در شکل (۴-۱۳) مشاهده می‌شود که مدل گره‌های ۳۱،۲۳،۱۶ و ۳۴ را به عنوان محور انتخاب می‌کند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس داده‌های جدول (۴-۱) گره‌ی ۱۶ از لحاظ بزرگی جریان در رده‌ی هفتم، گره‌ی ۲۳ در رده‌ی چهاردهم، گره‌ی ۳۱ در رده‌ی اول و در نهایت گره‌ی ۳۴ در رده‌ی بیست و ششم قرار دارد. یعنی مدل ۴ مکان بهینه را برای راه‌اندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگ‌ترین گره‌ها و دو مورد دیگر نیز بین رده‌های چهاردهم تا بیست و ششم این جدول سی و هفت گره‌ای قرار دارند. در این قسمت از مدل چون کم‌کم مقدار بزرگ‌تر می‌شود تعداد محورهای انتخابی به ۴ محور تقلیل می‌یابد. نسبت به حالتی که آلفا برابر ۴/۰ بود در این قسمت گره‌ی شماره ۱ حذف شده است، دلیل این امر بالا رفتن مقدار تابع هدف است که هر چه به سمت مقادیر بزرگ‌تر آلفا پیش می‌رویم تعداد محورهای انتخابی کاهش می‌یابد و مدل گره‌های کوچک‌تر را جایگزین می‌کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل (۴-۱۴): نتایج مدل غیر‌قطعی تخصیص ساده‌ی ظرفیت محدود به ازای ۸/۰
در شکل (۴-۱۴) مشاهده می‌شود که مدل با حذف گره‌ی ۱۶ گره‌های ۳۱،۲۳ و ۳۴ را به عنوان محور انتخاب می‌کند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس داده‌های جدول (۴-۱) گره‌ی ۲۳ از لحاظ بزرگی جریان در رده‌ی چهاردهم، گره‌ی ۳۱ در رده‌ی اول و در نهایت گره‌ی ۳۴ که در جدول در رده‌ی بیست و ششم قرار دارد. یعنی مدل ۳ مکان بهینه را برای راه‌اندازی محور در نظر گرفته که یکی از آن‌ها بزرگ‌ترین گره‌ و دو مورد دیگر یکی در اواسط جدول و دیگری در اواخر آن قرار دارند. در جدول (۴-۴) مقادیر هزینه‌های انتقال و هزینه‌های راه‌اندازی به ازای مقادیر مختلف گزارش داده شده است. هنگامی که محورهای مدل قطعی ساده را با مدل غیر‌قطعی آن به ازای آلفا برابر ۸/۰ مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که مکان‌های بهینه در حالت قطعی ۴ تا بودند و در میان آن‌ها گره‌ی بسیار بزرگ شماره ۱۰ نیز دیده می‌شود که این امر تداعی‌کننده‌ی این مطلب است که در حالت غیر‌قطعی، استفاده از رویکرد بهینه‌سازی استوار در مدل باعث انتخاب مکان‌های بهینه‌تری نسبت به حالت قطعی شده است.
جدول (۴-۴): نتایج مدل غیر‌قطعی تخصیص ساده‌ی ظرفیت محدود

آلفا
هزینه‌ها و محورها
سناریوی ۱
سناریوی ۲
سناریوی ۳
سناریوی ۴
سناریوی ۵

Minimax Regret

۲/۰
هزینه‌ی انتقال
۷/۵۷
۷/۵۶
۹/۴۸
۶/۴۳
۳/۵۰
۹/۴۶
هزینه‌ی راه‌اندازی محور
۳/۹۷
۴/۱۱۴
۴/۱۰۹
۵/۱۳۴
۶/۱۲۷

محورها
۳۱،۳۰،۲۸،۲۶،۱۹،۱۵،۱۲،۱
۳۶،۳۱،۲۹،۲۴،۱۹،۱۷،۱۰
۳۳،۳۱،۱۹،۱۵،۱۲
۳۶،۳۱،۱۹،۱۲،۱۰
۳۶،۳۳،۳۱،۱۹
۳۵،۳۱،۲۸،۲۳،۱۶
۴/۰
هزینه‌ی انتقال
۱/۱۱۳
۲/۸۹
۵/۸۲
۴/۶۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...