مقالات و پایان نامه ها در رابطه با بررسی عوامل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
در پاسگاه های انتظامی و کلانتری ها و یگان های اجرایی (اختصاصی) از امور مهمی که ضروری است مسئولین مربوطه مهارت کافی در آن داشته باشند گزارش نویسی است. چه بسا پرسنلی به خوبی قادرند در مورد وقایع انتظامی به تحقیق و بررسی بپردازند ولی قدرت و توان نوشتن تحقیقات انجام شده را نداشته باشند و نتوانند مشاهده ها و اقدام های خود را از طریق گزارش به مقام قضایی برسانند یا با تعلل در تنظیم گزارش نهایی پرونده زحمات سایر پرسنل را نیز ضایع نموده و نتواند اقدام های انجام شده در یک پرونده را با تنظیم یک گزارش نهایی جامع به مقامات قضایی منعکس نماید. معمولاً ارتباط یگان های اجرایی با مقامات قضایی از طریق مکاتبهها و گزارشهای قضایی است هر چند که ارتباط از طرق دیگر نیز وجود دارد ولی مکاتبهها و گزارشهای قضایی در رأس آنها قرار دارد و بدیهی است در صورتی که اختلالی در تنظیم گزارشهای قضایی صورت گیرد مشکلاتی به بارآورده و روند رسیدگی به پروندههای قضایی دچار اختلال خواهد شد.
۲-۲-۲-۹-۴٫گزارش نهایی
گزارش نهایی در برگیرنده کلیه اقداماتی است که از بدواطلاع از وقوع جرم تا تکمیل تحقیقات و پرونده کیفری انجام شده است. مطالب باید به نحوی در گزارش نهایی نوشته شود که ضمن انجام گزارش و حفظ ارتباط بین پاراگرافها در مجموع چگونگی وقوع حادثه و فرایند اقدامات ضابطین را به مقامات قضایی منعکس نماید[۶۴] .
الف)گزارش در مورد اجرای خواسته های مقامات قضایی و تکمیل پرونده
معمولاً بیشتر پروندههایی که به دادگاه ارسال میشود به علت داشتن نواقص و یا انجام تحقیقات جدید که به نظر مقام قضایی در رسیدگی به موضوع ضروری است با درج دستور در ذیل و یا پست ورقه گزارش نهایی به یگان انتظامی پرونده عودت داده میشود و مسئول مربوطه موظف است خواسته های اعلامی را به طور دقیق انجام داده و پرونده را اعاده نماید همان طوری که در قبل گذشت عناوین بالای گزارش را تکمیل کرده و با این عنوان گزارش را شروع میکند، پرونده شماره فوق پیوست که به مجتمع قضایی ارسال شده بود عودت داده شده خواسته مقام قضایی حاکی است و نحوه اجرای خواسته به شرحی که انجام داده نوشته میشود. سپس گزارش را به پایان رسانیده امضاء مینماید و کلاسه همان کلاسه قبلی است و تاریخ اقدام در محل تاریخ نوشته میشود. و پس از امضای فرمانده یا رئیس پرونده به مرجع قضایی اعاده میشود. بعضی از خواسته های مقام قضایی به صورت نامه است. مفاد نامه اجرا شده با بیان بازگشت به شماره نامه اقدامات نوشته می شود و کلاسه می گردد. در ابلاغ و اخطار اوراق قضائی اصول و مقررات مربوط به اوراق قضایی رعایت شده، پاسخ نامه با بازگشت به شماره محاکم و اعاده جلب و اخطار و احضاریه داده می شود[۶۵] .
ب)نمونه نحوه تنظیم گزارش نهایی
مسئول مربوطه در تنظیم گزارش نهایی به شرح ذیل اقدامات خود را انجام میدهد.
در بالای ورقه گزارش نهایی ابتدا در وسط با نوشتن (بسمه تعالی) خداوند را یاد میکند و در قسمت بالا سمت راست ورقه، شاکی و مشخصات آن را می نویسد، در سمت چپ و بالای ورقه شماره پرونده و ذیل آن تاریخ پیوستها را مینویسد. معمولاً پیوست و تعداد صفحات در آخر گزارش با تعیین مرجع ارسال پرونده، نوشته میشود. گزارش نهایی باقید کلمه سلام علیکم و احتراماً و ذکر ساعت، تاریخ (روز و ماه و سال) سپس شروع اقدامات (مراجعه شاکی، گزارش گشت و مأمور عملیات، مشخصات کامل مراجعه کننده نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل و آدرس کامل و یا اطلاع تلفنی ) را در ابتدای گزارش میآورد. آنگاه اقدامات خود را به ترتیبی که انجام داده در گزارش می نویسد مفاد بازجویی از شاکی و متهم و مشهود و گزارش مأمور بازدید کننده و تحقیقات محلی به طور کامل نوشته شده، وضعیت ظاهری شاکی و متهم اگر زخمی است صورت مجلس نموده در گزارش قید می نماید بعد از نوشتن کلیه اقدامات آخر گزارش را امضاء می نماید سپس گزارش را به عرض فرمانده یا رئیس رسانیده مرجع رسیدگی پرونده را فرمانده، رئیس یا معاون مشخص کرده امضاء می نماید. بعد از آن کلاسه مربوط به موضوع پرونده را تعیین کرده در بالای گزارش سمت چپ مینویسد. همچنین درذیل گزارش و امضای خود با نوشتن این عنوان که پرونده امر حاوی … برگ ضمن اعزام متهم… و دلالت شاکی… و تحویل آلات و ادوات جرم…. به مجتمع …. ارسال گردد. و ذیل این عنوان را فرمانده یا رئیس امضاء میکند و برگهای پرونده دقیق شمارش شده در محل مربوطه نوشته میشود. همچنین اسم متهم و شاکی اگر پرونده آلات و ادوات جرم و دلایل دارد با ذکر نوع و نام آنها، در قسمت مربوطه مشخص میگردد.
۲-۲-۳٫نقش آموزش در گزارشهای ضابطین دادگستری
دراین بخش با ذکر مقدمهای به تعریف آموزش، آموزش در ناجا، پرداخته شده است.
یکی دیگر از وظایف اصلی و حیاتی در هر سازمانی، آموزش کارکنان است. زیرا داشتن کارکنان ورزیده یکی از مهمترین عوامل در میزان کارایی و کارآمدی سازمان است. آموزش خاص یک گروه یا منحصر به یک مقطع زمانی خاص نبوده، تمام کارکنان در طول عمر کاری به طور دائم و مستمر، آموزش ببینند تا در سمتی که انجام وظیفه می نمایند، حداکثر کارآیی و اثربخشی را داشته باشند». پائین بودن سطح تولید، بالا بودن هزینه های تولید، نامرغوب بودن و کیفیت بد تولیدات، ضایعات بیش از اندازه، خصومت و کشمکش بیش از حد میان کارگرو کارفرما، شکایت و نارضایتی و تخلفات زیاد و فقدان نظم و انضباط و استعفاهای پی در پی و تأخیر در تولید و معطلی و تعطیلی مکرر خط تولید همه نشانههایی از مشکلات بهره وری سازمان و نیاز به آموزش می باشند. [۶۶]
زمانی که مدیران میتوانستند آموزش و بهسازی را به عنوان هزینه اضافی و اختیاری در نظر بگیرند، سپری شده است و اتحاد بین عملکرد در سطح ملی و سازمانی، یا آموزش، امری واقعی و سازنده است و به سازی و آموزش افراد در کار، همیشه یک بخش ضروری و حیاتی در فعالیتهای موفقیت آمیز و سودآور سازمانها و خواهد بود. [۶۷]
آشنایی با پیشرفتهای فنآوری و دستآوردهای علمی نوین، همگامی روزآمد کردن دانش و اطلاعات علمی افراد در یک سازمان، در چارچوب یک برنامه آموزشی مستمر و ارزیابی مرحلهای آن میتواند میزان بهره وری نیروی انسانی را به موازات اجرای برنامههای توسعهای و اهداف مرحلهای سازمان، حفظ و حتی تقویت نماید، به عقیده کارشناسان اولین عامل در بهره وری نیروی انسانی، دارا بودن مدرک تحصیلی و دانش علمی قابل قبول با توجه به سطح وظایف و مسئولیتهای شغلی است، داشتن مدرک تحصیلی مناسب برای شناخت کلی کار و زوایای تخصصی مربوط به شغل، یکی از نیازهای اولیه برای ایجاد بهره وری در عملکرد انسانی است[۶۸] .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۲-۳-۱٫تعریف آموزش
آموزش عبارت از کوشش در جهت بهبود عملکرد شاغل در ارتباط با انجام کار و مسائل مربوط به آن، برنامههای آموزشی برای کمک به افراد، گروه ها و تمام سازمان به منظور اثر بخشی بیشتر و افزایش کارایی طراحی شده است و از جمله فواید آموزش کارکنان سودمندی سازمان از طریق ارتقاء کارآیی است[۶۹].
۲-۲-۳-۲٫آموزش در ناجا
در راستای تحقق اهداف ناجا و با توجه ضرورت و اهمیت استمرار آموزشهای تخصصی، ناجا علاوه بر اجرای آموزشهای بدو خدمت دوره های آموزش تخصصی تکمیلی را بطور گستردهای در طول خدمت کارکنان به اجرا در میآورد این دوره ها بر اساس نیازمندی معاونتها و پلیسهای تخصصی و یگانهای مستقل ناجا و با محوریت رستههای شغلی انتظامی، مرزبانی، اطلاعات، آگاهی، راهور، عملیات ویژه، اداری، دارائی، آمادو پشتیبانی، فنی و مهندسی، مخابرات و الکترونیک، دریایی، هوائی، بهداری، رایانه و سیستم، حقوق، معارف اسلامی و علوم انسانی و همچنین آموزشهای تخصصی تکمیلی مشترک و نیز آموزشهای فرماندهی و مدیریت تقسیمبندی شده است آموزشهای تخصصی تکمیلی با استناد به ماده ۳۸ قانون استخدام ناجا (مصوب خردادماه ۱۳۸۳) و به منظور تکمیل آموختههای گذشته و روز آمد نمودن اطلاعات تخصصی کارکنان ناجا برای نیل به ترفیع و یا تصدی مشاغل خاص طراحی گردیده است و همه ساله مورد بازنگری و تجدید نظر قرار میگیرد و آموزشهای مورد نیاز به آنها اضافه میشود.
۲-۲-۴٫ فرایند تشکیل و تکمیل پرونده قضایی نزد مراجع انتظامی(کلانتری و مراجع انتظامی) و گزارش مندرج در آن
در این بخش با ذکر مقدمهای به تعریف پرونده قضایی، اقسام پرونده قضایی، اقسام پرونده کیفری، موارد و جهات تشکیل پرونده کیفری در کلانتریها و پاسگاههای انتظامی، گزارشهای ضابطین و نحوه تنطیم آنها، اسناد و مدارک و دلایل مرتبط با موضوع پرونده و جرم، اصول و روش های تشکیل و تکمیل پرونده کیفری در کلانتری و پاسگاه انتظامی پرداخته شده است.
یکی از مهمترین و حساسترین وظایف یگانهای انتظامی مخصوصاً کلانتری ها مراجع انتظامی تشکیل پرونده کیفری است. این امر بخش مهمی از وقت و امکانات این واحدها را به خود اختصاص میدهد و در اهمیت این بحث همین بس که اوراقی که در کلانتری و مراجع انتظامی به عنوان پرونده قضایی تنطیم میشود، نخستین اسناد و اوراقی هستند که مقام قضایی بر اساس آن به قضاوت میپردازند. وجود هرگونه عیب و نقص در پرونده غالباً موجب میشود به دلیل ضعف در جمعآوری دلایل و ناکافی بودن تحقیقات، پرونده مجدداً توسط قاضی به کلانتری یا پاسگاه انتظامی عودت داده شود تا نسبت به رفع نقص اقدام شود و این خود علاوه بر صرف وقت و اتلاف زمان، موجبات تأخیر در رسیدگی و اطاله دادرسی را فراهم مینماید. از طرفی پروندهای که بدون رعایت اصول و مقررات تهیه و تنطیم حتی در صورتی که توسط قاضی اعاده نشود تضییع حقوق طرفین پرونده یا یکی از آنها میگردد.
۲-۲-۴-۱٫ تعریف پرونده قضایی
«پرونده قضایی عبارت است از مجموع اسناد و گزارشهای جمعآوری شده در یک جا که موضوع آن اسناد و گزارشها در خصوص دعاوی کیفری و حقوقی بوده و رسیدگی به آن در صلاحیت مراجع قضایی میباشد. پروندههای متشکله در کلانتریها از نوع کیفری هستند و پروندههای حقوقی مستلزم تهیه، تنظیم و تقدیم دادخواست و طی تشریفات قانونی در مراجع قضائی است. [۷۰]»
۲-۲-۴-۱-۱٫ اقسام پرونده قضایی
الف: پرونده حقوقی، که موضوع آن در خصوص امور حقوقی(مدنی) است.
ب: پرونده کیفری، که موضوع آن امور کیفری است.
۲-۲-۴-۲٫اقسام پروندههای کیفری
الف) اقسام پروندههای کیفری از جهت اقامه و تعقیب دعوی
۱-پروندههای کیفری که موضوع آنها جرائمی است که تعقیب آنها به عهده دادستان است، چه شاکی خصوصی شکایت کرده یا نکرده باشد.
این گونه پروندهها دو دسته اند: پروندههای که موضوع آنها جرایمی است که تعقیب آنها از طریق دادستان امکان پذیر است. پروندههایی که موضوع آنها جرائمی است که موضوع آنها هم از طریق دادستان و هم از طریق شاکی خصوصی امکان پذیر است.
۲-پروندههایی کیفری که موضوع آنها جرائمی است که تعقیب آنها منوط به شکایت شاکی خصوصی میباشد. این گونه پروندهها نیز دو دستهاند:
۱/۲-پروندههایی کیفری که موضوع آنها جرائمی است که تعقیب آنها منوط به شکایت شاکی خصوصی است اما توقف آنها با گذشت وی نیست.
۲/۲-پروندههایی که موضوع آنها جرائمی است که با شکایت شاکی خصوصی تعقیب و با گذشت وی متوقف میشوند.
ب) اقسام پروندههای کیفری از لحاظ مشهود و غیر مشهود بودن جرم:
۱) پروندههای با موضوع جرم مشهود
۲) پروندههای با موضوع جرم غیر مشهود.
ج) اقسام پروندههای کیفری از لحاظ صلاحیت مرجع رسیدگی کننده:
۱) پروندههایی که موضوع آنها جرائمی است که رسیدگی به آنها در صلاحیت شورای حل اختلاف میباشد.
این موارد در قانون شورای حل اختلاف آمده و در ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشوربه آن اشاره شده و آخرین اصلاحات نیز در تاریخ ۷/۶/۱۳۸۷ در روزنامه رسمی شماره ۱۸۴۹۵ درج گردیده است.[۷۱]
۲) پروندههایی که موضوع آنها جرائمی است که رسیدگی به آنها مستقیماً در صلاحیت دادگاههای عمومی جزایی است.(موضوع تبصره۳ ازماده۳ قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب۲۷/۷/۸۱)
۳) پروندههایی که موضوع آنان جرائمی است که رسیدگی به آنها در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب میباشد.
۴) پروندههایی که موضوع آنها جرایمی است که رسیدگی به آنها در صلاحیت دادسرای ویژه روحانیت است.
۵) پرونده هایی که موضوع آنها جرائمی است که رسیدگی به آنها در صلاحیت دادسرای نظامی است.
۶) پرونده هایی که موضوع آنها جرائمی است که رسیدگی به آنها در صلاحیت دادگاه اطفال و نوجوان است.
۲-۲-۴-۳-۱٫ موارد و جهات تشکیل پرونده کیفری در کلانتری ها و مراجع انتظامی
بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۷۸ و قانون آ.د.ک جدید ۱۳۹۲در یگان های انتظامی، تشکیل پرونده کیفری بر مبنای یکی از موارد ذیل انجام می شود:
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 04:52:00 ق.ظ ]
|