دانلود منابع پایان نامه درباره بازنمایی ارزشهای فرهنگی بیگانه در ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
نحوه توزیع جنسیت در عکس یا طرح در تبلیغات محیطی شهر تهران چگونه است؟
نحوه پوشش زنان در تبلیغات محیطی شهر تهران چگونه است؟
نحوه پوشش مردان در تبلیغات محیطی شهر تهران چگونه است؟
مدل آرایش موی مردان در تبلیغات محیطی شهر تهران چگونه است؟
زبان و کلمات بهکار رفته در تبلیغات محیطی شهر تهران از چه نوعی است؟
نوع خط بهکار رفته در تبلیغات محیطی شهر تهران چگونه است؟
سازمان تبلیغاتگر در تبلیغات محیطی شهر تهران بیشتر دولتی است یا خصوصی؟
میزان جذابیت در تبلیغات محیطی شهر تهران چقدر است؟
فضای حاکم بر طرح یا عکس در تبلیغات محیطی شهر تهران چگونه است؟
جاذبههای تبلیغاتی بهکار رفته در تبلیغات محیطی شهر تهران از چه نوعی هستند؟
چه نوع کالاهایی در تبلیغات محیطی تجاری شهر تهران تبلیغ شده است؟
۱-۵- فرضیات تحقیق:
به نظر میرسد بین محتوای تبلیغات با ارزشهای فرهنگی بیگانه رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین نوع کالای تبلیغشده با ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغات رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین نوع زبان و کلمات بهکاررفته در تبلیغ با ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغات رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغ با میزان جذابیت تبلیغ رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین نوع کالای تبلیغشده با محتوای تبلیغات رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین نوع خط بهکاررفته در تبلیغ با نوع تبلیغات رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین نوع پوشش زنان در تبلیغ با سازمان تبلیغاتگر رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین نوع پوشش مردان در تبلیغ با سازمان تبلیغاتگر رابطه معناداری وجود دارد.
فصل۲
ادبیات و مبانی نظری پژوهش
مقدمه
در فصل دوم پژوهش، به بررسی تاریخچه تبلیغات بازرگانی و نیز تاریخچه تبلیغات محیطی در جهان و ایران پرداختهایم. سپس پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تبلیغات محیطی و نقش ارزشهای فرهنگی در این تبلیغات را بررسی کردهایم. پس از آن ادبیات و مفاهیم پژوهش را بسط دادهایم و در نهایت دیدگاه های علمی و نظریه های مرتبط با رسانه ها و تبلیغات را آورده و براساس آنها به تدوین چارچوب نظری پرداختهایم.
۲-۱- مرور تاریخی؛ پیشینهی پژوهش در جهان و ایران:
۲-۱-۱- تاریخچه تبلیغات بازرگانی در جهان
آﮔﻬﯽﻫﺎ و ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪای ﻃﻮﻻﻧﯽ دارد و ﺷـﯿﻮهﻫـﺎی ﻣﻌﺎﺻـﺮ ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎت و ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، ﻣﺤﺼﻮل ﺗﮑﺎﻣﻞ ﻗﺮنها ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﭘﯿﺎمرﺳﺎﻧﺎن، ﻣﺒﻠّﻐـﺎن و ﺑﺎزرﮔﺎﻧـﺎن ﺑـﻪ ﺷـﻤﺎر ﻣﯽآﯾﺪ. آﮔﻬﯽﻫﺎی ﺗﺠﺎری و ﺗﺒﻠﯿﻎ از آنجا ﺑﺮای اﻧﺴﺎن اﻫﻤﯿـﺖ ﯾﺎﻓـﺖ ﮐـﻪ او ﺑـﻪ ﻣﺒﺎدﻟـﻪی ﮐـﺎﻻ ﻣﺒﺎدرت ﮐﺮد. ﻣﺒﺎدﻟﻪی ﮐﺎﻻ وﺳﯿﻠﻪای ﺑﺮای ﺗﻌﻮﯾﺾ ﻣـﺎزاد ﺗﻮﻟﯿـﺪات (ﺷـﺎﻣﻞ ﺳـﺒﺰﯾﺠﺎت و ﻣـﻮادﻏﺬاﯾﯽ، ﭘﻮﺷﺎک، ﻟﻮازم زﻧﺪﮔﯽ و…) ﺑﺎ ﻣﺎﯾﺤﺘﺎج ﺿﺮوری از ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﻏﯿﺮه ﺑـﻮد. ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎت ﺑﺎ ﻇﻬﻮر ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻪﺗﺪرﯾﺞ ﺑﺎ ﺑﻬـﺮهﮔﯿـﺮی از روشهای ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن
تبلیغاتی که به فروش کالاها و اجناس مرتبط است، گذشتهای به قدمت دوران ماقبل تاریخ دارد. چنانکه برخی غارنگارهها به سازندگان اشیای ابتدایی نسبت داده شده است، اما میتوان گفت این تبلیغات همگام با رشد جوامع و تکوین ارتباطات انسانی با به کارگیری علائم تجاری یا استفاده از نشانه های دیواری و یا استخدام جارچیهای شهری توسعه یافته است. با این حال کشف گوتنبرگ[۴] در سال ۱۴۵۰ میلادی را باید نقطه عطف این روند دانست، چرا که این اختراع تبلیغات بازرگانی را چون بسیاری از حوزه های دیگر تحت تأثیر قرار داد. این کشف، انقلاب عظیمی در تبلیغات چاپی ایجاد کرد و صنعتی به وجود آورد که اگرچه به کندی پیش رفت، اما به تدریج در اروپا با اقبال و توجه فراوانی روبرو شد(اربابی، ۱۳۵۰: ۵۹).
در این بخش این چهار دوره به طور جداگانه بررسی می شود:
دوره ﻧﺨﺴﺖ؛ دوره ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺷﻔﺎﻫﯽ
ناصر باهنر(۱۳۸۸) در کتاب «گذرگاههای تبلیغات بازرگانی» اولین وسایل برای تبلیغات در دوره تمدن شفاهی را جارچیها و تابلوها دانسته است. وی معتقد است که در دوره های باستانی بازرگانان فنیقی، مصری و یونانی برای تبلیغ محصولات تجاری خود از شیوه جارزدن استفاده می کردند. کار جارچیها در واقع جار زدن اخباری مانند رسیدن کشتیها یا کاروانهای تجاری و نیز انواع کالاها ونام صاحبان آنها بوده است. به تدریج این حرفه در میان مردم جا افتاد و تا جایی پیشرفت کرد که به حرفهای سازمان یافته و دارای صنف و رئیس تبدیل شد، به نحویکه در نیمه قرن هفدهم، ۴۰۰ جارچی با جواز دولتی در پاریس مشغول بهکار بودند. تابلوها یکی دیگر از وسایل مورد استفاده برای جلب توجه عامه در عصر بیسوادی بود. این تابلوها با بهره گرفتن از نمادها و نشانهها انجام میشد و کاروانسراها در این زمینه با هم رقابت میکردند(همان: ۴۷-۴۶).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در قرن ۱۵ میلادی صنعت گران اروپایی و آسیایی بر روی کالاهای تولیدی خود نشانههایی را کندهکاری میکردند که به تدریج مورد توجه عامه بیسواد قرار گرفت تا جایی که هرگاه کالایی مورد محبوبیت قرار میگرفت همه به دنبال سازنده آن میگشتند(اربابی،۱۳۵۰: ۲۸).
در اﯾﻦ روش، اﺳﻢ ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﯾﺎ صنعتگر در ﻗﺎﻟﺐ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎ و ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺑـﻪ ﻧﻤـﺎﯾﺶ ﮔﺬاﺷـﺘﻪ ﻣﯽﺷﺪ. در اﯾـﻦ دوره ﺑـﺮ ﺑـﺎﻻی ﻣﻐـﺎزهﻫـﺎ ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎﯾﯽ ﻧﺼﺐ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ اﻏﻠﺐ از ﺳﻨﮓ ﯾﺎ ﺳﻔﺎل ﻗﺮﻣﺰ و ﯾﺎ ﺧﺮﻣﺎﯾﯽ ﺳـﺎﺧﺘﻪ ﺷـﺪه ﺑـﻮد، اﯾﻦ ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎ در ﺳﺘﻮن ﭼﻬﺎرﮔﻮﺷﯽ ﮔﺎه در اﻃﺮاف ﭘﻨﺠﺮهﻫﺎی ﻣﻐـﺎزه ﯾـﺎ درﻫـﺎی ورودی آن وﮔﺎﻫﯽ در ﮐﻨﺎر ﺧﯿﺎﺑﺎنها ﻧﺼﺐ ﻣﯽﺷﺪ و ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺟﻬﺖ و دﻻﻟﺖ ﺑﺮ ﻣﮑﺎن ﺗﺎﺟﺮ و ﻧﯿﺰ ﻧـﻮع ﮐـﺎﻻ ﯾﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ صنعتگر را ﺑﻪ ﻣﺮدم ﻧﺸﺎن ﻣﯽداد. از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎ و ﻣﻐﺎزهﻫﺎ ﺷﻤﺎره ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ، اﯾﻦ ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ ﺑﺮای راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﺮدم ﺑﻮد. در اﯾﻦ دوره، از ﺣﺮوف و ﮐﻠﻤﺎت، ﮐﻤﺘﺮ ﺑﺮای آﮔﻬﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﺪه، زﯾﺮا ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺮدم ﺑﯽﺳﻮاد ﺑﻮدﻧﺪ. در ﺧﺮاﺑﻪﻫﺎی ﺷـﻬﺮ ﭘﻤﭙـﯽ[۵] ﺗﺎﺑﻠﻮﻫـﺎﯾﯽ ﭘﯿﺪا ﺷﺪه ﮐﻪ در روی آن ﻧﻮع و ﻗﯿﻤﺖ ﮐﺎﻻﻫﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه اﺳﺖ ﯾﺎ درﺑﺎره اﺷﯿﺎی ﮔﻢ ﺷﺪه و ﭘﯿﺪا ﺷﺪه اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﯽداده و ﻣﺸﺨﺼﺎت ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑـﺮای اﺟـﺎره ﺧـﺎﻟﯽ ﺑـﻮده، روی آﻧﻬـﺎ ﺣﮏ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻣﺪارک ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه در اﺳـﺘﻔﺎده از اﯾـﻦ ﺷـﯿﻮه ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎﺗﯽ، اﺣﺘﻤـﺎﻻً ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﻪ ﻫﺰار ﺳﺎل ﻗﺒﻞ از ﻣﯿﻼد ﻣﺴﯿﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ دارای ﻧﺸﺎﻧﻪﻫـﺎی ﺧﻄـﯽ و ﮐﺘﯿﺒـﻪﻫـﺎﯾﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻧﻮﻋﯽ ﻣﺮﻫﻢ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﯾـﮏ ﻓﺮوﺷـﻨﺪه ﯾـﺎ ﯾـﮏ ﮐﻔـﺎش ﯾـﺎ ﭘﯿﻨـﻪدوز اﺳـﺖ.ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺮ روی سنگها ﯾﺎ ﺳﻔﺎﻟﯿﻨﻪﻫﺎی ﮐﺸﻒ ﺷـﺪه، ﻧـﺸﺎن دهنده ﺗﺒﻠﯿـﻎ ﭼﯿﺰﻫـﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻐﺎزهﻫﺎ ﻣﯽﻓﺮوﺧﺘﻨﺪ، از ﺟﻤﻠﻪ ﺗـﺼﻮﯾﺮ ﮔﻮﺷـﺖ ران ﮔﻮﺳـﻔﻨﺪی ﺑـﺮای ﯾـﮏ ﻣﻐـﺎزه
در اثر رقابت تاجران با یکدیگر بهتدریج پای عکس و طرح به تبلیغات و آگهیها بازشد. و پس از این پیشرفت کمکم آگهی های ساده و مصور با نوشته های ابتدایی توسط کاتبان به سفارش تاجران پدید آمد که بعدها به «سیکویز»[۶] معروف شدند. چون این آگهی ها معمولا پرسشی بوده و با آیا شروع میشدند به این نام معروف شدند و اولین استفادهکنندگان از این تبلیغات کشیشهای جوان بودند(باهنروهمایون، ۱۳۸۸: ۴۴).
دوره دوم؛ دوره ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻧﻮﺷﺘﺎری ـ ﭼﺎﭘﯽ
طبق نوشته اسدی طاری(۱۳۷۲) در مقاله «تاریخچه تبلیغات بازرگانی»
ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن و ﺗﺤﻮل در ﺷﯿﻮهﻫﺎی ﭼﺎﭘﯽ، روشهای اراﺋﻪ آﮔﻬﯽ ﻫـﻢ ﻣﺘﺤـﻮل ﺷـﺪ. در روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﻧﺸﺮﯾﻪﻫﺎی ادواری ﺷﮑﻞ آﮔﻬﯽﻫـﺎ دﮔﺮﮔـﻮن ﮔـﺸﺖ. ﻣﻄﺒﻮﻋـﺎت ﭼـﺎﭘﯽ ﺷـﮑﻞ ﺟﺪﯾﺪی از آﮔﻬﯽﻫﺎ را ﺑﻪوﺟﻮد آورد ﮐﻪ در اﺻﻄﻼح ﺑﻪ آن «ﻫﻨﺪﺑﯿﻞ»[۷] ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ. اﯾﻦ اوراق آﮔﻬﯽ در زﻣﺎن ﮐﻮﺗﺎه ﺗﮑﺜﯿﺮ و ﺗﻮزﯾﻊ ﻣﯽﺷﺪ و ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﻪﺗﺪرﯾﺞ در آن ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﻣﮑﺘﻮب ﻣﯽﺷـﺪ ﮐـﻪ
ﺗﻮﺳﻌﻪ آﮔﻬﯽﻫﺎی ﭼﺎﭘﯽ در اروﭘﺎ، ﻣﺸﺨﺼﻪ اﯾﻦ دوره ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽآﯾﺪ. در اﻧﮕﻠﯿﺲ و در ﺳﺎل ﻃﺎﻋﻮن، ﻟﻨﺪن ﻣﻤﻠﻮ از داروی ﺗﻘﻮﯾﺘﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﻮا ﺑﻮد، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ اﯾـﻦ ﮔﻮﻧـﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎت ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی دﻗﯿﻖ ﮐﻠﻤﻪ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺒﻮدﻧﺪ، اﻣﺎ در اﯾﻦ زﻣﺎن ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ رﺷﺪ چشمگیر روزﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎ و در ﺳﺎلهای دﻫﻪ ۱۶۹۰ میلادی ﺣﺠﻢ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﻪ وﺿﻮح اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ. وﻟﯽ ﻫﻨﻮز ﺑﺨـﺶ اﻋﻈـﻢ اﯾـﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت از ﻧﻮع ﺧﺎص ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﺷﺪه ﺑﻮد ﮐﻪ در ﺑﺨـشهای ﻣﺸﺨـﺼﯽ از روزﻧﺎﻣـﻪ ﯾـﺎ ﻣﺠﻠـﻪ ﮔﺮوهﺑﻨﺪی ﻣﯽﺷﺪ. در اﯾﻦ زﻣﺎن ﺑﻪﻧﺪرت ﺑـﺮای ﮐﺎﻻﻫـﺎی ﻣﻌﻤـﻮﻟﯽ ﺧـﺎﻧﮕﯽ ﺗﺒﻠﯿﻐـﯽ ﺻـﻮرت ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ، ﭼﺮا ﮐﻪ ﮐﺎر ﻓﺮﻣﺎﯾﺎن ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽدادﻧﺪ از خدمتکاران ﺑﺮای اﯾﻦ اﻣـﺮ اﺳـﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨـﺪ و ﻣﺮدم ﻧﯿﺰ ﻣﯽداﻧﺴﺘﻨﺪ از ﮐﺠﺎ ﺑﺎﯾﺪ آﻧﻬﺎ را ﺗﻬﯿﻪ ﮐﻨﻨﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻋﻼم ﻧﯿﺎزﻫﺎ و اﻋﻼﻣﯿﻪﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻓﺮارﯾﺎن، آﮔﻬﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺷﯿﺎی ﻧﻮﻇﻬﻮر از ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﮐﺘﺎبهاو ﻧﻤﺎیشها ﺗـﺎ اﻧـﻮاع ﺟﺪﯾـﺪ ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺗﺠﻤﻠﯽ ﯾﺎ آراﯾﺸﯽ در اﯾﻦ ﺳﺘﻮنها ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽﺷﺪ. در ﻣﺠﻤﻮع، ﺷﯿﻮهﻫﺎی اﻗﻨﺎع در اﯾـﻦ زﻣﺎن ﺑﯿﺶ از ﻫﺮ ﭼﯿﺰ در ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺑﺮای ﻣﻮاد ﺷﺒﻪ داروﯾﯽ و آراﯾﺸﯽ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﮐﻼه ﮔـﯿﺲ، ﭼـﺎی، ﻗﻬـﻮه،
مطابق تحقیقات ناصر باهنر(۱۳۸۸) در ﻗﺮن ﻫﺠﺪﻫﻢ، ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻌﺪاد ﺑﺎﺳﻮادان، ﻧﺸﺮﯾﺎت در اروﭘـﺎ ﺷـﮑﻮﻓﺎﯾﯽ ﻗﺎﺑـﻞ ﺗـﻮﺟﻬﯽ ﯾﺎﻓﺖ. در ﺳﺎل ۱۷۰۲ میلادی ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﺻﺒﺢ اﻧﮕﻠﯿﺲ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان دﯾﻠﯽ ﮐﻮراﻧﺖ[۸] ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ. ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎر در سال ۱۷۱۲ میلادی در اﻧﮕﻠﯿﺲ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﯾﮏ ﺷﯿﻠﯿﻨﮓ ﺑﺮای ﻫﺮ اﻋﻼﻣﯿﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ، ﮐﻪ اﯾﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻋﻮارض ﺗﻤﺒﺮ، اﺑﺰاری ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از رﺷﺪ روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﻮد ﮐﻪ دوﻟتها ﯾﮑﯽ ﭘﺲ از دﯾﮕـﺮی ﺑﻨـﺎ ﺑـﻪ دﻻﯾـﻞ روﺷﻦ از ﺗﻮﺳﻌﻪ آنها در ﻫﺮاس ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﺎ وﺟﻮد ﻣﺎﻟﯿﺎتهای روزاﻧﻪ ﺑﺮ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت آﮔﻬﯽﻫـﺎی روزﻧﺎﻣـﻪای روزاﻓـﺰون ﺷﺪ. اﯾﻦ ﻧﻮع از ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎ و ﺑﺪون ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﻮدﻧﺪ و ﺑﻪﻃﻮر ﻋﻤﺪه ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪ ﮐﻪ از روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺘﻤﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ، در ﻣﻌﺮض اﯾﻦ آﮔﻬﯽﻫﺎ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨـﺪ. اروﭘﺎ و آﻣﺮﯾﮑﺎ از اواﯾﻞ ﻗﺮن ﻧﻮزدﻫﻢ، ﺷﺎﻫﺪ ﻇﻬﻮر روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ ﺑـﻮد ﮐـﻪ داﻣﻨـﻪ ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن ﺧﻮد را وﺳﻌﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪ. در اﯾﻦ دوره، روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ در اﻧﮕﻠﯿﺲ و آﻣﺮﯾﮑﺎ ﻣﻨﺘـﺸﺮ ﻣـﯽﺷـﺪ ﮐـﻪآﻧﻬﺎ را ﭘﻨﯽﭘﺮس[۹] ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ.اﯾﻦ روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺳـﺒﮏ ﺟﻨﺠـﺎﻟﯽ داﺷـﺘﻨﺪ، رﺳـﺎﻧﻪایﺑﺮای اﻧﺘﻘﺎل اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﯽآﻣﺪﻧﺪ. ﺑﻌـﺪﻫﺎ ﺑـﺎ ﻟﻐـﻮ ﻣﺎﻟﯿـﺎت ﺑـﺮ ﺗﺒﻠﯿﻐـﺎت در ﺳـﺎل ۱۸۵۳ میلادی و ﻋـﻮارض ﺗﻤﺒـﺮ در ﺳـﺎل ۱۸۵۵ میلادی ﺷـﻤﺎرﮔﺎن روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﺗﻌﺪاد آﮔﻬﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ. ﺑﻪﺗﺪرﯾﺞ روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻣﻤﻠﻮ از ﺻﻔﺤﺎت آﮔﻬﯽ ﺷﺪﻧﺪ. رﻓﺘﻪرﻓﺘﻪ ﺗﺤـﻮل و ﭘﯿـﺸﺮﻓﺖ در اﺷـﮑﺎل و
در این دوره به علت افزایش جمعیت وپیشرفت تکنولوژی رشد شهرها و عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺷﻔﺎﻫﯽ و ﺣﺘﯽ رﺳـﺎﻧﻪﻫـﺎی ﭼـﺎﭘﯽ ﺗﻮان ﭘﺎسخگویی ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ و ﺧﺒﺮی ﻣﺮدم را مانند گذشته ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ. اختراع تلگراف، تلفن، توسعه وسایل حمل ونقل، اختراع بیسیم و رادیو، ارتباطات بشری را به قول مک لوهان[۱۰] از کهکشان ﮔﻮﺗﻨﺒﺮگ ﯾﺎ ﻋﺼﺮ ﭼﺎپ ﺑﻪ ﮐﻬﮑﺸﺎن ﻣﺎرﮐﻧﯽ[۱۱] ﯾﺎ ﻋﺼﺮ ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ وارد ﺳـﺎﺧﺖ. در سال های ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﻗﺮن ﻧـﻮزدﻫﻢ و آﻏـﺎز ﻗـﺮن ﺑﯿـﺴﺘﻢ، ﻓﻨـﺎوری ﻋﮑﺎﺳـﯽ و فیلمبرداری، دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی ﮔﺮاﻣﺎﻓﻮن و ﺿﺒﻂ ﺻﻮت، اﻣﮑﺎن ﻧﻤﺎﯾﺶ و اﻧﺘﻘﺎل عکسها و ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﻣﺘﺤـﺮک را از راهﻫﺎی دور ﺑﺮای اﻧﺴﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺖ و رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﻣﺪرن ﺳﯿﻨﻤﺎ، رادﯾﻮ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾـﻮن ﮐـﻪ ﺑـﻪ وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎﻃﯽ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﯾﺎ دﯾﺪاری- ﺷﻨﯿﺪاری ﻣﻌﺮوﻓﻨﺪ، ﻧﻮﮔﺮاﯾﯽ ﺑﯽﻣﺎﻧﻨﺪی را در ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﻪ وﺟﻮد آوردﻧﺪ. رادﯾﻮ وﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮏ رﺳﺎنهی آرﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮای ﻧـﺸﺮ آﮔﻬـﯽ، ﺧـﻮد را ﻣﻄﺮح ﮐﺮد. در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﮐﻪ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ از ﻧﻈﺮ درآﻣﺪ ﺑﻪ ﻧﺸﺮ آﮔﻬﯽ ﻣﺘﮑﯽ ﺷﺪﻧﺪ، رادﯾﻮ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن اﻣﮑﺎن ﭘﯿﺎمرﺳﺎﻧﯽ ﺳﺎدهﺗﺮی را ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺧﻮد داﺷﺖ، ﭼﺮا ﮐﻪ داﺷﺘﻦ ﮔﯿﺮﻧﺪه ﺗﻨﻬﺎ
تلویزیون تقریباً از ابتدای کارش به عنوان رسانه گروهی در دهه ۱۹۴۰ به صورت منبع مسلطی از اخبار و آگهی درآمد(هارپر،۱۳۸۷: ۲۳۰).
ﺗﻠﻮﯾﺰﯾـﻮن ﺑـﺎ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﺗﻮانمندی اﻧﺘﺸﺎر ﺳﺮﯾﻊ و ﻣﺪاوم، وﺳﻌﺖ ﺣﻮزه ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ و ﻧﯿﺰ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻋﻨﺎﺻﺮﺗﺼﻮﯾﺮ، ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ، ﮐﻼم، ﻧﻮﺷﺘﻪ، اﻓﮑﺖ و ﺣﺮﮐﺖ، ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ رﺳﺎﻧﻪای ﺑـﯽﺑـﺪﯾﻞ
هنگامی که تلویزیون آغاز به کار کرد، در نیمهی ۱۹۵۰ تبلیغاتچیها در عمل خیلی از برنامه ها را تهیه میکردند، که شامل سرپرستی مسابقات اطلاعات عمومی نیز بود. در اندک سالهای بعد مجلس دریافت که در مسابقات اطلاعات عمومی حریفانی را که به نظر میرسید در بین بینندگان محبوب شده اند را طبق میل خود بالا میبردند. پس از این ماجرا تبلیغاتچیها مجبور شدند که از کنترل مستقیم بر برنامه ها حذف گردند ولی تبلیغات بازرگانی همچنان بهعنوان یک عامل مسلط بر دارایی خروجیهای بیشتر تلویزیونها باقی ماند(هارپر،۱۳۸۷: ۲۵۹).
ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت یکنواخت ﺟﻬﺎﻧﯽ را ﭘﺮﻓﺴﻮر ﻟﻮﯾﺖ[۱۲] در ﺳﺎل ۱۹۸۳ میلادی ﻣﻄﺮح ﮐﺮد و ﺑﯿـﺎن داﺷـﺖ ﮐﻪ ﭼﻮن ﺑﺎزارﻫﺎ در ﺣﺎل یکسانﺷﺪن ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﺎزار ﺟﻬﺎﻧﯽ ﯾﮑﺴﺎن در آﯾﻨـﺪه ﻇﻬـﻮر ﺧﻮاﻫـﺪ ﮐﺮد، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺎﻻﻫﺎی ﯾﮑﻨﻮاﺧﺖ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺳﭙﺲ آن را ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣـﺸﺎﺑﻪ درﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎن ﻋﺮﺿﻪ ﮐﺮد. ﺷﺮکتهایی ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ را در ﻋﻤﻞ ﭘﯿﺎده ﮐﺮدﻧﺪ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ ﻣﻮاﺟـﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ از اﺳﺎس، اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﻧﻈﺮی را زﯾﺮ ﺳﺆال ﺑﺮد. ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺗﻔﺎوتهای ﻋﻤﯿﻘـﯽﺑﯿﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎ و ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎن وﺟﻮد دارد و ﺑـﻪرﻏـﻢ ﭘﯿـﺸﺮﻓتهای چشمگیر در ﻋـﺎﻟﻢ ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻫﻨﻮز ﻫﻢ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺎزدارﻧﺪه ﺑﺴﯿﺎری ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ یکنواختی ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ در ﺟﻬـﺎن ﺑـﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽﺧﻮرد. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، ﺑﺮﺧﯽ از داﻧـﺸﻤﻨﺪان ﻣـﺪل ﺧﻮﺷـﻪﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ را ﻣﻄـﺮحﮐﺮدهاﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻣﺪل، ﻓﺮهنگها ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺸﺎﺑﻬﺖ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ در ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘـﻪاﻧـﺪ و ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ داﺷﺘﻦ ﻣﺨﺘﺼﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ از ﺧﻮﺷﻪﻫﺎ ﺑﯿـﺮون اﻓﺘـﺎدهاﻧـﺪ(باهنروهمایون، ۱۳۸۸: ۷۲).
ﺩﻭﺭﻩ ﭼﻬﺎﺭﻡ: ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ
اﺧﺘﺮاع راﯾﺎﻧﻪﻫﺎی ﮐﻮﭼـﮏ و ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻻ در دﻫﮥ ۱۹۸۰ میلادی و راهاﻧﺪازی ﺷﺒﮑﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧـﺖ ﮐـﻪ در دهه ﭘﺎﯾـﺎﻧﯽ ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ ﻋﻤﻮﻣﯿﺖ ﻧﺴﺒﯽ ﯾﺎﻓﺖ، ﮐﻠﯿﺪ اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻮل رﺳﺎﻧﻪای و ورود به جامعه ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﯽآﯾﺪ. اﯾﻦ ﺗﺤﻮل را در اﺻﻄﻼح، همگرایی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ همه اﺑﺰار ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺸﺮ در اﺷـﮑﺎل ﻣﺨﺘﻠﻒ آن در ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎرﺑﺮی راﯾﺎﻧﻪ ﻫـﺪاﯾﺖ ﻣـﯽﺷـﻮد، ﺧﻼﺻـﻪ
شبکه گسترده جهانی نسبت به رسانههای سنتی مزایایی دارد. تبلیغاتگران و بازاریابان میتوانند تبلیغات را روی وب دقیقتر از رسانههای سنتی تجزیه و تحلیل کنند. وب می تواند اطلاعات، تبلیغات، بازاریابی و ارتباط مشتریان را در مکان مشابه با هم ترکیب کند. وب به مشتری توانایی خواندن مقدار زیادی از اطلاعات را از یک مرکز اطلاعات درباره محصول میدهد. ویژگیای که در رسانههای سنتی قابل دسترسی نیست(هارپر،۱۳۸۷: ۳۱۱).
وﯾﮋﮔﯽ ﻣﻤﺘﺎز اﯾﻦ ﻧﻮع از ارﺗﺒﺎﻃﺎت، دو ﺳﻮﯾﻪ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﺳﻮﯾﻪ ﺑﻮدن ارﺗﺒﺎط ﺑﻪ ﺻـﻮرت زﻧـﺪه و در ﺳﻄﺤﯽﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎدهﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﺟﺎزه ﻣﯽدﻫـﺪ اﻃﻼﻋـﺎت را ﻣﻄـﺎﺑﻖ ﺳـﻠﯿﻘﻪ ﺧﻮد ﺷﮑﻞ دﻫﻨﺪ. اﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪ ﻧﻮﯾﻦ از همگرایی و ﻫﻤﮑﺎری وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎﻃﯽای ﻣﯿﺴﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺧﻮد را ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ. ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاریﻫﺎی ﻣـﺸﺘﺮک ﺷﺮکتهای رادﯾﻮ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ، ﺗﻠﻔﻦ، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﮐﺎﺑﻠﯽ و ﺷﺮکتهای ﻧـﺮم اﻓـﺰار راﯾﺎﻧـﻪای اﻣﮑـﺎن
آﮔﻬﯽﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ در اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ از ﯾﮏﺳﻮ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺮای ﯾﺎﻓﺘﻦ ﮐﺎﻻ ﯾـﺎ ﺧـﺪﻣﺎت ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺮ، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻت و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮐﺎر آﻧﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨـﺪ و از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ اﻣﮑﺎن دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﯽﺷﻤﺎری از ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن و ﺑﺎزارﻫﺎی ﻓﺮوش ﺟﻬﺎﻧﯽ را ﺑـﺮای ﻓﺮوﺷﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫـﺎی ﭘـﺎﯾﯿﻦﺗـﺮی از ﭘﺨـﺶ آﮔﻬـﯽ ﻧـﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﺳـﺎﯾﺮ رﺳـﺎﻧﻪﻫـﺎ ﻓـﺮاﻫﻢ آورد.
اﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪی ارﺗﺒﺎﻃﯽ دﯾﺠﯿﺘﺎلی، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﻪ در آن زﺑﺎنها و ﻓﺮهنگهای ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑـﺎ یکدیگر ﻫـﺴﺘﻨﺪ،
۲-۱-۲- تاریخچه تبلیغات محیطی در جهان
تبلیغات محیطی قدیمیترین شکل تبلیغات است. برلوحههای سنگی و برنزی ماقبل تاریخ که در حفاریهای خاورمیانه کشف شده، شواهدی از پیامهای تبلیغات محیطی قابل مشاهده است. در مصر باستان، اعلامیههای عمومی و نیز آگهیهای حراج و خرید و فروش کالاها در کنارههای راه پررفت و آمد نصب میشده و شکل ابتدایی بیلبوردهای بزرگراههای امروزی می تواند به شمار آورده شود. در یونان باستان در شهر پمپی نقاشیهای بزرگ و باشکوه بر روی دیوارها، مشاغل و تجار محلی را تبلیغ میکردند. نخستین پیامهای تبلیغات محیطی، احتمالا میتوانند نوشته های موجود بر روی کتیبههای یافت شده در کشور مصر باشند.نمونه ای مشابه پیامهای بازرگانی امروزی که بر روی پاپیروس نوشته شده، در موزه لوور[۱۳] فرانسه نگهداری می شود که متعلق به ۱۹۶ سال قبل از میلاد مسیح است و درباره جایزه تعیین شده برای دستگیری و تحویل دو برده است که از اسکندریه فرار کرده بودند. اعلامیههای کندهکاری شده بر روی لوحههای سنگی در یونان و نیز نوشته هایی بر لوحههای دیواری مربوط به روم باستان پیدا شده اند که شواهد مناسبی از تبلیغات محیطی به شمار میروند. در روم باستان از علائم برای نشانه های فروش محصولات و یا ارائه خدمات استفاده میشده است. علامت خوشه انگور به معنای میخانه، تصویر بز برای لبنیات و علامت چاقو به معنای محل فروش آلات برنده به کار میرفته است. گونه های ابتدایی از پوسترها برای اعلام نمایشهای عمومی به کار گرفته میشد. جارچیها نقش مهمی در جمع کردن مردم و خواندن اعلامیهها در میادین و بر فراز دیوارهای بلند به عهده داشتند که عموماً پیامهای حکومتی را به اطلاع مردم میرساندند. از قرن دوازدهم اعلامیه های مکتوب در فرانسه به کار گرفته شد که تا امروز ادامه دارد. نخستین تابلوی با چاپ دستی، احتمالا توسط ویلیام کاکستون در حدود سال ۱۴۷۷ میلادی تولید شده و حاوی مجموعه ای از مقررات عید پاک برای کششیشها میباشد.این تابلوها به در کلیساها در هلند و آلمان نصب شدند. از سال ۱۵۱۷، مارتین لوتر[۱۴] تغییر ساختار این اعلامیهها را آغاز نمود(ادهم،۱۰:۱۳۸۹).
در واقع میتوان گفت اولین تبلیغات محیطی تبلیغ کالا یا خدمات به معنای امروزی آن نبوده بلکه بیشتر اعلامیههایی بوده که رسالت هشداردهندگی، آگاهیبخشی و یا راهنمایی داشته است.
پلاکاردها با بهره گرفتن از رنگهای روغنی جالب در تزیین و زیباسازی بازارهای داخل شهری از اواسط قرن شانزدهم در آلمان مورد استفاده قرار گرفت و مانند دوره های معاصر اعلامیهها در محیط بیرونی نصب میگردید که لیستی از کالاهای قابل فروش و یا خدمات قابل ارائه را به اطلاع مردم میرساند.اینگونه اعلامیههای ویژه چاپ و نصب شده، اولین نمونه پوسترها میباشند. آگهیهای دستی که در مقیاس زیاد چاپ میشدند را نیز میتوان اولین نمونههای روزنامه دانست. در قرون شانزدهم و هفدهم در اروپا انحصار پوسترهای اولیه در اختیار کلیساها و فرمانداریها بود. در این اعلامیههای چاپی، احکام و فرامین، وقایع عمومی، گردهماییها و حتی جشنها و سرگرمیها به اطلاع عموم رسانده میشد. پزشکان اجازه داشتنداز این طریق تخصص خود را اعلام کنند و یا ارتش برای جذب نیرو می توانست آگهی منتشر نماید. برای زیباتر کردن و تقویت و اثربخش نمودن اعلامیهها، تصاویر به متن اضافه شدند و به تدریج اندازه آگهیها و تصاویر بزرگتر گردید(همان:۱۱).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 07:01:00 ق.ظ ]
|