پیشگیری از بسیاری از مشکلات جامعه و عقب‌ماندگی‌های ناشی از بی تفاوتی در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای در قالب چشم‌انداز، فقط از طریق نقش‌های تعاملی است که ‌اثرگذار است‌. رسانه‌ها تنها در تعامل با بخش‌های مختلف جامعه می‌توانند، در فرایند توسعه تسهیل ایجاد نموده و افق را در نظر داشته باشند.

۲-۲-۴-۲- ۵ نقش کنترلی رسانه‌ها

رسانه‌ها، گذشته از اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، نقش کنترل‌کننده و تنظیم‌کنندۀ اساسی را در حوزۀ توسعه می‌توانند بازی کنند‌. متأسفانه مدیریت توسعه در جامعه دچار آسیب‌های فراوانی شده است‌. تا مادامی که مشکلی در حوزۀ افکار عمومی طرح نشود، رخوت و سستی بعضی از مدیران باعث کندی امر توسعه می‌شود، لذا رسانه‌ها می‌توانند، نقش کنترل‌کنندۀ بسیار مناسبی در جهت پیشبرد برنامه‌ها باشند. (حریری، ۱۳۷۸ :۲۸)

۲-۲-۴-۳تحلیل کارکردی رسانه ­ها

لاسول از نظریه‌پردازان مکتب شیکاگو معتقد است همه چیز را باید در جریان محتوای پیام متمرکز ساخت. در این مکتب لاسول ۵ الگوی چه کسی – چه می‌گوید – از کدام مجرا – به چه کسی و با چه تاثیری را مطرح می‌کند. عناصر تشکیل‌دهنده ارتباط جمعی از نظر لاسول دارای دو زمینه زیرساخت و روساخت است. وی کارکردهای ارتباطات اجتماعی را سه دسته نظارت، همبستگی و جامعه‌پذیری می‌داند.
همچنین لاسول در کتاب ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه معتقد استحراست از محیط، ایجاد همبستگی اجتماعی، انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر نقش­های وسایل ارتباط جمعی در جامعه است که چارلز رایت نقش تفریح و سرگرمی و فرار از واقعیت را به نقش­های برشمرده شده توسط لاسول افزود.(سورین و تانکارد، ۱۳۸۸).
جدول تحلیل کارکردی وسایل ارتباط جمعی از سوی لاسول و رایت کارکردهای مثبت و منفی وسایل ارتباط جمعی را در قالب موارد یاد شده بیانگر می­ کند. این نظریات بعد از گذشت چند دهه حتی با ظهور و گسترش وسایل ارتباطی نوین مانند اینترنت همچنان قابل توجه است و از قدرت بالایی در تحلیل تاثیرات وسایل ارتباط جمعی بر مخاطب برخوردار است.
جدول شماره ۲-۱: تحلیل کارکردی رسانه­های جمعی از نظر لاسول و وایت (سورین و تانکارد، ۱۳۸۸)

کارکرد نامطلوب

کارکرد مطلوب

۱) کارکرد نظارتی: آگاهی­دهی و تامین خبر

احتمال هراس عمومی، تاکید بیش از اندازه

هشدار- خبرهای طبیعی­

تخدیر بی­اعتنایی، انفعال، همانندسازی افراطی

آگاهی ابزاری-خبرهای ضروری برای اقتصاد، مردم، جامعه


بیش از حد، بینش اندک

مواجهه با هنجارها-شخصیت­ها، رویدادها

۲) همبستگی: گزینش، تفسیر، انتقاد

بالا بردن سازگاری و تحکیم قضاوت­های قالبی، ایجاد شبه رویداد، انگاره­سازی و شخصت­سازی­، جلوگیری از تغییر اجتماعی و نوآوری، کاستن از انتقاد و استبداد اکثریت، حفظ و گسترش قدرت

تقویت ارزش­های اجتماعی، اجماع و افشای انحرافات

به پایگاه-رهبران افکار

ممانعت از تهدید ثبات اجتماعی و وحشت عمومی

مدیریت افکار عمومی

نظارت بر حکومت و حفاظت

۳) انتقال فرهنگ: آموزش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...