nj: تعداد عناصر در j امین سطح سلسله مراتب است
J=1,2,3….,h تعداد سطوح سلسله مراتب می باشد.
Wij: وزن معیار iام در سطح j ام سلسله مراتب.
ni,j+1: تعداد عناصر j+1امین سطح سلسله مراتب است که در ارتباط با معیار iام سطح j ام سلسله مراتب مقایسه زوجی شده اند.
cs: نرخ ناسازگاری کل شبکه
Kc: وزن معیارهای کنترل یا سلسله مراتب کنترلی
µi, j+1: نرخ ناسازگاری عناصری است که در j+1 امین سطح سلسله مراتب درارتباط با معیار i ام سطح j ام سلسله مراتب مقایسه زوجی
W(k)(h): ارجحیت یا اولویت وزنی تاثیرگذاری h امین خوشه بر روی k امین خوشه
nk: تعداد عناصر در k امین خوشه
K=1,2,3….,s
µk(j,h): نرخ ناسازگاری عناصر خوشه hام است که در رابطه با تاثیرگذاری آنها بر روی معیار jام خوشه k ام مقایسه زوجی شده اند.
Wjk: ارجحیت یا اولویت حدی jامین عنصر در k امین خوشه
به همین دلیل دیگر نیاز به محاسبه پایایی با سایر روشها نمی ­باشد.
۹-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ­های آماری
در این پژوهش با توجه به آنکه میان تمام متغیرها وابستگی وجود دارد و برهمدیگر تاثیر می­گذارند، باید روشی انتخاب شود که در آن تجزیه و تحلیل داده ­ها با توجه به وابستگی­های درونی و برونی متغیرها انجام می­ شود. به همین دلیل روش فرایند تحلیل شبکه­ ای این ویژگی را دارد و متغیرها را با توجه به روابطی که میانشان وجود دارد مورد سنجش قرارد می­دهد. لذا روش مورد استفاده در این پژوهش تکنیک فرایند تحلیل شبکه­ ای می­باشد. این روش دارای چهار مرحله می­باشد که در زیر به مراحل آن اشاره شده است:
ایجاد مدل و ساختار مسئله
تشکیل ماتریس مقایسه زوجی وبردار های اولویت
تشکیل سوپر ماتریس
انتخاب گزینه برتر
با توجه به اینکه کلیه مراحل فوق در فصل دوم توضیح داده شد، نیاز به توضیح مجدد نمی ­باشد و برای اطلاع از این توضیحات مراجعه شود به فصل دوم، صفحات ۹۰-۹۳٫

لازم به ذکر با توجه به اینکه این پژوهش به شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در صنعت می پردازد و نه مقایسه سازمانهای فعال در این صنعت مرحله چهارم از پژوهش حذف شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
۱-۴- مقدمه
در فصل گذشته نحوه و روش پژوهش بیان شد، براین اساس در این فصل به تجزیه و تحلیل آنچه از طریق پرسشنامه ­ها و مصاحبه های انجام شده می­پردازیم.
همانطور که در فصول گذشته بیان شد، مدل تامپسون و استریکلند به عنوان پایه و چارچوب کار برای طراحی پرسشنامه قرار گرفت. این مدل هفت بعد را مورد بررسی قرار داده است که برای مناسبتر شدن پرسشنامه نهایی ابتدا­ یک پرسشنامه اولیه(پرسشنامه شماره ۱) طراحی شد و در اختیار خبرگان صنعت قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا معیارها و زیرمعیارهای مدل را بررسی کرده و عواملی که مناسب این صنعت نمی باشند را حذف و عواملی که به تکمیل پرسشنامه نهایی برای سنجش عوامل حیاتی موفقیت صنعت روانکارها کمک می کند را اضافه کنند. بر اساس عوامل مشخص شده پرسشنامه شماره ۲ طراحی شد تا از طریق میانگین معیار­های اصلی و زیرمعیار­ها رتبه بندی شوند. جهت تلفیق نظرات و دستیابی به معیارهای نهایی از میانگین حسابی استفاده شد و عواملی که امتیاز کمتر از ۷ را کسب کرده بودند حذف شدند. از میان ۴۵ عامل ۱۲عامل نهایی به دست آمد و درگام بعدی با بهره گرفتن از تکنیک اسمی ­­روابط بین معیارها و زیرمعیارها مشخص شد. و آن ۱۲عامل به عنوان مبنای پرسشنامه نهایی(پرسشنامه شماره ۳) قرار گرفت.
پرسشنامه نهایی در دو بخش طراحی شده است که در بخش اول سؤالات جمعیت شناختی بیان شده و با بهره گرفتن از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و در بخش دوم سؤالات مقایسات زوجی بر اساس روش فرایند تحلیل شبکه­ ای مطرح شده که این سؤالات با بهره گرفتن از نرم افزار Super decision مورد تجزیه قرار گرفتند. خروجی این بخش منجر به رتبه بندی معیارهای و زیرمعیارها گردیده که نتایج حاصله مبنای نتیجه ­گیری در فصل پنجم و پاسخ به سؤالات مطرح شده قرار می­گیرد.
بخش اول
۲-۴ تحلیل جمعیت شناختی
پرسشنامه نهایی در میان ۴۲ نفر از مدیران، خبرگان و مشاورانی که سابقه فعالیت در بخش­های مختلف این صنعت را داشته اند توزیع شد و این بخش­ها عبارتند از: عملیات، بازاریابی و تحقیات بازار، تولید، برنامه­ ریزی و سیستم­ها، فرایند، فروش، بخش کنترل و کیفیت. براساس پاسخ آن­ها به سؤالات، نتایج زیر به دست آمد.
۱-۲-۴ فراوانی سنی پاسخ دهندگان
اولین سؤال جمعیت شناختی پرسشنامه در مورد سن پاسخ ­دهندگان است. بر اساس داده ­های به دست آمده، جدول ۱-۴ فراونی رده­های مختلف سنی، و نمایشگر۱-۴ درصد فراوانی سنی پاسخ ­دهندگان را نشان می­دهد.
جدول ۱-۴. فراوانی سنی پاسخ دهندگان

درصد فراوانی

فراوانی

طبقه بندی سن

۴٫۷

۲

کمتر از ۳۰ سال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...