پایان نامه در مورد : عوامل موثر در ایجاد نظام بودجه ریزی عملیاتی در پارک … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
![]() |
موافق
بینظر
مخالف
کاملاً مخالف
خیلی زیاد
زیاد
تا حدودی
کم
خیلی کم
امتیاز
۵
۴
۳
۲
۱
جدول (۳-۲) طیف ها
به حداکثر موافقت با سؤال امتیاز ۵ و حداقل مخالفت با آن امتیاز ۱ تعلق میگیرد. با توجه به امتیازبندی صورت گرفته میانگین سؤالات به صورت زیر محاسبه میگردد:
=(۵+۴+۳+۲+۱)/۲=۳
شاخصهای مورد نظر به صورت مثبت در پرسشنامه مطرح گشتهاند.
پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
۳-۵ ) روایی[۱۰] و پایایی[۱۱] پرسشنامه
۳-۵-۱) روایی پرسشنامه :
مفهوم روایی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه موردنظر را میسنجد. روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهایی مناسب برای اندازهگیری مفهوم مورد سنجش دارد. هر قدر عناصر مقیاس گستردهتر و قلمرو مفهوم مورد سنجش را بیشتر در برگیرند، روایی محتوا بیشتر خواهد بود. به بیان دیگر، روایی محتوا نشان میدهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد، تحت پوشش دقیق قرار میگیرند. (سکاران، ۱۳۸۰: ۲۲۵ ـ ۲۲۴)
در مورد تحقیق حاضر، جهت حفظ روایی پرسشنامه، بعد از مطالعه چندین مقاله و همچنین مصاحبه با متخصصان و کارشناسان بودجهریزی اقدام به تهیه و تدوین پرسشنامه گردید و پس از انجام اصلاحاتی از سوی استادان راهنما و مشاور مجدداً برای تعیین روایی از چند نفر از کارشناسان نیز نظرخواهی شد.
۳-۵-۲) تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه :
قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بهدست میدهد. از جمله تعریفهایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است میتوان به تعریف ایبل و فریسبی اشاره کرد: “همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است.” با توجه به این امر معمولاً دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازهگیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را میسنجد.
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری از جمله پرسشنامهها یا آزمونهایی که خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکنند بهکار میرود. در اینگونه ابزار، پاسخ هر سؤال میتواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمرههای هر زیر مجموعه سؤالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
.
که در آن Si انحراف معیار سوال i ام ، Ssum انحراف معیار مجموع سؤالها و K تعداد سؤالهای پرسشنامه است. هرچه مقدار آلفا نزدیک به مقدار یک باشد نشان دهنده میزان پایایی بالاست. مقدار آلفا برای پرسشنامه تحقیق برابر با ۹۱/۰ بدست آمده است که نشانگر پایایی بالای پرسشنامه است.
Reliability
۳-۶) ویژگیهای پرسشنامه
سوالات پرسشنامه طبق موارد تاکید شده در مقالهی اندرو[۱۲]ز طرح گردیده است و سعی شده به عواملی که پارک راسا میتواند نسبت به ایجاد یا تکمیل آنها اقدام نماید بیشتر توجه گردد. عواملی مانند استفاده از متخصصین حسابداری تعهدی یا قیمت تمام شده.
۳-۷) مراحل اجرایی تحقیق
در این پژوهش سعی بر این بود که مراحل مختلف کار بر اساس مراحل روش علمی ارائه شده توسط کیوی و کامپنهود انجام گیرد.
نمودار( ۳-۳ ) مراحل روش علمی (کیوی و کامپنهود، ۱۳۸۲: ۲۹)
در این روش کار تحقیق، با مطرح کردن یک پرسش آغازین خواهد بود. بدین صورت که محقق باید سعی کند طرح تحقیقش را به صورت پرسش آغازی که به دقیقترین وجه ممکن پاسخگوی آنچه که او در طلب دانستن، آشکارکردن و فهمیدن آن است، بیان کند.
در مرحله بعد محقق برای تکمیل اطلاعات خود از موضوع تحقیق و روشنشدن جوانب آن به مطالعات اکتشافی میپردازد. اکتشاف شامل مراحل خواندن متون و مصاحبههای اکتشافی است. خواندن متون کیفیت پرسشها را بالا میبرد، در حالی که مصاحبه به محقق کمک میکند تا با واقعیت تجربه شدهی کنشگران اجتماعی از نزدیک آشنا شود. در این مرحله محقق در کنار مطالعات کتابخانهای به مصاحبه با صاحبنظران و اساتید محترم پرداخته تا جوانب مسئله جهت تدوین طرح نظری و مدل مفهومی روشن گردد.
مرحله سوم روش علمی تدوین طرح نظری مسئلهی تحقیق است. آمادهسازی یک طرح نظری تدریجی که معمولاً در سه فاز صورت میگیرد. در فاز اول، پس از تأمل در متون خوانده شده و مصاحبهها، جنبههای گوناگون مسئلهای که در پرسش آغازی مطرحشده و نیز روابطی که میان آنها برقرار است مشخص میگردد. به این معنی که یا باید از میان دیدگاههای موجود یکی را که از همه مناسبتر است برگزید، یا باید دیدگاهی متفاوت از آنهایی که از پیش وجود داشتهاند، ساخت. این انتخاب، فاز دوم طرح نظری مسئله تحقیق را تشکیل میدهد. در فاز سوم، کار محقق عبارت است از عیانسازی طرح نظری تحقیق که با خصوصیات مسئلهی تحقیقش متناسب است. همین طرح نظری است که شالوده مرحله بعدی، یعنی ساختن مدل تحلیلی را تشکیل خواهد داد. کار آمادهسازی چارچوب نظری مسئلهی تحقیق به انجام نمیرسد مگر با ساختن مدل تحلیلی (کیوی و کامپنهود، ۱۳۸۲: ۲۸-۳۰).
مدل تحلیلی دنباله طبیعی طرح نظری مسئلهی تحقیق است که به صورت عملی نشانهها و خطسیرهایی را که نهایتاً برای اجرای کار مشاهده و تحلیل در نظر گرفته خواهندشد روشن میکند. مدل تحلیلی از مفاهیم و فرضیههایی تشکیل شده است که با هم ارتباط تنگاتنگی دارند و مجموعاً چارچوب تحلیلی منسجمی را تشکیل میدهند. مدل تحلیلی لولایی است که طرح نظری مسئلهی تحقیق تدوین شده محقق را با کار بعدیش که مشاهده و تحلیل اطلاعات است به یکدیگر متصل میکند.
مشاهده شامل عملیاتی است که طی آن مدل تحلیلی با واقعیتهای عینی بازبینی شده و با دادههای قابل مشاهده مقابله داده میشود. بنابراین، در جریان این مرحله اطلاعات زیادی رد و بدل میشود که این اطلاعات بدستآمده در مرحله بعدی به شیوهای منظم تحلیل خواهدشد. لذا، مشاهده یک مرحله واسطهای است میان ساختن مفاهیم و فرضیهها و تحلیل اطلاعات گردآوری شده برای آزمون آنها.
مرحله بعدی روش علمی، تحلیل اطلاعات است. این مرحله دو هدف را دنبال میکند، نخستین هدف این مرحله تحلیل اطلاعات بازبینی تجربی است، بدینمعنی که محقق باید ببیند اطلاعات گردآوریشده متناظرند؟ یا به عبارت دیگر، باید مشخص شود که تا چه اندازه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیهها انتظار داشتند، متناظرند. هدف دوم این مرحله تفسیر پدیدههای خارج از انتظار است. چنین تفسیری امکان تجدید نظر یا تصحیح فرضیهها را فراهممیآورد.
آخرین مرحله روش علمی نتیجهگیری است. نتیجهگیری عموماً از سه قسمت تشکیل میشود: نخست، یادآوری خطوط اصلی روش علمی که دنبال شده است؛ سپس معرفی دستاوردهای نوین که تحقیق منشاء آن بوده است و بالاخره ارائه پیشنهادات علمی (کیوی و کامپنهود، ۱۳۸۲: ۳۲-۳۵).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 02:08:00 ق.ظ ]
|