شناسایی حوزه‌های دیگر ازنظر مصاحبه‌شونده

    1. در صورت فعالیت در شرکت‌های دیگر در این صنعت نیز مؤثر بوده‌اند؟

شناسایی نقش عوامل مطرح‌شده در شرکت‌های دیگر این صنعت

    1. چه عوامل دیگری غیر از عوامل ذکرشده بر موفقیت توسعه محصولات جدید در صنعت پوشاک ورزشی تأثیرگذار می‌باشد؟

شناسایی سایر عوامل که است در حین مصاحبه به ذهن مصاحبه‌شونده برسد

    1. آیا افراد دیگری را می‌شناسید که در شناسایی عوامل مؤثر در موفقیت توسعه محصولات جدید در صنعت پوشاک ورزشی توضیحاتی ارائه نمایید؟

شناسایی افراد جهت مصاحبه‌های بعدی

سپس با برقراری ارتباط با مصاحبه‌شوندگان و هماهنگی‌های لازم با آن‌ها طی جلسه حدوداً یک تا دو ساعت مصاحبه انجام پذیرفت. حین انجام مصاحبات، کدگذاری شد و عوامل شناسایی‌شده است که در جدول ۴-۱-در فصل چهارم به‌تفصیل آمده است، درمجموع ۷ مصاحبه انجام پذیرفت. علل عنوان این عوامل به‌عنوان عوامل اصلی موفقیت در توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک (ورزشی) از دیدگاه مصاحبه‌شوندگان بیان‌شده است.
۲-۵-۳نحوه تنظیم پرسشنامه بسته
پس از شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت در توسعه محصول جدید از دیدگاه مصاحبه‌شوندگان، جهت تحلیل کمی و بررسی سؤالات تحقیق، پرسشنامه‌ای ۵ گزینه‌ای بر اساس طیف لیکرت طراحی شد که پس از ارسال این پرسشنامه برای اساتید خبره و انجام اصلاحات کارشناسی، پرسشنامه‌ای شامل ۶ عامل با ۵۳ سؤال تدوین گردید.

در مرحله آخر جهت ایجاد زبان مشترک بین محقق و پاسخگو و همچنین پی بردن هرچه بیشتر محقق به اشکالات ظاهری و محتوایی پرسشنامه، لازم است پس از تهیه و تنظیم پرسشنامه (مرحله قبل), یک بررسی یا آزمون مقدماتی (پیش‌آزمون), از میان افرادی که جامعه آماری تحقیق را تشکیل می‌دهند، انجام گیرد (عباسی و ممتانی, ۱۳۸۲).
لذا پرسشنامه طراحی ‌شده طی مراحل قبلی، در قالب آزمون اولیه به‌طور تصادفی میان ۳۰ نفر به‌عنوان نمونه از اعضای جامعه آماری تحقیق (که در دسترس محقق بوده است), توزیع شد و نتایج مربوطه اخذ گردید. این مرحله نیز پس از جمع‌ آوری سریع پرسشنامه‌های پخش‌شده با توجه به بررسی‌های موشکافانه مراحل قبل محقق و به دست آوردن آلفای هر متغیر و آلفای کل پرسشنامه ۶ سؤال حذف گردید که در پیوست بعد به‌تفصیل توضیح خواهیم داد، پرسشنامه حاضر به‌عنوان پرسشنامه نهایی با ۴۷ سؤال انتخاب شد. سؤالات پرسشنامه در پیوست‌ها مطرح گردیده است.
۶-۳ویژگی‌های فنی ابزار گردآوری داده‌ها (روایی و پایایی)
پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازه‌گیری و به‌کارگیر آن‌ها در مرحله اصلی جمع‌ آوری داده‌ها ضروری است که پژوهشگر از طریق علمی اطمینان نسبی لازم را نسبت به روا بودن به‌کارگیری ابزار موردنظر و معتبر بودن آن پیدا کند. مقصود از روایی این است که آیا ابزار اندازه‌گیری می‌تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی ‌شده اندازه بگیرد (خاکی، ۱۳۸۳). به‌عبارت‌دیگر روایی عبارت است از توانایی ابزار موردنظر در اندازه‌گیری صفتی که برای آن ساخته‌شده است. برای تعیین روایی روش‌های متعددی وجود دارد، یکی از این روش‌های محتوایی نام دارد. در این روش کمیت و کیفیت سؤالات ازنظر خبرگان موردبررسی قرار می‌گیرد (مومنی، ۱۳۸۷) (بازرگان و دیگران، ۱۳۷۷).
پرسشنامه تحقیق حاضر دارای اعتبار می‌باشد، زیرا اجزا متغیرهای مورداندازه‌گیری از طریق مصاحبه‌های دقیق و ادبیات تحقیق گرفته‌شده‌اند و همان‌گونه که در مرحله قبل به‌تفصیل شرح داده شد، موردتوافق خبرگان امر قرار گرفت و نظرشان در مورد آن‌ها اعمال شده است. در این پژوهش از مصاحبه به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها استفاده شد. در طراحی پرسش‌های لازم برای مصاحبه چندین مرحله سؤالات بازنگری شده و برای نسخه‌برداری از مصاحبه‌ها از فرایندی دو مرحله استفاده گردید. مرحله اول شامل ضبط صدا و نگارش داده‌های شفاهی حاصل از مصاحبه‌ها هم‌زمان با مطرح کردن سؤالات توسط مصاحبه‌گر و مرحله دوم نیز تهیه نسخه کتبی از مصاحبه‌های ضبط‌شده. همچنین فرایند تحلیل داده‌ها به‌صورت سیستماتیک انجام‌گرفته است. به‌این‌ترتیب اعتبار این پژوهش درگرو اعتبار تیم پژوهشگر، ابزار مورداستفاده، نمونه‌های مناسب و حجم نمونه لازم تا رسیدن به مرحله اشباع نظری می‌باشد. بعلاوه در این پژوهش با انجام یک مصاحبه به‌عنوان پیش‌آزمون به اصلاح برخی از سؤالات طراحی ‌شده پرداخته شد. بدین شکل که پس از انجام هر پژوهش و تهیه متن مصاحبه از فایل ضبط‌شده به بررسی و اصلاح برخی از سؤالات پرداختیم و در مصاحبه بعدی نتایج تغییر را بکار گرفتیم.
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه‌گیری را در یک‌فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم خواهد بود. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایای استفاده می‌کنند و اندازه آن معمولاً بین یک و صفر است. عدد صفر معرف عدم پایایی و یک نشان‌دهنده پایایی کامل است (خاکی، ۱۳۸۳). به‌منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری نیز روش‌های مختلف و متعددی وجود دارد که یکی از آن‌ها سنجش سازگاری درونی آن‌ها است (کونسا و همکاران ۱، ۲۰۰۴). سازگاری درونی ابزار اندازه‌گیری می‌تواند با ضریب آلفای کرونباخ اندازه‌گیری شود (کرونباخ ۲، ۱۹۵۱). این روشی است که در اغلب تحقیقات مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگرچه حداقل مقدار قابل‌قبول این ضریب باید ۰٫۷ باشد اما مقادیر ۰٫۶ و حتی ۰٫۵۵ نیز قابل‌قبول و پذیرش است (پترسون ۳، ۱۹۹۴).
در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ به‌دست‌آمده از کل پرسشنامه با بهره گرفتن از انجام ۳۰ عدد پیش‌آزمون برای ۴۷ سؤال مقدار ۰٫۹۰۹ به‌دست‌آمده است.
۷-۳روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اطلاعات
بخش کیفی:
به‌طورکلی داده‌های نمایانگر واقعیت‌ها، مفاهیم و یا دستورالعمل‌ها هستند (بازرگان، ۱۳۷۰). چنانچه داده‌های به‌صورت واژه و نه به‌صورت ارقام به توصیف واقعیت‌ها بپردازند آن‌ها را داده‌های کیفی می‌نامند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۹).
در این مرحله برای تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه با خبرگان از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. به این منظور ابتدا داده‌ها خط به خط خوانده و کدهای باز (که همان کلمات خود شرکت‌کنندگان است) استخراج گردید. کدهای حاصل با کدهای قبلی مقایسه شده و کدهایی که ازنظر مفهومی شبیه یکدیگر بودند در یک طبقه جای گرفتند و به‌تدریج طبقات شکل یافتند. طبقات نیز با یکدیگر مقایسه شده و در صورت نیاز با یکدیگر ادغام‌شده و یا در برخی از موارد یک طبقه به دو یا چندطبقه دیگر تفکیک شدند تا درنهایت طبقه محوری به دست آید. این طبقات محوری نشان‌دهنده اهمیت عوامل یادشده در آن‌ها هستند.
بخش کمی:
پس از جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات لازم به‌وسیله پرسشنامه، همگی آن‌ها کدگذاری شده و وارد نرم‌افزار Spss شدند. آنگاه ضمن طبقه‌بندی آن‌ها، آماره‌های توصیفی مربوط به داده‌ها محاسبه‌شده و درنهایت به‌منظور تأیید و رد فرضیات طراحی ‌شده در تحقیق به روش علمی، از آزمون‌های علمی استفاده‌شده است.
برای تحلیل عمومی و جمعیت شناختی جمع‌ آوری‌شده از آزمودنی (عمدتاً از آمار توصیفی) توسط نرم‌افزار Spss استفاده‌شده است. در این پژوهش با بهره گرفتن از روش‌های مختلف آمار استنباطی داده‌های مربوط به سؤالات تحقیق مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است.
در این مرحله از تحقیق، تحلیل داده‌ها با توجه به مقیاس داده‌ها انجام خواهد شد. بدین منظور می‌توان از شاخص‌های آمار توصیفی (نظیر محاسبه و بیان توزیع فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار…) آزمون تحلیل واریانس و همچنین برای تحلیل داده‌های استنباطی می‌توان از آزمون T جهت تعمیم میانگین به جامعه و نیز از آزمون فریدمن برای اولویت‌بندی عوامل استفاده کرد. در فصل چهارم به این موضوع بیشتر پرداخته ‌شده است.
ترتیب این تجزیه‌وتحلیل‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • از آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی پرسشنامه تحقیق استفاده شده است
  • از آزمون تی تک نمونه‌ای جهت مطلوبیت مؤثر بودن عوامل شناسایی‌شده استفاده‌شده است.
  • از آزمون فریدون برای اولویت‌بندی و رتبه‌بندی ابعاد هریک از متغیرها استفاده‌شده است.
  • علاوه از نرم‌افزار Spss برای اجرای آزمون‌ها آمار استنباطی استفاده‌شده است از نرم‌افزار لیزرل نیز در قالب مدل معادلات ساختاری مرتبط استفاده‌شده است که در ادامه فصل به صورتی خلاصه نرم‌افزار مذکور تشریح خواهد شد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...