رویدادهای شانسی و اتفاقی با ضریب اهمیت (۰٫۱۸۵)؛
شرایط تقاضای داخلی با ضریب اهمیت (۰٫۱۵۴)؛
صنایع مرتبط و پشتیبان با ضریب اهمیت (۰٫۱۳۹) و
ساختار، استراتژی و رقابت با ضریب اهمیت(۰٫۱۰۷).
مقدار ضریب ناسازگاری برای رتبه بندی ابعاد موانع صادرات برابر(۰٫۰۵) محاسبه شده است که نشان می دهد نتایج از سازگاری لازم برخوردار هستند. خلاصه نتایج در شکل (۴-۷) نشان داده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ‏۴‑۷- رتبه بندی نهایی ابعاد
۴-۴- رتبه بندی مؤلفه های هرکدام از ابعاد موانع
همانطور ه قبلا بیان شد، با بهره گرفتن از آزمون مقایسه میانگین، وضعیت مطلوبیت مؤلفه های هر کدام از ابعاد ۶ گانه موانع صادرات از نظر اهمیت بررسی گردید و مؤلفه های مهم و اصلی شناسایی شد. در این بخش زیر مجموعه های هر کدام از ابعاد را رتبه بندی می کنیم.
۴-۴-۱- رتبه بندی موانع صادرات مرتبط با شرایط عوامل تولید
مدل درخت تصمیم برای مؤلفه های مرتبط با شرایط عوامل تولید به صورت شکل(۴-۸) است.
شکل ‏۴‑۸- درخت تصمیم مؤلفه های عوامل تولید
همانند آنچه در بخش قبل بیان شد، ابتدا مؤلفه ها نسبت به معیارها مورد مقایسه زوجی قرار گرفته و سپس رتبه بندی نهایی نسبت به هدف اصلی صورت پذیرفته است.
نتایج رتبه بندی مؤلفه های بعد عوامل تولید نشان می دهد که اولویت عوامل به ترتیب عبارتند از: ۱) سهولت دسترسی به مواد اولیه با کیفیت و به صرفه(۰٫۴۹۷)، ۲) سهولت دسترسی به منابع مالی(ریالی-ارزی) با ضریب اهیمت(۰٫۲۹۴) و ۳) دسترسی به منابع سرمایه‌ای با هزینه کم که دارای ضریب اهمیت(۰٫۲۱۰) می باشد. مقدار ضریب ناسازگاری برابر با (۰٫۰۵) محاسبه شده است که بیانگر وجود سازگاری قابل قبول در نتایج مقایسات زوجی است. خلاصه نتایج در شکل (۴-۹) نشان داده شده است.
شکل ‏۴‑۹- رتبه بندی مؤلفه های بعد عوامل تولید
۴-۴-۲- رتبه بندی موانع صادرات مرتبط با شرایط تقاضای داخلی
همانطور که مشاهده می شود، در بعد تقاضای داخلی دو مانع دارای اهمیت قابل توجه بوده اند. درخت تصمیم مرتبط با رتبه بندی این مؤلفه ها به صورت شکل (۴-۱۰) ایجاد می‌گردد.
شکل ‏۴‑۱۰- درخت تصمیم مؤلفه های بعد تقاضای داخلی
نتایج بررسی رتبه بندی نشان می دهد که دو مؤلفه‌ی این بعد به ترتیب اولویت عبارتند از:۱) حساسیت مصرف کننده داخلی با ضریب اهمیت(۰٫۶۱۹) و ۲) توانایی شرکت ها در فروش اعتباری در بازار داخلی با ضریب اهمیت (۰٫۳۸۱). مقدار ضریب ناسازگاری نیز برابر با (۰٫۰۰) است که بیانگر وجود سازگاری در نتایج مقایسات زوجی است. خلاصه نتایج در شکل (۴-۱۱) نشان داده شده است.

شکل ‏۴‑۱۱- رتبه بندی مؤلفه های بعد تقاضای داخلی
۴-۴-۳- رتبه بندی در عوامل ساختار، استراتژی و رقابت
در بعد ساختار، استراتژی و رقابت، ۵ مؤلفه به عنوان مانع مهم و اصلی شناسایی شده است. درخت تصمیم مربوط به آنها به صورت شکل (۴-۱۲) ترسیم شده است.
شکل ‏۴‑۱۲- درخت تصمیم مؤلفه های بعد شاختار، استراتژی و رقابت
نتایج رتبه بندی برای این مؤلفه ها نشان می دهد که اولویت به ترتیب عبارت است از:۱) واردات محصولات مشابه با ضریب(۰٫۳۳۱) ، ۲)عدم وجود دیدگاه های راهبردی برای حضور در بازارهای جهانی با ضریب(۰٫۲۰۹)، ۳)عدم استفاده از شیوه های گوناگون تبلیغاتی در بازارهای خارجی(۰٫۱۵۶)، ۴)استفاده از تحقیقات بازاریابی برای شناخت مشتریان و رقبای خارجی(۰٫۱۵۵) و ۵)عدم آگاهی از نوع و روش تبلیغات در کشور مقصد با ضریب اهمیت(۰٫۱۴۸). مقدار ضریب ناسازگار برابر(۰٫۰۷) بدست آمده است که سازگاری نتایج را نشان می‌دهد. خلاصه نتایج در شکل (۴-۱۳) نشان داده شده است.
شکل ‏۴‑۱۳- رتبه بندی مؤلفه های بعد استراتژی، ساختار و رقابت
۴-۲-۴- رتبه بندی موانع در بعد صنایع مرتبط و پشتیبان
در بعد صنایع مرتبط و پشتیبان، ۳ مؤلفه دارای اهمیت انتخاب شده است. مدل درخت تصمیم برای رتبه بندی این مؤلفه‌ها بصورت شکل (۴-۱۴) است.
شکل ‏۴‑۱۴- درخت تصمیم مؤلفه های بعد صنایع مرتبط و پشتیبان
نتایج بررسی رتبه بندی نشان می دهد که اولویت موانع بیان شده در این بعد به ترتیب عبارتند از: ۱)تأمین مواد و قطعات مورد نیاز(۰٫۴۲۹) ، ۲) عدم همکاری مراکز و نهادهای رسمی توسعه صادرات جهت تأمین مالی(۰٫۳۰۷) و ۳) عدم برخورداری از صنایع مرتبط رقابتی در بازار داخلی(۰٫۲۶۴). مقدار ضریب ناسازگای برابر (۰٫۰۷) بدست آمده است و سازگاری قابل قبول نتایج را نشان می دهد. خلاصه نتایج در شکل (۴-۱۵) نشان داده شده است.
شکل ‏۴‑۱۵- رتبه بندی مؤلفه های بعد صنایع مرتبط و پشتیبان
۴-۴-۵- رتبه بندی موانع در بعد اقدامات دولت
در بعد اقدامات دولت، سه مؤلفه بعنوان موانع مهم تأثیر گذار بر صادرات شناسایی شده است. درخت تصمیم مربوط به رتبه بندی این مؤلفه ها به صورت شکل (۴-۱۶) ترسیم شده است.
نتایج بررسی نشان می دهد که مؤلفه‌های این بعد به ترتیب اولویت عبارتند از:۱) کنترلهای قیمتی توسط دولت- آزادی عمل شرکت ها در قیمت گذاری(۰٫۳۸۸)، ۲) سیاست‌های تعرفه‌ای دولت در زمینه واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه(۰٫۳۱۳) و ۳) سیاستهای مالیاتی دولت با ضریب اهمیت(۰٫۲۹۹). ضریب ناسازگاری برای این مدل برابر با (۰٫۰۸) محاسبه شده است که سازگاری نتایج را نشان می‌دهد. خلاصه نتایج در شکل (۴-۱۷) نشان داده شده است.
شکل ‏۴‑۱۶- درخت تصمیم مؤلفه های بعد اقدامات دولت
شکل ‏۴‑۱۷- نتایج رتبه بندی مؤلفه های بعد اقدامات دولت
۴-۴-۶- رتبه بندی موانع در بعد رویداد شانسی
بطور کلی دو مانع در ارتباط با رویدادهای اتفاقی و شانسی مطرح شده است. درخت تصمیم برای رتبه بندی این دو مانع به صورت شکل (۴-۱۸) ترسیم شده است.
شکل ‏۴‑۱۸- درخت تصمیم موانع مرتبط با رویدادهای شانسی
نتایج بررسی رتبه ها نشان می دهد که دو مانع در بعد رویدادهای اتفاق به ترتیب اولویت عبارتند از:۱)تغییرات ناگهانی در هزینه های عوامل تولید محصولات صادراتی با ضریب اهمیت(۰٫۵۴۶) و ۲)نوسانات نرخ بهره و نرخ ارز در فعالیت های صادراتی با ضریب اهمیت(۰٫۴۵۴). مقدار ضریب ناسازگاری نیز برابر با (۰٫۰۰) به دست آمده است که نشان می دهد نتایج از سازگاری لازم برخوردار هستند.
شکل ‏۴‑۱۹- رتبه بندی موانع مرتبط با رویدادهای شانسی
فصل ۵: نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری و پیشنهادات
در فصل قبل تجزیه و تحلیل داد‌ها انجام شد و نتایج بدست آمده ارائه گردید. در این فصل ابتدا نتایج به دست آمده جمعبندی می شود و مورد بحث قرار می گیرد. پس از آن نتیجه گیری نهایی تحقیق بیان می شود. در ادامه محدودیت های تحقیق بیان می شود و در انتهای فصل پیشنهادات تحقیق ارائه می گردد.
۵-۱- مقدمه
در این تحقیق تلاش بر این بوده تا عوامل اثرگذار بر صادرات در صنایع شوینده و بهداشتی شناسایی شده و با بهره گرفتن از روش AHP رتبه بندی شوند تا مهمترین و اصلی ترین عوامل تعیین گردد و راهکارهایی برای رفع موانع آن ها ارائه شود. مدلی که در این تحقیق بعنوان چارچوب شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات مورد استفاده قرار گرفت، مدل الماس ملی مایکل پورتر بوده است. این مدل شامل ۶ بعد از عوامل اثرگذار برصادرات را نشان می‌دهد که عبارتند از:شرایط عوامل تولید، شرایط تقاضای داخلی، شرایط ساختار، استراتژی و رقابت پذیری شرکت‌ها، صنایع مرتبط و پشتیبان، اقدامات دولت و رویدادهای اتفاقی و شانسی. مدل مذکور، توان صادراتی یک کشور، صنعت یا شرکت را وابسته به توان داخلی کشور می‌داند. از این رو ابعاد اثر گذار را با توجه به وضعیت و شرایط داخلی تعیین می کند.
۵-۲- نتایج پژوهش
در این تحقیق، به منظور تعیین ابعاد موانع صادراتی، از همان دسته بندی که مدل الماس ملی بکار برده است، استفاده گردید. مدل مذکور عوامل اثر گذار بر صادرات را تعیین می کند، اما عوامل می تواند دارای دو جنبه‌ی مثبت یا منفی باشند. اگر ابعاد و مؤلفه های اثر گذار دارای جنبه ی مثبت باشند، منجر به توسعه صادرات می گردد، اما اگر به جنبه های منفی آنها توجه کنیم، بعنوان مانع صادرات شناخه می‌شوند.
از این رو، در این تحقیق عوامل اثرگذار بر صادرات در صنایع شوینده و بهداشتی براساس مدل الماس ملی انتخاب شد. در ادامه با گردآوری اطلاعات لازم در حوزه‌ی این صنایع، اجزایی برای این ابعاد مشخص گردید. در مجموع ۴۷ مؤلفه شناسایی شده و در مدل مقدماتی گنجانده شده است. اما احتمال اینکه تمامی مؤلفه های مطرح شده بعنوان عامل اصلی باشند، خیلی کم است. به این خاطر پرسشنامه ای طراحی شده و ۴۷ مانع مشخص شده را از نظر اهمیت مورد سنجش قرار داده است. برای سنجش اهمیت مؤلفه ها از آزمون مقایسه میانگین یک نمونه ای استفاده شد و در نهایت ۱۸ مؤلفه بعنوان مانع مهم و اصلی شناسایی گردید.
سپس ابعاد ۶ گانه عوامل اثرگذار بر صادرات با روش AHP رتبه بندی شد و اولویت آنها تعیین گردید. و در ادامه مؤلفه های مربوط به هر بعد نیز رتبه بندی شد. خلاصه نتایج در جدول (۵-۱) ارائه شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...