دانلود پایان نامه های آماده | ۲-۲-۲-۱-۳٫ نتایج استفاده از تفکر انتقادی: – 2 |
در راه بهبود و اصلاح عملکردها و هد فها انتقاد سازنده دارد و باعث پیشرفت جامعه می شود..»
« پایه های تفکر سالم را در دانش آموزان ایجاد میکند و این که بچ ه ها را در روندی قرار میدهد که
از افراطی بودن دور شوند و یک حالت تعادل در روحیات و افکارشان داشته باشند ..»
از گروه دوم:
«. هر مسئله ای ابعاد مثبت و منفی دارد و مطلق نیست. بعد مثبت: فرد در هر مسئله دنبال راه
حل هایی برای بهبود شرایط باشد و نه حذف آن، البته یک مقدار بعد منفی هم دارد: شاید طرف
مقابل از این که ایراد او را میگویند، کمی ناراحت بشود ..»
از گروه سوم:
«.بیشتر روی موضوع با دید منفی کار م یکند و مسئله را مورد بررسی و نقد قرار میدهد..»
«.نقادانه و خرده گیرانه اندیشیدن، بیشتر بار منفی دارد و معمولاً از آن فرد خوششان نم یآید ..»
«. اگر ایراد فرد را به او بگوئیم آن شخص این را خراب کردن او م یداند..»
۲-پیش نیازهای آموزش تفکر انتقادی
این زمینه اصلی، دارای چند زمینه فرعی بود که عبارتند از:
-۱ نقش فرهنگ
-۲ توجه به رشد ذهنی دانش آموزان
-۳ توجه همه جانبه به وضعیت معلمان.
نقش فرهنگ: این زمینه فرعی خودشامل چند زمینه فرعی تر است که عبارتند:
-۱ فرهنگ خانواده ۲- فرهنگ جامعه ۳- روحیه کارهای مشارکتی و کار گروهی.
«.والدینی که این روحیه را دارند، کودکان خود را انتقادپذیر بار می آورند ..»
«.جامعه فعلی ما روحیه انتقادپذیری را ندارد و اگر از کسی بخواهی انتقاد کنی تا آخر با تو دشمن «. میشوند پس بهتر است انتقاد را کناربگذاری تا راحت زندگی کنی..»
«.وقتی افراد مثل یک خانواده با هم باشند و خود را با هم متحد بدانند، ایراد خود را می خواهند رفع کنند، همان طور که حدیثی هست که م یگوید، مؤمن آیینه مؤمن است، پس اگر کسی عیب ما را بگوید از او استقبال و تشکر هم میکنیم، او برادر ما است که ایراد ما را به ما میگوید نه به دیگری. البته به شرطی که عادلانه و صادقانه انتقاد کند..»
– توجه به رشد ذهنی دانش آموزان:
«..به هر دانش آموزی باید متناسب با سن خودش تجزیه و تحلیل کردن یاد بدهیم. به صورت کلی نمی توانیم آموزش بدهیم، چون افراد از نظر ذاتی و هوش با هم متفاوتند..»
– توجه همه جانبه به معلمان:
« معلمی که از نظر اقتصادی دارای مشکل است چه طور م یتواند به این مسائل فکر کند؟ ..»
«. آموزش تفکر انتقادی ابتدا باید به معلمان انجام شود، چرا که آن ها تفکر بچه ها را رشد میدهند ..»
« . آموزش دادن تفکر انتقادی نیاز به معلمان ویژه دارد و فعلاً این کار شدنی نیست ..»
«.معلم باید اطلاعات، فرصت مطالعه ی کافی و ذهن خلاق داشته باشد و… لازمه همه این ها این است که معلم آرامش و امنیت همه جانبه داشته باشد..»
۲-۲-۲-۱-۲٫ آموزش تفکر انتقادی
در مورد نحوه آموزش تفکر انتقادی، سه زمینه فرعی داریم: ۱- در شرایط فعلی امکان آموزش تفکر انتقادی وجود ندارد. ۲- آموزش مستقیم تفکر انتقادی ۳-آموزش غیرمستقیم تفکر انتقادی.
۱- گروه اول:
«.فعلاً آموزش تفکر انتقادی ممکن نیست. زیرا برنامه ریزی هایی کلان اشتباه است. سیاست کلی این است که یکسری افکار خاص به دان شآموزان ها تلقین شود. حتی معلمانی استخدام میکنند که
«. زیاد اهل پرسش و انتقاد نباشند
برای رشد تفکر انتقادی معلم نقش قطعی و صرف ندارد بلکه محتوای آموزشی نیز باید تغییر کند …» و معلمان نیز باید در این زمینه آموزش ببینند…»
۲- گروه دوم:
«.آموزش مهارت های زندگی (که یکی از آن مهارت ها تفکر انتقادی است) در قالب برنامه های
درسی هفتگی..»
۳- گروه سوم:
دو گروه اول طرفداران کمی دارند. اما گروه سوم تعدادشان بیشتر است و روش های متنوعی م یگویند مثل: استفاده از فعالیت های عملی، استفاده از مناظره، تصمیم گیری، روش نمایشی، روش داستان، واداشتن به نقدکردن، طرح سؤالات مختلف، پاسخ به سؤالات، ایفاء نقش، طرح معما، بحث کردن. اما نکته مهم این است که در بیان نظرات خود بسیار کلی صحبت میکنند.
« مطالعه کتب گوناگون و دعوت از صاح بنظران مربوط در مدرسه و تعمیم آن به اولیاء …»
«… باید از روش های نمایشی و داستان برای آموزش کودکان استفاده کرد
«. واداشتن دانش آموز به اظهار نظر در مورد موضوعات مختلف و نتیجه گیری مثبت. …»
۲-۲-۲-۱-۳٫ نتایج استفاده از تفکر انتقادی:
در نتیجه استفاده از تفکر انتقادی شکوفایی و ارتقاء عملکرد ذهن حاصل م یشود و ما در عمل خواهیم دید افرادی که از تفکر انتقادی بالایی برخوردار هستند دارای: عملکردها و افکار بهتر، شخصیت ساخته شد هتر، خلاقیت بیشتر، تفکر و تعمق بیشتر در مورد موضوع، قدرت استدلال بالاتر، تیزبینی بیشتر و به طور خلاصه موجب پیشرفت فردی خواهد شد و نهایتاًً با ارتقاء این موارد در فرد، پیشرفت جامعه حاصل خواهد شد. زیرا جامعه از افراد تشکیل شده است.
«.کسی که انتقاد میکند شخص منتقد است و تمام اشکالات جزئی هر فعالیتی را در نظر میگیرد و موجب بهبود واصلاح عملکردها و هد فهای فرد می شود…»
«استفاده از تفکر انتقادی سبب شکوفایی و ارتقاء ذهنیت دانش آموز می شود و چنین مطالبی به فرد کمک میکند که در مسیر بهتری گام بردارد و نتیجه آن ساخته شدن شخصیت فرد است…»
«فردی که تفکر انتقادی خوبی دارد و از آن استفاده میکند، راه کارهای جدید ارائه میکند. در واقع آدم خلاقی است. تفکر انتقادی، خلاقیت او را بیشتر میکند…»
«. فردی که دارای تفکر انتقادی مناسب است، اطلاعات و مسائل درسی خود را کورکورانه حفظ نمی کند و فرد عمیقی است…»
«.وقتی با مسئله ای روبرو هستیم، بویژه وقتی امکان مشاهده مستقیم نداریم، باید اطلاعات جمع آوری کنیم، دو دو تا چهار تا کنیم. با این روش ها تفکر انتقادی خود را بالا م یبریم و در واقع قدرت استدلال خود را بهتر میکنیم…»
«. از آن جایی که دانش آموزان امروز، افراد توانمند فردا میباشند، در نتیجه تربیت انسان هایی با تفکر انتقادی و خلاق، شهروندانی آگاه و تیزبین به وجود می آورد که میتواند موجب پیشرفت جامعه شود…»
۲-۲-۲-۱-۴٫ ویژگیهای تفکر انتقادی
وید (۱۹۹۵) هشت ویژگی را برای تفکر انتقادی بیان میدارد. تفکر انتقادی درگیر سئوال پرسیدن و تعریف مشکل، آزمون مدارک، تجزیه و تحلیل پیش فرضها و سوگیریها، اجتناب از استدلال هیجانی، اجتناب از زیاد ساده کردن، توجه به سایر تفاسیرو تحمل ابهامات است. استروم و باکوس (۱۹۹۵) سر و کار داشتن با ابهام را به عنوان یک بخش اساسی و ضروری براتی تفکر انتقادی مطرح نمودند. بیر (۱۹۹۵) در کتاب تفکر انتقادی در توضیح ویژگیهای اساسی برای تفکر انتقادی به موارد زیر اشاره میکند:
معیار: برای تفکر کردن به طور انتقادی معیار مورد نیاز است یعنی داشتن شروطی که باید در برخی چیزها وجود داشته باشد، تا به عنوان مسائل قابل قبول مورد قضاوت قرار گیرند. اگرچه در هر حوزه درسی، معیارهای متفاوتی برای این امر وجود دارد،اما برخی استانداردها برای همه موضوعات کاربرد دارد. نظیر اینکه یک اظهارنظر باید متکی بر حقایق صحیح و مناسب و منابع معتبر، دقیق و غیر سودار، از اشتباهات منطقی بدور و با استدلال کردن است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:09:00 ق.ظ ]
|