کاربرد ICT در اشتراک دانش

اشتراک دانش، فرآیندها ی اشتراک اطلاعات از منابع مختلف به منظور ایجاد اطلاعات و درک جدید می‌باشد ‌بنابرین‏ سیستم های مدیریت پایگاه داده و استخراج داده ها معمولا برای خلق و ذخیره سازی دانش به کار می‌روند و سیستم ها ی پشتیبان گروه و کامپیوتر و فناوری های ارتباطی همچون اینترنت ، پست الکترونیک ، پست صوتی ، و یدئو کنفرانس و تابلوهای الکترونیکی به منظور اشتراک دانش به کار می‌روند. . امروزه اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت دانش در سازمان‌ها در

سطح وسیعی مورد استفاده قرارمی گیرد . اینترانت یک شبکه کامپیوتری خصوصی در درون سازمان می‌باشد که نقش مهمی در اشتراک دانش در سازمان ایفا می‌کند .

اکسترانت : یک شبکه دسترسی کنترل شده می‌باشد که افراد در خارج از سازمان نیز می‌توانند در آن دخیل باشند، بر خلاف اینترانت که افراد ویژه ای در داخل سازمان امکان استفاده از آن را دارند. البته امنیت شبکه در خصوص اکسترانت بسیار حائز اهمیت است. ( استفاده از اکسترانت در پی گسترش مفهوم مدیریت دانش، که علاوه بر دانش کارکنان سازمان باید از دانش خارج از سازمان نیز بهره جست، رواج یافت ) . پورتال ها نیز سایت های مرجعی هستند که امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی مورد نیاز کارکنان سازمان را فراهم می‌کنند.

گروه افزارها ، نرم افزارهایی هستند که این امکان را فراهم می‌کنند که کارکنان و سازمان هایی که در نقاط جغرافیایی مختلف و دور از هم به کار مشغولند ، با هم ارتباط برقرار کرده و از دانش یکدیگر استفاده نمایند، از جمله در این نرم افزارها می توان ازIBMLOTUS , MICROSOFT OUTLOOK و … نام برد. همچنین ایجاد نقشه های دانش نیز در استفاده بهینه از دانش تک تک پرسنل مؤثر می‌باشد.

منظور ایجاد بانک های اطلاعاتی ای است که مشخص می‌کند که کدامیک از کارکنان ، در چه موضوعی و در چه بخشی از سازمان دانش خاصی را دارا است تا در صورت نیاز بتوان به آن دسترسی یافت . در واقع به کمک نقشه ها ی دانش جایابی دانش آسان می‌گردد ( کریمی ، ۱۳۸۵).

کاربرد ICT در به کارگیری دانش

آخرین مرحله در فرایند مدیریت دانش به کارگیری دانش است. که کاربران را به استفاده از دانش بدون به کارگیری دانش کامپیوتر وادار می‌کند . ارتباط تصویری کاربران و فناوری چند رسانه ای ، کاربران را در ارئه اطلاعات با ارزش کمک می‌کنند ( لی و هانگ ، ۲۰۰۲) .

۱۷ـ۳ـ۲ـ نقش فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش

فناوری یکی از ابزارهایی است که در مدیریت دانش به کار می رود و بر ارزش های برنامه مدیریت دانش می افزاید و واقعیت این است که به طور دقیق نمی توان گفت که فناوری چه ارزش افزوده ای را در خلق فرهنگ مدیریت دانش ایفا می‌کند. نخست این که فناوری قالبی را فراهم می‌کند که در این قالب مدیریت دانش می‌تواند بین افراد در مکان‌ها ی مختلف خلق و به اشتراک گذاشته شود. همچنین امکان اشتراک گذاری دانش بین مرزهای سازمانی و ورای مرزهای سازمانی نیز میسر می شود. همچنین فناوری این امکان را فراهم می‌کند که جستجو پذیری و بازیابی دانش به شیوه ای مؤثرتر و سریع تر صورت گیرد. مکانی را برای ذخیره دانش و اطلاعات به شیوه ای ساختار یافته فراهم می‌کند. همچنین این امکان را فراهم می‌کند که دانش در یک حوزه موضوعی در یک مکان واحد به عنوان مثال در یک جامعه هم عمل پیوسته قرار گیرد تا به شیوه ای آسان تر توسط کاربر بازیابی شود. فناوری همچنین بر غنای دانش می افزاید . از طریق فناوری اشتراک دانش بین افراد به صورت جهانی میسر شده است.

سازمان‌ها می‌توانند به صورت مؤثرتری سرمایه گذاری کنند و فرصت های کاری را در هر جای دنیا به دست آورند . سازمان‌ها می‌توانند مرزهایی را که از قبل وجود داشته به حداقل برسانند و مشتریان و فراهم آورندگان را گسترش داده و ورای مرزهای موجود به تجارت بپردازند و به غنای دانش خود بیفزایند (دوپلسیس ، ۱۳۸۷).

پایگاه داده

“فناوری اطلاعات در دو بخش از مدیریت دانش نقش مهم تری به عهده دارد . اول به منظور نگهداری دانش و تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار و دوم به منظور تقویت توان اشتراک گذاری دانش، به قصد نگهداری منبع حیاتی سازمان ( دانش ) می توان از پایگاه داده بهره برد. پایگاه داده یا بانک اطلاعاتی به مجموعه های از اطلاعات با ساختار منظم و نظامند گفته می شود. این پایگاه اطلاعاتی معمولا در قالبی که برای دستگاه‌ها و رایانه ها قابل خواندن و دسترسی باشند ذخیره می‌شوند” ( شریف زاده و بودلایی، ۱۳۸۷: ۱۴۲) .

دانش در پایگاه های داده ای ذخیره می شود ، در اینجا افراد مجاز می‌توانند بدان دسترسی یافته آن ها را بهنگام و مدیریت نمایند ( الن رادینگ، ۱۳۸۳) .

پورتال سازمانی

پورتال های سازمانی نوعی از سیستم های اطلاعاتی هستند که ابزار اصلی مدیریت دانش به شمار می‌روند، به گفته دایس[۴۸] ( ۲۰۰۱) پورتال های سازمانی برنامه های کاربردی هستند به شرکت ها امکان آزادسازی و دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در داخل و خارج از سازمان را می‌دهند و برای کاربران ، دروازه منفردی از اطلاعات شخصی فراهم می‌کند تا با کمک آن بتوانند اگاهانه تصمیم بگیرند .

از ویژگی اصلی پورتال که شریف زاده ، ( ۱۳۸۷) در کتاب خود گرد آورده ؛ می توان تصویر روشن تری از پورتال به دست آورد :

پورتال یک دروازه منفرد یا نقطه برقراری ارتباط برای تأیید ورود کاربران دارد. پورتال باید نقطه ورود به سازمان، وب و حتی کامپیوتر رومیزی کاربر باشد. ارائه سفارش و شخصی سازی ظاهر و محتوی فضای کار از طریق پورتال امکان پذیر می‌باشد. موتورهای جستجوی پورتال می‌تواند با فیلتر سازی و تصفیه اطلاعات ، نتایج را در دسته بندیهای مناسبی عرضه کند تا امکان جستجوی جامع و یکپارچه بین چند منبع اطلاعاتی نامتجانس را فراهم می‌کند یعنی امکان دستیابی به اطلاعاتی که توسط افراد یا ‌گروه‌های کاری تولید شده اند را فراهم می‌کند . منابع اطلاعاتی متعدد سازمان که در بخش های مختلف سازمان به صورت ساخت یافته یا غیر ساخت یافته پراکنده اند را یکپارچه می‌کند.

۱۸ـ۳ـ۲ـعملکرد سازمان

مفهوم عملکرد

عملکرد سازمانی عبارت است از ارزیابی خروجی یا نتایج واقعی یک سازمان در مقایسه با اهدافی که باید در سازمان به آن می رسید. به عبارت بهتر اگر سازمان به اهدافی که در نظر گرفته ، برسد دارای عملکرد خوبی است. ابعادی که عملکرد سازمانی را با توجه به آن ها در این تحقیق می سنجیم عبارتند از: فرایند های داخلی ، رضایت مشتریان ، ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...