۶) شراکت: برای مؤثر واقع شدن برنامه نیاز است تا تیمی متشکل از کلیه سازمان‌های جامعه که اهداف مشابه (نه الزاماً اهداف یکسان) دارند، در کنار هم قرار گیرند.

۷) سلسله منابع: به دلیل هزینه بالای برنامه های بازاریابی اجتماعی، این هزینه ها را باید از محل‌های مناسب از جمله کمک‌های دولتی، بنیادها، هدایا و از این قبیل تامین کرد. در این میان باید دقت کرد که تامین این منابع به اصول کلی و جامعه محور این دیدگاه لطمه نزند.

۸) سیاست گذاری: تداوم تغییر رفتار اجتماعی تنها با تغییر در سیاست‌های جامعه امکان‌پذیر است و در این عرصه حمایت رسانه‌ای مکملی مؤثر برای بازاریابی اجتماعی محسوب می‌گردد. توجه ‌به این عناصرتشکیل دهنده آمیزه بازاریابی، که امروزه از شکل سنتی پیشین خود خارج شده و گسترش پیدا ‌کرده‌است، موفقیت یک برنامه بازاریابی اجتماعی را تضمین خواهد کرد.

۳-۲-۲- عوامل مؤثر بر بازاریابی

عوامل متعددی بر بازاریابی تاثیر داردکه عبارتند از:

۱) محیط‌ها: شامل محیط‌های اقتصادی و جمعیتی، تکنولوژیک و طبیعی، قانونی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هستند.

۲) عرضه کنندگان خدمات و کالاها، رقبا و واسطه‌های بازاریابی

۳) فرایند برنامه‌ریزی، تجزیه و تحلیل، کنترل و اجزای بازاریابی

۴) آمیزه بازاریابی شامل محصول، قیمت، مکان و ترویج و دیگر بخش‌های آن

در مرکز این مجموعه نیز مصرف‌کننده یا مشتری قرار می‌گیرد.

۴-۲-۲-ده نکته کلیدی در بازاریابی اجتماعی

ده نکته کلیدی وجود دارد که با رعایت آن ها می‌توان در حوزه بازاریابی اجتماعی به موفقیت دست پیدا کرد : (www. Social_marketing.com)

۱) با مشتریان خود سخن بگویید.کلید موفقیت در بازاریابی اجتماعی در گفتن و شنیدن است. در واقع پرسش از مشتری، راه اصلی پی‌بردن به خواسته‌های آن ها است.

۲) گروه مخاطب را بخش‌بندی کنید. برای موفقیت در بازاریابی اجتماعی باید گروه مخاطب را به گروه‌های کوچکتری تقسیم کرد و برای هر گروه، برنامه‌ریزی خاصی انجام داد. معیارهایی چون سن، جنس، نژاد و موقعیت جغرافیایی در این بخش‌بندی مؤثر است. تقسیم‌بندی مخاطبین بر اساس رفتارهایشان هم ممکن است.

۳) برای محصول خود پایگاه ایجاد کنید. (مکان‌یابی) در حوزه بازاریابی اجتماعی جا افتادن محصول در میان مردم نتیجه دو عامل است: درک منافع و رفع موانع. توجه ‌به این دو عامل حاصل تعیین دقیق شاخص‌های مکان‌یابی کالای مورد نظر ماست.

۴) عرصه رقابت مورد نظر را بشناسید. بازاریابان اجتماعی باید از دیگر پیام‌های رقابتی که می‌توانند محصولی باشند که واکنش منفی مخاطبین را به کالا یا خدمات ما باعث می‌شود و بر روی گروه مخاطب تاثیر می‌گذارند، اطلاع کافی داشته باشند. محصول ما باید جذاب‌تر از آلترناتیوهای دیگر آن باشد تا بتواند مورد قبول واقع گردد.

۵) به جاهایی بروید که مخاطب شما حضور دارد. برای موفقیت در بازاریابی اجتماعی باید پیام‌ها را در جایی ارائه کرد که مخاطب حضور داشته باشد. استفاده از روزنامه‌های محلی، فروشگاه‌های بزرگ، گروه‌های موسیقی و … از این جمله به شمار می‌روند. پژوهش بر روی مشخصات مخاطبین و نحوه استفاده از رسانه های محلی اهمیتی حیاتی دارد.

۶) برای ارتباط با مخاطبین از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. بازاریابی اجتماعی بسیار وسیع‌تر از تبلیغات تلویزیونی است. استفاده از ترکیب رسانه های همگانی، اجتماعات، گروه‌های کوچک و فعالیت‌های فردی می‌تواند موثرتر باشد. وقتی یک پیام ساده و روشن در مکان‌های متعدد و در سراسر جامعه تکرار گردد، احتمال دیده شدن و به خاطر سپرده شدن آن بیشتر است. گستردگی مسیرهای مورد استفاده بستگی به میزان بودجه برنامه و نتایج پژوهش بر روی کانال‌های تاثیر گذار بر گروه مخاطب ما دارد. کلید موفقیت یک بسیج اطلاع‌رسانی در دو عامل مهم تداوم و ماندگاری آن است.

۷) از مدل‌هایی استفاده کنیم که نتیجه می‌دهد.

بازاریابان اجتماعی برنامه هایی را طراحی می‌کنند که بیشترین فایده و اثربخشی را داشته باشد.

یکی از مدل‌های معروف که مراحل تغییر رفتار را در یک گروه مخاطب بیان می‌کند و از اصول آن در بازاریابی اجتماعی استفاده زیادی می شود “مدل مراحل تغییر پروچاسکا” است. این مدل مراحل هفتگانه زیر را برای تغییر رفتار بیان می‌کند:

۱) ناآگاه به آگاه Unaware to aware

۲) دانش Knowledge

۳) علاقه‌مند شده Interested

۴) با انگیزه Motivated

۵) آماده برای امتحان کردن Ready to try

۶) انجام رفتار User

۷) عدم انجام رفتار Non-user

۸) آزمودن، آزمودن و باز هم آزمودن. تمامی محصولات، مواد و خدماتی که در برنامه های بازاریابی اجتماعی استفاده می‌شود را باید با بخشی از گروه مخاطب آزمون کرد تا تاثیرات واقعی آن شناسایی شود. استفاده از روش‌هایی چون روش گروه متمرکز و یا انجام پیمایش برای تعیین سطح دانش، نگرش و عملکرد می‌تواند مفید واقع گردد.

۹) شراکت با گروه‌ها و افراد کلیدی جامعه را فراموش نکنید. اگر گروه‌های موجود در جامعه در کنار هم قرار گیرند و تلاشی هماهنگ انجام دهند پیام‌ها با قدرت و قوت بیشتر ارائه خواهد شد. ایجاد ارتباط با افراد و سازمان‌های کلیدی بسیار مهم است. این سازمان‌ها گاه در موضوع مورد نظر با ما اشتراک دارند و یا تکمیل کننده فعالیت ما هستند. گروه‌هایی چون رسانه ها، مدارس، بخش تجاری و آژانس های دولتی در دسته اخیر قرار می گیرند که توجه به آن ها در برنامه های بازاریابی اجتماعی ضروری است.

۱۰) ‌به این نکته توجه کنید در آینده چه می توان کرد. سنگ بنای بازاریابی اجتماعی ارزشیابی است که در تمام فرایند حضور دارد. برای آن که بفهمیم اقدامات ما منجر به ایجاد تغییرات مطلوب شده است یا نه دو راه در پیش داریم:

الف- آیا گروه مخاطب رفتار مورد نظر ما را در پیش گرفته‌اند (پاسخ این پرسش را با طراحی و انجام یک پژوهش کمی می‌توان به دست آورد.)

ب- آیا تغییرات طولانی و کلی در جامعه رخ داده است (پاسخ این پرسش هم با طراحی و انجام یک پژوهش آینده نگر به دست می‌آید)

۵-۲-۲- مراحل انجام یک برنامه بازاریابی اجتماعی

پنج مرحله در اجرای یک برنامه بازاریابی اجتماعی مد نظر است.

۱) برنامه ریزی: شناسایی مشکل،گروه مخاطب و محیطی که قرار است برنامه در آن اجرا گردد.

۲) تولید مواد و پیام‌ها: پیام‌ها و مواد آموزشی که می‌توانند پیام مورد نظر را به گروه مخاطب انتقال دهند.

۳) پیش آزمون: با آزمون پیام‌ها و مواد تولید شده در گروه مخاطب، نقایص آن برطرف می‌شود.

۴) مداخله: برنامه به صورتی که طراحی شده، اجرا می‌شود.

۵) ارزشیابی و پس خوراند: تاثیرات اجرای برنامه بر گروه مخاطب سنجیده می شود. (باید توجه داشت که این مرحله از برنامه در تمامی فرایند بازاریابی اجتماعی جاری است)

۱-۵-۲-۲ – برنامه‌ریزی

یک استراتژی بازاریابی اجتماعی مؤثر بر مبنای پژوهش‌های محکم بنا می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...