در جلسات چهارم تا هشتم، بر اساس آموزش‌های ارائه شده در چهار هفته اول، یادگیری عمدتا شامل گسترش مهارت‌های یاد شده خواهد بود و همزمان به تعمیق ظرفیت افراد برای به کارگیری این مهارت‌ها در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود خواهد پرداخت. با تمرکز بر افزایش توانایی برای درک خود، دیگران و موقعیت‌ها در شبکه‌ای به هم مرتبط از اطلاعات، و یادگیری انتخاب پاسخ‌های مناسب و موثر، به شکلی تجربه‌ای به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت :

    • استفاده تعمدی از آگاهی لحظه به لحظه به منظور تغییر عادات و الگوهای ذهنی که پیش از این ناهشیار بودند و بهبود کارآیی خود
    • سبک‌های ارتباط بین فردی که یا مانع مکالمه و کار گروهی می‌شوند و یا دریچه‌ای را به سوی آن می‌گشایند
    • ایجاد همدلی بیشتر نسبت به خود و دیگران
    • افزایش ظرفیت فرد برای حفظ آگاهی خود در موقعیت‌های دشوار و هیجانی
    • بازسازی، توانمندسازی و فعال‌سازی مجدد توانایی ذاتی فرد برای رهبری و دیدن مسائل، و استفاده موثر از هشیاری هم به عنوان وسیله‌ای برای کاهش استرس و هم به عنوان ابزاری برای پرورش درک بیشتر همسر

مشروح برنامه درمانی در پیوست ۱ و خلاصه جلسات در ادامه آورده شده است :
جلسه اول
این جلسه شامل خوش آمدگویی و بیان اهداف و تشریح ماهیت تشکیل جلسه، ذهن آگاهی چیست؟، تاثیر استرس بر میزان هشیاری، اعتماد به نفس و ابراز وجود، چگونگی استفاده از ذهن آگاهی همه روزه، شروع تمرینات غیر رسمی و تکلیف خانگی و بیان اهداف درمان می‌باشد.
جلسه دوم
در ابتدای جلسه دوم به تشریخ ذهن‌آگاهی و ارتباط ذهن و بدن می‌پردازیم و سپس مواردی مانند واکنش به استرس و پاسخ به استرس، ذهن آگاهی و نقش محوری آن در کاهش استرس، ذهن آگاهی و استرس روزمره، شروع تمرین رسمی (بررسی آگاهانه)، آموزش آرامش‌آموزی از طریق ایجاد تنش و رهایی آن در عضلاتی که با هیجان‌ها را اجرا می‌کنیم.
جلسه سوم
در این جلسه چگونگی مراقبه ذهن‌آگاهانه را آموزش می‌دهیم. همچنین آموزش آرامش‌آموزی از طریق بازخوانی گروه‌های عضلاتی که قبلا از طریق ایجاد تنش- رهایی عضلانی فراخوانده شده‌اند.
جلسه چهارم
در این جلسه برای مراجع تشریح می‌کنیم که چگونه ذهن‌آگاهی استرس را کاهش می‌دهد. همچنین در این جلسه تعمیم آرامش‌آموزی در موقعیت‌های مختلف و فعالیت‌های روزمره را تشریح می‌کنیم. به علاوه دام‌های ذهن و گفتگوی منفی با خود، شیوه‌های همیشگی تفکر و مراقبه راه رفتن را بازگو می‌کنیم.
جلسه پنجم
این جلسه به ذهن‌آگاهی بدن و فواید آگاهی از بدن، تمرین آموزش کنترل تنفس و مراقبه نفس کشیدن (آگاهی فراگیر از طریق مشاهده حس‌های بدنی) اختصاص دارد.
جلسه ششم
جلسه ششم شامل تعمیم آموزش کنترل تنفس و مراقبه تنفس در فعالیت‌های روزمره می‌باشد. همچنین مراقبه نشسته، ذهن‌آگاهی احساسات، ذهن‌آگاهی گوش دادن، ذهن‌آگاهی افکار و هیجانات و یوگای آگاهانه را آموزش می‌دهیم.
جلسه هفتم
مراقبه برای اضطراب و استرس، پرسش از خود آگاهانه، یوگای ایستاده، ذهن‌آگاهی کامل که شامل مرور کوتاهی بر جلسه‌های قبل است، از برنامه‌های جلسه هفتم است.
جلسه هشتم
جلسه آخر با خلق یک شیوه رسمی برای ذهن آگاهی، تنظیم کردن تمرینات رسمی، تنظیم کردن تمرینات غیر رسمی و جمع‌بندی موارد ذکر شده در جلسات قبل پایان می‌یابد.
نظم‌جویی شناختی هیجان
این روش درمانی در قالب ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای و به صورت فردی انجام می‌پذیرد. برای سرفصل‌ها، موضوعات، تمرین‌ها و تکالیف هر جلسه درمانی از راهنمای آموزش نظم‌دهی فرایندهای هیجانی استفاده شده است. این راهنما توسط قائدنیای جهرمی، حسنی و حاتمی (۱۳۹۲) در ایران تدوین شده است و اعتبار و روایی آن مورد تایید قرار گرفته است. خلاصه این درمان در ادامه آورده شده و مشروح آن در پیوست ۲ ارائه شده است.
جلسه اول : آشنایی
دستور جلسه :

    1. معرفی درمانگر
    1. آشنایی درمانگر با مراجع و گفتگو با مراجع درباره اهداف شخصی
    1. بیان اهداف اصلی و فرعی درمان
    1. بیان منطق و مراحل مداخله
    1. بیان چارچوب و قواعد شرکت در مداخله
    1. معرفی کلی آموزش نظم­جویی فرآیندی هیجان
    1. ضرورت نظم­جویی فرآیندی هیجان
    1. بازخورد و بحث در مورد موضوع جلسه
    1. چرا باید این مهارت را بیاموزیم؟
    1. دیدگاه­ های درست در مورد هیجان­ها کدامند؟
    1. مروری بر هیجان‌های اولیه و ثانویه؛
    1. چگونه همه هیجان­ها به ما کمک می­ کنند.
    1. ارائه تکلیف

تکلیف داخل جلسه : انجام تمریناتی با هدف آشنایی با مراجع و آشنایی با هیجان­ها
تکلیف خارج از جلسه : تمرکز روی رخدادهای هیجانی که خارج از جلسه برای مراجع اتفاق می­افتد، ثبت آن رخداد.
بازخورد : بیان نقطه نظر مراجع در مورد تجربه خاص خود نسبت به این جلسه و جلسه پیشین
جلسه دوم : انتخاب موقعیت
هدف : ارائه آموزش هیجانی
دستور جلسه :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...