دانلود فایل پایان نامه : نگارش پایان نامه درباره بررسی موانع توسعه تجارت ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۶- اثربخشی بسیار بالا در جریان اطلاعات و ارتباطات
۷- انگیزش بسیار قوی در کارکنان
این ویژگیها در SMEها و تناسب آن با شرایط جدید رقابتی، این فرضیه را که شرکتهای کوچک و متوسط در پارادایم جدید صنعتی بواسطه تولید انعطافپذیر کالا و خدمات عنصر مسلط بازار خواهند بود، تایید میکند.
۲-۴-۱- مزایای تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط
برخی از اولین شرکتهایی که از تجارت الکترونیک بر مبنای وب بهره مند شدند، بنگاههای کوچک و متوسط بودند. به این دلیل که آنها دریافتند با این فعالیت در خصوص بازاریابی، بسط و گسترش تجارت، کاهش هزینه ها و ایجاد ارتباطات قوی با شرکاء فرصتهای تجاری جدید ایجاد می شود (کیاکجوری، روگرنژاد و نوبتی،۸۹).
گسترش و توسعه تجارت الکترونیک به واسطه کاهش هزینه مبادلات، سرعت بخشیدن به انجام مبادله، تقویت موضع رقابتی ایران در جهان، بهره گیری از فرصتهای زودگذر در عرصه صادرات و حتی خرید به موقع کالا از خارج کشور دارای منافع فراوان در زمینه کاهش هزینه و افزایش صادرات، اشتغال و تولید است (باباگلی و خانلر زاده، ۸۹).
برخی از مزایای تجارت الکترونیکی برای شرکتهای کوچک و متوسط عبارتند از:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱. ارتقاء سطح خدمات مشتری و مبادله اطلاعات با ارزش افزوده گستردهتر
۲. انتظارات بالای مشتریان و در نتیجه ایجاد رقابت
۳. توانایی ارائه اطلاعات ۲۴ساعته
۴. دستیابی به صادرات بازار بهتر با توجه به محدودیتهای بازار داخلی و GNPکمتر
۵. کاهش هزینه تبلیغات و هزینه سربار
۶. ارتباط یک به یک و بازاریابی انبوه با مشتریان همچنین استفاده از علایق بینالمللی
۷. پرداخت on-line
۸. ارتقاء مدیریت زنجیره ارزش
۹. عملیات بدون واسطه و در زمان
۱۰. کالاها و خدمات جدید
۱۱. خدمات پس از فروش سریعتر
۱۲. کارایی درعملیات سازمان
۲-۵- جمع بندی و نتیجه گیری
شواهد آماری نشان میدهد که دو نوع شکاف دیجیتالی در زمینه تجارت الکترونیکی وجود دارد:
شکاف دیجیتالی منطقه ای که از تفاوت در میزان پیشرفت در توسعه تجارت الکترونیکی در میان کشورهای مختلف ناشی میشود.
شکاف دیجیتالی بین شرکتها با توجه به اندازه آنها که در نتیجه وجود فاصله معنیداری بین SMEs و شرکتهای بزرگ در شکلهای پیشرفتهای از تجارت الکترونیکی به خصوص در زمینه ادغام در تجارت الکترونیکی و مهارتهای مربوطه ناشی میشود. تأثیر این دو نوع شکاف حالت انباشتهدارد و بنابراین، این فاصله وسیعتر میشود.
هر چند بین SMEs و کسب و کارهای کوچکتر از آنها (صنایع خرد) نیز در زمینه استفاده از تجارت الکترونیکی فاصله وجود دارد، اما این فاصله چندان زیاد نیست و بر همین اساس زیاد مد نظر قرار نگرفته است. حقیقت امر این است که میان SMEها و کسب و کارهای بزرگ شکاف دیجیتالی بسیار نمایان است و به همین دلیل است که توجه خاصی به این مسأله شده و طرحهای اجرایی مختلفی در کشورهای جهان جهت حل این مشکل به کار گرفته شده است.
این بخش از شکاف دیجیتالی بیشتر در نتیجه وجود موانعی است که SMEs را از ورود به اقتصاد دیجیتالی باز میدارد. این موانع به صورت بالقوه برای همه کسب و کارها وجود دارد، اما SMEs را به صورت جدیتری نسبت به شرکتهای بزرگ تحت تأثیر قرار میدهند. سیاستهای اتخاذی در حمایت از پذیرش و استفاده از تجارت الکترونیکی و ICT توسط SMEs باید بر پایه آگاهی ازمزایا، موانع و مشکلات باشند تا بتوانند فواید بالقوه بیشتری برای SMEs داشته باشند.
بنابراین در این پژوهش سعی شده است با بهره گرفتن از پژوهشهای انجام شده قبلی به شناسایی این موانع پرداخته شود تا با ارائه راهکارهایی در این زمینه به تسهیل کاربرد تجارت الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط کمک شود.
مرور تحقیقات پیشین
۳-۱- مقدمه
مطالعه در خصوص شناسایی موانع رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته در طی سالهای اخیر به فراوانی انجام پذیرفته است، اما با توجه به تحقیقاتی که انجام شده توجه چندانی به این مقوله به صورت پژوهش علمی در داخل کشور و به خصوص در صنایع کوچک و متوسط انجام نپذیرفته است. این فصل در سه بخش به مرور تحقیقات مرتبط انجام شده می پردازد. بخش اول به بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران می پردازد. در بخش دوم عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط در سایر کشورها و همچنین ایران، در تحقیقات قبلی انجام شده ارائه می شود. بخش سوم به پژوهشهایی می پردازد که موانع توسعه تجارت الکترونیک را شرکتهای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار داده اند و مدلهای استفاده شده در این تحقیقات ارائه شده است. مرور این تحقیقات نشان می دهد این مقوله به صورت پژوهش علمی در ایران انجام نشده است که این امر لزوم انجام این تحقیق را آشکار می سازد.
۳-۲- بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران
در تحقیقی با عنوان ” موانع رشد و توسعه تجارت الکترونیک در ایران” به موانع زیر اشاره شده است (باباگلی و خانلرزاده، ۸۹)
فقر اقتصادی و فرهنگی جامعه و پایین بودن سطح آگاهی مردم از تجارت الکترونیک
نبود فرهنگ مناسب رویارویی با پدیده تجارت الکترونیک و مانع تراشی های مردم عامه با ترویج شایعات و تفکرات نادرست و نیز برخورد منفی تجار، واحدهای توزیع فیزیکی و مشتریان با تجارت الکترونیک مانع مهمی بر رشد این پدیده به شمار می آید.
عوامل جمعیتی
بالا بودن سن در سطح عمومی جامعه، انگیزه جامعه و افراد جامعه را در جایگزین کردن تجارت های نوین با تجارتهای سنتی کاهش می دهد. اینگونه جوامع رغبت زیادی به تغییر مدلهای بازدهی اقتصادی از خود نشان نمی دهند.
بی ارزش بودن وقت در فرهنگ عامه
نویسنده این مقاله می گوید” تا وقت به عنوان یک مقوله بی ارزش در جامعه کنونی ایران نگاه میشود ناگزیر پدیده هایی نیز که اندکی یا بسیاری باعث صرفه جویی در زمان می شود نادیده شمرده می شوند.”
تصمیم گیری ناصحیح حکومتی در برخورد با پدیده های نو در روابط بین الملل
متاسفانه برخورد یکطرفه و حذف کل بستر پدیده های نوین به لحاظ در بر گرفتن احتمال استفاده از آن پدیده مغایر با شعائر دینی، از موانع مهم در پذیرش پدیده های نوین به شمار می آید. تحریم های اقتصادی نیز ضربه های زیادی بر سر توسعه زیرساختهای تجارت الکترونیک وارد آورده است که از آن جمله می توان به محدودیت و یا محرومیت استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی مانند Mastercard و Visacard اشاره نمود.
عدم رشد مناسب زیرساختهای مالی
هزینه های بالا و نبود بستر مناسب برای دسترسی سریع و آسان به اینترنت
زیرساختهای ارتباطی و شبکه ای مانند اینترنت ، موبایل و … در ایران با هزینه های ریالی و زمانی بسیاری به نتیجه می رسند و پهنای باند اینترنتی و دسترسی آسان و سریع به اینترنت به عنوان یکی از مهمترین بسترهای بکارگیری تجارت الکترونیکی در ایران به آسانی مهیا نیست. عدم دسترسی سریع و ارزان به اینترنت رغبت کاربران را برای شرکت در تبادلات تجاری برخط در حد بسیار زیادی می کاهد.
عدم وجود قوانین مدون و مصوب تجارت الکترونیک و سایر مسائل حقوقی
با وجود تدوین برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیک ایران توسط معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی و بازرگانی در قالب برنامه چهارم توسعه هنوز این برنامه مصوب، چالشهای فراوانی در هماهنگی با دستگاه های مختلف ذیربط داشته و اجرایی کردن آن با تهیه زیرساختهای لازم فاصله زیادی دارد. علاوه بر این، قانون تجارت الکترونیک شاید مبهم ترین قانونی باشد که از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته است.
از طرفی ضعف قوانین موجود در زمینه مسائل حقوقی ، گمرک، مالیات و نیز عدم وجود قوانین مدون مناسب در زمینه برخورد با جرائم الکترونیکی مانع جدی در این راه محسوب می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 09:42:00 ق.ظ ]
|