میزان سهم بازار
وضعیت هزینه های رقابتیپ
هزینه های مربوط بهR&D
خارجی
داخلی
شکل ۱۵-۲ ) ماتریس ارزیابی عملکرد
۲۱-۲-۱۱-۲- مدل نتایج و تعیین کننده ها[۱۴۱] (۱۹۹۱):
مون[۱۴۲] و فیتزجرالد[۱۴۳] (۱۹۹۶) دریافتند که سازمان ها بر مبنای فاکتورهای دیگری غیر از هزینه و قیمت نیز با هم به رقابت می‌پردازند و بنابراین مدلی را بر مبنای دو نوع اساسی، و شش بعد عملکرد پیشنهاد داده‌اند. برینال[۱۴۴] و بلانتین[۱۴۵] (۱۹۹۶) از آن به عنوان یک مدل کنترل پس‌خور[۱۴۶] / پیش‌خور[۱۴۷] یاد کرده‌اند که بین دلایل و نتایج تمایز قایل می‌شود و بنابراین راهی را نشان می‌دهد که معیارها درسیستم کنترل(پس‌خور)وسیستم برنامه‌ریزی (پیش‌خور) یک سازمان مشارکت می‌جویند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۱۰-۲) مدل نتایج و دلایل

عنصر

بعد

نوع معیار

نتایج

معیارهای رقابت‌پذیری

جایگاه و سهم بازار، رشد فروش، معیارهای مربوط به مشتریان

معیارهای مالی

سوددهی، نقدینگی، ساختار سرمایه، نسبت‌‌های بازار

دلایل

کیفیت خدمت

قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تواضع، صلاحیت، زیباشناسی، دسترس‌پذیری، تمیزی، امنیت، راحتی، دوستانه بودن، ارتباط و تعامل

انعطاف‌پذیری

حجم، سرعت، مشخصات

بکارگیری منابع

بهره‌وری، کارایی

نوآوری

عملکرد فرایند نوآوری، عملکرد نوآوری‌های منفرد

این مدل، مفهوم علیت را منعکس می‌سازد و نشان می‌دهد که نتایج بدست آمده تابعی از عملکرد گذشته کسب و کار در ارتباط با دلایل خاص خود هستند. این رابطه به خوبی نیاز به تعیین پیش‌برندگان عملکرد[۱۴۸] به منظور دستیابی به خروجی‌های عملکرد خواسته شده را نشان می‌دهد (نیلی و کنرلی[۱۴۹]، ۲۰۰۰: ۱۵۲).
نقاط قوت مدل نتایج و دلایل، تمرکز آن بر تعیین پیشبرهای عملکرد و همین طور نتایج است. انگیزش این مدل در انجام اقدام مناسب و یادگیری سازمانی از دیگر نقاط قوت آن می‌باشد. با این حال مدل هم مانند هرم SMART به صورت گسترده‌ای توسط سازمانها بکار گرفته نشده است.
چارچوب «نتایج و تعیین کننده ها» یکی ازالگوهایی که مشکل ماتریس عملکرد را مرتفع می سازد. این چارچوب براین فرض استوار است که دو نوع شاخص عملکرد پایه، در هر سازمانی وجود دارد. شاخص هایی که به نتایج مربوط می شوند و آنهایی که برتعیین کننده های نتایج تمرکز دارند. دلیل این جداسازی و تفکیک بین شاخص ها، نشان دادن این واقعیت است که نتایج به دست آمده، تابعی از عملکرد گذشته کسب وکار بوده و با توجه به تعیین کننده های خاص حاصل می گردند. به بیان دیگر، نتایج از نوع شاخص های تأخیردار هستند درحالی که تعیین کننده ها شاخص های اساسی و پیشرو هستند. شاخص های مربوط به نتایج شامل عملکرد مالی و رقابت بوده و شاخص های مربوط به تعیین کننده هاعبارتند از: کیفیت، قابلیت انعطاف، بکارگیری منابع و نوآوری.
۲۲-۲-۱۱-۲- فرایند کسب و کار (۲۰۰۲):
برخی چارچوب های توضیح داده شده سلسله مراتبی – مدار هستند. چارچوب های دیگری نیز وجود دارند که مدیران را تشویق می کنند تا به جریانات افقی مواد و اطلاعات در بین سازمان توجه بیشتری کنند. برای مثال می توان «فرایندهای کسب و کار» را نام برد که توسط «براون[۱۵۰]» در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...