۳- تشویق بازی درمانگر به ابراز احساسات خوشایند و ناخوشایند از سوی کودکان
جلسه ششم
اهداف: آموزش مسئولیت پذیری و تصمیم گیری و القای حس خودکارآمدی در کودکان
محتوی:
۱- به کودک توضیح داده می شود که در طول جلسه می تواند تصمیم بگیرد با چه وسیله ای بازی کند، اما در این صورت محدودیت هایی برای او بوجود می آید، از قبیل اینکه نمی تواند با وسیله دیگری که کودک دیگری انتخاب کرده است، بازی کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲- به کودکان توضیح داده می شود که مسئولیت مراقبت و حفظ وسایل بازی به عهده خودشان است و هر وسیله بازی که از آن استفاده می کنند را در پایان بازی در مکان اولیه اش قرار دهند.
۳- در حین بازی کودکان، بازی درمانگر به کودکانی که به شیوه مسئولیت پذیر با وسایل بازی رفتار می کنند، بازخورد مثبت می دهد.
۴- ترغیب کودکان به استفاده از وسایلی که تاکنون با آنها بازی نکرده اند.
۵- تشویق تلاش کودکان به جای توجه به پیامد عملکردشان
۶- تشخیص توانایی کودک از سوی بازی درمانگر و ارائه بازی های همراه با تکالیف مناسب.
جلسه هفتم
اهداف: ترغیب کودکان به انجام بازی های نمادی و ابراز احساساتشان به شخصیت های بازی
محتوی:
۱- در اختیار قرار دادن وسایل بازی که امکان نمادپردازی با آن ها وجود دارد (مانند عروسک بزرگسال، عروسک کودک و عروسک حیوانات).
۲- پی گیری احساس کودکان در حین بازی و پذیرش و منعکس کردن این احساسات به او.
۳- توضیح اینکه تجربه احساسات ناخوشایند، به خودی خود پدیده ای منفی نمی باشد.
جلسه هشتم
اهداف: آماده سازی کودکان برای خاتمه جلسات و گرفتن بازخورد از آنها
محتوی:
۱- با اجرای بازی “دوست داشتنی ها”، کودکان به دادن نظراتشان در مورد یکدیگر ترغیب می شوند.
۲- از کودکان در مورد نکات مثبت و منفی جلسات بازخورد گرفته می شود.
۳- در مورد تغییرات کودکان در خودشان از آن ها نظرخواهی می شود.
۴- آماده سازی کودکان برای خاتمه جلسات با توضیح اینکه هر وقت خواستند می توانند برای بازی به کلینیک مراجعه کنند.
۵- اجرای پس آزمون.
۳-۷. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
در این تحقیق از تجزیه‌وتحلیل توصیفی داده‌ها، به منظور توصیف داده‌های جمع‌ آوری‌شده، استفاده شد و با بهره گرفتن از نرم‌افزار آماری spss اطلاعات تجزیه‌وتحلیل شد. از شاخص‌های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد برای خلاصه نمودن و توصیف اطلاعات استفاده شد. برای بررسی مقایسه‌ای اثربخشی درمان تعامل والد- کودک و بازی‌درمانی کودک محور بر کاهش علائم اختلالات اضطرابی، کاهش افسردگی و بهبود خودکارآمدی آزمودنی‌ها، تحلیل کوواریانس چند متغیره بکار گرفته شد.
۳-۸. ملاحظات اخلاقی
به والدین کودکان شرکت کننده در پژوهش اطمینان داده شد که اطلاعات کسب شده از آن‌ها محفوظ خواهند ماند و کسانی که مایل هستند از نمرات فرزند خود مطلع شوند، صرفا نمرات فرزند خودشان در اختیارشان قرار خواهد گرفت. به گروه گواه اطمینان داده شد که پس از پایان کار پایان‌نامه، به آنها نیز ۸ جلسه ‌درمان تعامل والد-کودک و بازی درمانی کودک محور (به انتخاب خودشان) ارائه خواهد شد. همچنین هر فرد، در هر زمان از انجام پژوهش که مایل بود به طور آزادانه می‌توانست از برنامه خارج شود.
فصل چهارم
یافته‌های آماری تحقیق
۴-۱. مقدمه
پس از گردآوری اطلاعات لازم است این اطلاعات سازمان‌بندی و خلاصه شود تا به روشنی قابل فهم و انتقال باشد. در واقع در این مرحله است که از اطلاعات خام نتایج علمی ارزشمند به دست می‌آید. در این فصل ابتدا سعی می شود ویژگی‌های جمعیت شناختی آزمودنی‌ها به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گیرد، سپس به تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی فرضیه‌های ارائه شده در فصول قبل با بهره گرفتن از نرم افزار آماری spss پرداخته می شود. در تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌ها، پژوهشگر قصد دارد یافته‌های خام پژوهش را با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی طبقه‌بندی کند و در تجزیه و تحلیل استنباطی به آزمون فرضیه‌های تحقیق پرداخته می‌شود.
۴-۲. بررسی جمعیت شناختی
در این پژوهش که اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک و بازی‌درمانی کودک محور بر علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی کودکان‌دبستانی و خودکارآمدی والدین مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد گروه نمونه شامل تعداد ۳۶ نفر از کودکان‌دبستانی مبتلا به اختلالات اضطرابی و به همراه مادران آنها می‌باشد که از این میان ۱۲ کودک در گروه درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک، ۱۲ کودک در گروه بازی‌درمانی کودک محور و ۱۲ کودک در گروه گواه گمارش شدند.
در این مرحله اطلاعات جمعیت شناختی اعضای گروه‌های آزمایش و گواه به تفکیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جدول ۴- ۱ اطلاعات مربوط به توزیع جنسیت کودکان در گروه های تحقیق را ارائه می‌دهد.
جدول ۴-۱: توزیع جنسیت کودکان در گروه های تحقیق

گروه

جنسیت

فراوانی

فراوانی درصدی

فراوانی تجمعی

درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک

دختر

۶

۵۰.۰

۵۰.۰

پسر

۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...