دانلود مقالات و پایان نامه ها با موضوع بررسی روایی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
فزونمهر (۱۳۸۴) و حشمتی و همکاران (۱۳۸۳) بالاتر و از اعتبار بدست آمده در مطالعه جزایری (۱۳۸۴)، پایینتر بوده است. ضریب تمیز دروس مورد مطالعه در این تحقیق، نسبت به مطالعه رحیمی (۱۳۸۷)، واحدی و فزونمهر (۱۳۸۴)، شاطریان محمدی (۱۳۸۴) و حشمتی و همکاران (۱۳۸۳) در وضعیت مطلوبتری قرار دارد. همچنین، ضریب دشواری بدست آمده برای دروس مورد مطالعه با ضریب دشواری مطالعات مذکور، همخوان است. میانگین ضریب دشواری زیستشناسی در این تحقیق (۵۰/۰) پایینتر از میانگین ضریب دشواری زیستشناسی در استان لرستان (۶۱/۰) در مطالعه حشمتی و همکاران (۱۳۸۳) میباشد که بیانگر دشوار بودن امتحان زیستشناسی خرداد ۹۰ نسبت به خرداد ۸۱ میباشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ارزیابی کمی آزمون بر طبق مدلهای IRT
تحلیل ویژگیهای روانسنجی سوالات دو درس ادبیاتفارسی و زیستشناسی طبق مدل IRT نشان داد که دو مفروضه تکبعدی بودن و استقلال موضعی در آن دو برقرار است. همچنین در هر دو درس، آزمون خیدو نشان داد که مدل دو پارامتری نسبت به مدل یک پارامتری برازش بهتری با داده ها دارد.
در درس ادبیاتفارسی، در مدل یک پارامتری در سطح ۰۵/۰، ۱۸ سوال و در مدل دو پارامتری، ۴
سوال با مدل برازش نداشتند. به دلیل برازش بهتر مدل دو پارامتری با داده ها بهتر است سوالات ۱۵، ۴۶، ۴۹ و ۵۰ به دلیل عدم برازش با مدل، از آزمون حذف شوند. در درس زیستشناسی، در سطح ۰۵/۰ در مدل یک پارامتری ، ۳۳ سوال و در مدل دو پارامتری، ۱۰ سوال (۱ج، ۹الف، ۱۷ب، ۱۹ب، ۱۹ج، b21، ۲۳ب، ۲۵ج، ۲۶ب، a28) با مدل برازش نداشتند که به دلیل برازش بهتر مدل دو پارامتری با داده ها، بهتر است این سوالات از آزمون حذف شوند.
مدل یک پارامتری : میانگین دشواری سوالات دروس مورد مطالعه نشان میدهد که سوالات از دشواری متوسطی برخوردارند.
مدل دو پارامتری : با توجه به میانگین دشواری و قدرت تشخیص سوالات در دروس ادبیات
فارسی (۶۹/۰- ، ۰۳/۱) و زیستشناسی (۰۹/۰- ، ۹۶/۰)، در کل میتوان گفت؛ سوالات ادبیاتفارسی دشواری متوسط متمایل به آسانی و سوالات زیستشناسی دشواری متوسطی داشتند و به ترتیب دروس، از قدرت تشخیص خیلی بالا و بالایی برخوردارند و در تفکیک آزمودنیهای قوی و ضعیف موفق عمل کرده اند.
از طریق بررسی توزیع توانایی آزمودنیها و هیستوگرام آن، کمینه و بیشینه نمره توانایی در درس
ادبیاتفارسی (۷۷/۲-، ۱۶/۲) و در درس زیستشناسی (۰۶/۳- ، ۷۴/۲) مشخص گردید. میانگین توانایی دختران و پسران در درس ادبیاتفارسی(۳۱/۰ ،۳۱/۰-) و در درس زیستشناسی(۳۲/۰ ، ۲۹/۰-) بدست آمد که بیانگر عملکرد بهتر دختران در هر دو درس میباشد. همچنین، در هر دو درس پراکندگی در توزیع توانایی پسران بیشتر از دختران بود.
بررسی تابع آگاهی آزمون نشان داد که بیشینه مقدار آگاهی در دروس ادبیاتفارسی و زیست
شناسی بهترتیب در سطوح توانایی(۷/۰- ، ۱/۰) رخ داده است. میتوان گفت: در درس ادبیاتفارسی، توانایی
افراد متوسط رو به پایین در مقایسه با افراد قویتر با دقت بیشتری برآورد می شود. همچنین، در درس زیستشناسی،توانایی افرادی که در محدوده توانایی متوسطی قرار دارند در مقایسه با سایر افراد، با خطای
کمتری برآورد می شود.
با توجه به اینکه میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمون ادبیاتفارسی به ترتیب ۱۹/۱۳ و ۸۰/۴
است، نمرهی ملاک ۸۳/۹ معادل نقطه ی تتا ۷/۰- میباشد. اگر نمرهی ۸۳/۹ به عنوان نمرهی ملاک انتخاب شود، خطای کمتری در تصمیم گیری راجع به قبولی یا رد آزمودنیها خواهیم داشت. بیشترین میزان آگاهیدهندگی آزمون در دامنه توانایی (۳/۰- ، ۱-) قرار دارد که معادل دامنه نمرات (۷۵/۱۱ ، ۳۹/۸) است. از آنجا که نمرهی ملاک ۱۰ به عنوان نمرهی قبولی در نظام آموزش و پرورش در این دامنه قرار میگیرد و فاصلهی بسیار کمی با نمرهی ملاک پیشنهادی ۸۳/۹ دارد، بنابراین به طور قابل قبولی میتوان به نتایج آزمون اعتماد کرد. همچنین، طبق نمرهی ملاک (۸۳/۹)، ۱۷/۷۵ درصد و طبق نمرهی ملاک (۱۰)، ۸۳/۷۴ درصد افراد در این آزمون قبولند.
همچنین در درس زیستشناسی، با توجه به اینکه میانگین و انحراف استاندارد نمرات این آزمون به ترتیب ۹۷/۹ و ۱۲/۵ می باشد، نمره ی ملاک ۴۸/۱۰ معادل سطح توانایی ۱/۰ می باشد. اگر نمرهی ۴۸/۱۰ به عنوان نمرهی ملاک انتخاب شود، خطای کمتری در تصمیم گیری راجع به قبولی یا رد آزمودنیها خواهیم داشت. بیشترین میزان آگاهیدهندگی آزمون در دامنه توانایی (۵/۰ ، ۴/۰-) قرار دارد که معادل دامنه نمرات (۵۳/۱۲ ، ۹۲/۷) است. از آنجا که نمرهی ملاک ۱۰ به عنوان نمرهی قبولی در نظام آموزش و پرورش در این دامنه قرار میگیرد و تقریباً ۵/۰ نمره با نمرهی ملاک پیشنهادی ۴۸/۱۰ فاصله دارد، بنابراین به طور قابل قبولی میتوان به نتایج آزمون اعتماد کرد. همچنین، طبق نمرهی ملاک (۴۸/۱۰)، ۱۷/۴۵ درصد و طبق نمرهی ملاک (۱۰)، ۱۷/۴۷ درصد افراد در این آزمون قبولند.
هر چند عملکرد دانش آموزان در درس زیستشناسی نامناسب بوده است، اما سوالات این درس
از نظر ویژگیهای روانسنجی(شاخص دشواری و ضریب تمیز) با ملاکهای علمی طراحی سوال و آزمونسازی انطباق دارد. پایین بودن میانگین درس زیستشناسی از نمره ملاک می تواند به دلایل مختلفی از جمله برنامه نامناسب آموزشی، عدم تلاش و یا انگیزه پایین آزمودنیها، نامناسب بودن شیوه تدریس و … باشد.
انتظار می رود به منظور تفکیک افراد مسلط از غیر مسلط، آگاهی آزمون در اطراف نمرهی ملاک
به مقدار زیادی قلهای بوده و از بیشترین میزان دقت در اندازه گیری توانایی افراد برخوردار باشد. با توجه به اینکه حداکثر میزان آگاهیبخشی در دو آزمون ادبیاتفارسی و زیستشناسی در فاصلهی بسیار نزدیکی به نمرهی ملاک ۱۰ قرار دارد، میتوان گفت که این اصل در دو آزمون مذکور رعایت شده است.
کمبود یا فقدان سوالاتی که به طور مناسب با سطح خاصی از توانایی انطباق داشته باشند، می تواند
اندازه گیری در آن سطح را با مشکل مواجه سازد. با توجه به اینکه دو آزمون ادبیاتفارسی و زیستشناسی، در سطوح بالا و پایین توانایی از میزان آگاهی ناچیزی برخوردارند، پیشنهاد می شود جهت برآورد دقیق توانایی آزمودنیهای قوی و ضعیف، تعدادی سوال دشوار و آسان با قدرت تشخیص بالا به آزمون اضافه یا جایگزین دیگر سوالات شود.
آزمون ادبیات فارسی فاقد سوالات دشوار است و ۱۴ سوال از ۱۷ سوال این آزمون که آسان
محسوب میشوند در نیمهی اول آزمون قرار دارد. آزمون زیستشناسی نیز با سوالات آسان آغاز می شود، هر چند که سوالات آسان کمی دارد. میتوان نتیجه گرفت که اصل ترتیب سوالات از ساده به مشکل در دو آزمون مذکور به نسبت رعایت شده است. همانطور که سیف (۱۳۹۱) بیان کرده است؛ وقتی یک آزمون با سوالات آسان آغاز می شود، موجب افزایش اعتماد به نفس آزمودنیها می شود، بهطوریکه افزایش کارایی آنها را در عملکرد روی سوالات پیچیده بعدی به دنبال خواهد داشت.
با توجه به مقادیر برآورد شده پارامترهای سوال و پارامتر توانایی و همچنین مقادیر برآورد شده
آگاهی سوالات و آزمونها، میتوان زیرمجموعهای از سوالات را برای اهداف و نمونههای خاصی از آزمودنیها، برای آزمونهای آینده انتخاب نمود که این امر به ایجاد بانک سوالات استاندارد ادبیاتفارسی و زیستشناسی کمک خواهد نمود.
به منظور بررسی میزان توافق دو مدل کلاسیک و IRT در تشخیص سوالات مناسب و نامناسب، از
پارامتر تشخیص استفاده شد.
جدول ۵-۱ : میزان توافق دو مدل کلاسیک و IRT در تعیین سوالات مناسب و نامناسب
از نظر قدرت تشخیص برای آزمون ادبیات فارسی
IRT
سوال
مناسب
نامناسب
CTT
مناسب
۶۰
۱
نامناسب
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 07:34:00 ق.ظ ]
|