دانلود فایل پایان نامه : طراحی کنترل بهینۀ تطبیقی برای سیستم های با … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
در روش دیگر از سیستم تطبیقی با مدل مرجع(MRAS)[50] به صورت گستردهای برای تخمین سرعت و مکان استفاده می شود [۶۷]. نحوۀ کار به این صورت است که MRAS از مدلهایی با پارامترهای قابل تنظیم و یا مدل مرجع استفاده می کند، که در هر دو حالت خروجی یکسان است و از خطای خروجی توسط قوانین تطبیقی برای تنظیم پارامترهای مدل استفاده میگردد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مدل لغزشی رؤیتگر سرعت در [۶۸] معرفی شده است. نقطۀ ضعف این روش هنگامی است که سرعت سیستم پایین باشد که در نتیجه کارایی آن دچار افت می شود. اما نسبت به تغییرات در پارامترها و اغتشاشات بار مقاومت خوبی را در سیستم ایجاد می کند.
در سالهای اخیر راه حلهای زیادی برای کنترل سرعت PMSMها ارائه شده است که از روشهای کنترلی مختلفی نظیر کنترل کلاسیک، مقاوم و تطبیقی از قبیل حالت برداری و لغزشی بهره بردهاند. اما این روشها تنها به بررسی عدم قطعیتهای پارامتری (ساختاریافته) میپردازند. روش کنترلی بردار متمایل به میدان[۵۱] روش دیگری است که با معادلسازی و شبیهسازی موتور DC با خصوصیات آن از قبیل اندازه و زاویۀ استاتور، طراحی را انجام میدهد که توضیحات تکمیلی آن در [۶۹] آمده است. در مقالات و منابع دیگر روشهای متنوعی بیان شده که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: کنترل مستقیم گشتاور[۵۲] (DTC) که هنگامی پاسخ دینامیکی سریعی از گشتاور خواسته شود به کار میرود [۷۰]. مدل کنترل پیشبین[۵۳] (MPC) در مواردی که سرعت و جریان کنترل کنندهها با یکدیگر مقایسه شود به کار میرود [۷۱]. این روش در حقیقت جایگزینی مناسب برای روش کنترل متوالی[۵۴] است.
اگرچه موارد فوق در حالت تئوری طراحیهای مناسبی به نظر میرسند اما در عمل کاراییشان در برابر تغییر شرایط عملیاتی، عدم قطعیتهای شناخته شده و ناشناخته و همچنین اغتشاش خارجی دچار افت می شود. این روشهای کنترلی مدل ریاضی دقیقی را برای سیستمها فرض می کنند، که در عمل به دست آوردن چنین مدلی برای فرآینهای پیچیدۀ صنعتی بسیار سخت و بعضاً غیر ممکن است. بعلاوه سایر مشخصههای دیگر این سیستمها ممکن است که غیر قابل پیش بینی باشد، مانند دینامیک بار، نویز، دما، تغییر پارامترها و غیره. بنابراین میتوان گفت که رفتار یک سیستم را نمی توان با یک مدل ریاضی، به طور دقیق بیان کرد.
نکتۀ قابل تأمل دیگری که در مورد اغلب طراحیهایی که تاکنون انجام شده و در دسترس قرار گرفته، این است که در مورد پایداری تحلیل دقیقی صورت نگرفته است. به علاوه تحلیل پایداری سیستم خطی شده حول نقطۀ کار برای کل سیستم قابل تعمیم نیست. پایداری سیستمی که بر اساس کنترل کنندۀ تطبیقی مدل مرجع طراحی شده و در برابر عدم قطعیت پارامترهای تنظیم جریان PMSM مقاوم بوده، در [۷۲] آورده شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در آخر، برای سیستمی که رفتار و دینامیک ناشناختهای دارد، با بهره گرفتن از شبکۀ عصبی مصنوعی و فازی نوع دوم برای تقریب دینامیک و رفتار PMSM غیرخطی و طراحی کنترل کنندۀ تطبیقی در [۹] ارائه شده است، که پایداری آن با تئوری لیاپانوف مورد بررسی قرار گرفته است. مدلهای زیادی به کمک شبکۀ عصبی و منطق فازی برای تقریب سرعت و مکان در PMSM ارائه شده است که جایگزین بسیار مناسبی برای روشهای کنترلی معمولی است [۳,۱۱].
در این پایان نامه ما استراتژی های مختلفی از طراحی کنترل کنندۀ هوشمند برای PMSMها ارائه و مورد بررسی و تحلیل قرار خواهیم داد. از تئوری کنترل تطبیقی برای طراحی بردار تطبیقی که متضمن پایداری است استفاده خواهد شد. اساس استراتژی بر به کارگیری رؤیتگرهای سرعت و اغتشاش است. همچنین به دلیل وجود رفتار و دینامیک متغیر سیستم، استفاده از این کنترل کننده برای سادهسازی شمای کار مناسب بوده و همانطور که گفته شد پایداری سیستم با وجود حالات و دینامیک متغیر آن را تضمین می کند. پس از این، طراحی اولیه را میتوان به مواردی که دینامیک ناشناخته هم باشد تعمیم داد و به کنترل کنندۀ تطبیقی هوشمند رسید که قطعاً مقاومت بالاتری به عدم قطعیتهای ساختار نیافته دارد. سپس از روش تقریب شبکۀ عصبی برای طراحی سادۀ سیستم کنترل که با عدم قطعیت پارامتری همخوانی بیشتری دارد، میتوان بهره برد. در مورد رؤیتگر سرعت که بر اساس شبکۀ عصبی کار می کند نیز بحث میکنیم. به هر حال به این نکته که دقت تخمین به تغییر شار بسیار حساس است، باید توجه نمود. این مشکل ما را به سمت طراحی رؤیتگر غیرخطی بر مبنای شبکۀ عصبی مصنوعی سوق میدهد، زیرا فرض بر این است که اطلاعات اولیهای از دینامیک سیستم در دسترس نیست. برای اینکه در طراحی به مقاومت مورد نظر در برابر شرایط غیرخطی و عدم قطعیتها، اعم از ساختار یافته و ساختار نیافته، دست یابیم، در انتها از ساختار کنترل کنندۀ فازی تطبیقی نوع اول استفاده میکنیم، که در قیاس با انواع کنترل کننده های کلاسیک متوالی که معمولاً به کار میورند، پیچیدگی بسیار کمتری دارد. بهینهترین حالت در طراحی توسط روشهای کنترل بهینه قابل تعیین است. به منظور بکار گیری روشی برای تنظیم پارامترها از تکنیک تطبیقی پایداری لیاپانوف استفاده خواهیم کرد.
مدلسازی سیستم:
مدل ریاضی دینامیک سیستم PMSM که در چارچوب مرجع چرخشی و با بردارهای یکۀ p و q توسط معدلات زیر قابل توصیف است.
(۵٫۱-آ)
(۵٫۱-ب)
(۵٫۱-ج)
معادلات مکانیکی مربوط به حرکت نیز با روابط زیر توصیف میشوند:
(۵٫۲-آ)
(۵٫۲-ب)
که در روابط فوق:
ولتاژ در راستای q و p
جریان در راستای q و p
اندوکتانس در راستای q و p
مقاومت سیمپیچ آرمیچر
تعداد جفت قطبها
شار پیوستگی
گشتاور موتور، بار و مالش
اینرسی روتور و بار
مکان الکتریکی روتور
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 02:25:00 ق.ظ ]
|