لذا حداقل حجم نمونه لازم عبارت است از:

بنابراین حداقل حجم نمونه لازم ۱۶۴ نفر می‏باشد که مبنای تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

۳-۶-روش نمونه گیری
در این پژوهش، به دلیل همگن بودن واحدهای موجود در جامعه آماری از روش تصادفی ساده استفاده شده است. در این روش اعضای جامعه آماری یک شانس معین و برابر برای انتخاب شدن به عنوان آزمودنی دارند.
قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق حاضر بدین شرح است که:
الف: قلمرو مکانی: قلمرو مکانی بانک توسعه صادرات ایران می باشد.
ب: قلمرو زمانی: قلمرو زمانی تحقیق سال ۱۳۹۳ می باشد.
ج: قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی در حیطه مباحث مدیریت مالی و بازرگانی بین الملل می‌باشد.
۳-۷-ابزار سنجش
ابزار سنجش وسایلی هستند که پژوهشگر به کمک آنها قادر است اطلاعات موردنیاز خود را گردآوری، ثبت و کمی نمایند. انواع ابزارهای گردآوری عبارتند از : پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه، بررسی اسناد و مدارک. در این پژوهش از ابزارهای بررسی اسنادو مدارک و پرسشنامه برای جمع آوری پاسخ­های جامعه مورد پژوهش استفاده شد. پرسش­نامه مجموعه سوالات مکتوبی است، که حول متغیرهای یک مسأله پژوهش تنظیم می­ شود که به شکل حضوری یا غیر­حضوری، مستقیم یا غیر­مستقیم توسط پاسخگو تکمیل می­گردد. در این پژوهش، پرسش­نامه سوالات با بهره گرفتن از مقیاس­های اسمی و ترتیبی اندازه ­گیری شد. مقیاس­های اندازه ­گیری واحدهایی هستند که برای سنجش کیفیت­ها در ابزارهای گردآوری اطلاعات بکار می روند (حافظ نیا، ۱۳۷۳).
پرسشنامه شامل ۲ بخش عمده می‌باشد:
۱- نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیله­ پرسش­نامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه­ی داده‌های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسش­نامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوال‌ها را عرضه کند.
۲- سؤالات پرسش­نامه: این بخش از پرسش­نامه شامل ۲ قسمت است:
الف) متغیرهای جمعیت شناختی: در این قسمت سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد. سوالات جمعیت شناختی شامل سؤالاتی نظیر سن، جنسیت، سطح تحصیلات و وضعیت تأهل پاسخ دهندگان می باشد.
ب) سؤالات تخصصی: سؤالات اختصاصی شامل سوالات مرتبط با متغیرهای تحقیق می باشد. طراحی پرسشنامه در این بخش به صورت بسته می باشد در این بخش­ها، از پاسخ دهندگان خواسته شده است تا نظر خود را از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم در پاسخنامه­ای که بصورت طیف پنج گزینه­ای لیکرت[۵۲]تنظیم گردیده است، مشخص نمایند (جدول ۳-۱).
جدول ۳-۱ طیف لیکرت

گزینه انتخابی

کاملاً مخالفم ممخالفمخالفم

مخالفم

نظری ندارم

موافقم

کاملاً موافقم

امتیاز

۱

۲

۳

۴

۵

پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
۳-۸-اعتبار و روایی ابزار تحقیق
یکی از مهم­ترین جنبه­ های هر پژوهش، مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری آن است. زیرا اطلاعات و داده های لازم جهت تجزیه و تحلیل نتیجه ­گیری نهایی بوسیله ابزار اندازه ­گیری به دست می ­آید. ابزار اندازه گیری باید از روایی[۵۳] و پایایی[۵۴] لازم برخوردار باشد تا پژوهشگر بتواند داده ­های متناسب با پژوهش را گردآوری نماید و از طریق داده ­ها و تجزیه و تحلیل آنها فرضیه ­های مورد نظر را بیازماید و به سوالات پژوهش پاسخ دهد. ابزار سنجش استاندارد معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند (حافظ نیا، ۱۳۸۳). ابزار اندازه ­گیری در این پژوهش پرسش­نامه است. برای سنجش میزان مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری دو مولفه روایی و پایایی سنجیده می­ شود تا صحت و درستی ابزار مذکور تایید شود.
۳-۸-۱-روایی پرسش­نامه
مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش­های متعددی وجود دارد که یکی از این روش­ها اعتبار محتوا می‌باشد.
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه‌گیری بکار برده می‌شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه‌گیری به سوال­های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال­های پرسشنامه معرف ویژگی‌ها و مهارت­ های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه‌گیری معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد(آذر و مومنی، ۱۳۸۷: ۱۳۶).
بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه‌گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود. در این مرحله با انجام تست خبرگان ، مشورت با استاد محترم راهنما و همچنین نظرات افراد متخصص در این زمینه در طراحی پرسشنامه اعمال خواهد شد و اصلاحات لازم بعمل می آید و بدین ترتیب اطمینان حاصل می شود که پرسشنامه همان خصیصه مورد نظر محقق را می سنجد.
۳-۸-۲-پایایی پرسش­نامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...