مقالات و پایان نامه ها درباره :بررسی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
– اجرای صحیح و دقیق قوانین (سازمان بازرسی کل کشور)
– تخلف رئیس جمهور از وظایف قانونی (دیوانهای کشور)
-بررسی دارایی رئیس جمهور، وزرا و معاونین رئیس جمهور (پاسخگو به رئیس قوه قضاییه)
– پاسخگو در برابر مقام رهبری در تبعیت از سیاستهای کلی نظام
– پاسخگو در برابر مجلس
– اجرای قانون
– پاسخگویی به شکایات مردمی از طرز کار قوه قضاییه
– تحقیق و تفحص
– پاسخگو در برابر رهبری
– پاسخگو در برابر ریاست جمهوری (این نوع پاسخگویی اگرچه در قانون تصریح نشده، اما به موجب وظیفه رئیس جمهور که مسئول اجرای قانون اساسی است، در صورت تذکر قانون اساسی رئیس جمهوری، قوه قضائیه باید پاسخ مناسب را بدهد)
– پاسخگویی نیروهای انتظامی و لشکری به مقام رهبری
-پاسخگویی شورای نگهبان به مقام رهبری
-پاسخگویی صدا و سیما به مقام رهبری و به مجلس (البته در قانون اساسی تصریح نشده است)
– پاسخگویی شهرداری ها به شورای شهر
– مسئولیت پذیری: همه دستاندرکاران باید مسئولیتپذیر باشند و سعی کنند تا از عهده مسئولیتی که به آنها واگذار شده برآیند (افتخاری و همکاران، ۱۳۹۱).
– قانونمحوری: این نشانگر به چارچوبهای قانونی درست و منصفانه که به صورت بیطرفانه اجرا میشود، اشاره دارد (همان منبع). کنشهای بازیگران اجتماعی در سطوح مختلف نیازمند تسهیم منافع حاصل از مصرف منابع است. همچنین لازمهی برقراری حکومت قانون در متن روابط بازیگران، حکمروایی شایسته است (پورمحمدی و همکاران، ۱۳۹۰).
– شفافیت: در مقابل پنهانکاری در تصمیم گیریها به شمار میرود و مستلزم گسترش اطلاعات و تسهیل دسترسی همگان به آن است.
– کارآیی و اثربخشی: استفاده پایدار، بهرهورانه و هدفمند از زیرساختها، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست.
– عدالت و برابری: ایجاد فرصت مناسب برای تمامی روستاییان در زمینه ارتقا وضعیت رفاهی خود و تلاش در جهت تخصیص عادلانه منابع و مشارکت همه اقشار در تصمیم گیریها نوعی عدالت محسوب می شود (افتخاری و همکاران، ۱۳۹۱). عدالت به معنی بیطرفی در فرآیندهای تصمیم گیری است که باعث می شود، همه زنان و مردان فرصتهایی را برای ایجاد رفاه و حفاظت از آن داشته باشند (پورمحمدی و همکاران، ۱۳۹۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
– توافق جمعی: میانجیگری بین دیدگاه ها و منافع مختلف موجود در سطح جامعه روستایی به منظور دستیابی به توافقات گسترده درباره آنچه که بهترین منافع برای آحاد روستاییان را در پی دارد.
– مشروعیت: رابطه درست و قانونمند بین مسئولان، مدیران و تصمیمگیرندگان محلی و غیر محلی با روستاییان به گونهای که موجب پذیرش و حمایت آنها شود (افتخاری و همکاران، ۱۳۹۱).
– توانمندسازی: این مولفه عبارت است از گسترش دارایی ها و تواناییهای افراد فقیر به منظور مشارکت، چانهزنی، تأثیرگذاری، کنترل و حفظ موسسات پاسخگویی که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهند. با توجه به گذار از الگوی فاعلیتمندی ابزاری و اقتصادی به سوی الگوهای ارتباطی و گفتمان کلامی در حکمروایی شایسته، حضور همه گروه های اجتماعی به منظور پویایی جامعه مدنی ضروری است. پیششرط این امر، توانمندسازی و ظرفیتسازی اجتماعی- اقتصادی و افزایش قدرت چانهزنی گروه های اجتماعی، مخصوصا اجتماعات فقیر است. ظرفیتسازی در واقع موازی با توسعه منابع انسانی همانند آموزش و مهارت است (پورمحمدی و همکاران، ۱۳۹۰).
جدول (۲-۳) شاخص ها و گویه های حکمروایی شهری (پورمحمدی و همکاران، ۱۳۹۰)
متغیرها
گویه
مشارکت
تأثیر مشارکت افراد در مسائل عمومی شهر در مسئولیت پذیری مدیران شهری.
فساد اداری و رشوهخواری مدیران شهری نتیجه عدم دخالت مردم در مسائل عمومی.
حضور فعال در انجمنهای مدنی مانند انجمن اولیا و مربیان مدرسه، نقش مهمی در کارآیی آموزشی مدرسه دارد.
کارهای گروهی و تشکلهای اجتماعی ضامن شفافیت امور مالی و برنامه ریزی بودجه در نهادهای مدیریت شهری خواهد بود.
حکومت قانون
انتشار صورتحسابهای مالی نهادهای مدیریت شهری و شفافیت بودجه در کاهش فساد اداری تأثیر دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 07:21:00 ق.ظ ]
|