طبقه بندی دیگری توسط استگلیتز و هین[۴۹] (۲۰۰۷) صورت گرفت که به صورت خلاصه در شکل
زیرنشان داده شده است :

نمودار ۲-۷ : طبقه بندی انواع نوآوری ( همان منبع )
طبقه بندی دیگری نیز توسط رولی[۵۰] و همکاران (۲۰۱۱) انجام شد که نوآوری را به ۴ نوع دسته بندی می کند و مطابق شکل زیر شامل نوآوری محصول ، نوآوری فرایند ، نوآوری مکان و نوآوری در دیدگاه غالب می باشد :

نمودار ۲-۸ : طبقه بندی رولی و همکاران از نوآوری ( گرایلی نژالد ، ۱۳۹۰، ۲۵)
۲-۱۴ -۲ مراحل نواوری :
چرخه ی نواوری و مراحل آن به صورت زیر نشان داده شده است : بخش اول این مدل ) ترکیب فرایند نوآوری ( به نقش مدیریت کارآفرین ارتباط دارد که مستقیماً بر کار تک تک افراد نظارت داشته و بر کل پروژه نیز اثر می گذارد . مدیر کارآفرین، همچنین بطور غیر مستقیم ) که با نقطه چین در نمودار نشان داده شده است ( در مرحله اجرا و راهکارهای اثر بخش تولید موثر است .

نمودار ۲-۹ : مراحل نوآوری ( ربیعی ، ۱۳۸۸ ، ۱۵ )
سطح انفرادی اهمیت حیاتی برای رسیدن به نوآوری دارد و اساساً افراد داخل هر سازمان ، کار توسعه را انجام می دهند. در سطح انفرادی داشتن تخصص های مختلف، همچنین دانش اساسی و زمان بیشتر برای پرورش متقابل عقاید مفید است . امیبل ( ۱۹۹۸ ) در دیدگاه مشابهی بحث می کند که نوآوری، نتیجه خلاقیت است . همچنین محصول نو و عقاید مفیدی که توسط افراد در گرو ه های کوچک کاری شکل می گیرد به عنوان خلاقیت تعریف شده است (ربیعی ، ۱۳۸۸ ، ۱۶) .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مدیرکارآفرین بر بهره گیری از گر و ه های مختلف که اعضای آن از بخش های متفاوت سازمان هستند تأکید می کند.زیرا مقادیر و تنو ع اطلاعات برای بهبود فرایند توسعه مفید است .
به علاوه، داشتن ارتباطات وسیع، فرصت های یادگیری از دیگران را بالا می برد و همچنین احتمال داشتن روابط غیررسمی در سازمان را افزایش می دهد؛ انتظار می رود که این امر در موفقیت سازمان مفید باشد. نقش ارتباطات درونی / بیرونی بر فرایند اجرا و در نهایت نوآوری موثر است ( همان منبع ) .
۲-۱۵ ریسک پذیری :
واژه خطر یا ریسک در ادبیات به معنای جسارت داشتن یا بروز رفتار یا تمایل به اقدام در جهتی با آینده ای نامعلوم است به نحوی که نمی توان نتایج آن را با اطمینان تشخیص داد . حداقل در بروز نتیجه دوگانه آن، یکی از نتایج احتمالی برا ی فرد بسیارمفیدو سودمند و دیگری کاملا زیان بار یا ترسناک خواهد بود ( محمودی ، ۱۳۸۸ ) .
خطرپذیری یکی از ابعاد اصلی کارآفرینی در سازمان ها است و به عبارت دیگر خطرپذیری همان گرایش سازمان به انجام فعالیت هایی است که نتیجه ی آن تا حد زیادی نامشخص باشد ( زهرا و کووین ،۱۹۹۵ )[۵۱] .
بنابراین خطرپذیری در سازمان باید به عنوان یک تصمیم مثبت در فرهنگ سازمانی جای گیرد و مدیران سازمان ها، باید کارکنانی را که ریسک های حساب شده انجام می دهند تشویق نمایند. در این
زمینه سازمان باید زمینه ی مناسب را برای انجام پروژه های آزمایشی کوچک فراهم سازد ( کوراتکو وهمکاران ، ۱۹۹۱ ) [۵۲] .
خطرپذیری جزء لاینفک فعالیتهای کارآفرینی است ( زالی و همکاران ؛ ۱۳۸۶ ) .
نتیجه مطالعه بروک هاوس ( ۱۹۸۰ ) در خصوص ۳۱ نفر کارآفرین نشان می دهد که اکثر کارآفرینان سه ماه قبل از انجام مطالعه مزبور، کار برای کارفرما را رها کرده و در زمان مطالعه، خود صاحب یک فعالیت مخاطره آمیز بود ه اند.
همه کارآفرینان واقعی، تمایل به ریسک پذیری داشته، از تحمل ابهام بالایی برخوردار هستند . برای مثال ، ارنستو اشمیت می گوید : ” هنگامی که من شغلم را ترک کردم، برای ۴ ماه هیچ درآمدی نداشتم. من می باید برای کسب و کار جدیدم وام می گرفتم و فکر می کردم که میز کارم را نیز بفروشم. من باید پول فراهم می کردم ” .
ریسک پذیری بیانگر آن است که اعضاء تا چه اندازه به اتخاذ ریسک های معقول در تمامی سطوح سازمانی متعهدند و این که اعضاء معتقد باشند موفقیتها و نیز شکستهای هوشمندانه باید بی پاسخ نمانند ( اسمعیلی گیوی و همکاران ، ۱۳۸۸، ۷ ) .
ریسک پذیری عبارت است از حدی که در آن مدیران تمایل دارند تا متعهد به کارهای پر خطر گردند؛ همان کارهایی که احتمال شکستهای هزینه بر را دارند (گولرو گوربوز و ساینم ایکول ؛ ۲۰۰۹ )[۵۳].
ضرورت ریسک پذیری از آنجا حاصل می گردد که تصمیم گیری به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف مدیران در بسیاری از اوقات در شرایط ابهام و با عدم اطمینان اتخاذ شود به طوری که در این حالت تصمیم گیری احتیاج به ریسک پذیری بالایی دارد ( اسمعیلی گیوی و همکاران ، ۱۳۸۸ ، ۱۴).
ریسک پذیری و تحمل شکست ، فرهنگ یک سازمان کارآفرینانه را از سایر فرهنگ ها متمایز می سازد و شدت کارآفرینی با پذیرش شکست رابطه دارد ( موریس ، ۱۹۹۸ ) [۵۴] .
مدیران برای بالا بردن روحیه ریسک پذیری باید محیطی را فراهم کنند تا این ویژگی تشویق گردد . باید شرایطی ایجاد شود که مدیران شکست و اشتباه را به عنوان مسئله ای اجتناب نا پذیر در فرایند نوآوری بپذیرند . در صورتی که مدیران ارشد معیارهای ارزیابی دقیق و روشن و قابل دسترسی در اختیار کارکنان بگذارند ، به طور قطع کارکنان در همه ی سطوح نسبت به موقعیتهای ریسکی جدید و معقول بیشتری متعهد می شوند ( همان منبع ، ۱۵ ) .
عناصر چهارچوب نظری گتزلز را می توان در مدل یا نمودار زیر نشان داد :

نمودار ۲-۱۰ : عناصر چهارچوب نظری گتزلز ( محمودی ؛ ۱۳۸۸ )
مدل دیگری نیز از ریسک پذیری در زیر نشان داده شده است :
متغیرهای بیرون سیستم
متغیرهای درون سیستم
اجتماعی
فردی
طبقه اجتماعی
والدین
همسالان
جنسیت
نگرش به آینده
گرایش مذهبی
ریسک پذیری
نمودار ۲-۱۱ : ( همان منبع )
وگنر( ۲۰۰۷ ) در تحقیق خود نشان می دهد که در شروع فعالیتهای کارآفرینانه ، مخاطره جویی و ریسک پذیری نقش مهمی را ایفا می کند ( بهرام زاده و همکاران ، ۱۳۸۷ ) .
۲-۱۶ پیشینه تحقیق
پژوهش گران بسیاری در تحقیقات خود به بررسی روابط میان گرایش به کارآفرینی و عملکرد سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها ی بزرگ، کوچک و متوسط و رشد آنها در نقاط مختلف جهان و در صنا یع مختلف تولیدی و خدما تی پرداخته اند که به چند مورد از آنها در ذیل اشاره شده است .
۲-۱۶-۱ تحقیقات داخلی
۱- ایمانی پور و زیودار (۱۳۸۷ ) در تحقیق خود با عنوان بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد به این نتیجه رسیدند که گرایش به کارآفرینی شرکتی دارای همبستگی مثبت و معناداری با عملکرد است.
۲- تحقیق دیگری توسط علیرضا مقدسی با عنوان ” امکان سنجی پیاده سازی کارآفرینی سازمانی ” انجام گرفت که عمده ترین ابزار در این تحقیق پرسشنامه و روش مورد استفاده تجزیه و تحلیل داده ها، آمار توصیفی و استنباطی بوده است . پایایی ابزار پرسشنامه به تایید رسیده و ضریب آلفای کرونباخ برای آن۹۶/۰ محاسبه شده است . نتایج نشان داد که میزان حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد از افراد خلاق و نوآور/ دوره های آموزشی برای کارکنان / ساختارسازمانی / سبک رهبری مدیران ارشد شرکت و داشتن رویکرد استراتژیک برای پیاده سازی کارآفرینی سازمانی در وضعیت مناسبی قرار ندارد .
۲-۱۶-۲ تحقیقات خارجی
۱- در تحقیق برت و واینستاین (۱۹۹۸ ) با عنوان ” بررسی رابطه میان بازارگرایی، انعطاف سازمانی و کارآفرینی شرکتی و تأثیر آن ها بر عملکرد شرکتها ” نتیجه ای که بدست آمده بود حاکی از این بود که میان بازارگرایی، انعطاف سازمانی و کارآفرینی شرکتی همبستگی معناداری وجود دارد و رابطه مستقیم و معناداری نیز میان هر سه مؤلفه و عملکرد شرکت وجود دارد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...