منابع پایان نامه کارشناسی ارشد :تعیین و ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. بدین صورت که ابتدا مدیران ارشد و اعضای هیات مدیره این ۹ شرکت هلدینگ توکا فولاد و شرکتهای زیر مجموعه آن که همگی دارای سابقه کار بالایی بودند، با اعداد ۱ تا ۹۰ کد گذاری شدند. سپس ۶۲ عدد تصادفی بین ۱ تا ۹۰ تولید گردید و مدیرانی که کدهای آنها برابر با اعداد تصادفی تولید شده بودند، انتخاب شدند. سپس به مدیران انتخاب شده پرسشنامه داده شد. برای توزیع پرسشنامه، از روشهای ملاقات حضوری، نمابر و پست الکترونیکی استفاده گردیده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۶- روش گردآوری دادهها و اطلاعات
یکی از اصلیترین بخشهای هر پژوهش، جمع آوری داده ها و اطلاعات است. چنانچه این کار به شکل منظم و درست صورت پذیرد، کار تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از آنها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد.
روشهای گردآوری اطلاعات را به طور کلی میتوان به دو طبقه روشهای کتابخانهای و روشهای میدانی تقسیم نمود. در این پژوهش هم از دادههای اولیه و هم ثانویه استفاده شد. به منظور تدوین مباحث تئوریک و نظری از کتب تخصصی، پایان نامهها، مجلات و مقالات مرتبط با موضوع استفاده شد و همچنین حضور شخص پژوهشگر در شرکت هلدینگ توکا فولاد و شرکتهای زیر مجموعه و مصاحبه با مدیر عامل هلدینگ جهت تکمیل برخی از اطلاعات انجام گرفت.
در این پژوهش برای بهره گیری از نظرات مدیران ارشد و جمع آوری اطلاعات مربوط به پاسخ گویی به سؤالات از روش میدانی استفاده شده است که شامل توزیع پرسشنامه جهت جمع آوری نظرات آنان بود.
یافتههای این تحقیق نتیجه تحلیل آماری پرسشنامهها است. ضمن اینکه با برخی از مدیران مصاحبههایی به عمل آمد که نه در یافتهها، بلکه در ایجاد نگرشی بهتر به محقق یاری نمود.
۳-۷- ابزار گردآوری دادهها
ابزارها و روشهای متعددی برای گردآوری دادهها وجود دارد. این ابزارها و روشها انواع مختلف دارند که ممکن است دادههای تحقیق را به صورت کمی و کیفی توصیف کنند از جمله این روشها میتوان به پرسشنامه، آزمون، مصاحبه، مشاهده و روشهای صوتی و تصویری اشاره نمود. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامهی بسته میباشد.
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیقی و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است. پرسشنامه مجموعهای از موارد، سؤال یا جملات است که پاسخ گر با مشاهده آنها پاسخ لازم را میدهد. پاسخ داده شده توسط پاسخ گر یا آزمودنی دادهی مورد نیاز محقق را فراهم می آورد (حسن زاده، ۱۳۸۷).
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی انتخاب شد و دادههای لازم برای آزمون فرضیات این پژوهش به کمک سؤالات پرسشنامه جمع آوری شد. پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق از دو بخش سؤالات عمومی و سؤالات تخصصی تشکیل شده است. در بخش سؤالات عمومی، ویژگیهایی چون سن، میزان تحصیلات، سابقه فعالیت شرکت و جنسیت مدیران شرکت مورد پرسش قرار میگیرد.
بخش سؤالات تخصصی جهت آزمون فرضیههای پژوهش دارای ۳۹ پرسش بوده که شامل ۳۸ سؤال بسته و یک سؤال باز به منظور رتبهبندی مانع بودن فاکتورهای ذکر شده براساس مدل الماس مایکل پورتر میباشد. در تهیه سؤالات از طیف ۵ گزینهای لیکرت استفاده شده است که از ۱ (کمترین میزان اهمیت و مانع بودن) تا ۵ (بالاترین میزان اهمیت و مانع بودن) را در بر میگیرد. طیف لیکرت یک مقیاس فاصلهای است که به کمک آن پاسخ دهنده نگرش و باور خود را نسبت به پدیده یا موضوعی از طریق انتخاب عبارت مربوط به آن بروز خواهد داد و به این ترتیب محقق قادر خواهد بود نگرش پاسخگو را تعیین کند.
سؤالات تخصصی این پرسشنامه مربوط به شرایط عوامل تولید، شرایط تقاضا، صنایع مرتبط و پشتیبان، استراتژی، ساختار و وضعیت رقابتی و سیاستهای دولت میباشند. نحوه ارتباط بین متغیرهای تحقیق و سوالات پرسشنامه در جدول ۳-۱ داده شده است.
جدول ۳-۱ : ارتباط سوالات پرسشنامه با متغیرهای تحقیق
تعداد سوالات
شماره سوالات
متغیرهای تحقیق
۱۲
۱ تا ۱۲
شرایط عوامل تولید
۶
۱۳ تا ۱۸
شرایط تقاضا
۷
۱۹ تا ۲۵
صنایع مرتبط و پشتیبان
۷
۲۶ تا ۳۲
استراتژی، ساختار و وضعیت رقابتی
۷
۳۳ تا ۳۸
سیاستهای دولت
۳-۸- تعیین روایی پرسشنامه
تعریف روایی : روایی آزمون عبارت است از توانایی ابزار مورد نظر در اندازهگیری صفتی که آزمون برای اندازهگیری آن ساخته شده است و شامل روایی صوری، روایی پیشبینی، روایی محتوا و … میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 08:52:00 ق.ظ ]
|