راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره رتبه-بندی-استراتژی-مدیریت-دانش-با-استفاده-از-رویکرد-تلفیقی-ANP-و-DEMATEL- فایل … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
کاربردهای دانش: شیوهای که دانش سازمانی پیادهسازی حمایت، و پرورش داده میشود، از مباحث اصلی هر سازمان در بخش مدیریت دانش است. ایجاد چارچوبی اساسی برای دانش بنیادی سازمان، ایجاد و مدیریت مخازن دانش، توسعه اثربخشی خدمات دانش، کشف شیوههایی که کاربران دانش را به ادغام دانش با فعالیتهایی بنیادی سازمان تشویق میکنند، از جمله مسائلی هستند که در بکارگیری دانش میبایست مورد توجه قرار گیرند. علاوه بر این یادگیری و توسعه سازمانی که به مطالعه شیوههای یادگیری کاربران دانش در گروههای دانشی میپردازد از جمله مباحثی هستند که در مطالعه کاربردهای دانش در سازمان مورد مطالعه قرار میگیرند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ارتقای دانش و بازنگری: مدیریت دانش، مبحث جدیدی در مدیریت است که همچنان نیازمند توسعه وارزیابی هم از نظر مالی و هم از نظر سازمانی دارد. بررسی و بکارگیری شیوههایی که مدیریت دانش بتواند روند رو به توسعه خود را در سازمان حفظ کند، نیازمند نظارت همیشگی بوده و به طور دائم با شرایط که در آن بکار گرفته میشود انطباق
داده شود. در راستای بعد سازمانی، خط مشیهای دولتی نیز به عنوان عواملی اثرگذار بر توسعه و پیشرفت مدیریت دانش نیز نباید نادیده انگاشته شوند.
۲-۱۱-۶- مدل استراتژی زنجیرهدانش
مدیریت دانش در سازمان، به شکل الگویی از مراحل مختلف نشان داده میشود (Johnson, 1991). هر یک از مراحل مدیریت دانش با شناخت یک نیاز (یا فرصت) دانش آغاز شده و وقتی که این نیاز برطرف شد پایان مییابد. مراحل مدیریت دانش میتوانند مستقل یا وابسته باشند. هریک از این مراحل مدیریت دانش میتواند مراحل دیگر را تحت تأثیر قرار دهد. در هر یک از مراحل مدیریت دانش، برخی زیر مجموعههایی پردازشگران مدیریت دانش سازمان میتوانند فعالیت های مختلفیق را بپذیرند که بر مبنای منابع مرتبط عمل میکنند تا نیاز دانش را بر طرف کرده یا فرصت دانشی بدست آمده را حفظ کنند. این پردازشگران دانش ممکن است انسان، اجتماع، کامپیوتر و یا ترکیبی از این عناصر باشد. این الگوها نشان میدهد که در هر مرحله از مدیریت دانش چه اتفاقی میافتد. هر یک از این مراحل میتوانند در تعامل متقابل به یک تنظیم هماهنگ برسند. این تنظیم هماهنگ، فعالیتهای فرعی که بر فعالیتهای اصلی مدیریت دانش تأثیر میگذارند را حذف میکند.
این مدل در روند تکمیلی خود به تدریج دارای مراحلی جدیدتر شده است. مدل زنجیره دانش، از یک هستیشناسی مدیریت دانش بوسیله ۳۰ فعال مدیریت دانش بوجوده آمده است. این هستی شناسی، پنج طبقه فعالیتهای اولیه را تعریف میکند: کسب دانش، انتخاب، تولید، جذب و درونی سازی و انتشار. این فعالیتهای اولیه، دانش را در یک مرحله شامل چهارطبقه از فعالیتهای ثانویه که مراحل مدیریت دانش را هماهنگ میکنند، بوجود میآورند: اندازهگیری، کنترل، هماهنگی و رهبری که شکل ۲-۷ این مدل را نشان می دهد.
بر طبق این مدل، بکارگیری ترکیبی از فعالیتها در ۹ طبقه، منجر به یادگیری و تبلور سازمانی میشود. یادگیری بیان کننده تغییرات در وضعیت منابع دانش بوده و تبلور بیانکننده ظهور و جلوهگری دانش سازمانی در دنیای واقعی است (مانند محصولات خدمات، فعالیتها).
شیوههایی که فعالیتهای مدیریت دانش بکار گرفته میشوند. میتواند بر موقعیت رقابتی سازمان تأثیر گذارد. به بیان دیگر بهرهوری، چالاکی، نورآوری، و اعتبار، چهار جنبه رقابتی هستند که هر کدام از آنها میتوانند سازمان را به نوعی از طریق انجام هر یک از ۹ فعالیت بیان شده منتفع سازند (Johnson, 1991).
همانگونه که در شکل دیده میشود، مدل زنجیره دانش، نشان میدهند که منابع و محیط پیرامون سازمان میتواند بر یادگیری و تبلور سازمان و در نهایت بر توان رقابتی سازمان تأثیر بگذارند.
شکل۲- ۱۰ مدل تکمیل شده زنجیره دانش
کسب دانش: منظور از کسب دانش در این مدل فعالیت یک پردازشگر در بدست آوردن دانش از منابع خارجی و متناسب سازی آن برای استفاده زیرمجموعههای دیگر است.
انتخاب دانش: به معنی انتخاب دانش مورد نیاز از منابع داخلی و متناسبسازی آن برای استفاده زیرمجموعههاست.
تولید دانش: به معنی بوجود آوردن دانش از دانش موجود است. تولید دانش میتواند از طریق کشف (خلاقیت یا بینش) یا از طریق استخراج (رویهها، منطق) صورت گیرد.
جذب دانش: به فعالیتهایی برمیگردد که وضعیت منابع دانشی سازمان را از طریق ذخیرهسازی و توزیع داخلی دانش کسب شده، انتخاب شده یا تولید شده تغییر می دهند.
انتشار دانش: به معنی وارد کردن دانش در خروجیهای سازمان برای ورود به محیط است. این خروجیها صرفا خروجیهای سنتی یعنی کالا و خدمات نیستند، بلکه شامل خود دانش نیز میشود.
اندازهگیری دانش: یک فعالیت ثانویه یا یک فعالیت هماهنگ تنظیم شده است که به ارزیابی ارزشهای منابع دانش و پردازشگران و چگونگی صفآرایی فرایندها در مراحل مختلف مدیریت دانش سازمان میپردازد.
کنترل دانش: به فعالیتهایی بر میگردد که از وجود منابع لازم دانش از نظر کیفی و کمی اطمینان حاصل میکند. اصولاً دو نوع از فعالیتهای کنترل دانش وجود داد: بیمه کیفیت و حمایت.
هماهنگی دانش: به مدیریت وابستگیهای بین فعالیتهای مدیریت دانش گفته میشود که به دنبال حصول اطمینان از این امر است که فرایندها و منابع مناسب دانش به اندازه کافی و در زمان مناسب موجود باشند.
رهبری دانش:
منظور از رهبری دانش، بوجود آوردن شرایطی است که ایجاد مدیریت دانش را تسهیل و تسریع کند. انواع فعالیتهایی که درگیر در رهبری دانش هستند وضعیت کسب و کار را برای ابتکار عملهای مدیریت دانش تجزیه و تحلیل میکنند. مدیریت دانش را برای استراتژیهای سازمان همراستا کرده، خطو راهنمایی برای مدیریت دانش بوجود آورده، یک فرهنگ منسجم و خلاق مدیریت دانش خلق کرده فعالیتهای مدیریت دانش را تفویض کرده و دانش را تسهیم میکنند (Johnson, 1991).
۲-۱۱-۷- مدل استراتژی چهار حلقهای مدیریت دانش
با توجه به ابعاد مختلف مدیریت دانش که در کنار هم آمدهاند، جاشاپارا، مدیریت دانش را در قالب یک چرخه حلقهای این گونه تعریف میکند: فرایندهای یادگیری اثربخشی که توأم با خلق، سازماندهی، تبادل دانش (اعم از ضمنی و آشکار که با استفاده مناسب از تکنولوژی و محیط فرهنگی پژوهشگر است) و به کار بستن آن میباشد که سبب ارتقای سرمایه عقلانی سازمانی و بهبود عملکرد آن میشود (Jashapara, 2004). شکل زیر این مدل را نشان میدهد.
شکل۲- ۱۱ مدل چهار حلقه ای مدیریت دانش
۲-۱۱-۸- مدل استراتژی چند عاملی توسعه نظامهای مدیریت دانش
یک سیستم مدیریت دانش باید فعالیتهای مدیریت دانش شامل خلق، ذخیرهسازی و بازیابی، انتقال و بکارگیری دانش را انجام دهد. مدل چند عاملی توسعه سیستمهای مدیریت دانش نشان میدهد که کدام یک از فعالیتهای مدیریت دانش باید پشتیبانی شوند. سه مرحله اول در بیشتر مدلهای پیشنهادی چرخه مدیریت دانش ارائه شدهاند.
اما در این مدل، انتقال و تکامل نیز اضافه شده است. انتقال از این جهت که دانش باید در بین افرادی که به آن دانش نیاز دارند. انتشار یابد و تکامل از این جهت اضافه شده است که دانش همیشه باید به روز باشد تا مورد استفاده قرار گیرد (Vizcaino et al, 2009).
شکل۲- ۱۲ چرخه پنج مرحلهای زندگی د انش
اکتساب دانش: که یکی از اجزای کلیدی معماری سیستمهای مدیریت دانش است.
ذخیره سازی و رسمی سازی دانش، مرحله ای است که تمامی فعالیت هایی که بر سازماندهی ساختاردهی، ارائه و کدگذاری دانش تمرکز دارد را با هدف تسهیل کاربرد آن گروه بندی می کند(Davenport & Prusak, 1998).
استفاده از دانش، یکی از مراحل اصلی در بین فعالیت های مدیریت دانش است، زیرا دانش زمانی مفید خواهد بود که مورد استفاده قرار گیرد. اصلی ترین دشمن استفاده از دانش، ابهام است. کارکنان معمولاً از این امر شکایت دارند که به آنها در رابطه با منابع دانش مشاوره داده نمی شود و نمی توانند از مزایای دانشی که سازمان در اختیار دارد
استفاده کنند. سیستم های مدیریت دانش باید امکان جستجوی اطلاعات را برای کارکنان فراهم کنند و حتی پیشنهادهایی با هدف کمک به کاربران برای انجام وظایف شان به وسیله درس هایی که از قبل گرفته اند ارائه کنند.
انتقال دانش: یکی از فعالیت هایی است که در بین فعالیت های مدیریت دانش بیشترین پژوهش در مورد آن انجام گرفته است. در این مرحله، تمرکز بر انتقال دانش ضمنی و صریح است. مرحله انتقال می تواند بوسیله استفاده از مکانیزم هایی برای اطلاع رسانی افراد در باره دانش جدیدی که به منابع دانش سازمان اضافه شده است، استفاده کند.
تکامل دانش: مرحله ای است که مسئول نظارت بر دانش است تا اطمینان حاصل شود که دانش هر روز در سازمان به روز شده و تکامل می یابد.
۲-۱۱-۹- مدل استراتژی چرخه حیات دانش
بهترین راه برای تفکر در مورد ساختار دانش، درک سیکل زندگی آن است و باید فرایندهایی که توسط آن دانش ایجاد شده، توزیع گشته و بکار گرفته شود. اگر چه اندیشمندان مختلف مراحل متعدد و مختلفی را در این باره بیان کرده اند. اما در اینجا سیکل مرحله ای دانش نشان داده می شود.
شکل۲- ۱۳ چرخه زندگی دانش
خلق دانش: خلق دانش معمولاً در قالب فرایندی پیچیده و غیر قابل مدیریت دیده می شود. در حالی که، آرزوی بسیاری از سازمان ها، پشتیبانی این فرایند خاص است، و تلاش بسیاری در زمینه انتقال دانش صورت گرفته است تا این آزادی را برای کارکنان به وجود بیاورد که امکان خلاقیت بیشتری داشته باشند. دانش سازمان نیز از خلق دانش، محدود به برخی جنبه های محدود است.
فرایند خلق دانش می تواند بوسیله سیستم های مدیریت دانش مانند ابزارهای همکاری و شبکه های متخصصان صورت گیرد که برای مرتبط کردن افرادی که ممکن است علاقه ای مشترک در رابطه با یک ایده در حال پیدایش داشته باشند، بسیار مفید است.
انجمن های مباحثه نیز به عنوان ابزاری مفید برای یافتن ایده ها و نظرات افراد مختلف بکار گرفته
می شوند (Benbya, 2008).
توزیع دانش: همانطور که در جدول زیر دیده می شود، نگرش های متعددی برای گردآوری دانش وجود دارد. با وجود این تعداد نگرش مختلف، حتی اگر شرکت ها زمان زیادی را صرف کدگذاری دانش کرده و آن را در دسترس کارکنان دیگر قرار دهند، به این معنی نیست که دانش به طور صحیح تفسیر شده یا ارزشگذاری مناسبی روی آن صورت می گیرد. در حال حاضر حجم بالایی از اطلاعات و اسناد و مدارک در بایگانی های شرکت ها وجود دارد که زمان مصرف آنها گذشته است. در واقع آنچه که در توزیع دانش مهم است این است که تنها یکسری دیدگاه ها و ارزشمند و قابل دسترس را تولید کنند تا به راحتی به دیگران نیز قابل انتقال باشد.
جدول۲- ۶ تکنیک های کسب اطلاعات
دسته
نمونه
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 04:14:00 ق.ظ ]
|