دانلود منابع تحقیقاتی : ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع مقایسه تطبیقی میزان رضایت … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲-۴۳ منافع حاصل از برون سپاری
با بررسی تعداد قابل ملاحظه ای از مقالات مربوط به برون سپاری برخی از منافع حاصل از اتحاذاستراتژی برون سپاری را می توان به شرح ذیل برشمرد ؛
۱-کاهش هزینه
شرکت ها ممکن است به دلایل مختلف نظیر نامناسب بودن وضعیت مالی یا افزایش سود آوری بر صرفه جویی هزینه ها تأکید کنند مؤسسات ارائه دهنده خدمات تخصصی نیر مراکز ارائه دهنده خدمات فن آوری اطلاعات ، معمولاً چنین خدماتی را با هزینه کمتر تقبل می کنند زیرا با توجه به تخصصی بودن و متمرکز شدن بر یک رشته خاص و همچنین انجام کارهای چندین شرکت به طور متمرکز ، قیمت تمام شده خدمات این مؤسسات ، پایین تر می باشد لذا با واگذاری فعالیت های تخصصی به این مؤسسات می توان هزینه ها را کاهش داد .
۲ ـ افزایش بهره وری
مسئله ای که در اکثر سازمان ها مورد توجه مدیریت است ضرورت دستیابی به بهروری در میان کارکنان است . مدیران سطح بالای سازمان ها معمولاً به افزایش بهره وری در امور اصلی سازمان توجه داشته و به امور پشتیبانی همچون نگهداری و تعمیرات و امور اداری به اندازه کافی متمرکز نمی شوند . در حالی که تأمین کنندگان نسبت به خدماتی که ارائه می دهند کاملاً حساس بوده و به افزایش بهره وری نیرو های خود بسیار توجه دارند . به همین سبب به منظور افزایش بهره وری کارکنان خود ، به صورت مستمر به بازنگری و طراحی مجدد روش های کاری خودپرداخته و در این زمینه سرمایه گذاری می کنند .
همچنین تأمین کنندگان معمولاً افرادی را به خدمت می گیرند که این گونه فعالیت ها را با جدیت کافی دنبال می کنند تا از این رهگذر و با ایجاد رقابت بتوانند به فعالیت های خود وسعت بخشند .
بنا براین استفاده از منابع بیرون سازمانی فرصت های چشمگیری را برای بهبود بهره وری در اختیار قرار می دهد .
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳- رفع نیاز به کسب تخصصی و مهارت جدید
شرکت ممکن است دریابد که مهارت و تخصص کارکنان فعلی برای انجام بخشی از فعالیت ها مناسب نیست . این وضعیت ممکن است در آینده موجب کاهش سرعت بهبود در فعالیت مزبور گردد . یا واگذاری چنین فعالیت هایی به افرادی که دارای مهارت و تخصص های لازم برای انجام آن باشند و توانایی اداره فعالیت ، بکار گیری افراد متخصص و با تجربه و استفاده از فناوری پیشرفته را داشته باشند ، می توان این مشکل را برطرف نمود .
۴- دستیابی به مدیریت بهتر
شرکت ممکن است دریابد که بخشی از فعالیت های اصلی ، آن گونه که انتظار می رود انجام نمی پذیرد . و دلیل آن نبود مهارت و تخصص کارکنان نیست ،بلکه مشکل در اداره و مدیریت فعالیت ، انجام ندادن به موقع کارها ، تولید محصول و ارائه خدمات با کیفیت پایین است . در چنین وضعیتی بهبود کیفیت مدیریت بسیار مشکل است . بنا براین واگذاری فعالیت به منظور برخورداری از مدیریت بهتر می تواند گزینه مناسبی باشد . در این گونه موارد همچنین می توان تنها اداره و مدیریت فعالیت را به نیروهای خارج از سازمان واگذار نمود .
۵-افزایش تمرکز بر فعالیت های اصلی و استراتژی ها
در هر شرکتی فعالیت های معینی وجود دارد که مزیت رقابتی سازمان بوده و مهمتر از سایر امور می باشند . از طرف دیگر مدیران شرکت ها اساساً بخش عمده ای از اوقات روزانه خود را صرف انجام جزئیات محدوده کاری خود ( جنبه های تاکتیکی شغل ) می نمایند . واگذاری اینگونه فعالیتها به خارج از سازمان به مدیریت این امکان را می دهد که تمرکز بیشتری بر فعالیت های اصلی سازمان داشته و در جهت نیل به استراتژی هایی نظیر حفظ و توسعه بازار و تولید محصول جدید تلاش نمایند
۶-اجتناب از سرمایه گذاری های هنگفت
بررسی ها ممکن است نشانگر کارآیی پایین کارکنان داخلی در انجام برخی از فعالیتها باشد که علت از سرمایه گذاری لازم در ابعاد مختلف همچون تکنولوژی ، آموزش نیروی انسانی و غیره می باشد . بنا براین به منظور انجام فعالیت مزبور به طور کارآمد ، باید سرمایه گذاری چشمگیری توسط شرکت تمام شود در این صورت با واگذاری این فعالیت به اشخاص و مؤسسات خارج از سازمان می توان از انجام چنین سرمایه گذاری جلوگیری شود .
۷-افزایش انعطاف پذیری
افزایش انعطاف پذیری در خصوص وضعیت هایی مطرح می شود که حجم برخی فعالیت ها به صورت پیش بینی نشده افزایش می یابد و کارکنان شرکت قادر به انجام به موقع آن نیستند . در سازمان هایی که با چنین موقعیت هایی مواجه می گردند ،ممکن است بتوان با انتقال فعالیت مزبور به اشخاص خارج از سازمان هزینه های ثابت مرتبط با کارکنان فعلی شرکت را حذف نموده و هزینه های ثابت را به هزینه های متغییر تبدیل کرد .
۸-بهبود شاخص های ارزیابی عملکرد
برخی از شرکت ها به منظور شاخص های ارزیابی عملکرد خود ، انجام بخشی از فعالیت های خود را به مؤسسات دیگر واگذاری می کنند . واگذاری قسمتی از فعالیت ها که موجب انتقال بخشی از دارایی ها به سازمان متولی آن می شود ، باز دهی دارایی ها را افزایش می دهد . به عنوان مثال فعالیت هایی نظیر نگهداری و تعمیر تجهیزات و خدمات کامپیوتری از جمله فعالیت هایی است که انجام آن به سرمایه گذاری عمده نیاز دارد . یکی دیگر از شاخص هایی را که می توان از طریق واگذاری فعالیت ها به خارج از سازمان بهبود بخشد ، سود آوری فعالیت هاست . شرکت برای بهبود این شاخص باید فعالیت هایی نظیر تولید و فروش را که به نیروی انسانی زیاد نیاز دارد ، به خارج از سازمان واگذار نماید .
۹-تقویت اعتبار شرکت
یک شرکت می تواند از استراتژی برون سپاری بخشی از فعالیت های خود ، به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده کند . بدین منظور شرکت منابع تأمین کننده کالا و خدمات مورد نیاز را به مشتریان بالقوه خود معرفی و به طور ضمنی اعلام می نماید که چون بخشی از فعالیت های شرکت توسط برخی شرکت های معتبر انجام می شود، مشتریان می توانند نسبت به کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده اطمینان نمایند .
۱۰-حفظ فعالیت های قدیمی
ممکن است بررسی ها در شرکتی نشان دهد که در صورت بکار گیری فناوری چنین وضعیت هایی واگذاری فعالیت های جاری به اشخاص خارج از سازمان راه حل خوبی است که مدیریت بتواند تمامی کوشش خود را در راه پیاده سازی ایده جدید به کار برد .
۱۱-بهبود عملکرد
شرکت ها ممکن است در بررسی فعالیت ها دریابند که عملکرد برخی از فعالیت ها مناسب نیست و یا هزینه های آنها بسیاری زیاد است . در این صورت مدیریت شرکت می تواند به منظور ایجاد بهبود در فعالیت مزبور ، واگذاری فعالیت را به کارکنان فعلی و یا به نیرو های خارج از سازمان اعلام کند . در این صورت این افراد می توانند پیشنهادی که دربرگیرنده هزینه و کیفیت انجام فعالیت می باشد ، ارائه دهند.
حال مدیریت شرکت می تواند پس از بررسی پیشنهادها انجام فعالیت توسط کارکنان شرکت را حفظ نمایند . اما هزینه های کارکنان و سطح عملکرد بر اساس اطلاعات به دست آمده از پیشنهادها تعیین می شود . (ادب ،۱۳۸۵ ،۱۴-۱۳ )
۲-۴۴ اصول برون سپاری
تفکر در خصوص برون سپاری بر اساس چیستی قواعد آن ، متدو لوژی اثبات شده ای است که توسط هزاران مدیر اجرایی به کار گرفته شده است . برون سپاری به عنوان یک فرایند مطرح شده است که ارزش قابل توجهی به عملیات یک شرکت می افزاید .
اصول دوازده گانه ذیل میتواند موفقیت برون سپاری راافزایش دهد . (کنعانی ـ حسن پور،۱۳۸۲ ،۲۱ )
اصل اول : درک و بررسی ماهیت و طبیعت ارزش افزایی برون سپاری
اصل دوم : شناسایی شایستگی های محوری
شایستگی های محوری به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که تمرکز فنی ، مالی ، انسانی و اجرایی بر روی آنها باعث تداوم بقاء و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می شود ، در مقابل فعالیت های پیرامونی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در گیری سازمان در اجرای آنها ، باعث گستردگی بدنه اجرایی ، عدم انعطاف پذیری ، هزینه زایی و … شرکت می گردد. بنا براین ، برون سپاری ابزاری است که به سازمان ها اجازه می دهد بر روی شایستگی های محوری متمرکزکنند زیرا با واگذاری فعالیت های پیرامونی به بیرون از سازمان ، وقت مدیریت و منابع سازمان جهت تمرکز برروی قابلیت های محوری افزایش می یابد .
اصل سوم : گرایش های مستعد ترین فعالیت ها جهت برون سپاری
موضوع انتخاب فعالیت های مشمول برون سپاری یکی از پیچیده ترین و مهمترین موضوع های کسب و کار هر سازمان است . بنا براین ، باید سعی گردد که مناسب ترین و مستعد ترین فعالیت های مورد نیاز جهت برون سپاری ( واگذاری ) انتخاب شود .
اصل چهارم : تشکیل یک تیم موفق پروژه
تشکیل و استفاده از تیم های پروژه ، معمولاً برای هر مسئولیت بزرگ و پیچیده ضروری است ، تشکیل تیم پروژه شامل جمع آوری گروهی از اعضای سازمان با برخورداری از مسئولیت پذیری بالا و همچنین اختیار تصمیم گیری است . به گونه ای که قرار داد برون سپاری به صورت موفقیت آمیز شروع و اجرا شود .
اصل پنجم : تعیین الزامات و نیاز مندی ها
الزامات و نیاز مندی ها بایستی برای تأمین کنندگان مشخص گردد ، که این عمل « سنگ بنا » و پایه انتخاب مناسب تر تأمین کنندگان اثر بخش برای برون سپاری است .
اصل ششم:انجام تحلیل مالی
لازم است تصمیم گیری در مورد برون سپاری ، به طور دقیق از منظر مالی تحلیل شود . در این صورت منطقی بودن تصمیم گیری از منظر مالی مورد بررسی قرار گرفته و میزان اثر بخشی مالی این تصمیم مشخص می گردد .
اصل هفتم : انتخاب تأمین کنندگان خدمات مورد نیاز
ابتدا بایستی عوامل اساسی موفقیت در روابط برون سپاری شناسایی شود و سپس تأمین کنندگان خدمات مورد نیاز برای برون سپاری مؤثر انتخاب گردند .
اصل هشتم : قیمت گذاری و انعقاد قرار داد
روابط بین متولیان کار و مجریان کار زمانی ایجاد می شود که منافع سازمان و مجریانش ( پیمانکاران ) با یکدیگر مرتبط و وابسته باشد ، در صورت وجود چنین وضعیتی ، مذاکرات سازمان برای خدمات گیری از مجریان و ساختار قیمت گذاری برای واگذاری کار ، اهمیت خود را در اثر بخشی کار به طور واقعی نشان می دهد .
اصل نهم : مذاکره برای ایجاد یک موقعیت برنده ـ برنده
مذاکره یک عنصر حیاتی برون سپاری است که در سراسر فرایند برون سپاری انجام می شود .
اصل دهم : مدیریت نیروی انسانی
چگونگی مدیریت کردن افرادی که در برون سپاری دخیل هستند حائز اهمیت می باشد . الگوگیری از سازمانهای موفق در این زمینه می تواند مفید واقع شود .
اصل یازدهم : مدیریت روابط برون سپاری
مدیریت واگذاری کار و روابط آن مستلزم بهره گیری از یک مجموعه مهارت های خاصی است که به طور اساسی متفاوت از مجموعه مهارت های مدیریت سنتی است .
اصل دوازدهم : مد نظر قرار دادن برون سپاری به عنوان یک ابزار استراتژیک مدیریتی
نگریستن و توجه به برون سپاری به عنوان یک ابزار استراتژیک اثر بخش ، نسبت به زمانی که به آن به عنوان یک رویه عملیاتی یا یک ابزار در سطح مدیریت عملیات توجه بشود ، اطمینان بخش تر خواهد بود .
بخش دوم
سازمان تامین اجتماعی
۲-۴۵ معرفی سازمان تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر ( به صورت اجباری ) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد ( به صورت اختیاری ) است جمعیت تحت پوشش این سازمان درحال حاضر ، شامل ۲۴۳/۱۵۲/۹ نفر بیمه شده و نزدیک به ۳۱۱/۷۷۰/۱ نفر مستمری بگیر است که با در نظر گرفتن افراد خانواده بیمه شدگان و مستمری بگیران ، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به ۶۷۸/۰۴۰/۲۹ نفر حدوداً ۴۰ % جمعیت کشور را شامل می شود . بر اساس قانون ، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیر دولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه ها ( با مشارکت بیمه شده و کارفرما ) تأمین می شود و متکی به منابع دولتی نیست . به همین دلیل ، دارایی ها و سرمایه های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل های متوالی است و نمی تواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمان ها و مؤسسات دولتی یا غیر دولتی باشد . تکیه گاه اصلی این سازمان مشارکت سه جانبه کارفرمایان ، بیمه شدگان و دولت در عرصه های مختلف سیاست گذاری ، تصمیم گیری های کلان و تأمین منابع مالی است . اصول و مبانی بیمه گری این سازمان به نحوی تنظیم شده که بین اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور همسویی کامل وجود دارد . از یک سو رونق فعالیت های تولیدی و صنعتی موجب افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه و تقویت منابع مالی این سازمان می شود و از سوی دیگر پوشش بیمه ای کارگران به افزایش اطمینان خاطر ، ایجاد امنیت روحی و سلامت جسمی و در نهایت ارتقای بهره وری نیروی کار منجر می گردد . همچنین همه عواملی که فعالیت های اقتصادی و صنعتی را تحت تأثیر قرار دهد بر منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز اثر گذار است . از جمله این عوامل می توان به بحران بیکاری ، افزایش نرخ سالمندی ، بی ثباتی در فعالیت های اقتصادی ، افزایش حوادث و سوانح در کشور و رشد روز افزون هزینه های درمان اشاره کرد . تعهدات این سازمان برابر استاندارد های تعیین شده به وسیله سازمان بین المللی کار و سازمان بین المللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استاندارد ها را در بر می گیرد . چگونگی تحقق این تعهدات و ارائه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است .
سازمان های بزرگی همچون سازمان تأمین اجتماعی که از یکسو حجم گسترده ای از فعالیت ها و اقدامات را جریان می بخشد و از سویی دیگر با ماهیتی غیر انتفاعی و در گسترده بینابینی جامعه مدنی و دولت حضور دارند . در ارتباطی پیوسته و گسترده با محیط پیرامونی خود قرار دارند که همواره گسترده ای وسیع از متغیر های بسیار با مؤلفه های ساختی کارکردی را در بر می گیرد ، که این امر توجه ویژه به بستر فعالیت آنها را طلب می نماید .
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 12:39:00 ق.ظ ]
|