منابع پایان نامه کارشناسی ارشد :سنجش اثربخشی مدیریت … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
دانشگاه مازندران در حال حاضر دارای ۱۱ دانشکده میباشد و به جزء دانشکده دامپزشکی،۱۰ دانشکدۀ دیگر در پردیس دانشگاه قرار دارند. در این تحقیق، دانشکدۀ دامپزشکی به دلیل اینکه جدیداً تأسیس شده بود، مورد بررسی قرار نگرفت. در ضمن برای جلوگیری از طولانی شدن و پیچیدگی پرسشنامه، به جای اینکه دانشکده ها هر یک به طور جداگانه بررسی شوند آنها را در سه گروه تقسیم نمودهایم.این گروه بندی به صورت زیر انجام شده است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
دانشکدههای مربوط به رشته های علوم مهندسی: هنر و معماری– فنی و مهندسی
دانشکده های مربوط به رشته های علوم پایه: علوم پایه- علوم ریاضی- شیمی
دانشکدههای مربوط به رشته های علوم انسانی: علوم اقتصادی و اداری- علوم انسانی و اجتماعی- تربیت بدنی-حقوق و علوم سیاسی- الهیات و معارف اسلامی.
البته برای سهولت، در کل پژوهش، واژه دانشکده های علوم مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه بکار رفته است.
طبق توضیحات فوق، مدل تحقیق به صورت زیر طراحی شده است:
شاخصهای اثربخشی مدیریت دانش
سنجش اثربخشی مدیریت دانش
بعد
مشتری
بعد
فرایند های داخلی
بعد
یاد گیری و نوآوری
بعد
مالی
فرآیندهای چرخه دانش
درونی سازی
دانش
به کارگیری
دانش
تسهیم
دانش
ذخیره
دانش
خلق
دانش
دانشکدههای مربوط به
رشتههای علوم مهندسی
دانشکدههای مربوط به رشتههای علوم پایه
دانشکدههای مربوط به رشتههای علوم انسانی
شکل( ۳-۱): مدل پژوهش
۳-۴-۲- گام دوم: تشکیل ماتریس مقایسات زوجی و محاسبه بردار اوزان در هر یک از سطوح
در این مرحله بایستی وزن نسبی هر یک از ابعاد کارت امتیازی متوازن، فرایندهای چرخه دانش را به کمک نظر خبرگان و با تشکیل ماتریس مقایسات جفتی تعیین نماییم. این مقایسات جفتی وزن نسبی شاخص اثربخشی را تحت کنترل معیارهای مربوطه نشان داده و بر اساس مقیاس ۹-۱ ساعتی انجام میشوند. همان طور که میدانیم تعداد مقایسات زوجی صورت گرفته در این ماتریسها برابر میباشد، که برابر تعداد سطرها یا ستونها میباشد. در همین راستا، چهار مرحله فرعی در نظر گرفته شده است که به ترتیب زیر است:
-مرحله اول: ابتدا مقایسات زوجی بین چهار شاخص اثربخشی مدیریت دانش (ابعاد کارت امتیازی متوازن)صورت میگیرد.
-مرحله دوم: مقایسات زوجی اجزای فرایند چرخه دانش: در این مرحله برای هر شاخص اثربخشی مدیریت دانش یک ماتریس مقایسات زوجی بین اجزای فرایند چرخه دانش وجود دارد.(چهار ماتریس مقایسه زوجی)
-مرحله سوم: مقایسات زوجی دانشکده ها: مقایسات زوجی ایجاد شده برای اولویت نسبی هر دانشکده در فرآیندهای چرخه دانش تحت کنترل شاخص های سنجش اثربخشی مدیریت دانش است. بنابراین برای هر شاخص اثربخشی مدیریت دانش، پنج ماتریس مقایسه زوجی و بردار اولویت در این سطح از روابط وجود خواهد داشت. (بیست ماتریس مقایسه زوجی)
-مرحله چهارم: مقایسات زوجی فرایندهای چرخه دانش میان دانشکده ها: بردارهای اولویت نسبی فرایندهای چرخه دانش برای هر دانشکده تعیین میشود. (دوازده ماتریس مقایسه زوجی)
۳-۴-۳- گام سوم. محاسبه اثربخشی مدیریت دانش
پس از محاسبهی بردارهای اوزان طی گامهای قبلی، اقدام به تشکیل سوپر ماتریس نهایی طی مراحل زیر خواهیم نمود (یاکسل و دگدوایرن، ۲۰۰۷؛ وو و همکاران، ۲۰۰۸)، (به نقل از اکبر زاده،۱۳۸۹):
مرحله ۱) تشکیل سوپر ماتریس اولیه: در این مرحله باید بردارهای الویت که در گامهای قبل محاسبه شده اند در مکانهای مناسبی در سوپرماتریس اولیه :جایگذاری شوند.
مرحله ۲) محاسبه سوپر ماتریس موزون (تصادفی): در واقع این ماتریس از نرمال سازی سوپر ماتریس اولیه بدست می آید. بدین ترتیب که سوپر ماتریس اولیه را در ماتریس اوزان خوشه ها نظیر به نظیر ضرب میشوند.
مرحله ۳) محاسبه سوپر ماتریس نهایی: این ماتریس از رابطه (۳-۴ ) محاسبه می شود:
(۳-۱)
به طوری که k از مجموعه اعداد طبیعی بوده و مقدار آن میتواند به طور دلخواه افزایش یابد تا اینکه به همگرایی برسیم.
پس از محاسبهی اوزان نسبی فرآیندها و دانشکده ها تحت کنترل هر یک از شاخص های اثربخشی (ابعاد مشتری، فرایند های داخلی، رشد و یاد گیری و مالی)، در این گام باید برای هر شاخص اثربخشی مدیریت دانش ابتدا سوپرماتریس اولیه را تشکیل داده و پس از محاسبهی سوپرماتریس موزون آن را همگرا ساخته تا به سوپرماتریس نهایی دست یابیم. بنابراین در این مرحله چهار سوپرماتریس نهایی خواهیم داشت.
۳-۴-۴- گام چهارم. تجزیه و تحلیل اثربخشی مدیریت دانش
محاسبه نرخ مطلوبیت محاسبه نهایی است. با بهره گرفتن از نتایج محاسبه اثربخشی مدیریت دانش، میتوانیم اثربخشی مدیریت دانش را درون دانشگاه تحلیل کنیم و دانشکده ها را مقایسه کنیم. تحلیل اثربخشی مدیریت دانش به طور کلی بستگی به محاسبه نرخ مطلوبیت برای یک دانشکدهi (Di) دارد. معادله برای(Di) به صورت زیر تعریف میشود:
(رابطه۳-۲)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 03:42:00 ق.ظ ]
|