فایل های پایان نامه درباره :رشته مهندسی عمران ـ … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲-۸- بررسی وضعیت حمل و نقل در اتحادیه اروپا:
به طور کلی فعالیتهای حملو نقل کالا در کشورهای اتحادیه اروپا به چهار مد اصلی تقسیم میشوند. این چهار مد عبارت از حمل و نقل جادهای، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی داخلی کشور ( در مواردی رودخانهای) و حمل و نقل دریایی محدوده اروپا هستند.
به منظور روشن شدن موضوع، ذکر این توضیح ضروری است که در بعضی از کشورهای اروپایی بخشی از حمل و نقل کالا در داخل کشور از طریق رودخانه نیز صورت میگیردکه در این قسمت به عنوان بخشی از حمل و نقل و تحت عنوان حمل و نقل دریایی داخلی در نظرگرفته شده است. همچنین برای یکسان کردن اطلاعات مربوط به میزان حمل و نقل کالا در کشورهای مختلف، ضرورت آن وجود دارد که شاخص تعریف شود. بهترین شاخص موردتوافق مجامع عملی و تحقیقاتی در زمینه جابهجایی کالا، تن کیلومتر جابهجا شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
این شاخص میزان جابهجایی کالارا علاوه برتناژ کالای جابهجایی شده، مسافت جابهجا را نیز نشان میدهد و معیاری مناسب برای مقایسه را در اختیار قرار میدهد. روشهای محاسبه شاخص فوق در کشورهای مختلف و مدهای حمل و نقل متفاوت است ولی اساس کار آن است که شاخص فوق از حاصل ضرب تناژکالای جابهجاشده در مسافت پیموده شده محاسبه میشود. باتوجه به اینکه ارقام از نظر ریاضی با مقیاسهای بزرگ محاسبه میشود برای نمایش مناسبتر اعدادآنرا به یک میلیارد (بیلیون) تقسیم کرده و نمایش میدهند (ذوالفقاریان سیامک، ۱۳۸۸).
با دقت در میزان جابهجایی کالا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا میتوان استخراج کردکه بیشترین سهم جابهجایی کالا مربوط به وسایل نقلیه از طریق جاده با سهمی معادل ۷/۴۵ درصد است. علاوه بر این رشد قابل توجه حملونقل طی ۱۱ سال (۲۰۰۵ تا ۱۹۹۵) نیزقابل تأمل بوده و در این بخش نیز رشد حمل و نقل جادهای نسبت به دیگر مدهای حملونقل قابل بیان است و سیستم حملونقل ریلی و دریایی داخلی در سالهای گذشته از آهنگ نسبتاً یکسانی برخوردار بودهاند. (زندباف، ۱۳۸۷)
۲-۹- بررسی وضعیت حمل و نقل جاده ای در کشور:
در سال ۱۳۸۳، شبکه حمل و نقل جاده ای ۱۴۸,۴ میلیارد تن کیلومتر خالص بار و ۵۵ میلیارد مسافر کیلومتر را که به ترتیب ۸۶ و ۸۵ درصد از کل ترافیک زمینی بوده جابجا نموده است. این گونه حمل و نقل با اهمیت ترین نوع حمل بوده که بیشتر استفاده کنندگان خصوصی و دولتی را به خود جذب نموده و سهم زیادی از بازار حمل و نقل را بطور مطلق و هم نسبی در مقایسه با حمل و نقل ریلی بخود اختصاص داده است. شبکه حمل جاده ای ایران بطور نسبتا مناسبی توسعه یافته است، این شبکه در سال ۱۳۸۲ از حدود ۱۷۸,۸۱۷ کیلومتر جاده تشکیل شده، که از این مقدار۱۱۶,۴۰۶ کیلومتر ان آسفالته بوده و ۹۴۱ کیلومتر آن آزاد راه می باشد سرمایه گذاری عمده ای در مقوله های توسعه و نگهداری شبکه جاده ها، علی الخصوص در حمایت از برنامه توسعه آزاد را ه ها در برنامه توسعه چهارم با نرخ ساختی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال انجام شده که این روند همچنان ادامه دارد. (زندباف، ۱۳۸۷)
جدول ۲-۲- عملکرد بار و مسافر در ۱۰ ماه سال ۱۳۹۲ و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (گزارش وضعیت راه ها، ۱۳۹۲)
شیوه حمل
بار/ مسافر/ ترانزیت
شاخص
۱۰ ماهه سال ۹۲
۱۰ ماهه سال ۹۱
درصد تغییرات
هدف برنامه در سال ۹۲
درصد تحقق ۱۰ ماهه ۹۲ نسبت به هدف برنامه سال ۹۲
کل
بار
میلیون تن
۲/۴۴۱
۸/۴۵۱
۲-
۵/۵۸۰
۷۶
میلیارد تن کیلومتر
۹/۱۷۳
۸/۱۷۳
۱/۰
۴/۲۶
۶۵۹
ترانزیت
میلیون تن
۷/۱۵
۹/۱۳
۱۴
۳/۱۳
۱۱۸
میلیارد تن کیلومتر
۶/۰
۱/۱
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 04:09:00 ق.ظ ]
|