زیبایی شناسی

فرد برای شرکت در ورزش بعنوان طرفدار برانگیخته می شود چون او از حرکات هنرمندانه و زیبا ورزشی لذت می برد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

عزت نفس

فرد برای شرکت در ورزش بعنوان طرفدار برانگیخته می شود چون فرصتی برای احساس در مورد خودش بدست می آورد.

عوامل اقتصادی

فرد برای شرکت در ورزش بعنوان طرفدار برانگیخته می شود چون او از دستاورد اقتصاد احتمالی که بوسیله شرط بندی ارائه می شود، لذت می برد.

استرس مثبت

فرد برای شرکت در ورزش بعنوان طرفدار برانگیخته می شود چون از هیجان و انگیختگی موقع تماشای رویدادهای ورزشی لذت می برد.

گریز

فرد برای شرکت در ورزش بعنوان طرفدار برانگیخته می شود چون در زندگی روزمره او تغییر ایجاد کرده و راه گریز از مشکلات یا یکنواختی زندگی می باشد.

سرگرمی

فرد برای شرکت در ورزش بعنوان طرفدار برانگیخته می شود چون یک سرگرمی لذت بخش برای فرد فراهم می کند.

۲-۴-۷ انگیزه گریز
یک دلیل معروف که افراد طرفدار ورزش می شوند به انگیزه گریز است که آنان را از روزمرگی خارج می کند. کسانی که از زندگی، کار و دانشگاهشان و… خسته و ناراضی شده اند می توانند بطور گذرا مشکلاتشان را با طرفدار از ورزش فراموش کنند. وان (۱۹۹۷) پیشنهاد می کند که کاربرد انگیزه گریز در زمان استرس زیاد و شرایط سخت بیشتر است. او اشاره می کند که افراد زیادی به تماشای ورزش ها در زمان جنگ می پردازند، برای مثال تصمیم رئیس جمهور آمریکا روزولت برای ادامه بیسبال حرفه ای در زمان جنگ جهانی دوم، فراهم کردن گریز برای مردم بوده است. مردم از تماشای مسابقات و طرفداری آن برای گریز استفاده می کنند، ولی آنها از چه چیزی می گریزند؟
آنها از کمبود انگیختگی مثل خستگی و کار روزانه یکنواخت یا از انگیختگی زیاد مثل مشکلات زندگی فرار می کنند. تحقیقات نشان می دهد که گریز بیشتر در مورد انگیختگی زیاد می باشد.
۲-۴-۸ انگیزه سرگرمی
افراد زیادی با انگیزه سرگرم شدن به تماشای ورزش ها می پردازند. در اینجا نیز تماشای ورزش به عنوان کار تفریحی شبیه سایر کارها مثل رفتن به تئاتر و تماشای تلویزیون، گوش دادن به موزیک یا کتاب خواندن است. تعدادی از محققان به بررسی ویژگی ها و رویدادهای ورزشی که تماشاگران و طرفداران آنها را لذت بخش و سرگرم کننده می دانند، پرداخته اند. ممکن است انتظار داشته باشیم محققان به این نتیجه برسند که تماشای بازی تیم محبوب و موفقیت آن بسیار سرگرم کننده و لذت بخش است. اما زیلمان و همکارانش پیشنهاد می کنند که سرگرمی و لذت حاصل از تماشای بازی بسیار پیچیده تر از موفقیت و شکست های تیم محبوب می باشد. در این مورد نه تنها عملکرد تیم محبوب فرد بلکه تیم رقیب نیز باید مورد توجه قرار گیرد. لذت تماشاگر از تماشای بازی نتیجه اتحاد.
تماشاگر با تیم و عملکرد آن و تنفر از تیم رقیب می باشد. لذت تماشای موفقیت یک تیم موجب افزایش احساسات مثبت و کاهش احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی می شود. بنابراین وقتی تیم محبوب تماشاگر می برد و تیم غیر محبوبش می بازد بسیار خوشحال شده و سرگرم می شود. برعکس آن فرض بر این است که وقتی تیم محبوب تماشاگر می بازد و تیم رقیب برنده می شود او بسیار کمتر سرگرم می شود (وان، ۲۰۰۱).
۲-۴-۹ تفاوت های جمعیت شناختی در انگیزه های طرفداران ورزشی
دو پروژه تحقیق که به بررسی ارتباط بین سن و انگیزه های طرفداران با پرسشنامه انگیزه ها حضور تماشاگران پرداخت در نتایج رابطه معنی داری بین سن و انگیزه ها بدست نیامد. نتیجه گرفته می شود که سن بدون ارتباط با انگیزه ها بوده و یا ارتباط بسیار کم با آنها دارد.
جنسیت و انگیزه های طرفداران ورزشی
همان مطالعات به بررسی رابطه جنسیت و انگیزه های طرفداران پرداخت در بیشتر مطالعات زنان بطور معنی داری انگیزه خانوادگی بالاتر از مردان داشتند و مردان انگیزه استرس مثبت و عزت نفس و زیبایی شناسی بالاتری داشتند. بنابراین نتیجه گرفته می شود که:
طرفداران زن بیشتر از مردان انگیزه گذران وقت با خانواده دارند. طرفداران مرد بیشتر از زنان انگیزه هیجان و عزت نفس و لذت بردن از طبیعت هنر فعالیت های ورزشی دارند. بنابراین انتظار می رود مردان از بازی های هیجان انگیز و پایاپای لذت بیشتری ببرند (وان، ۲۰۰۱).
۲-۴-۱۰ انگیزه های درونی و بیرونی طرفداران ورزش
دانشمندان علوم اجتماعی انگیزه ها را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می کنند. انگیزه های درونی در باطن شخص بوده و لذت از یک کار و جذب شدن فرد به آن را نشان می دهد. انگیزه های بیرونی در بیرون فرد قرار دارد و شامل پاداش هایی است که فرد در مقابل انجام کار دریافت می کند. برای مثال انگیزه های بیرونی شامل لذت از زیبایی بازی، لذت از خود فعالیت، استرس مثبت و سرگرمی می باشد. انگیزه های بیرونی شامل رفتارهای گسترده ای است که هدف از انجام کار فراتر از خود فعالیت است. برای مثال عزت نفس، گریز، عوامل اقتصادی، پیوستگی به گروه و خانواده نشان دهنده انگیزه های بیرونی اند. چون از طرفدار ورزش بودن برای رسیدن به اهدافی مثل بدست آوردن عزت نفس، گریز، دستاوردهای اقتصادی، گذران وقت با خانواده و دوستان استفاده می شود (وان، ۲۰۰۱).
۲-۵ پیشینه تحقیق
همان طوری که از نوشته های مربوط به انگیزه های حضور تماشاگران استنباط می شود، تماشاگران با انگیزه های متفاوتی به تماشای بازی ها می پردازند. انگیزه های تماشاگران از چند دهه پیش مورد توجه محققان بوده است و با گذشت زمان انگیزه های تازه ای در مورد حضور تماشاگران مورد بررسی قرار می گیرد. با اینکه مطالعات متعدد در زمینه انگیزه های حضور تماشاگران در خارج از کشور انجام گرفته است ولی تحقیقات انجام شده در داخل کشور بسیار کم و ناچیز است. در اینجا سعی می شود که مرتبط ترین تحقیقات انجام شده در این زمینه ارائه گردد.
۲-۵-۱تحقیقات انجام شده در داخل کشور

  • فلاحی و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهش خود به بررسی گروه های سنی در مسابقات لیگ حرفه ای ایران پرداختند. فوتبال محبوب ترین ورزش در جهان و نیز ایران است. این محبوبیت و سودآوری بالا به حضور تماشاگران در استادیوم بستگی دارد. لیگ فوتبال ایران در مقایسه با برخی کشورهای دارای لیگ های مشابه با تعداد کمتر تماشاگران در هر مسابقه و نیز میزان سودآوری کمتری در روز مسابقه مواجه است. علاوه بر این، درصد بالای تماشاگران فوتبال در ایران در کمتر از ۲۵ سال قرار دارند، لیکن افراد بالاتر از ۳۵ سال حضور کمتری در استادیوم ها دارند. هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اهمیت عوامل موثر بر حضور گروه های سنی مختلف است. این مطالعه روش پژوهش تطبیقی را در پیش می گیرد. نمونه آماری پژوهش از ۴۸۶ شرکت کننده تشکیل می شود.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...