از ابتکارات گروهی پشتیبانی می‌کند.
نیروی کاری با مشارکت بالا پدید می‌آورد.
سلسله مراتب سازمانی را کاهش داده و جریان امور را روان‌تر می‌کند.
موانع پیشرفت را از بین می‌برد.
نیازهای پیشرفت و توسعه در سازمان را ارزشیابی می‌کند.
از بروز تبعیض و تعصب جلوگیری می‌کند.
خط و خطوط عملکردها را مشخص می‌سازد.
مراحل اجرایی ساده‌ای دارد (جونز و برلی، ۱۳۷۹).
۲-۱۵- سطوح بازخورد ۳۶۰ درجه
منابع بازخورد ۳۶۰ درجه را در سه سطح فردی، تیمی و سازمان می‌توان مورد بررسی قرار داد.
۱-در سطح فرد

    • ادراک فرد به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود و این فرایند به افراد کمک می‌کند تا دریابند ادراک دیگران درباره آن‌ها چیست و نیازهای توسعه و رشد افراد مشخص می‌گردد.
    • کمک به درک نقاط قوت و ضعف هر فرد
    • افراد عملکرد و مشاغل خود را بهتر می‌توانند مدیریت کنند.
    • ارزیابی رفتارها و توانایی‌ها و صلاحیت‌ها
    • کمک به مهارت‌های گوش دادن، برنامه‌ریزی و تعیین هدف
    • آگاهی فرد از اینکه دیگران چگونه او را درک می‌کنند.

۲- در سطح گروه

    • ارتباطات بین اعضای تیم را فزایش می‌دهد.
    • با درگیر کردن اعضای تیم در فرایند توسعه‌ای از کار تیمی حمایت می‌کند.
    • اثربخشی رهبری را ارزیابی می‌کند.

۳- در سطح سازمان

    • فراهم سازی ارتقاء از داخل سازمان
    • بهبود خدمات‌دهی به مشتریان با توجه به نظرات آن‌ها
      • توسعه بهتر مشاغل برای مستخدمین
      • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    • جهت‌دهی به برنامه‌های آموزشی
    • توسعه مدیریت
    • ارتقاء و افزایش تغییر فرهنگی
    • حذف سطوح مدیریتی زائد (حقیقی، ۱۳۷۶).

۲-۱۶- روش‌های ارزیابی در بازخورد ۳۶۰ درجه
ارزیابی بالا به پایین: همان شکل سنتی ارزیابی که سرپرستان، مدیران و زیردستان را ارزیابی می‌کنند.
ارزیابی پایین به بالا: در این نوع ارزیابی زیردستان عملکرد مدیران و سرپرستان را از چندین بعد ارزیابی می‌کنند و نتایج ارزیابی را به فرد اصلی ارائه می‌دهند.
ارزیابی همکاران: اعضای گروه، با بهره گرفتن از یک مقیاس ارزیابی و براساس یک سری ویژگی‌های پرسنلی یا عملکردی خاص، سایر افراد را ارزیابی می‌کنند.
رتبه‌بندی همکاران: اعضای گروه، بر اساس یک یا چند عامل، همدیگر را از بهترین تا بدترین (به صورت یک طیف) رتبه‌بندی می‌کنند.
خود ارزیابی: به فرآیندی دلالت دارد که به موجب آن، فرد عملکرد خودش را ارزیابی می‌کند. در این فرایند، خود فرد به عنوان منبع ارزیابی و علاقه‌مند به خود ارزیابی است (جونز و برلی، ۱۳۷۹).
۲-۱۷- اهداف بازخورد ۳۶۰ درجه
صاحب‌نظران اهداف زیر را برای بازخورد ۳۶۰ درجه ذکر کرده‌اند:

    • تهیه بازخورد از نقاط قوت و ضعف عملکرد افراد و واحد کاری
    • تشخیص جهت استراتژیک برای توسعه
    • بهبود سطح درک کاری و توسعه همکاری بین واحدهای کاری
    • تشخص شایستگی‌های مشترک و قابل دستیابی
    • توسعه و ایجاد فرایند یادگیری برای اندیشه های باز و انتقاد سازنده
    • تقویت ارزش‌های سازمانی و تسهیل تغییر فرهنگی
    • کمک در جهت مشاوره به مدیران ارشد
    • برنامه‌ریزی جانشین پروری
    • استقرار مدیریت کیفیت جامع
    • اصلاح مدیران و کلیه افراد در سازمان
    • ساختاردهی مجدد
    • به منظور کمک به تنظیم اهداف
  • ارزشیابی عملکرد برای اصلاح و بهبود شخصی یا ارزشیابی رسمی (ماکس ول، ۱۳۸۶).
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...