۶-۱ انگیزه پژوهشگر

      • با توجه به علاقه شخصی و نیز به دلیل این که پژوهشگر در رابطه با امور تربیتی دختران در این مرکز مشغول به کار است، انگیزه ای قوی برای پژوهش روی این موضوع گردید.

    • از طرفی با مراجعه به مرکز پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای پژوهشگر روشن گردید که هیچ پژوهشی تا به حال در این نوع مرکز که اقامت به صورت قرنطینه می‌باشد انجام نپذیرفته است و همین امر انگیزه تلاشی نو در این باره می‌باشد.

  • تقدیم نتایج پژوهش به سازمان بهزیستی تهران به عنوان ادای دین هر چندکمرنگ و ناچیز پژوهشگر به حرفه مددکاری اجتماعی و به منظور برداشتن گامی هر چند کوچک در جهت بهبود کیفیت زندگی این کودکان که سرمایه های بالقوه جامعه به حساب می‌آیند.

۷-۱ کلید واژه ها

«کودک بی‌سرپرست، نوجوانی، سازمان بهزیستی، فرزندان شبانه‌روزی، فرزندان قرنطینه، مرکز قرنطینه، کیفیت زندگی و انتظارات» کلید واژه های این پژوهش می‌باشند.

۸-۱ سازماندهی پژوهش

این پژوهش شامل ۵ فصل به شرح زیر می‌باشد :

فصل اول : کلیات پژوهش که شامل مقدمه، بیان مسأله، ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، فواید پژوهش، انگیزه پژوهشگر و کلید واژه‌هاست.

فصل دوم : ادبیات پژوهش را دربرمی گیرد که شامل اهمیت خانواده، مفاهیم بی سرپرستی، مقایسه ساختار خانواده و شبانه روزی و … چارچوب نظری، پیشینه پژوهش، چارچوب نظری حاضر و سوال های پژوهش است.

فصل سوم : روش شناسایی پژوهش که شامل روش تحقیق، جامعه آماری موردمطالعه، نموه آماری موردمطالعه، روش جمع‌ آوری اطلاعات، روش تحلیل اطلاعات، روائی، تعریف مفاهیم و موانع و محدودیت ها می‌باشد.

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش رادربرمی گیرد.

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش را با توجه به چارچوب نظری و پیشنهادات شامل می شود.

و در آخر فهرست منابع و پیوست‌ها آورده شده است.

فصل دوم

ادبیات پژوهش

    1. مقدمه

محیطی که فرد در آن متولد شده و زندگی می‌کند مهمترین نقش را در رفتارهای او در دوران کودکی و عصر جوانی دارد. از آن جایی که کودک مانند دفترچه نقاشی سپیدی می‌باشد که دست کم در شش سال اول زندگی، همه ی نقاشی ها و رنگ آمیزی ها را ما در آن می کشیم (منظور از ما به طور اخص خانواده است) ‌بنابرین‏ نوع آموزش و پرورش خانواده مهمترین تأثیر را در تشکیل شخصیت اولیه کودک خواهد داشت، البته نباید از یاد برد که کودک پس از این سنین خارج از دایره خانواده، روابطی را در مدرسه با ‌هم‌بازی ها، دوستان و معلمین نیز برقرار می‌کند و از آن ها تأثیر می پذیرد و گاهی بر روی آن ها تأثیر می‌گذارد. ‌بنابرین‏ به طور قاطع نمی توان محیطی را که کودک در آن رشد می‌کند کاملاً قابل کنترل دانست، البته کنترل بیش از حد کودک هم می‌تواند آینده ی او را به مخاطره بیندازد. ‌بنابرین‏ بهترین کار این است که کودک با توجه به مقتضیات اجتماعی و تربیتی جامعه‌ای که می‌خواهد درآن زندگی کند پرورش یابد. (فرجاد، ۱۳۷۱)

خانواده آموزشگاه نخست انسان است، انتقال دهنده ی تمدن ها و فرهنگ هاست. بی شک کودک ارزش‌ها و فضائل اخلاقی و انسانی را از خانواده کسب می‌کند، در خانواده تکامل و تحول می‌یابد، الگوسازی می‌کند و در یک جمله می توان این گونه بیان کرد که سلامت و سعادت جامعه در گرو تأمین سلامت یا عدم سلامت خانواده است.

۲-۲ تاریخچه موضوع در جهان

واژه کیفیت زندگی با وجود دارا بودن تعاریف گوناگون از تاریخچه نسبتاً کوتاه برخوردار می‌باشد. این واژه برای اولین بار در کتاب «اقتصاد رفاه» که توسط اقتصاددان انگلیسی به نام «آرتور سیسیل پیگو[۱]» (۱۹۵۹- ۱۸۷۷) در دهه ۱۹۲۰ نوشته شد به کار رفته است، ولی کاربرد گسترده آن مربوط به بعد از دهه ۱۹۵۰ میلادی می‌باشد.

در ابتدا کیفیت زندگی بیشتر به شاخص‌های مادی نسبت داده می‌شد و معرف اصلی سنجش آن «تولید ناخالص ملی[۲]» بود، ولی به مرور و با توجه به انتقاداتی که ‌به این شاخص‌ها وارد شد در اواخر ۱۹۵۰ این مفهوم توسط فردی به نام «جی. کی. گالبریث[۳]» دوباره تعریف شد و علاوه بر توجه به ارزش‌های مادی، ارزش‌های غیرمادی موجود در حوزه های محیطی، سیاسی و اجتماعی نیز در آن لحاظ گردید. (State of theart, no. 1, 2003,9)

در حوزه های پزشکی،‌جنبه‌های اجتماعی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در سال ۱۹۴۸ میلادی و بعد از آن که «سازمان بهداشت جهانی[۴]» سلامت را به عنوان «نه تنها نبود ناتوانی و مریضی، بلکه همچنین رفاه اجتماعی، روانی و جسمانی» تعریف کرد معرفی شده بود.در سال ۱۹۵۷ میلادی در ایالت متحده آمریکا، پیمایش سلامت ملی با هدفی فرای مسائل صرفاً مربوط به ناخوشی و ناتوانی انجام شد.

از دهه ۱۹۶۰ به بعد، سنجش کیفیت زندگی و ابعاد آن و نیز روابط بین آن‌ ها به یک بعد کلیدی تبدیل شده و بحث جدیدی را در رابطه با تحقیق بر روی معرف‌های اجتماعی آغاز کرد. در حقیقت، ارزیابی کیفیت زندگی از طریق مجموعه متنوعی از معرف‌های اجتماعی با جدیت بسیاری در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ که دوره کامیابی و موفقیت‌های اقتصادی دور آغاز گردید. (Smith, 1973)

«یکی از پیشگامان تحقیق بر روی کیفیت زندگی در آمریکا به نام «ریموند بوئه[۵]» معرف‌های اجتماعی را آمارها، مجموعه های آماری و تمام شواهدی می‌داند که ما را در ارزیابی جایگاهی که ما و جامعه در آن قرار داریم و ارزیابی مسیری که بر طبق ارزش‌ها و اهدافمان در آن حرکت می‌کنیم یاری می‌رسانند.» (Baver, 1966 : 6)

افزایش تحقیق در رابطه با معرف‌های اجتماعی در سال ۱۹۷۰ در حقیقت پاسخی به افزایش تقاضای جامعه برای کسب اطلاعات جهت حمایت از سیاست‌های اجتماعی فعال و عملیاتی کردن (کمی کردن) کیفیت زندگی در جوامع توسعه یافته مدرن، کمک به نمایان کردن تغییرات اجتماعی و سنجش رفاه بشری بود.در سال‌های اخیر، تحقیق کیفیت زندگی یا تحقیق در رابطه با معرف‌های اجتماعی بیشتر بر روی «کیفیت زندگی جمعی[۶]» یا «کیفیت زندگی شهری[۷]» متمرکز شده است. دو نوع اصلی از تحقیقات در این حوزه را می‌توان اینگونه برشمرد :

    1. تحقیقات مرتبط با سنجش کیفیت زندگی گروه‌های خاص (بیماران روانی، سالخوردگان و فقرا و …)

  1. تحقیقات مرتبط با سنجش کیفیت زندگی کل افراد جامعه به منظور ارزیابی نتایج سیاست‌های معین اجرا شده در جامعه (Eyles& Wilson, 2-3)

۳-۲ تاریخچه کیفیت زندگی در ایران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...