سید فتح الله امیری عقدایی و علی سنایی و مهدی اعتباری پذیرفته شده در سال ۲۰۱۲ است[۹۹] .

۲-۶-۱-۱) هنجار ذهنی [۱۰۰]

تعریف نظری: ۱-هنجار ذهنی عبارت است از باور فرد درباره تفکر و نظر افراد مرجع درباره انجام یک رفتار خاص توسط فرد. هنجار ذهنی، انگیزش فرد برای پیروی از نظرات افراد مرجع ‌در مورد انجام یک رفتار خاص دارد .[۱۰۱]

۲- اثر متقابل موارد فزاینده از n (تعدادی )باور انگیزاننده اصولی هنجار ذهنی است .[۱۰۲]

۳- ادراک شخص از فشار اجتماعی بر انجام یا عدم انجام رفتار.[۱۰۳]

تعریف عملیاتی: افرادجهت ورود به شبکه فروش آدیداس تحت تاثیر تفکر و نظر معرف خود( شخصی که بازاریابی ویروسی انجام می‌دهد) قرار گرفته تا باور ویروسی پیدا کنند.

سوالات ۱ تا ۶ مربوط ‌به این متغیر است.

۲-۶-۱-۲) کنترل رفتاری[۱۰۴]

تعریف نظری: مجموع مرکبی از کنترل کردن در انجام یک رفتارخواه آسان یا سخت و انجام رفتارمشابه در صورتی که به اندازه کافی انگیزاننده باشد کنترل رفتاری است.[۱۰۵]

احتمال انجام رفتار همراه با انگیزاننده‌های کافی و مجموعه‌ای از کنترل های سهل و دشوار ما بر انجام آن رفتار درک شده را کنترل رفتاری می‌گویند.

تعریف عملیاتی:احتمال انجام رفتار همراه با انگیزاننده‌های کافی و مجموعه‌ای از کنترل های سهل و دشوار ما بر انجام آن رفتار درک شده را کنترل رفتاری می‌گویند. و در این پژوهش میزان قدرت انتخاب در شیوه ی کار و انجام بازاریابی ویروسی به صورت رو در رو و یا اینترنتی از جمله موارد کنترل رفتاری در این پژوهش است.

سوالات ۷ تا ۹ مربوط ‌به این متغیر است.

۲-۶-۱-۳)هزینه درک شده یا خطر درک شده[۱۰۶]

تعریف نظری: هزینه دریافتی و یا سود حاصل شده در اتخاذ تصمیمات توسط دریافت کننده پیام الکترونیکی ویروسی مؤثر است و در پرتو چارچوب هزینه یا سود می‌تواند تجزیه و تحلیل شود(راچفورد).[۱۰۷] این هزینه ها و مزایا و همچنین نشانه های در دسترس در سراسر مراحل تصمیم گیری متفاوت است(هانسن و هلجسون).[۱۰۸]

درک: نوشتن یا فهمیدن و فکر کردن به چیزی یا کسی به طور ویژه

هزینه: پولی که برای سفارش و خرید و تولید چیزی صرف می‌شود. [۱۰۹]

زمان و هزینه‌ای که شخص در انجام کاری متحمل می‌شود، هزینه درک شده از طرف او می‌باشد.

تعریف عملیاتی: نهایتاً چه میزان درآمد کسب خواهد شد و در حین کار چه هزینه هایی را متحمل می‌شوند؟ برآورد این هزینه ها و سود حاصل از کار آن چیزی ست که افراد مورد پژوهش برایشان اهمیت دارد.

سوالات ۱۰ تا ۱۷ مربوط ‌به این متغیر است.

۲-۶-۱-۴) اعتماد [۱۱۰]

تعریف نظری: اعتماد به عنوان عامل اصلی وفاداری شناخته شده است. مشتری که به محصولی اعتماد داشته باشد بیشتر از سایر مشتریان احتمال دارد که نگرش مطلوبی را ‌در مورد آن محصول ارائه کند، برای آن محصول حق بیمه پرداخت کند، نسبت به آن وفادار بماند و تبلیغات دهان به دهان مثبتی را ارائه کند.(سیمون و شنگ،۲۰۱۲).[۱۱۱]

۱- اعتماد به میزان تمایل به باور داشتن شخص به صلاحیت موضوعی (خوبی، توانایی، قدرت) و رفتار خاصی در یک زمینه در زمان داده شده بر می‌گردد.[۱۱۲]

۲- همچنین می‌تواند به شکل متضاد یک عمل خوشبینانه باشد .[۱۱۳]

۳- اعتماد به عنوان زمینه‌ای خاص، چند بعدی و مفهوم پویا مورد بحث قرار می‌گیرد .[۱۱۴]

تعریف عملیاتی: افراد جهت ورود به شبکه فروش و انجام بازاریابی شبکه ای نیاز دارند تا به شرکت اعنماد داشته باشند و از اینکه خطری در حیطه کار تهدیدشان نمی کند و به سود ما لی مورد نظرشان دست می‌یابند مطمئن شوند.

سوالات۱۸ تا ۲۴ مربوط ‌به این متغیر است.

۲-۶-۱-۵)فایده درک شده [۱۱۵]

زمانی که استفاده کردن یک محصول منجر به ایجاد یک منفعت شخصی بشود، فایده درک شده است .[۱۱۶]

سودمندی درک شده عبارت است از میزانی که فرد معتقد است استفاده از یک سیستم یا تکنولوژی، عملکرد وی را بهبود می‌دهد(کوآ و همکاران،۲۰۰۵).

فایده درک شده یا سودمندی ادراکی به عنوان درجه‌ای که شخص معتقد است استفاده از یک سیستم خاص عملکرد وی را ارتقاء می‌بخشد تدوین شده است.

تعریف عملیاتی: در قبال انجام بازاریابی ویروسی فوایدی نیز عاید افراد خواهد شد، سود مالی، کمک در روند اجرای کار از سوی شرکت، گسترش روابط اجتماعی، ایجاد فرصت های جدید و بهره مندی از ۱۵% تخفیف نقدی برای بازاریابان از جمله فواید کار در سیستم مورد مطالعه است.

سوالات ۲۲ تا ۳۰ مربوط ‌به این متغیر است.

۲-۶-۱-۶)سهولت استفاده: [۱۱۷]

تعریف نظری: سهولت استفاده ادراکی به درجه‌ای که یک فرد معتقد است استفاده سیستم خاص بدون نیاز به تلاش زیاد ممکن است تعریف شده است. این تعریف از تعریف سهولت پیروی می‌کند که عبارت است از «بدون تلاش یا سختی زیاد». تلاش یک منبع محدود است که فرد ممکن است به فعالیت‌های مختلف که مسئول آن ها است تخصیص دهد.[۱۱۸]سهولات استفاده درک شده نیز عبارت است از میزانی که فرد معتقد است استفاده از یک سیستم یا تکنولوژی، مشکل و سختی کمی دارد و آسان است(کوآو همکاران،۲۰۰۵).[۱۱۹]

تعریف عملیاتی: جامعه هدف مورد پژوهش به دنبال انجام فعالیتی است که آسان باشد، پیچیده نباشد، در دسترس باشد. از این رو در باره ی کار کردن با اینترنت و شبکه های اجتماعی که قسمتی از کار افراد را تشکیل خواهد داد در پرسشنامه سوال شده است.

سوالات ۳۳ تا ۴۰ مربوط ‌به این متغیر است.

۲-۷)مدل ها و تئوری ها

۲-۷-۱)تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده: [۱۲۰](TPB)

تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده ی اجزن در سال ۱۹۹۱ به طور مستقیم و غیرمستقیم با مطالعاتی که در سال های گذشته بر روی پذیرش مصرف‌کننده در زمینه تجارت الکترونیک و تبلیغات انجام شده است ، TPB را معتبر ساخته است[۱۲۱] (TPB بر پایه تئوری استدلال عمل است).[۱۲۲] ‌بنابرین‏ تئوری رفتار برنامه ریزی شده در این تحقیق که به مطالعه بر نگرش،قصد و رفتار بازاریابی ویروسی فعالان در شبکه فروش آدیداس است همخوانی داشته و قابل تامیم است. با قیاس منطقی‌ای که TPB انجام می‌دهد می‌گوید گرایش مصرف‌کنندگان در انجام رفتارهای مختلف با آگاهی بالا پیش‌بینی می‌کنند که نگرش منجر به رفتار می‌شود (قیاس منطقی‌ محصولات در قدرت باور و ارزیابی نتیجه).[۱۲۳] در این پژوهش نیز عوامل اثرگذار بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در مدل پذیرش تکنولوژی مطالعه شده است. چراکه رفتار افراد تحت تاثیر نگرش آن ها‌ است و عواملی وجود دارد که بر ایجاد نگرش اثرگذار است.

۲-۷-۲)مدل پذیرش تکنولوژی(TAM)[124],[125]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...