فصل دوم
ادبیات وپیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها به منظور بقای خود نیاز به استفاده از فنون بازاریابی و نیز تحقیقات تخصصی بازاریابی دارند. بررسی ها نشان داده است که ناموفق بودن شرکتها از ناتوانی آنها در بهره‌گیری از فنون بازاریابی نشأت می‌گیرد. این شرکت ها تحولات بازار و تغییرات الگوی مصرف مشتریان را نادیده می‌گرفتند و به جای روی آوردن به بازاریابی پیشرفته، به فروش می پرداختند و کسب سود بیشتر را بر رضایت مشتریان ترجیح می دادند.
بازاریابی در عین حال یک جنگ است منتهی نه جنگ با اسلحه و یا تفنگ بلکه چنانکه آلبرت امری [۱۰]در این رابطه می‌گوید: بازاریابی یک جنگ متمدنانه است که در اغلب این نبردها، شرکتها و سازمانهایی موفق می شوند که از کلمات، ایده‌ها و نظم فکری مطلوب تری استفاده می‌نمایند، به عبارت دیگر دارای مدیریت بازاریابی به روز و منسجمی باشند تا بتوانند در مبارزه با صحنه های رقابت گام بردارند.]۱[
در این فصل پس از مقدمه به بیان مبانی نظری بازاریابی و صنعت یخچال و پیشینه تحقیق پرداخته شده است.
۲-۲ مبانی نظری
در این بخش به بیان مطالبی در مورد صنعت یخچال در ایران و جهان اشاره داریم همچنین در ادامه به بیان مفاهیم بازار یابی خواهیم پرداخت.
۲-۲-۱ آشنایی با صنعت یخچال
در این قسمت تاریخچه صنعت یخچال در ایران و جهان را بیان می‌کنیم همچنین در ادامه وضعیت صنعت یخچال در ایران را از لحاظ تولید، واردات وصادارات بررسی و مشکلات موجود در صنایع یخچال سازی داخل کشور را بیان می‌کنیم.
۲-۲-۱-۱ تاریخچه یخچال در جهان
ذیلا” به تاریخچه شکل گیری یخچال در سطح جهانی اشاره می‌شود:
اولین یخچال در سال ۱۷۸۴ در دانشگاه گلاسکو[۱۱] به ثبت رسید. در سال ۱۸۰۵، اولین یخچال که بخار را جایگزین مایع نموده بود، طراحی گردید. در سال ۱۸۵۰ یا ۱۸۵۱ بستنی ساز به ثبت رسید. در سال ۱۸۵۷، یک استرالیایی، دستگاه خنک کن با بخار متراکم را معرفی نمود. در سال ۱۸۵۹، یک فرانسوی سیستم پیچیده تری را ساخت، که برعکس دستگاه های متراکم کننده اولیه، که هوا را بعنوان سردکننده بکار میبرد، از آمونیاک که سریعا منبسط می‌شود استفاده نمود. یخچال جذبی در سال ۱۹۹۲ توسط یک دانشجوی دانشگاه در سوئد اختراع گردید، که یک موفقیت جهانی بود، و توسط الکترولوکس[۱۲] تجاری سازی گردید.
در آغاز قرن بیستم، حدود نیمی از خانواده ها در آمریکا در یک محفظه یخ، غذای خود را سرد نگاه می‌داشتند، یخ مورد استفاده در مخزن خانگی گران بود، زیرا مجبور بودند یخ را از دریاچه های زمستانی برش داده و تا زمان مورد نیاز آن را ذخیره نمایند.
یک فرانسوی، ایده دستگاه سردکننده برای خنک کردن و نگاهداشتن غذاها را در خانه داد، وآن را در سالهای ۱۸۰۵ و ۱۹۰۸ در امریکا ثبت اختراع نمود، و توسط یک شرکت آمریکایی خریداری شد. یخچال ها براساس فرایند سولفور دی اکسید توسط جنرال الکتریک[۱۳] در ایندیانا ساخته شدند و توسط شرکت جونز مانیل[۱۴] بازاریابی شدند. اولین دستگاه در سال ۱۹۱۱ فروخته شد. یخچال ساخته شده گران بود و حدود ۱۰۰۰دلار فروخته شد (تقریباً دو برابر ارزش یک اتومبیل در آن زمان).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جنرال الکتریک در توسعه یخچالهای خود، در سال ۱۹۱۵،اولین یخچال برقی را تولید نمود. در سال ۱۹۱۶، کلویناتور[۱۵] و سرول[۱۶]دو دستگاه عرضه نمودند. این تعداد به ۲۰۰ دستگاه در سال ۱۹۲۰رسید. در سال ۱۹۱۸، کلویناتور مدلی با کنترلهای اتوماتیک را معرفی نمود.
مدل سال ۱۹۲۲، ترکیبی از جعبه خنک کننده چوبی، کمپرسور آب سرد شونده، سینی یخهای مکعبی و یک اتاقک ۹ فوت مکعب بود که ۷۱۴ دلار ارزش داشت. در سال ۱۹۲۳، پوشش چینی بر روی اتاقکهای فلزی معرفی گردید.
اولین یخچال با کاربرد گسترده، یخچال مانیتور تاپ[۱۷] جنرال الکتریک در سال ۱۹۲۷ عرضه گردید. کمپروسور، که مقدار قابل توجهی از حرارت را ساتع می کند، در بالای اتاقک قرار داشت، و بیش از ۰۰۰, ۰۰۰,۱ دستگاه تولید گردید. در این یخچالها بعنوان واسطه خنک کننده یا سولفور دی اکسید بکاربرده می‌شد، که برای چشمها مضر بوده و ممکن است باعث کاهش دید، سوزش پوست و جراحت شده، یا متیل فورمات که شدیداً قابل اشتعال، مضر برای چشم، ودر صورت تنفس و خوردن سمی است. امروزه اکثر این دستگاه ها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
با معرفی فرئون، بازار یخچال در دهه ۱۹۳۰رونق یافت، ودر دهه ۱۹۴۰ فریزرها بیشتر رواج پیدا کردند. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ پیشرفتهای تکنیکی مانند دیفراست اتوماتیکی و یخ سازی اتوماتیک بوجود آمد. در برنامه های توسعه ای دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، با توجه به آسیب لایه اوزون و بدنبال ممنوعیت استفاده ازگازهای CFC (فرئون )در سیستم های خنک کننده، یخچال های جدیدی بر مبنای استفاده از گازهای A-134-HFC طراحی گردیدند.
در مدلهای اولیه یخچال (در سال ۱۹۵۶ و بعد از آن)یک قسمت خنک برای سینی قطعات یخ طراحی شدند. بدنبال نیاز به غذاهای منجمد عرضه فریزر خانگی در آمریکا در سال ۱۹۴۰ آغاز گردید.
۲-۲-۱-۲ تاریخچه یخچال در ایران
صنعت لوازم خانگی در ایران دارای سابقه قابل توجه و بسیار مهم از نظر اشتغال می‌باشد و علاوه بر اشتغال زایی مستقیم، تعداد زیادی نیز در بخشهای خدمات، توزیع، تعمیر و… بعنوان نیروی اشتغال غیرمستقیم فعال می باشند. محصولات تولیدی این صنعت کاربردهای متفاوتی در بخشهای خانگی، اداری و تجاری دارند، که سهم مصارف خانگی آن بسیار بالا می‌باشد.
محصولات صنعت لوازم خانگی را می‌توان به دوگروه: اجزاء قطعات و محصول نهایی مصرفی، تقسیم بندی نمود که تعداد محصولات تولیدی نهائی صنعت لوازم خانگی زیاد می باشد، و طیف گسترده ای را دربر می‌گیرد. محصولات عمده این صنعت از دو منظر: تیراژ تولید و بهره مندی خانوارها، قابل بررسی است که ترتیب محصولات مذکور از هر دومنظر با ترتیب تقریباً یکسان عبارتنداز: یخچال( یخچال، فریزرو یخچال فریزر)، اجاق گاز، آبگرمکن، تلویزیون رنگی، بخاری، کولر آبی و ماشین لباسشویی.
تولید یخچال در ایران از سال ۱۳۳۹ آغاز شده، و تولید کنندگان علاوه بر مدلهای قدیمی اقدام به تولید مدلهای جدید نیز نموده اند. بطوریکه در حال حاضر چند شرکت، یخچال بدون برفک خود را براساس مدل خریداری شده از شرکتهای الجی[۱۸]، سامسونگ[۱۹] و… تولید می‌نمایند. قدمت تولید یخچال در کشور و عدم پیچیدگی فناوری در این کالا باعث می‌شود که شرکتهای داخلی با کمی تلاش و ایجاد واحدهای طراحی صنعتی، تحقیقات و گسترش شبکه پشتیبانی و فروش بتوانند در گام اول کشورهای هم مرز با ایران را تغذیه نمایند، زیرا به لحاظ جغرافیایی موقعیت ایران برای صادرات به این کشورها به عنوان یک مزیت مطرح است.
۲-۲-۱-۳ وضعیت تولید یخچال در ایران
دو کالای ماشین لباسشویی و انواع یخچال و فریزر در زمره کالاهای منتخب صنعتی وزارت صنایع و معادن جهت پایش آمار تولیدات می‌باشند که میزان تولید کالاهای مذکور طی سالهای ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۷ وفق جدول (۳) می‌باشد:
جدول۲-۱ آمار تولید یخچال، ۱۳۸۷- ۱۳۸۰

ردیف
نام محصول

سال
واحدسنجش
۱۳۸۰
۱۳۸۱
۱۳۸۲
۱۳۸۳
۱۳۸۴
۱۳۸۵
۱۳۸۶
۱۳۸۷
۱
انواع یخچال و فریزر
هزار دستگاه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...