تجارت الکترونیکی مهم­ترین دستاورد به‌کارگیری فنّاوری اطلاعات در زمینه‌های اقتصادی است. برای توسعه‌ی تجارت الکترونیکی در کشور و ورود به بازارهای جهانی، داشتن نظام بانکی کارآمد از الزامات اساسی به‌‌‌شمار می‌آید. اگرچه طی سال‌های اخیر برخی روش‌های ارائه‌ خدمات بانکداری الکترونیکی نظیر دستگاه‌های خودپرداز، کارت‌های بدهی[۲۰]،پیش‌پرداخت[۲۱] و غیره در نظام بانکی کشور مورد استفاده قرار گرفته است، اما تا رسیدن به سطحی قابل قبول از بانکداری الکترونیکی راهی طولانی در پیش است. در این میان بحث امنیت نیز به عنوان رکن بقای هر سامانه­ی الکترونیکی مطرح است. بدون امنیت، بانک الکترونیکی نه تنها فایده­ای نخواهد داشت بلکه خسارت­های فراوانی نیز وارد می­ کند. دنیای امروز ما تفاوت­های چشمگیری با گذشته دارد. در گذشته پیچیدگی کار رخنه­گرها[۲۲] و ابزارهایی که در دسترس آنها قرار داشت بسیار محدود و کمتر از امروز بود. گرچه جرایم اینترنتی در گذشته نیز وجود داشت اما به هیچ وجه در سطح گسترده و خطرناک امروز نبود. رخنه­گرهای دیروز، امروزه متخصصان امنیت اطلاعات هستند که سعی می­ کنند از تأثیرات گسترده‌ی حملات اینترنی بکاهند. امروزه مجرمان اینترنتی نه تنها نیاز به خلاقیت زیادی ندارند بلکه اغلب در زمینه­ رخنه[۲۳] از دانش چندانی برخوردار نیستند ولی در عین حال بسیار خطرناک هستند. در فضای اینترنت کنونی حتی کودکان نیز می­توانند به آسانی به رایانه ­ها نفوذ کرده و برای اهداف مخربی از آنها بهره بگیرند. در گذشته هدف رخنه­گرها عموماً دانشگاه­ها، کتابخانه ­ها و رایانه­های دولتی بود و اغلب انگیزه­ های بی­ضرر و کنجکاوی شخصی منجر به حمله می­شد؛ حال آنکه امروز با گسترش پهنای باند، رخنه­گرها تقریباً هرآنچه آسیب­پذیر است را هدف قرار می­ دهند (James, 2005).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این فصل ابتدا بانکداری الکترونیکی را تعریف می­کنیم و پس از مرور چالش­ها و زیرساخت­های مورد نیاز آن به معرفی یکی از مهم­ترین و آسیب­رسان­ترین انواع حملات تهدیدکننده­ی بانکداری الکترونیکی یعنی دام­گستری[۲۴] می­پردازیم. در ادامه­ آمارهای مربوط به دام‌گستری را بررسی کرده و در نهایت با دسته­بندی روش­های تشخیص دام­گستری فصل را به پایان می­بریم.
۲-۲- بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی عبارت است از ارائه­ خدمات بانکی از طریق شبکه‌های رایانه‌ای عمومی و قابل دسترسی (اینترنت یا اینترانت) که از امنیت بالایی برخوردار باشند. بانکداری الکترونیکی دربرگیرنده سامانه­هایی است که مؤسسات مالی و اشخاص را قادر می­سازد تا به حساب­ خود دسترسی داشته باشند و اطلاعاتی درباره‌ی خدمات و محصولات مالی به­دست آورند. در سامانه‌های بانکداری الکترونیکی از فنّاوری‌های پیشرفته‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به­ صورت الکترونیکی استفاده می­ شود که در نهایت می‌تواند منجر به عدم حضور فیزیکی مشتری در شعب بانک­ها شود (سعیدی و همکاران، ۱۳۸۶).
براساس تحقیقات مؤسسۀ دیتامانیتور[۲۵] مهم‌ترین مزایای بانکداری الکترونیکی عبارتند از: تمرکز بر شبکه ­های توزیع جدید، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای جدید تجارت الکترونیکی. بانکداری الکترونیکی در واقع اوج استفاده از فنّاوری جدید برای حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است (Shah et al., 2005). جدول ۲-۱ خلاصه‌ای از مزایای بانکداری الکترونیکی را از دیدگاه‌های مختلف بیان می­ کند.
جدول ۲-۱ مزایای بانکداری الکترونیکی از جنبه­ های مختلف (ساروخانی، ۱۳۸۷)