۳۱/۲

۶۹/۰

در قسمت بعدی فرضیه ­های پژوهش مورد آزمون قرار می­گیرند.
فرضیه اول پژوهش:
فرضیه اول این تحقیق حاکی از آن بود که بین درک خطر افراد گروه مبتدی و باتجربه تفاوت وجود دارد.جهت آزمون فرضیه تفاوت بین درک خطر رانندگان مبتدی و باتجربه از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. در این آزمون نوع گروه ها (گروه مبتدی و باتجربه) به عنوان متغیر مستقل، نمرات درک خطر/ احتمال آسیب، درک خطر/ شدت آسیب جسمی، درک خطر/شدت آسیب روانی به عنوان متغیر وابسته وارد تحلیل شدند.
جدول ۶-۴ نتیجه آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) برای نمره درک خطرات ترافیکی

مجموع مجذورات

درجه آزادی

میانگین مجذورات

F

سطح معناداری

درک خطر/ احتمال آسیب

۰۲/۴

۹۷

۰۲/۴

۶/۴

۰۳/۰

درک خطر/ شدت آسیب جسمی

۱۳/۴

۹۷

۱۲/۴

۵۴/۵

۰۲/۰

درک خطر/ شدت آسیب روانی

۹۸/۱

۹۷

۹۸/۱

۱۸/۲

۱۴/۰

آزمون پیلایی نشان داد که رابطه خطی میان متغیرهای وابسته بین دو گروه مبتدی و باتجربه معنادار است (۱/۰ , p= 11/2 F(3/95)=).
با توجه به نتایج جدول فوق، نمره مولفه ی درک خطر/ آسیب بین دو گروه مبتدی و با تجربه تفاوت معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر نمره درک خطر/ احتمال مصدومیت در رانندگان باتجربه بالاتر از رانندگان مبتدی است (۶/۴F= ، ۰۵/۰p<). همچنین در مولفه ی درک خطر/ شدت آسیب جسمی نیز بین نمرات دو گروه باتجربه و مبتدی تفاوت معنادار وجود دارد، به عبارت دیگر نمره درک خطر/ شدت آسیب جسمی در رانندگان با تجربه بالاتر از رانندگان مبتدی است (۵۴/۵F= ، ۰۵/۰p< ).
اما در مولفه‌ی درک خطر /شدت آسیب روانی بین نمرات رانندگان مبتدی و با تجربه تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیه دوم پژوهش:
فرضیه دوم بیان می کند که نگرش نسبت به رانندگی با سرعت/ سبقت مجاز در بین رانندگان مبتدی و با تجربه تفاوت وجود دارد. به منظور بررسی این فرضیه از آزمون MANOVA استفاده شد. در این آزمون نیز نوع گروه ها (گروه مبتدی و باتجربه) به عنوان متغیر مستقل و مولفه های نگرش به عنوان متغیر وابسته وارد تحلیل شدند.
جدول ۷-۴ نتیجه آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) برای نمره مولفه های نگرش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...