق ورزی و کیفت زندگی زناشویی در میان افراد متاهل پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از ۱۸۰ زوج متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بدست آمده نشان می دهد؛ سبک های عشق ورزی دوستانه، رومانتیک و واقع گرایانه با رضایت زناشویی، انسجام زناشویی و توافق زناشویی رابطه مثبت و سبک های عشق ورزی شهوانی، بازیگرانه و فداکارانه با رضایت زناشویی، انسجام زناشویی و توافق زناشویی رابطه منفی دارند.
صادقی و همکاران (۱۳۹۲) در پژوهشی به بررسی تاثیر آموزش به شیوه تحلیل رفتار متقابل بر سبک های عشق ورزی زوجین پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از بین ۳۰ زوج شهر خرم آباد بدست آمده نشان داده؛ آموزش به شیوه تحلیل رفتار متقابل بر سبک های عشق ورزی رمانتیک، دوستانه، واقع گرایانه، شهوانی و فداکارانه تاثیر دارد ولی بر سبک عشق ورزی بازیگرانه تاثیر ندارد.
در تحقیقی گراب ویس (۲۰۱۲) به بررسی چشم انداز سبکهای عشق ورزی در بین دو زبانه ها (مجارستانی – صربستانی) و تک زبانه ها (صربستان) پرداخته است. هدف این تحقیق بررسی این موضوع بوده که مشخص نمایند نگاه دو گروه از جوانانی که تنها به زبان صربستانی مسلط بوده با جوانانی که بر زبان صربستانی و مجارستانی مسلط بوده اند نسبت به سبکهای عشق ورزی چگو نه است. برای سنجش سبکهای عشق ورزی از مقیاس کوتاه سوزان و کلاید هندریک استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده که بین دو گروه از نظر عشق رومان تیک (اروس) و عشق فداکارانه (آگاپه) تفاوت معناداری وجود دارد به گونه ای که عشق رومانتیک در افرادی که بر دو زبان مسلط بودند از وزن بیشتری برخوردار بوده است.
مک والتر (۲۰۱۲) در پژوهشی به بررسی ارتباط رضایت بخش: اثرات پیوستگی بین سبکهای عشق ورزی و مذهب پرداخته است. نتنایج این تحقیق که از ۱۰۲ نفر (۶۵ مرد و ۳۷ زن) بدست آمده نشان می دهد؛ ارتباط بین رضایت از رابطه و دلبستگی بین سبکهای عشق ورزی و مذهبی در سطح ۹۵ درصد اطمینان (۰۰۱/۰>p) وجود دارد.
پیو تانگ (۲۰۰۷) در تحقیقی به بررسی ارتباط رومانتیک: سبکهای عشق ورزی، عشق مثلثی و رضایت از رابطه پرداخته است. نتایج تحقیق نشان داده که تفاوتهای جنسیتی در سبکهای عشق ورزی و در ابعاد عشق مثلثی وجود دارد. نتایج منتج شده از نظر شرکت کنندگان در تحقیق مذکور، نشان داده که مولفه های عشق با رضایت از رابطه همبستگی مثبتی دارند. در این بین بعد عشق اروس (رومانتیک) بر رضایت مرد و زن از ارتباطشان تعیین کننده تر از دیگر ابعاد عشق بوده است.در این بین عشق باز یگرانه (لودوس) همبستگی منفی با رضایت و تعهد زوجین از ارتباطشان داشته است.
اولسن، پاتریک (۲۰۰۲) در تحقیقی به بررسی رابطه بین سه بعد عشق و ویژگیهای شخصیتی پرداخته است. یافته های این تحقیق که از ۱۲۶ نفر دانشجوی روانشناسی (۳۶ مرد و ۹۰ زن) بدست آمده نشان داده که بین برونگرایی در مردان و صمیمیت ۳۴/۰ همبستگی وجود دارد. همچنین بین خودآگاهی با صمیمیت، شوریدگی و تعهد در مردان به ترتیب۵۹/۰، ۵۳/۰ و ۵۵/۰ همبستگی مثبت و معنادار مشاهده شده است. این در حالی است که در زنان این همبستگی بسیار کمتر بوده است. بین میزان روان رنجوری زنان و صمیمیت ۲۳/۰- درصد همبستگی معنادار وجود دارد. بین خودآگاهی در زنان و سه بعد عشق آنان همبستگی معنادار وجود دارد. به طور کلی همبستگی ابعاد عشق و پنج عامل بزرگ شخصیت در مردان بیشتر از زنان است (فرحبخش و شفیع آبادی، ۱۳۸۵).
۲-۲۴-۲- تحقیقات مربوط به ویژگیهای شخصیت
اژه ای و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیت با خودگزارش دهی تقلب تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی پرداخته است. یافته های این تحقیق که از ۳۰۲ نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران بدست آمده نشان می دهد؛ دو عامل شخصیتی وظیفه شناسی و توافق با خود گزارش دهی تقلب تحصیلی همبستگی منفی دارند. بقیه مولفه های شخصیت همبستگی مثبتی را دارا هستند.
حیدری پور و همکاران (۱۳۹۱) در تحقیقی به بررسی رابطه هوش هیجانی، کیفیت زندگی و ویژگیهای شخصیت با سلامت روان در افراد با معلولیت (ناتوانی) جسمی حرکتی پرداخته اند. یافته های این پژوهش که از ۶۰ نفر معلولین جسمی حرکتی مجتمع نیکوکاری آموزشی توان پایان مشهد بدست آمده نشان می دهد؛ ویژگیهای شخصیتی و کیفیت زندگی با چهار بعد سلامت جسمانی، روان، اجتماعی و محیطی همبستگی مثبت و معناداری دارند در حالی که بین مولفه های هوش هیجانی با سلامت روان همبستگی معناداری وجود ندارد.
سماواتیان و همکاران (۱۳۸۹) در تحقیقی به بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و نگرش نسبت به رعایت موارد ایمنی کاری کارکنان پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از ۲۷۰ نفر کارکنان شرکت برفاب بدست آمده نشان می دهد؛ ابعاد نگرش نسبت به راعیت موارد ایمنی با کلیه ابعاد ویژگیهای شخصیتی به جز انعطاف پذیری ضریب همبستگی معناداری وجود دارد که با روان رنجوری در جهت منفی و با برون گرایی، سازگاری و مسئولیت پذیری در جهت مثبت بوده است.
عظیم زاده و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین مولفه های مدل پنج عاملی شخصیت و شادکامی دانشجویان پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از ۳۸۰ نفر از دانشجویان مراکز دانشگاهی پیام نور استان قزوین بدست آمده نشان داده که شادکامی با مسئولیت پذیری همبستگی مثبت و معنادر و با روان رنجوری همبستگی منفی و معناداری را دارد و با دیگر ابعاد شخصیت همبستگی معناداری را ندارد.
حمید و زمستانی (۱۳۹۲) در تحقیقی به بررسی رابطه هوش معنوی و ویژگیهای شخصیتی با کیفیت زندگی در دانشجویان پزشکی پرداخته است. یافته های این تحقیق که از ۱۶۰ نفر از دانشجویان پزشکی بدست آمده نشان می دهد؛ بین هوش معنوی و ویژگیهای شخصیتی با کیفیت زندگی رابطه چندگانه مثبت و معنی داری وجود دارد. هوش معنوی بیشترین رابطه مثبت را با کیفیت زندگی دارد. همچنین روانژندی گرایی بیشتر رابطه منفی را با کیفیت زندگی دارد.
کیم و همکاران (۲۰۱۳) در پژوهشی به بررسی تاثیر شخصیت و افسردگی بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به هموفیلی شدید در کره جنوبی پرداخته است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر متغیرهای روانی اجتماعی از جمله افسردگی و شخصیت بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به هموفیلی شدید بوده است. یافته های این تحقیق که از ۴۶ بیمار مبتلا به هموفیلی بدست آمده نشان داد بعد سازگاری ویژگی های شخصیت با بعد سلامت جسمانی همبستگی مثبت و معناداری را دارد، بعد آزاد اندیشی (انعطاف پذیری) با بعد روانی و اجتماعی کیفیت زندگی رابطه و همبستگی مثبتی دارد. بعد روانژندی با ابعاد کیفیت زندگی همبستگی منفی دارد. در مجموع یافته های تحقیق مذکور حاکی از آنست که ویژگیهای شخصیت و افسردگی تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی مستقل از وضعیت فیزیکی دارند.
ریچتر و همکاران (۲۰۰۸) در تحقیقی به بررسی رابطه رابطه ویژگیهای شخصیت و کیفیت زندگی در طول دوره توانبخشی سالمندان پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از ۶۸۷ نفر از بیمارن کلینیک توانبخشی سالمندان در مدت یکسال بدست امده نشان داده که ویژگیهای شخصیت بر کیفیت زندگی سالمندان اثر گذار است. رهبری به عنوان یکی از ویژگیهای شخصیت بیشتر تاثیر را بر کیفیت زندگی و توانبخشی موفق سالمندان داشته است. همچنین یافته های تحقیق نشان داد، توجه به ویژگیهای شخصیت می تواند به سالمندان در توانبخشی آنان و در نهایت کیفیت زندگی آنان اثر گذار باشد.
جنسن و همکاران (۲۰۰۷) در بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با پرخاشگری نشان داند که شخصیت و به خصوص عامل روان رنجورخویی در تنظیم بروز خشم و پرخاشگری افراد تأثیرگذار است و بین بعد توافق پذیری و پرخاشگری یک رابطه منفی معنادار وجود دارد
کوستا و مک کری (۱۹۹۱) در تحقیقی به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیت و سلامت روان پرداخته اند. آنان در بررسی طولی خود نشان دادند افرادی که در ابعاد توافق پذیری و با وجدان بودن و انعطاف پذیری نمرات بالائی داشتند از اشخاصی که در این ابعاد نمرات پایین داشتند سلامتی روانی بالاتری را نشان دادند.
۲-۲۴-۳- تحقیقات مربوط به کیفیت زندگی:
باسخا و همکاران (۱۳۸۷) در تحقیقی به بررسی موضوع رتبه بندی شاخص کیفیت زندگی در استان های کشور پرداخته است. نتایج تحقیق نشان داده که استان های تهران، آذربایجان شرقی و خوزستان استان های برتر بوده اند که بالاترین کیفیت زندگی را به خود اختصاص داده اند.
بیات (۱۳۸۹) در تحقیقی به بررسی کیفیت زندگی زنان در شهر مشهد پرداخته اند. هدف این تحقیق بررسی ابعاد مختلف کیفیت زندگی زنان بوده است. حجم نمونه این تحقیق شامل ۳۲۰ نفر از زنان ساکن در مناطق چهارگانه شهر مشهد بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده که عوامل مختلفی از جمله سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، اشتغال، میزان درآمد و محل سکونت بر کیفیت زندگی اثر گذارند همچنین یافته های تحقیق نشان داده که عملکرد جسمی (۸۷ درصد) بیشترین میزان میانگین و مشکلات روحی (۵۷ درصد) کمترین میزان میزان را در بین ابعاد هشت گانه کیفیت زندگی داشته اند.
مرادی و همکاران (۱۳۸۸) در تحقیقی به بررسی مقایسه اثرات آموزش های عزت نفس، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به ناتوایی جسمی – حرکتی پرداخته اند. حجم نمونه آماری این تحقیق شامل ۴۰ نفر از اعضای زن ۱۸-۳۵ ساله جامعه معلولین شعبه شهر اصفهان می باشند. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی (۰۴۳/۰= P) و آموزش گروهش انگیزش پیشرفت (۰۴۸/۰ =P) و عدم اثربخشی آموزش گروهش عزت نفس (۱۹۳/۰= P) بر نمره کیفیت زندگی است.
کارشکی و دیگران (۱۳۹۳) در پژوهشی به بررسی مقایسه انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانش آموزان پسر مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی پرداخته است.یافته های این تحقیق که از ۱۳۶ نفر از دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر قائن بدست آمده نشان می دهد؛ بین انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانش آموزانی که با ارزشیابی کیفی – توصیفی سنجش می شوند با دانش آموزانی که تحت سنجش ارزشیابی سنتی سنجش بودند، تفاوت معناداری مشاهده نشده است. اما رابطه معناداری بین کیفیت زندگی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان وجود دارد.
کجباف و همکاران (۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی تاثیر آموزش شادکامی بر کیفیت زندگی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان پرداخته اند. نتایج این تحقیق که از ۲۰ زوج مراجعه کننده به مرامز مشاوره بدست آمده نشان داد؛ کیفیت زندگی زوجین بر اثر آموزش شادکامی افزایش می یابد.
براتی و یزدان پناه (۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی ارتباط مفهومی سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در محیط شهری پرداخته اند. یافته های این تحقیق نشان داده؛ ارتباط معناداری بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی وجود دارد.
۲-۲۵- جمع بندی پیشینه تحقیق
مرور تحقیقات صورت گرفته نشان داد که تاکنون تحقیقی با عنوان تحقیق حاضر انجام نشده و اگر تحقیقی در باب متغیرهای مستقل و وابسته این تحقیق انجام گرفته بصورت جداگانه بوده است. از این رو تحقیق حاضر با درک اهمیت رابطه سبکهای عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت بر کیفیت زندگی بررسی این موضوع را در اولویت پژوهشی خود قرار داده است. افزون براین، با مرور پیشینه تحقیقات صورت گرفته روشن شد که تابحال جامعه آماری که تحقیق حاضر سعی در بررسی موضوع مطروحه در بین آنان (زوجین ناسازگار شهر رفسنجان) را دارد؛ مد نظر سایر محققان قرار نگرفته است. بنابراین، بررسی این موضوع اهمیت مضاعف تری پیدا می کند زیرا نتایج تحقیقی این پژوهش می تواند زوایای تجربی دیگری را در اختیار محققان و مدیران مربوطه قرار دهد.
۳-۱- مقدمه:
بی تردید یکی از مهمترین فصول هر تحقیق، بحث روش شناسی آن میباشد. دستیابی به هدفهای تحقیق و شناخت علمی آن میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد، نه موضوع تحقیق. روش های تحقیق به عنوان هدایت گر جستجوهای علمی در جهت دستیابی به حقیقت میباشند (خاکی،۱۳۸۴: ۱۵۵). دکارت در اثرش «گفتار در روش»، روش را راهی میداند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود. در عرف، روش را مجموعه شیوه ها و تدابیری دانستند که برای شناخت حقیقت و برکناری از لغزش به کار برده میشود. به طور دقیقتر روش را میتوان:
مجموعه طرقی که انسان را به کشف مجهولات و حل مشکلات هدایت میکند.
مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش واقعیات به کار میروند.
مجموعه ابزار یا فنونی که آدم را از مجهولات به معلومات راهنمایی مینماید دانست (ساروخانی، ۱۳۸۰؛ ۲۴). فرایند روش تحقیق علمی به مجموعه مراحل منظم و پیوسته اطلاق میشود که امر تحقیق را از آغاز تا پایان امکان پذیر مینماید. فرایند روش تحقیق علمی شامل مراحل کلی است که هر مرحله خود نیز دارای خرده فرایندی شامل مراحل ریزتر است که عملیات و اقدامات متناسب با آن انجام میگیرد. اصل اساسی روش تحقیق، رعایت ترتیب و نظم فرایند کلی و خرده فرایندهای هر مرحله است تا تحقیق علمی را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین آسیبها در زمینه کشف مجهول و کشف راه حل مساله عملی میسازد (حافظ نیا،۴۸:۱۳۸۲). در این فصل به موضوعاتی از قبیل روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، جامعه آماری، حجم نمونه، شیوه نمونهگیری، ابزار گردآوری داده ها، همچنین فرایند جمعآوری اطلاعات، اعتبار و روایی ابزار اندازه گیری و روش تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت.
۳-۲- روش پژوهش:
بر این اساس روش پژوهش وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره پژوهش مورد تأیید قرار می گیرد یا رد می شود (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۴: ۲۲). منظور از انتخاب روش انجام پژوهش این است که مشخص کنیم، چه روش پژوهشی برای بررسی موضوع خاص لازم است (خلیلی، ۱۳۷۸: ۵۶)
در این پژوهش روش به کار گرفته شده، روش پژوهش توصیفی از نوع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ می باشد. در واقع در این پژوهش ما به بررسی رابطه بین سبکهای عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت با کیفیت زندگی زوجین ناسازگار با بهره گرفتن از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می پردازیم.
۳-۳- جامعه آماری پژوهش :
جامعه آماری[۴] مجموعهای از تمام افرادی است که در تعدادی از ویژگیهای در نظر گرفته شده همسان هستند (فرانکفورد و نچمیاس، ۱۳۸۱: ۲۵۷). جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه زوجین ناسازگار شهر رفسنجان تشکیل می دهند که بر اساس نمونه گیری احتمالی از شانس برابری جهت قرار گرفتن در نمونه آماری برخوردارند. در واقع جامعه آماری در این پژوهش زنان و مردانی هستند که در زندگی شان بدلیل یکسری مشکلات با یکدیگر ناسازگار هستند. یعنی نمونه ها از بین زوجینی انتخاب می شوند که با یکدیگر ناسازگار هستند. از این رو در جهت هدف تحقیق، زوجین ناسازگاری که به مراکز مشاوره شهر رفسنجان مراجعه نموده اند؛ به عنوان جامعه آماری تحقیق حاضر انتخاب شده اند.
۳-۴- روش نمونه گیری:
نمونه گیری یکی از مراحل اساسی و مهم پژوهش و یکی از اجزاء محوری و کلیدی روش کار در هر تحقیقی است. نمونه گیری یک فرایند یا تکنیکی است که نمونه های مناسب را از یک جمعیت مشخص که جامعه پژوهش نامیده می شود، انتخاب می کند و با بررسی یا ارزیابی این نمونه ها، نتایج یا یافته ها را به کل جمعیت تعمیم میدهد. در این تحقیق برای نمونه گیری، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده می شود. در واقع نمونه ها از آزمودنیهای خاص (زوجین ناسازگار) انتخاب شده اند. به این صورت که با کمک تعدادی از پرسشگران، ۶۱ نفر از زوجین ناسازگاری که به مراکز مشاوره شهر رفسنجان جهت حل اختلافات زناشویی خود مراجعه کرده بودند؛ انتخاب و ابزار سنجش در اختیار آنان قرار گرفت.
۳-۵-ابزار گردآوری اطلاعات:
در تحقیق حاضر از میان تکنیکهای گردآوری اطلاعات از پر کاربردترین آنها یعنی پرسشنامه[۵] استفاده می شود. «پرسشنامه تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری دادههاست که در آن از هر پاسخگویی مجموعه یکسانی از پرسشها پرسیده میشود” قابل ذکر است که پرسشنامه مذکور حاوی اطلاعات مربوط به متغیرهای زمینهای و اطلاعات مرتبط با شاخصهای تعریف شده برای متغیرمستقل (سبکهای عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت) و وابسته (کیفیت زندگی) میباشد. برای سنجش سبکهای عشق ورزی از پرسشنامه استرنبرگ (۱۹۸۹) که دارای ابعاد سه گانه می باشد؛ استفاده شده است و برای سنجش ویژگیهای شخصیت از پرسشنامه NEOPI-R که دارای پنج بعد می باشد استفاده شده همچنین برای بررسی کیفیت زندگی نیز از پرسشنامه کیفیت زندگی WHOQOL-BREF که دارای ۴ بعد می باشد استفاده شد. قابل ذکر است که اعتبار و روایی ابزارهای مورد استفاده در تحقیق حاضر در تحقیقات قبلی مورد تایید قرار گرفته است.
۳-۶- اعتبار (روایی)واعتماد(پایایی) ابزار سنجش:
۳-۶-۱- اعتبار تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...