بنابراین پسابی که در فاصله ۱۲۰۰ متری ساحل و در عمق حدود ۷ متری به‌وسیله ۴ پمپ بسیار قوی، عمود بر ساحل و به‌طرف دریا تخلیه می‌شود، یک پلوم گرمایی را ایجاد می­ کند که به‌شدت تحت تأثیر جریانات جزر و مدی است. هرچقدر سرعت جریانات مدی بیشتر باشد، سرعت چرخش به سمت راست بیشتر خواهد بود. همچنین هرچقدر سرعت جریانات جزری بیشتر باشد، پلوم گرمایی سریع‌تر به سمت چپ چرخش پیدا خواهد کرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بیشترین دما در هر یک از ایستگاه‌ها وقتی مشاهده شد که ایستگاه موردنظر درست در مسیر پلوم گرمایی قرار داشت. مثلاً بیشترین دما در ایستگاه C با مقدار ۳۵/۲۰ درجه سلسیوس، مربوط به موقعی است که پلوم گرمایی دقیقاً از ایستگاه C عبور می­کرده.
وقتی دما در ایستگاه C، ۳۵/۲۰ درجه سلسیوس را نشان می‌داد، دمای خلیج‌فارس ۱۷ درجه سلسیوس بود. یعنی در فاصله ۲۰۰ متری از نقطه تخلیه، اختلاف دما با خلیج‌فارس بیشتر از ۳ درجه سلسیوس است. این نشان می‌دهد فقط در نقاطی که در مسیر پلوم گرمایی قرار دارند می‌تواند دما از حالت استاندارد بیشتر شود، که این خود با نتایج مدل سازی­های جوکار ( جوکار، ۱۳۸۶ ) و اکبری ( اکبری، ۱۳۹۱ ) مطابقت دارد.
شکل (۴-۱۴) که دمای لایه میانی و شکل (۴-۱۹) که دمای لایه زیرین را در حالت مهکشند در چهار ایستگاه نشان می‌دهند، تأییدکننده این موضوع هستند که در حالت وجود جریانات مدی پلوم گرمایی به سمت راست و موقع وجود جریانات جزری پلوم گرمایی به سمت چپ نیروگاه چرخش پیدا می‌کند. همچنین این نمودارها نشان می‌دهند در ایستگاه‌هایی که در مسیر پلوم گرمایی قرار دارند، به علت عمق کم آب دریا در منطقه، از سطح تا بستر تحت تأثیر گرمای پلوم گرمایی قرار دارد. در تمام ایستگاه‌ها معمولاً با افزایش عمق آب، دما مقداری کاهش نشان می‌دهد.
شکل‌های (۴-۵۴) و (۴-۵۹) و (۴-۶۴) که تغییرات دما در چهار ایستگاه را به ترتیب در لایه‌های سطحی، میانی و زیرین در حالت کهکشند مشخص می‌کنند، نشان می‌دهند که از ساعت ۵ تا ۱۰ و از ساعت ‘۱۶:۴۵ تا ۲۰ که جریانات جزری وجود دارند، دما در ایستگاه C از دما در بقیه ایستگاه‌ها بیشتر بوده و از ساعت ۱۰ تا ‘۱۶:۴۵ که جریانات مدی وجود دارد، دما در ایستگاه B از دما در بقیه ایستگاه‌ها بیشتر است. درنتیجه این نمودارها نیز نشان می‌دهند که پلوم گرمایی تحت تأثیر جریانات جزر و مدی به سمت چپ و راست نیروگاه چرخش پیدا می­ کند.
شکل‌های (۴-۹۵) ، (۴-۹۷) و (۴-۹۸) که منحنی‌های هم‌ارز دما را به ترتیب در حالت مد کامل، وجود جریانات جزری و وجود جریانات مدی نشان می‌دهند، بیانگر این موضوع هستند که پلوم گرمایی با چرخش به سمت راست و چپ، قسمت جلوی محل تخلیه پساب را جارو می‌کنند و فقط در نقاطی که در مسیر پلوم گرمایی قرار دارند دما از حالت استاندارد بیشتر می‌شود. همچنین از این شکل‌ها نتیجه می‌شود هیچ‌گاه امکان یک سیکل بسته آب بین نقطه تخلیه پساب و نقطه ورود آب دریا به نیروگاه وجود ندارد ( امکان ندارد همان آبی که از نیروگاه خارج‌شده دوباره برای خنک کردن وارد نیروگاه شود ). در این مورد نیز اندازه ­گیری­ها با نتایج مدل سازی­های جوکار ( جوکار، ۱۳۸۶ ) و اکبری ( اکبری، ۱۳۹۱ ) مطابقت دارد.
جدول (۴-۲) نشان می­دهد شوری آب خروجی از نیروگاه در کانال روباز بیشتر از شوری آب ورودی به نیروگاه در حوضچه آرامش می‌باشد. که این خود می‌تواند به دلیل بالا بودن دمای آب در کانال روباز، پس از خارج شدن از راکتور و درنتیجه بیشتر بودن سرعت تبخیر آب در کانال روباز باشد. اما شکل­های (۴-۲۴)، (۴-۲۹) و (۴-۳۴) که شوری آب را در چهار ایستگاه به ترتیب در لایه‌های سطحی ، میانی و زیرین در حالت مهکشند نشان می‌دهند و همچنین شکل­های (۴-۶۹) ، (۴-۷۴) و (۴-۷۹) که شوری را به ترتیب در لایه‌های سطحی، میانی و زیرین در حالت کهکشند مشخص می‌کنند، نشان می‌دهند که تغییرات شوری در نقاط اندازه‌گیری شده بسیار ناچیز است و در چهار ایستگاه در حالتی که مد کامل وجود دارد، شوری کمتر از وقتی است که جزر کامل است که این خود به دلیل انتقال آب‌های میانی و با شوری کمتر خلیج‌فارس به سمت مناطق ساحلی در حالت مد است.
از مقایسه شکل (۴-۳۹) با شکل (۴-۹) و شکل (۴-۴۴) با شکل (۴-۱۴) و شکل (۴-۴۹) با شکل (۴-۱۹) در حالت مهکشند و شکل (۴-۸۴) با شکل (۴-۵۴) و شکل (۴-۸۹) با شکل (۴-۵۹) و شکل (۴-۹۴) با نمودار (۴-۶۴) در حالت کهکشند، مشخص می‌شود چگالی با دما رابطه عکس دارد. به‌طوری‌که با افزایش دما چگالی کاهش، و با کاهش دما چگالی افزایش می­یابد.

۵-۵-پیشنهادات

    • با توجه به این‌که اندازه‌گیری‌ها در فصل سرما انجام‌شده و نتایج حاصل مربوط به فصل سرما است، بهتر است یک اندازه‌گیری در فصل گرما نیز انجام شود.
    • اگر سطح آزاد آب در کانال روباز بیشتر باشد، دمای آب در کانال روباز سریع‌تر کاهش می‌یابد. بنابراین اگر طول و عرض کانال روباز بیشتر باشد سرعت افت دمای آب در کانال روباز بیشتر می‌شود.
    • هر چه نقطه خروجی در عمق بیشتری باشد چون آب خروجی با توده بزرگ‌تری از آب دریا مخلوط می‌شود سریع‌تر دما و شوری در محیط کمتر می‌شود.
    • در نقطه خروجی جهت پخش شدن آلودگی گرمایی به جهت باد در منطقه بستگی دارد. بهتر است در موقع طراحی لوله‌های خروجی آب به جهت باد در منطقه توجه شود.
    • جهت جریانات جزر و مدی نقش بسیار زیادی در نحوه پخش آلودگی حرارتی دارد. توجه جدی به جهت جریانات جزر و مدی در نقطه خروجی بسیار مهم است.
    • با توجه به تأثیر دبی پساب خروجی بر دما در محل تخلیه پساب گرم ، بهتر است در مواردی که نیاز به افزایش دبی پساب گرم وجود دارد، مثل راه‌اندازی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر، دبی افزایش‌یافته در محلی غیر از محل اولیه تخلیه پساب گرم، تخلیه شود تا افزایش دما در محل تخلیه کنترل‌شده و بار حرارتی در یک نقطه متمرکز نگردد.
    • با توجه به اینکه دمای آب‌های بسیار نزدیک به ساحل معمولاً بالاتر از دمای آب در نقاط عمیق‌تر و دورتر از ساحل است ( توجه شود که در خلیج‌فارس بیشتر ماه‌های سال هوا گرم است )، بهتر است آب به‌وسیله کانال از قسمت‌های عمیق که آب تمیز و مطمئن و با دمای کمتر است به حوضچه آرامش هدایت ‌شده و وارد نیروگاه شود.

پیوست
پیوست ۱
اثبات قانون استوکس
در سال ۱۸۵۱، George Gabriel Stokes فرمولی به دست آورد که امروزه به‌عنوان قانون استوکس شناخته‌شده است. این فرمول بیان‌کننده نیروی اصطکاک (Drag) است که بر یک ذره کروی که در یک شاره با عدد رینولدز کوچک (سیال آرام[۲۲]) در حال حرکت است، اعمال می‌شود. این قانون به‌وسیله معادله ناویر استوکس و با در نظر گرفتن شرایط یک شاره آرام، به‌دست‌آمده است و به‌صورت زیر است :

که در آن نیروی اصطکاک (N)، لزجت دینامیکی شاره (Pa.s)، R شعاع ذره کروی (m)، V سرعت ذره (m/s) است.
اگر ذره در شاره لزجی به علت نیروی وزنش سقوط کند، سرعت نهایی[۲۳] که سرعت رسوب‌گذاری و ته‌نشینی[۲۴] نیز نامیده می­ شود، هنگامی به وجود می ­آید که نیروی اصطکاک و ترکیب آن با نیروی شناوری و نیروی گرانش، کاملاً در حال تعادل باشد :

که در آن نیروی اصطکاک، نیروی شناوری و نیروی گرانشی می باشد.
پس داریم :

و با تقسیم طرفین بر :

با جایگذاری قطر ذره (D) به جای شعاع ذره ® و با در نظر گرفتن رابطه خواهیم داشت :

که در آن سرعت ته نشینی ذره (m/s) ( رو به پایین است اگر و رو به بالا است اگر )، g شتاب گرانشی ()، چگالز ذره () و چگالی شاره () است.
پیوست ۲ : تصاویر مربوط به اندازه گیری ها

منابع

    1. آرش رزاقی ، پایان نامه مدل دو بعدی توزیع حرارت ناشی از نیروگاه در آب دریا ، دانشگاه تهران، دانشکده فنی، پاییز ۱۳۷۸
    1. اکوزیست (۱۹۸۰) مطالعات زیست محیطی نیروگاه اتمی بوشهر
    1. امیر حسین حسینی، مدل کردن حادثه LOCA و بررسی احتمال خروج مواد رادیواکتیودر نیروگاه بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ۱۳۸۶
    1. پرستو اکبری ، مدل سازی سه بعدی ورود آب گرم به یک خلیج فرضی و بررسی اثرات فیزیکی و بیولوژیکی آن، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ،۱۳۹۱
    1. تجلی پور ، مهدی. : بررسی تکمیلی سیستماتیک و انتشار نرم تنان سواحل ایرانی خلیج فارس، ۱۳۷۳
  1. جوکار ، ک. ۱۳۸۶. مدل سازی آلودگی حرارتی نیروگاه اتمی بوشهر. ششمین همایش ملی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...