در مدل انتخاب گسسته[۲۵] ، رانندگان یک مسیر را با توجه به توابع توزیع احتمالی که بطور معمول می‌تواند یکی از روش‌های Logit، C-Logit و نسبی باشد، انتخاب می­ کند و یا کاربر می‌تواند تابع مورد نظر خود را با ویرایشگر قدرتمند AIMSUN تغییر دهد .این مدل در رویکرد «معادله دینامیک کاربر» که رانندگان مسیرها را براساس اصول معادله عمومی انتخاب می کند، قابل بکارگیری می‌باشد[۱۰].
کاربران می‌توانند به هنگام شبیه‌سازی، تخصیص‌های قبلی را به عنوان مسیرهای قبلی، استفاده نموده و استراتژی‌های مختلف مدیریت ترافیک را پیاده‌سازی کنند و کلاس‌های متنوع خودروها را با رفتارهای متفاوت در انتخاب مسیرها و خطوط ویژه برای اتوبوس‌ها و یا HOV ها تعریف نمایند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۴-۹-۴ سادگی، منطقی و با لحاظ ویژگی‌های خاص

ظاهر ساده‌ AIMSUN و وجود روش های مبتنی بر ادراک مستقیم جهت مدل‌سازی و همچنین وجود ابزارهای مؤثری در واسط‌های گرافیکی کاربر، طراحی گرافیکی، معماری و غیره موجب تسهیل ساخت مدل در AIMSUN نسبت به سایر نرم‌افزارهای رقیب و مشابه گشته است. این ویژگی‌ها باعث افزایش سرعت پروژه خواهد شد. ابزاری مانند مشاهده جدول‌ها، جستجوی فیلتر شده، ویرایش اطلاعات بطور گروهی و بررسی میزان حجم کارهای تکراری و کسل کننده در شبکه را به حداقل می‌رساند. ویژگی‌هایی از قبیل copy/paste، undo/redo و hyperlink بطور استاندارد وجود دارند. لیکنAIMSUN در واقع می‌تواند جزئیات ریز مدلهای ترافیکی زیر را لحاظ نماید:
تعریف چراغ‌های راهنمایی هوشمند با تمامی استانداردها
تعریف برنامه چراغها با رویکرد اولویت دادن به حمل و نقل عمومی
تعریف استراتژی‌های پیچیده مدیریت ترافیک با بهره گرفتن از trigger ها و رویدادها در شبکه مانند تصادفات، سد معبر، تغییر مسیر خودروها بر اساس حجم ترافیک پیش رو و یا پیام‌های ترافیکی از طریق رادیو، تابلوهای متغیر پیام خبری ، کنترل حجم خودروهای ورودی یا مترینگ رمپ و غیره
وارد نمودن و ویرایش اطلاعات OD
مدیریت سناریوها، تکرارها و اجرای مدلهای شبیه‌سازی
تولید خروجی‌ها به صورت نمودار، انیمیشن، جدول و یا بانک اطلاعات در دسترس که می‌توانند از یک یا چند اجرای شبیه‌سازی بدست آمده باشد[۱۰].

۲-۴-۹-۵ مجموعه ­ای از رابط[۲۶]ها

AIMSUN شما را مستقیماً به محیط پروژه می‌برد وامکان تبادل اطلاعات با اکثر نرم‌افزارها و ابزارهای معمول مانند CAD، GIS، مدل‌های حمل و نقل، نرم‌افزارهای بهینه سازی برنامه چراغ‌ها و برنامه‌های تطبیقی را تسهیل می کند.
CAD: پشتیبانی از فرمت‌های DWG، DXF و DGN
GIS: دریافت و ارسال فایل‌های تصویری و ایجاد شبکه بطور خودکار
نرم‌افزارهای مدل‌سازی حمل و نقل: Emme (Ver 2,3)، Contram، Saturn،Cube، Vissim‌Vissum، PARAMICS
نرم‌افزارهای بهینه‌سازی چراغ‌ها: TRANSYT-7F،TRANSYT 12 و SYNCHRO
نرم‌افزارهای کنترل تطبیقی: VS-Plus، UTOPIA و SCATS
AIMSUN می‌تواند اطلاعات تاریخچه‌ای و یا گردآوری شده توسط دتکتورها در زمان واقعی را در فرمت ASCII تبادل نموده و حتی بطور مستقیم با بهره گرفتن از ODBC به پایگاه‌های اطلاعاتی متصل شود[۱۰].
در جدول۲-۱ خلاصه­ای از نتایج تحقیقات در آنالیز مقایسه­ ای برخی از نرم افزارهای شبیه ساز ترافیک داده شده است[۶].
جدول (۲-۱): انواع مطالعات مقایسه­ ای نرم­افزارهای شبیه­ساز ترافیک

یافته ها
نام نرم­افزار مورد مطالعه

براساس مطالعه Barrios و همکاران نرم­افزارهای شبیه­ساز ترافیکی مذکور براساس قدرت نمایش گرافیکی به ویژه نمایش عملکرد حمل ونقل عمومی ارزیابی شده ­اند. براساس نتایج و قدرت تصویرسازی، نرم افزار Vissim به علت قابلیت نمایش سه بعدی بر سایر نرم افزارهای شبیه ساز مورد مطالعه ارجحیت دارد[۱۲].

CORSIM
PARAMICS
VISSIM
SIM­ Traffic

براساس مطالعه، دو نرم افزار Bloomberg و Dale براساس قدرت شبیه سازی آنها در راه­های ازدحام شریانی مقایسه شده ­اند، که هر دو دارای قابلیت یکسانی در این زمینه می­باشند[۱۳].

CORSIM
VISSIM

براساس مطالعه Trueblood که بر پایه ویژگی استفاده آسان برای کاربر و توانایی مدل در شبیه سازی دقیق تقاطعات غیرهمسطح بوده است، دو نرم افزار تفاوت­های اندکی در شبیه سازی ترافیک کم تا متوسط راه­های شریانی از خود نشان داده­اند[۱۴].

CORSIM
SIM­ Traffic

ادامه جدول (۲-۱): انواع مطالعات مقایسه­ ای نرم­افزارهای شبیه­ساز ترافیک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...