۴-۴ اندازه‌گیری مدل
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل از نرم‌افزار SPSS ۲۱ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهشی تحقیق با توجه به روش تحقیق، بیشتر از روش‌های همبستگی می‌باشد که در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش توصیفی، تحلیل‌های آماری از قبیل فراوانی و درصدها استفاده شد. در این بخش برای شفافیت هر چه بیشتر در کنار جداول، از نمودارها نیز برای نشان دادن نتایج، استفاده شده است. در آمار توصیفی از شاخص‌های مرکزی و پراکندگی مانند میانگین، واریانس، انحراف معیار و… که در جمع‌ آوری، طبقه‌بندی، خلاصه کردن و نمایش داده‌های آماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده شد. در آمار استنباطی با توجه به ماهیت و سطح اندازه‌گیری متغیر‌ها (نسبی، اسمی، ترتیبی و فاصله‌ای) از آزمون‌ t گروه‌های مستقل استفاده گردید (ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸). سطح معنی‌داری این تحقیق در نظر گرفته‌شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در موارد متعددی پژوهشگر می­خواهد بداند آیا گروه‌ها بر اساس یک متغیر خاص مورد نظر، متفاوتند یا خیر. برای یافتن پاسخ اینگونه سؤالات از آزمون تی استفاده می‌شود تا مشخص شود آیا تفاوت معنی‌داری میان میانگین دو گروه در مورد متغیر مورد نظر وجود دارد یا خیر؟ آزمون تی میانگین و انحراف معیار متغیر مورد نظر در دو گروه را مد نظر قرار داده و بررسی می‌کند آیا تفاوت عددی در میانگین‌ها بدان گونه که در فرضیه‌ی صفر پیش‌بینی شده است به‌طور معنادار با صفر متفاوت است یا نه؟ (دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۸).
در این پژوهش سطح معنی‌دار بودن ۵% فرض شده است. اگر ۵ % باشد آنگاه رد فرضیه شامل ۵ درصد از مساحت منحنی توزیع می‌باشد. به ناحیه رد فرضیه منطقه بحرانی نیز گفته می‌شود و عددی که منطقه رد و منطقه قبول فرضیه را از هم جدا می‌کند به مقدار بحرانی مرسوم است.
آماره t:
که در آن:
=میانگین امتیاز معیار i ام در وضعیت موجود
=امتیاز همان معیار در وضعیت مطلوب
=انحراف از معیار پاسخها در وضعیت موجود
۴-۵ وضعیت پاسخ دهندگان از نظر ویژگی‌های موردبررسی
برای آزمون‌های زیر از آزمون t یک نمونه‌ای استفاده کرده و مقدار مورد آزمون را برابر با ۳ اختیار می‌کنیم. سپس آزمون را در سطح ۹۵ درصد انجام داده و نتایجی به شکل جداول زیر حاصل می‌شود. حال اگر مقدار سطح معنی داری محاسبه شده از مقدار سطح آزمون (۰۵/۰) کمتر باشد نتیجه می‌گیریم که آزمون معنی دار است.
نتایج این تحلیل در جدول ۴- ۶ ارائه‌شده است. همان طور که مشاهده می‌شود مقدار سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰ است بنابراین فرض صفر را برای تمام فرضیات رد کرده و نتیجه می‌گیریم که آزمون با احتمال ۹۵ درصد معنادار است؛ یعنی میزان متغیرها بالاتر از ۳ و در حد نسبتاً مطلوب است پیوست شماره (۳ و ۴). به‌عنوان مثال برای مؤلفه برانگیختگی نتایج بدین صورت می‌باشد:
H0 =متوسط برانگیختگی برابر ۳ می‌باشد.
H1 = متوسط برانگیختگی مخالف ۳ می‌باشد.
جدول ۴- ۶: نتایج آزمون t تک نمونه‌ای برای وی‍ژگی­ها

شاخص متغیرها

میانگین

تعداد

انحراف معیار

T

سطح معنی داری

نتیجه آزمون

برانگیختگی

۲۴/۳

۳۶۷

۴۶/۰

۱۴۲/۵

۰۰۰/۰

معناداری آزمون

لذت

۴۹/۳

۴۴/۰

۹۵/۱۰

۰۰۰/۰

معناداری آزمون

تسلط

۵۱/۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...