همگان رسیده
باشد، هدایت
می‌شود.

حمایت از سازمان
شامل آن دسته از
فعالیتهای اعضا
سازمان شامل در
گیر شدن در حمایت و حفظ وقت و دارایی های
سازمانی به صورت
داوطلبانه

توسعه شخصی

توسعه شخصی
شامل تمام مراحلی
که در آن کارمندان به صورت داوطلبانه دانش و مهارتشان را به منظور توانایی بهتر در مشارکت سازمانی &بهبود می بخشند

داده های جدول فوق در قالب ٧ دسته از رفتارهای قابل طبقه بندی کردن است.
١(رفتارهای کمک‌کننده[۱۲۶]
٢( جوانمردی[۱۲۷]
٣( وفاداری سازمانی[۱۲۸]
۴( اطاعت سازمانی[۱۲۹]
۵( ابتکارات فردی[۱۳۰]
۶( رفتارمدنی[۱۳۱]
٧( توسعه شخصی[۱۳۲]
*رفتارهای کمک کننده به عنوان یک گونه مهم از رفتارشهروندی سازمانی شناسایی شده است.
بطور مفهومی رفتارهای کمک کننده شامل کمک‌کردن داوطلبانه به دیگران و یا جلوگیری از اتفاق افتادن مشکلات مربوط به کار می‌باشد.
قسمت اول این تعریف ) کمک به دیگران در رابطه با مشکلات مربوط به کار ( شامل سه بعد نوع دوستی، میانجیگری و تشویق است که بوسیله اورگان ) ١٩٨٨ ( بیان شد.
مفهوم کمک های بین فردی گراهام ) ١٩٨٩ ( و ویلیامز و اندرسون ) ١٩٩١ ( مفهوم تسهیل بین فردی ون اسکاتر و موتوویلدو ) ١٩٨۶ ( و مفهوم کمک به دیگران گئورگ، بریف و جونز) ١٩٩٢ ( و (١٩٩٧ ) همگی بیانگر این رفتار هستند.
*قسمت دوم این تعریف کمک‌کردن به دیگران را در قالب جلوگیری از ایجاد مشکلات کاری برای دیگران تبیین می کند (پودساکوف و همکارانش ، ٢٠٠٠).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جوانمردی نوعی از رفتارشهروندی سازمانی است که نسبت به رفتارهای کمک کننده توجه بسیار کمتری به آن شده است. اورگان ( ١٩٩٠ ( جوانمردی را به عنوان تمایل به تحمل شرایط اجتناب ناپذیر ناراحت کننده بدون شکایت و ابراز ناراحتی تعریف کرد (کاسترو و همکارانش ، ٢٠٠۴ ).
جوانمردی را می توان به عنوان خوش نیتی کارکنان در تحمل شرایط که ایده آل نیست، بدون ابراز شکایت تعریف نمود (رایان ، ٢٠٠٢ )تحقیقات تجربی مک کنزی[۱۳۳] (۱۹۹۳) و پودساکوف (۱۹۹۰) که از این برساخته استفاده کردند تمایز در مرجعیت و عواقب این نوع رفتار را از سایر گونه‌های رفتاری رفتارشهروندی سازمانی نشان داد.
وفاداری سازمانی شامل مفهوم طرفداری صادقانه گراهام ) ١٩٨٩ ( مفهوم حسن نیت در حال گسترش و حمایت از سازمان گئورگ[۱۳۴] ١٩٩٧ و مفهوم طرفداری، حمایت و دفاع از اهداف سازمان بورمن و موتورویلدو (۱۹۹۳) است.
* وفاداری سازمانی بخاطر ارتقاء جایگاه سازمان نزد بیرونی ها ضروری است. حمایت و دفاع در مقابل تهدیدات بیرونی و حفظ تعهد حتی در شرایط نامطلوب می‌تواند به عنوان وفاداری نگریسته شود. بلیک لی[۱۳۵] و مورمن[۱۳۶] نشان دادند که اینگونه از رفتار متمایز از سایر گونه های رفتارشهروندی سازمانی است.
* اطاعت سازمانی دارای سابقه‌ای قدیمی درزمینه تحقیقات رفتارشهروندی سازمانی است. مفهوم فرمانبرداری سازمانی که بوسیله گراهام ) ١٩٩١ ( بیان شد. و مفهوم پیروی از قوانین و رویه‌های سازمانی که بوسیله موتوویلدو و بورمن(۱۹۹۳) بیان شد همگی نشان دهنده این برساخته می‌باشد. و حاصل آن درونی کردن و پذیرش قوانین سازمانی مقررات و رویه‌ها است حتی در حالت عدم وجود نظارت . دلیل اینکه این رفتار بعنوان یک نوع رفتارشهروندی سازمانی در نظر گرفته می‌شود این است که حتی با وجود اینکه از هرکسی انتظار می‌رود تا از مقررات، قوانین و رویه های سازمانی در همه مواقع اطاعت کند. بسیاری از کارکنان به سادگی آن را انجام نمی‌دهند بنابراین کارکنانی که به صورت وجدانی از تمام مقررات و دستورالعملها حتی در شرایط عدم نظارت، اطاعت می‌کنند به عنوان شهروندان خوب به حساب می آیند (پودساکوف ، ٢٠٠٠) .
* بعد دیگری که چندین متخصص مشخص کرده اند نوعی از رفتارشهروندی سازمانی تحت عنوان ابتکار شخصی است. این نوع از رفتارشهروندی سازمانی ،رفتار فرانقشی است که ماوراء حداقل نیازمندیهای کلی مورد انتظار قرار دارد )رایان، ٢٠٠٢ ( نمونه هایی از چنین رفتارهایی شامل فعالیت های خلاقانه داوطلبانه و طراحی‌های نوآورانه برای بهبود وظیفه شخصی و یا عملکرد سازمانی است. موتوویلدو و بورمن) ١٩٩٣ ( انجام دادن مشتاقانه و داوطلبانه فعالیت های وظیفه‌ای را به عنوان مؤلفه‌های این برساخته بیان کردند)پودساکوف ، ٢٠٠٠ .( به هرحال اورگان ١٩٨٨ ) نشان داد که تمایز رایج این گونه از رفتارها و رفتارهای در نقش بسیار مشکل است (بخاطر اینکه تفاوت ها بیشتر در درجه هستند تا در نوع آن‌ها و بنابراین شاید اینکه برخی از متخصصان این بعد را در مطالعاتشان بر روی رفتارشهروندی سازمانی در نظر نگرفته اند، تعجب آور نباشد.
* بعد دیگری که از مباحث گراهام) ١٩٩١ ( در مورد مسئولیت‌پذیری ناشی می‌شود رفتار مدنی در سازمان است.
رفتار مدنی بعنوان یک سطح کلان از علاقه یا تعهد به سازمان بعنوان یک کل است که در تمایل به مشارکت در فعالیتهای حکومت که به عنوان یکی از مفاهیم اصلی شهروندی در نظر گرفته شده است، ریشه دارد )مکنزی و همکاران ، ١٩٩٣ . ( نظارت ذیربط به منظور شناسایی فرصت ها و تهدیدات در نظر گرفتن تغییرات صفت از جهت تأثیرات آن بر سازمان حتی با هزینه شخصی نمونه‌ای از این رفتارهاست.
این رفتار منعکس کننده شناخت فرد است از اینکه او جزیی از یک کل بزرگتر است و همانطور که شهروندان به عنوان اعضاء جامعه در قبال جامعه مسئولیت هایی را می‌پذیرند. او نیز به عنوان یک عضو سازمان مسئولیت هایی را در قبال سازمان به عهده دارد )پودساکوف ، ٢٠٠٠ .( رفتار مدنی به عنوان رفتاری که نشان دهنده مشارکت در زندگی شرکت تعریف می‌شود (ویج، ۲۰۰۲). این بعد در مطالعات اورگان) ١٩٩٨ ( به عنوان رفتار مدنی و در مطالعات گراهام ) ١٩٩١ ( به عنوان مشارکت سازمانی در نظر گرفته می‌شود.
نوع نهایی از رفتارشهروندی سازمانی ، توسعه شخصی است که در مطالعات کاتز ) ١٩٨۴ (و گئورگ وبریف ) ١٩٩٢ ) مورد شناسایی قرار گرفت و به عنوان بعد کلیدی رفتارشهروندی سازمانی معرفی گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...