• رهیافت های هوشمند

استدلال مبتنی بر مورد پژوهی
سیستم های خبره
الگوریتم ژنتیک
شبکه عصبی

  • دیگر روشها

هزینه بر پایه انجام فعالیتها
مدل سازی ساختار تفسیری

دومین دسته با انتخاب بهترین گزینه با در نظر گرفتن تعاملات گوناگون درونِ محدودیتها که به بهترین شکل خواسته های تصمیم گیرنده را با کسب چند سطح قابل قبول از مجموعه ای از اهداف قابل اندازه گیری ارضاء می کند انجام می شود. گزینه های این دسته به طور ضمنی در منطقه موجه یک مجموعه از محدودیت ها بیان می شوند، تا رضایت بخش ترین گزینه انتخاب شود. تکنیکهایی همچون روش اپسیلون محدودیت[۷۳] ، تحلیل پوششی داده ها[۷۴] و برنامه ریزی آرمانی در این دسته جای می گیرند.
سومین دسته با محوریت تعداد بزرگی از آزمونها یا بررسی ها و با عدم اطمینان آماری به ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان می پردازند. روش طبقه بندی[۷۵] ، تحلیل خوشه ای[۷۶] و تحلیل عدم اطمینان [۷۷] همگی در این مقوله می گنجند.
چهارمین دسته با بهره گیری از چند تکنیک هوشمند که به تازگی توسعه یافته اند، مانند استدلال مبتنی بر مورد پژوهی[۷۸] ، سیستمهای خبره[۷۹] ، الگوریتمهای ژنتیک[۸۰] و شبکه های عصبی[۸۱] به ارزیابی می پردازد. انتظار می رود که گزینه مناسب با بهره گرفتن از یکی از رهیافت های فوق گزینش شود. از آنجایی که فرایند ارزیابی تأمین کننده برای موضوعات و اهداف تأمین مواد گوناگون و خدمات به طور گسترده قابل بکارگیری است، چندین تکنیک خاص ارائه و در دسته پنجم گروه بندی شده اند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۷- پیشینه پژوهش
۲-۷-۱- پژوهش های خارجی
به دلیل اهمیت موضوع انتخاب تامین کننده در زنجیره تامین پژوهش ها و مطالب زیادی درباره این موضوع موجود است که ترکیبی از روش های مختلف کمی حل مسئله مانند تحلیل پوششی داده ها، برنامه ریزی خطی، برنامه ریزی آرمانی، تحلیل سلسله مراتبی، تاپسیس همراه با بهره گرفتن از منطق فازی و گاه بدون توجه به آن موجود است. برخی از آنها عبارتند از:
کیلینکی و همکاران[۸۲] (۲۰۱۱) در مقاله خود به نام رویکرد AHP فازی برای انتخاب تامین کننده در شرکت ماشین لباسشویی، سه تامین کنند را بر اساس سه معیار عملکرد محصول، عملکرد خدمات و معیار تامین کنندگان، ارزیابی و انتخاب کردند که معیار تامین کنندگاه خود شامل زیر معیارهای ثبات مالی تامین کننده، مدیریت، توانایی تکنولوژیکی، سیستم کیفیت، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت می باشد و زیر معیارهای عملکرد محصول عبارتند از: قیمت محصول و کیفیت محصول. معیار عملکرد خدمات نیز به زیرمعیارهای زمان تحویل، پیگیری و پشتیبانی فنی تقسیم می شود. که در این پژوهش معیار عملکرد محصول از اهمیت بالاتری نسبت به دو معیار دیگر برخوردار شده است.
هو و همکاران[۸۳] (۲۰۱۰) در مقاله ای با عنوان رویکرد تصمیم گیری چند معیاره برای ارزیابی و انتخاب تامین کننده این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که شایع ترین روش های بکار رفته در ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان کدام است و به کدام یک از معیارهای ارزیابی توجه بیشتری شده است؟ که برای پاسخ دادن به این سوالات، ۷۵ مقاله ای که در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ در مورد ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان وجود داشت را مورد بررسی قرار دادند و به این موضوع پی بردند که رویکردهای ترکیبی در مقایسه با رویکردهای منفرد برای انتخاب تامین کنندگان از توجه کمتری برخوردار بوده است و شایع ترین روش منفرد برای انتخاب تامین کنندگان DEA می باشد و در رویکردهای ترکیبی AHP به دلیل سهولت استفاده و انعطاف پذیری آن بیشتر مورد توجه بوده است و شایع ترین روش ترکیبی رویکرد AHP-GP بوده است. در مورد شایع ترین معیارهای ارزیابی تامین کنندگان، معیار کیفیت (در ۶۸ مقاله استفاده شده) و به دنبال آن زمان تحویل (در ۶۴ مقاله استفاده شده)، قیمت / هزینه (در ۶۳ مقاله)، توانایی ساخت، سرویس، مدیریت، تکنولوژی، تحقیق و توسعه، مالی، انعطاف پذیری، شهرت، روابط و ایمنی بیشترین معیارهای مورد استفاده در ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان می باشد که نشان می دهد بر خلاف گذشته که یکی از معیارهای اصلی انتخاب تامین کنندگان معیار هزینه بوده است اکنون جای خود را به معیارهای دیگر داده است.
لی[۸۴] (۲۰۰۹) در مقاله ای تحت عنوان طراحی مدلی فازی برای انتخاب تامین کنندگان با توجه به مزایا، فرصتها، هزینه ها و ریسک ها، تامین کنندگان شرکت ساخت نور افکن LCD را با روش AHP فازی ارزیابی و انتخاب کرده است.
زانگ و همکاران[۸۵] (۲۰۰۹) در مقاله ای تحت عنوان رویکردی جدید برای انتخاب تامین کنندگان بر مبنای تصمیم گیری گروهی منطق فازی ۶ تامین کننده را بر اساس منطق فازی و متغیرهای کلامی با توجه به چهار گروه تصمیم گیرنده (DMU)[86]، ارزیابی و انتخاب کرده اند.
داگ دویران و همکاران[۸۷] (۲۰۰۹) در مقاله ای تحت عنوان انتخاب اسلحه مناسب با بهره گرفتن از روش های AHP و TOPSIS در شرایط فازی، یک مدل ارزیابی بر مبنای AHP فازی و TOPSIS فازی جهت ارزیابی و انتخاب اسلحه های بهینه توسعه داده اند.
ها و کریشنان[۸۸] (۲۰۰۸) در مقاله خود با نام “یک رویکرد تلفیقی در انتخاب تامین کننده برای حفظ زنجیره تامین رقابتی” روشی را ارائه کرده اند که خریدار را قادر می سازد تا با محاسبه نمره ترکیبی تامین کننده با بهره گرفتن از معیارهای کمی و کیفی یک یا چند تامین کننده را انتخاب کند. مدل تلفیقی انها ترکیبی از AHP، DEA و شبکه عصبی است.
چوان لین و دیگران[۸۹] (۲۰۰۸)، پژوهشی با عنوان «فرایند طراحی محصولات بر اساس نیازمندی­های مشتری»، انجام دادند. آن­ها در این مسیر از روش های AHPو TOPSIS استفاده نمودند و یک چاچوب کلی را بر اساس نیازهای مصرف کننده و مشتری، ایجاد کرده و بر این اساس نیازمندی­های آنان را مبنای کار خود قرار دادند. آنها با بهره گرفتن از مدل AHP رابطه بین نیازهای مشتری و ویژگی های محصول را تعیین کردند و با بهره گرفتن از روش TOPSIS خواسته های مشتری را اولویت بندی نمودند.
ون وانگ و همکاران[۹۰] (۲۰۰۸) در مقاله ای تحت عنوان تکنیک TOPSIS سلسله مراتبی فازی برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان با بکارگیری متغیرهای کلامی در شرایط عدم قطعیت شاخص های هزینه،کیفیت و خدمات و دی فازی کردن آنها، از الگوریتم TOPSIS سلسله مراتبی فازی ، AHP فازی و TOPSIS برای ارزیابی و انتخاب ۳ تامین کننده LI-BPIC استفاده کرده اند و نتایج این سه روش را باهم مقایسه کرده اند.
باچا و هاگ[۹۱] (۲۰۰۸)، برای کمی کردن اطلاعات کیفی بر مبنای قضاوتهای مدیریتی در محیط تصمیم گیری چند معیاره[۹۲]، از رویکرد AHP جهت تعیین اولویت در انتخاب تامین کنندگان استفاده کردند.
مین وو[۹۳] (۲۰۰۷) در پژوهشی با عنوان شبیه سازی مدل های AHP و TOPSIS و کاربرد آن­ها در مدیریت زنجیره تأمین، بیان می کند که در مدیریت زنجیره تأمین تأکید بر روابط استراتژیک مشترک بین شرکت اصلی و شرکت­های وابسته است.
چن و همکاران[۹۴] (۲۰۰۶) یک روش تصمیم گیری فازی را برای مسئله انتخاب تأمین کننده در سیستم زنجیره تأمین ارائه کرده اند. آنها بیان داشته اند که در طی سالهای اخیر تعیین تامین کنندگان مناسب در زنجیره تامین به عنوان مسئله قابل توجه استراتژیک تبدیل شده است.
فرانکلین وهای[۹۵] (۲۰۰۵)، در مقاله پژوهشی شان یک روش جدید بنام فرایند تحلیل سلسله مراتبی با رأی گیری (VAHP) [۹۶] را برای انتخاب تأمین کننده ارائه کرده اند. این روش، یک روش وزن دهی جدید بجای مقایسه های زوجیAHP برای انتخاب تأمین کننده می باشد امّا رویکرد منظم اقتباس اوزان مورد استفاده و نمره دهی به عملکرد تأمین کنندگان را از دست نمی دهد.
۲-۷-۲- پژوهش­های داخلی
نوری زاده(۱۳۸۹)، در پژوهشی با عنوان ارائه الگویی برای تحلیل و انتخاب تامین کنندگان قطعات با بهره گرفتن از رویکرد ترکیبی فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و برنامه ریزی آرمانی فازی در شرکت نصیر لوازم به ارزیابی تامین کنندگان پرداخته است.
ایزدی(۱۳۸۸)، در پژوهشی تحت عنوان اولویت بندی تامین کنندگان قطعات با بهره گرفتن از رویکرد ترکیبی AHP فازی و TOPSIS فازی، که شرکت صنایع الکترواپتیک اصفهان را به عنوان شرکت مورد مطالعه قرار داده است، تامین کنندگان شرکت را ارزیابی کرده و انها را رتبه بندی کرده است.
دارابی و سعیدی (۱۳۸۷)، در مقاله ای با عنوان طراحی یک مدل تلفیقی برای ارزیابی عملکرد تامین کنندگان و تخصیص سفارش ها با بهره گرفتن از مدل های تحلیل پوششی داده ها (DEA) و برنامه ریزی چند هدفه به رتبه بندی تامین کنندگان با توجه به ورودی و خروجی های مدل می پردازند. آنگاه اطلاعات دقیق تری از شرایط فروش تامین کنندگان منتخب اولیه استعلام و به کمک یک مدل برنامه ریزی ریاضی چند هدفه مورد ارزیابی نهایی قرار می گیرند. نتیجه حاصله فهرست نهایی تامین کنندگان منتخب و میزان خرید از هر کدام را مشخص می کند.
غفاری و غضنفری (۱۳۸۶) در پژوهشی تحت عنوان ارائه مدل ارزیابی، انتخاب و تخصیص سفارشات به تامین کنندگان در سیستم مدیریت روابط تامین کنندگان یک واحد نمونه لجستیک، ضمن بیان نقش و جایگاه سیستم SRM [۹۷] در لجستیک و زنجیره تامین، مزایای بکارگیری آن در سازمان های لجستیکی را بررسی کرده و با توجه به این که مساله ارزیابی، انتخاب و تخصیص سفارشات به تامین کنندگان از مهمترین فعالیت ها در سیستم مدیریت روابط تامین کنندگان می باشد، در ادامه یک مدل چند معیاره جهت ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان برتر در یک واحد نمونه لجستیک ارائه نموده و سپس جهت تخصیص سفارشات به تامین کنندگان منتخب از یک مدل برنامه ریزی خطی چند هدفه استفاده نموده اند.
امین دوست و کتابی(۱۳۸۶) در مقاله ای تحت عنوان ارزیابی وانتخاب تامین کنندگان در شبکه زنجیره تامین با بهره گرفتن از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) ، از یک تئوری مطلوبیت با ویژگیهای چند گانه بر اساس استفاده از تجزیه تحلیل پوششی داده ها استفاده کرده که هدف از آن کمک کردن به مدیران و مسئولین خرید هر سازمان به منظور فرمول بندی استراتژی های پایدار و با ثبات در شرایط متغیر و نا پایدار بازارهای فعلی است.
نعمت الهی(۱۳۸۵)، در پژوهشی با عنوان ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی داده ها و نوعی از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، که شرکت مگاموتور را به عنوان شرکت مورد مطالعه انتخاب کرده است، کارایی تامین کنندگان شرکت را ارزیابی کرده و آنها را رتبه بندی کرده است.
آزادی(۱۳۸۴)، پژوهشی با عنوان انتخاب و توسعه تامین کنندگان با توجه به ریسک های مرتبط با آن، مدل AHP و TOPSIS را در مساله آنالیز ریسک در انتخاب و توسعه تامین کنندگان توسعه داده است.
تمایز پژوهش حاضر با پژوهش های مشابه در این زمینه، این است که بر خلاف بسیاری از پژوهش هایی که صرفا نظری و توصیفی هستند بر کاربرد یک مدل ترکیبی و تحلیلی در ارزیابی و انتخاب تامین کننده و تخصیص مقدار سفارش بهینه به هر یک از تامین کنندگان برای یک مورد واقعی در کشورمان متمرکز شده است. معیارهای موثر، شناسایی و ارزیابی آنها در زمینه مربوط به مورد مطالعه، مختص این پژوهش است، گرچه روش حل ممکن است مشابه برخی پژوهش های پیشین باشد ولی مدل تلفیقی AHP-GP و پارامترهای مربوطه و چگونگی تلفیق آنها بسته به مورد مطالعه متفاوت خواهد بود.
در تحقیقات قبلی بیشتر به ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان اشاره شده است. اما در این پژوهش علاوه بر اولویت بندی معیارها و تامین کنندگان، تخصیص مقدار سفارش بهینه به هر یک از تامین کنندگان منتخب نیز با مدل تلفیقی محاسبه و مشخص می شود.
۲-۸- شرکت اسنوا اصفهان
۲-۸-۱- ماموریت شرکت اسنوا اصفهان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...