• سازهای زهی مانند بربط و عود: «و داود و تمامی‌ اسرائیل‌ با سرود وبربط‌ و عود و دف‌ و سنج‌ و کرنا به‌ قوت‌ تمام‌ به‌ حضور خدا وجد می‌نمودند. » (اول تواریخ۱۳: ۸)، «نام او را با رقص تسبیح بخوانند. با بربط و عود او را بسرایند. » (مزامیر۱۴۹: ۳؛ مزامیر۱۵۰: ۳).
  • سازهای ضربی مثل دف و سنج: «و مریمِ نبیه‌، خواهر هارون‌، دف‌ را به‌ دست‌ خود گرفته‌، و همه زنان‌ از عقب‌ وی‌ دفها گرفته‌، رقص‌ کنان‌ بیرون‌ آمدند. پس‌ مریم‌ در جواب‌ ایشان‌ گفت‌: «خداوند را بسرایید، زیرا که‌ با جلال‌مظفر شده‌ است‌؛ اسب‌ و سوارش‌ را به‌ دریا انداخت‌. » (خروج۱۵: ۲۰؛ مزامیر۱۵۰: ۴-۵).
    • ذکر کارهای عجیب خدا: با بیان کارهای عجیب خداوند برای دیگران می­توان خداوند را حمد و سپاس نمود. به عنوان مثال بیان تجربه عفو و بخشش خدا به دیگران. داود مشتاق بود تا کارهایی را که خداوند برای او انجام داده بود برای دیگران بازگو نماید: «شادیِ نجات خود را به من باز ده و به روح آزاد مرا تأیید فرما. آنگاه طریق تو را به خطاکاران تعلیم خواهم داد، و گناهکاران بسوی تو بازگشت خواهند نمود. مرا از خونها نجات ده! ای خدایی که خدای نجات من هستی! تا زبانم به عدالت تو ترنّم نماید. خداوندا لبهایم را بگشا تا زبانم تسبیح تو را اخبار نماید. » (مزامیر۵۱: ۱۲-۱۵).
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سایر نویسندگان کتاب مقدس نیز اصرار دارند تا افراد جلال خدا را آشکار کرده و او را در جماعت قوم خدا: «نام تو را به برادران خود اعلام خواهم کرد؛ در میان جماعت تو را تسبیح خواهم خواند. ای ترسندگان خداوند او را حمد گویید؛ تمام ذریت یعقوب او را تمجید نمایید و جمیع ذریت اسرائیل از وی بترسید. زیرا مسکنت مسکین را حقیر و خوار نشمرده، و روی خود را از او نپوشانیده است؛ و چون نزد وی فریاد برآورد، او را اجابت فرمود. تسبیح من در جماعت بزرگ از تو است. نذرهای خود را به حضور ترسندگانت ادا خواهم نمود. » (مزامیر۲۲: ۲۲-۲۵؛ ۱۱۱: ۱) و در تمام ملل سپاس گویند: «ای خداوند تو را در میان امّت‌ها حمد خواهم گفت و به نام تو سرود خواهم خواند» (مزامیر۱۸: ۴۹؛ ۹۶: ۳-۴؛ اشعیا۴۲: ۱۰-۱۲).

              1. دلایل شکرگزاری در عهد عتیق
  • جلال و عظمت خداوند: یکی از واضح­ترین دلایل، شکوه، جلال و عظمت خداوند است. او که آسمان و زمین را آفرید: «نام خداوند را تسبیح بخوانند، زیرا نام او تنها متعال است و جلال او فوق زمین و آسمان. » (مزامیر۱۴۸: ۱۳)، باید در قدوسیت خود جلال یابد: «قدّوس‌ یهوه‌ صبایوت‌، تمامی‌ زمین‌ از جلال‌ او مملّو است‌. » (اشعیا۶: ۳؛ مزامیر۹۹: ۳).
  • اعمال عظیم خداوند: تجربه کارهای بزرگ خداوند به خصوص کار نجات و رهایی، از علت­های مهمِ حمد و سپاس اوست: «سرودی‌ تازه‌ در وصف‌ خداوند بخوانید. ای‌ همه‌ مردم‌ دنیا در وصف‌ خداوند سرود بخوانید. برای‌ خداوند سرود بخوانید و نام‌ او را حمد گویید. هر روز به‌ مردم‌ بشارت‌ دهید که‌ خداوند نجات‌ می‌بخشد. در میان‌ قومها عظمت‌ او را ذکر نمایید و کارهای‌ شگفت‌انگیز او را برای‌ همه‌ تعریف‌ کنید. » (مزامیر۹۶: ۱-۳؛ و نیز: ۱۰۶: ۱-۲؛ ۱۴۸: ۱۴).
  • نیکویی و عدالت: «در قوّتِ کارهای مهیبِ تو سخن خواهند گفت. و من عظمت تو را بیان خواهم نمود. و یادگاری کثرت احسان تو را حکایت خواهند کرد. و عدالت تو را خواهند سرایید. » (مزامیر۱۴۵: ۶-۷).
  • رحمت خداوند: «خدایا، در میان‌ مردم‌ تو را سپاس‌ خواهم‌ گفت‌ و در میان‌ قومها تو را ستایش‌ خواهم‌ کرد، زیرا رحمت‌ تو بی‌نهایت‌ عظیم‌ است‌. » (مزامیر۵۷: ۹-۱۰؛ و نیز: ۸۹: ۱-۲؛ ۱۴۵: ۸).
  • اعمال عجیب یهوه: «ای‌ یهوه‌، تو خدای‌ من‌ هستی‌؛ پس‌ تو را تسبیح‌ می‌خوانم‌ و نام‌ تو را حمد می‌گویم‌، زیرا کارهای‌ عجیب‌ کرده‌ای‌ و تقدیرهای‌ قدیم‌ تو امانت‌ و راستی‌ است‌. » (اشعیا۲۵: ۱).
  • قدوسیِت خدا: «ای عادلان، در خداوند شادمان باشید! و ذکر قدّوسیّت او را حمد بگویید. » (مزامیر۹۷: ۱۲)، «یهوه خدای ما را تکریم نمایید و نزد قدمگاه او عبادت کنید، که او قدّوس است. » (مزامیر۹۹: ۵) و (مزامیر۱۰۵: ۳؛ ۳۰: ۵؛ اشعیا۶: ۳).
  • رهایی از مشکلات: از دیدگاه عهدین، برای هر نوع عمل رهایی بخش در زندگی از قبیل رهایی از دشمنان و یا شفا از بیماری: «برای‌ خداوند بسرایید و خداوند را تسبیح‌ بخوانید زیرا که‌ جان‌ مسکینان‌ را از دست‌ شریران‌ رهایی‌ داده‌ است‌. » (ارمیا۲۰: ۱۳)، «خداوند را به‌ تمامی دل‌ حمد خواهم گفت‌؛ جمیع‌ عجایب‌ تو را بیان‌ خواهم کرد. در تو شادی و وجد خواهم نمود؛ نام تو را ای متعال خواهم سرایید. چون دشمنانم به عقب بازگردند، آنگاه لغزیده، از حضور تو هلاک خواهند شد. زیرا انصاف و داوریِ من کردی. داورِ عادل بر مسند نشسته‌ای. امّت‌ها را توبیخ نموده‌ای و شریران را هلاک ساخته، نام ایشان را محو کرده‌ای تا ابدالآباد. » (مزامیر۹: ۱-۵). بایستی خدا را شکرگزاری کرد.
  • رفع نیازها و حاجات: توجه همیشگی به خداوند برای رفع نیازهای جسمانی و روحانی انسان­ها، دلیل محکمی برای حمد و ستایش خداوند است: «احسانهای‌ خداوند و تسبیحات‌ خداوند را ذکر خواهم‌ نمود برحسب‌ هر آنچه‌ خداوند برای‌ ما عمل‌ نموده‌ است‌ و به‌ موجب‌ کثرت‌ احسانی‌ که‌ برای‌ خاندان‌ اسرائیل‌ موافق‌ رحمت‌ها و وفور رأفت‌ خود بجا آورده‌ است‌. » (اشعیا۶۳: ۷)، «متبارک باد خداوندی که هر روزه متحمل بارهای ما می‌شودو خدایی که نجات ماست» (مزامیر۶۸: ۱۹) (محمدیان، ۱۳۸۱: ۴۱۳-۴۱۴).
            1. آثار شکرگزاری در عهد عتیق
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...