ب- تحلیل داده‌ها: در این بخش ابتدا به بررسی نرمال بودن توزیع متغیر کیفیت زندگی و ابعاد مختلف آن و همچنین متغیر ‌سن با بهره گرفتن از آزمون کولموگونوف اسمیرونوف پرداختیم. در ادامه جهت بررسی ارتباط و همبستگی بین متغیرها بنابر مورد از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، T Student، آنالیز واریانس یکطرفه و سایر آزمون ها حسب مورد استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی
۱ – مجوزهای لازم جهت اجرای پژوهش از دانشگاه گرفته شد.
۲ – پژوهشگر هدف از انجام پژوهش را برای تک تک افراد مورد پژوهش توضیح داده و رضایت ایشان را برای انجام مطالعه و استفاده از اطلاعات فردی کسب نموده است .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳ – در مورد محرمانه بودن اطلاعات ثبت شده به واحدهای پژوهش اطمینان داده شد.
۴ – به مسئولان انجمن‌ها اطمینان داده شد که در صورت نیاز نتایج حاصل از این پژوهش در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
تعریف مفاهیم اصلی تحقیق
فرد دارای کم توانی ( تعریف نظری)
فرد دارای کم توانی کسی است که بخشی از توانایی‌های فیزیکی، جسمی، اجتماعی، حرفه ای، ذهنی و روانی خود را از دست داده یا اصلاً بدست نیاورده است. بنابراین باید سعی شود توانایی‌های او تا حد ممکن افزایش یابد ( نودهی، ۱۳۸۵، ۲۸).
ناتوانی و معلولیت شرایطی است که در توانایی فرد در انجام کار‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند.از نظر سازمان بهداشت جهانی ناتوانی عبارت است از هرگونه محدودیت یا فقدان توانایی انجام فعالیت‌های معمولی و متعارف که از یک نقص نشات می‌گیرد.((WHO,2008
فرددارای ناتوانی ( تعریف عملیاتی)
در این پژوهش منظور زنان دارای کم توانی جسمی – حرکتی، نابینا و ناشنوای ۱۵ الی۴۹ ساله عضو سازمان‌های غیر دولتی فعال شهر تهران می‌باشد.
نابینای مطلق
به فردی اطلاق می‌شود که دارای ویژگی‌های زیر باشد:
– هیچگونه دیدی ندارد ویا هیچ گاه نداشته است.
– نور برای آنان قابل رویت نیست.
ناشنوای مطلق
به کسی اطلاق می‌گردد که تحت هیچ شرایط و امکاناتی، حتی با کمک دستگاه‌های الکترونیکی وغیره قادر به استفاده از حس شنوایی خود نباشد.
افراد دارای کم توانی جسمی – حرکتی
افراد دارای کم توانی جسمی – حرکتی به افرادی اطلاق می‌شود که به هر علت دچار ضعف ویا اختلال ویا عدم توانایی در سیستم حرکتی باشند ویا برای تحرک نیاز به پاره‌ای وسایل کمکی نظیر کراچ[۴۷]، ویلچر[۴۸] یا واکر[۴۹] داشته با شد (کریمی درمنی ، ۱۳۸۵: ۹۷).
کیفیت زندگی ( تعریف نظری )
گرنت، پدیلاوفرل (۱۹۹۲) متغیر‌های اصلی کیفیت زندگی را رفاه روانی(رضایت از زندگی، دستیابی به اهداف وخوشبختی)، رفاه فیزیکی(فعالیت روزمره زندگی، اشتها وخواب)، رفاه اجتماعی (ارتباطات بین فردی و رفاه اقتصادی ) می‌دانند.
سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی را نتیجه دامنه کاملی ازعوامل تعیین کننده سلامت، شادی، دست آورد‌های اجتماعی، هوش، آزادی عمل، عدالت و نبودن ستم تعریف می‌کند (پارک ۱۹۹۵).
کیفیت زندگی ( تعریف عملیاتی )
در این پژوهش منظور از کیفیت زندگی عواملی مانند سلامت جسمی، اجتماعی، روانی ومحیطی است که بعنوان محدود‌های کیفیت زندگی در نظر گرفته شده است واز طریق پرسشنامه – QOL-BREF WHO بررسی می شود.
عوامل اقتصادی- اجتماعی
در این پژوهش منظور شغل،درآمد،تحصیل، دسترسی به وسایل کمکی مورد نیاز، خدمات بیمه ای و تسهیلات موجود در جامعه می باشد.
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه
جداول توصیفی
جداول تبینی
مقدمه
در این فصل اطلاعات گردآوری شده از نمونه‌ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی ارائه می‌شود. داده‌های این مطالعه از طریق پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه متغیرهای دموگرافیک جمع آوری شده است. برای توصیف داده‌ها از شاخص‌های آماری همچون میانگین، فراوانی، درصد، انحراف معیار، حداقل، حداکثر و جداول توافقی استفاده شده است. همچنین برای استنباط داده‌ها از آزمون کولموگونوف- اسمیرونوف (برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها)، آزمون همبستگی پیرسون، تی تست، آنالیز واریانس یکطرفه استفاده گردیده است.
داده ‌ها ی توصیفی
نمونه‌های این پژوهش را ۱۲۶ نفر از افراد دارای کم توانی انجمن‌های غیر دولتی تشکیل می‌دهند. این نمونه‌ها در ۳ طبقه افراد کم توان جسمی- حرکتی، افراد نابینا و ناشنوا قرار داشتند. توزیع نمونه‌های این مطالعه در جدول ۵ ارائه شده است.
جدول ۵ توزیع افراد مورد مطالعه برحسب نوع کم توانی

نوع ناتوانی

تعداد

درصد

جسمی- حرکتی

۶۴

۸/۵۰

نابینا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...