سیستم پشتیبانی تصمیم گیری، سیستمی است که به منظور پشتیبانی از تصمیم گیرندگان در سطوح مختلف سازمان با تاکید بر تصمیمات شبه ساختاری و غیر ساختاری طراحی و به کار گرفته می‌شود . این سیستم از طریق مدلسازی می‌تواند مسائل پیچیده را حل و راه کار را بر اساس منطق پیشنهاد کند.
اجزاء این سیستم عبارتند از :

    • پایگاه مدل
    • پایگاه داده
    • مدیریت پایگاه مدل
    • مدیریت پایگاه داده

(صرافی زاده، ۱۳۸۳، ۶۰)
۲-۱-۱۷-۴- سیستم هوش منصوعی (AI) [۴۷]:
سیستم های هوش مصنوعی تشکیل شده است از افراد، دستورالعمل، سخت افزار، نرم افزار، داده ها و دانش استفاده از سیستم کامپیوتری و ماشین هایی که ویژگیهای هوشمند بودن را دارا هستند (صرافی زاده و علی پناهی، ۱۳۸۰، ۲۲۶).
هوش مصنوعی (AI): مجموعه ای از فناوری هاست که سعی در شبیه سازی و ایجاد رفتار انسانی دارد به منظور تحقق این هدف رایانه ها بایستی بتوانند:

    • عقل سلیم را درک کنند
    • حقایق و داده ها کیفی را درک و به کار گیرند.
    • به استثنائات بپردازند
    • روابط میان حقایق را درک کنند
    • با انسان به تعامل بپردازند
    • بتوانند با شرایط بر اساس یادگیریها کنار آیند.

(صرافی زاده، ۱۳۸۳، ۶۲)
۲-۱-۱۷-۵- سیستم های خبره یا هوشمند (ES) [۴۸]:
سیستم هوشمند از تکنیک هایی بهره می‌برد که برای ارائه توصیه و پیشنهاد، تشخیص مسائل، دارای استدلال می‌باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سیستم های خبره سیستم های رایانه ای هستند که در بر دارنده برخی از تجارب و دانش تخصصی یک متخصص می‌باشند . سیستم های خبره بدین ترتیب از خبرگان تقلید کرده و به عنوان یک مشاور در یک حوزه یا حیطه دانش ویژه عمل می‌کند (صرافی زاده، ۱۳۸۳، ص ۶۳).
اجزاء سیستم خبره : اجزاء تشکیل دهنده سیستم خبره عبارتند از پایگاه دانش[۴۹]، ابزار استنتاج[۵۰]، ابزار تشریح و تفسیر[۵۱]، ابزار استفاده از پایگاه دانش[۵۲] و وسیله ارتباطی کاربر[۵۳] (صرافی زاده و علی پناهی، ۱۳۸۰، ۲۲۵).
۲-۱-۱۷-۶- سیستم پشتیبانی تصمیم گیری گروهی (GPSS) [۵۴]:
این سیستم از گروه های کاری که به کار خاصی اشتغال دارند و هدف مشترکی را دنبال می‌کنند پشتیبانی می‌کند . با پیشرفت فناوری ارتباطات سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری گروهی قادرند تا از گروه های کاری به صورت مختلف جدا از زمان و مکان پشتیبانی کنند (صرافی زاده، ۱۳۸۳، ۶۴).
۲-۱-۱۷-۷- اتوماسیون اداری (OA)[55]:
اتوماسیون اداری. کاربرد فناوری رایانه و ارتباط به منظور تسهیل امور اداری در سازمان به منظور ارتقاء کارایی آنهاست.
سیستم اتوماسیون اداری (OAS)، سیستمهای اطلاعاتی هستند که مکاتبات اداری را به صورت کتبی، شفاهی، یا ویدیوئی ایجاد نموده، پس از ذخیره‌سازی، اصلاح و نمایش، آنها را انتقال می‌دهند (صرافی‌زاده و علی‌پناهی، ۱۳۸۰، ۲۳۸).

    • تأثیر اتوماسیون اداری بر سازمان

– استفاده بهتر از نیروی کار توأم با کاهش تعداد کارکنان و یا افزایش بازده فردی پرسنل
– استفاده بهتر از زمان به جهت کارایی بیشتر
– کیفیت بهتر مدیریت با تصمیم‌گیری بهتر
– افزایش بازده با عملکرد بهتر افراد
– اثربخشی بیشتر با بهره گرفتن از اطلاعات موجود در محیط سازمان
(صرافی‌زاده، ۱۳۸۳، ۶۸)
۲-۱-۱۷-۸- سیستم کارکنان دانشی (KWS)[56]:
مدیران و کارشناسان را مجموعاً Knowledge workers گویند. چرا که عنصر اصلی در فعالیت آنها Knowledge یا دانش است (صرافی‌زاده و علی پناهی، ۱۳۸۰، ۲۵۷).
کارکنان دانشی کسانی هستند که درگیر تجزیه و تحلیل موقعیت‌ها، ارزیابی روش‌های مختلف انجام کار، تصمیم‌گیری یا پیشنهاد روش، با بهره گرفتن از اطلاعات می‌باشند (صرافی‌زاده، ۱۳۸۳، ۶۹).
۲-۱-۱۷-۹- سیستم پشتیبانی مدیران ارشد اجرایی (ESS)[57]:
سیستم پشتیبانی مدیران ارشد سیستمهایی هستد که نیاز اطلاعاتی مدیران ارشد یا اجرایی را تامین می‌کنند (صرافی زاده، ۱۳۸۳، ۷۰).
E S S بالاترین سطح از نظر ترکیب داده ها را دارا می‌باشد. معمولاً شامل گزارشات به شکلهای استاندارد بوده و دارای نمودار نیز می‌باشد .سیستم های E S S جدیدترین سیستم های اطلاعاتی هستند.
ویژگی های E S S

    • نمایش به صورت نمودار و تصویر
    • رابط جهت استفاده آسان از E S S
    • ارائه اطلاعات کلی و جامع
    • در صورت لزوم، جزئیات اطلاعات نیز ارائه می‌گردد
    • هماهنگی منابع مختلف داده ها
  • به موقع بودن اطلاعات
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...