مجموعه نخ­هایی است کاملاً موازی هم و یکنواخت که به طور طولی در بافت فرش قرار می‌گیرد که جنس آن صد در صد پنبه یا مخلوط پنبه با پلی استر است.
نخ پود فرش
مجموعه نخ­هایی است که به طور عرضی در بافت فرش قرار می‌گیرد که جنس آن‌ها صد در صد کنف (جوت) یا صد در صد کتان یا صد در صد پنبه می‌باشد
نخ پرز یا خاب فرش
آن قسمت از فرش است که شامل نخ یا الیاف نساجی که از زمینه (منظور از زمینه همان بافت تار و پودی فرش است) بیرون آمده است و به عنوان سطح مورد استفاده عمل می‌کند و طرز قرار گرفتن آن با توجه به جهت، عمود بر زمینه است و جنس آن صد در صد آکریلیک یا صد در صد پشم یا صد در صد پلی پرو پیلن است در شکل زیر اجزا و موارد فوق برای تفهیم بیشتر نشان داده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۹-۲ نمایی از فرش
(موسسه استاندارد و ویژگی‌های فرش ماشینی، ۱۳۷۷)
۱- پرز فرش ۲- پود بالایی یا پود رو ۳- تار زنجیر ۴- نخ تار که زمینه فرش بافته شده را تقویت می‌کند ۵-پود پایین یا پود زیر
ریشه فرش
بر خلاف فرش دستباف که ریشه فرش از همان تار فرش است در فرش ماشینی ریشه فرش بعد از اتمام کار بافت فرش ماشینی به صورت جداگانه توسط دستگاه روی فرش دوخته می‌شود که جنس آن صد در صد پنبه یا پنبه و پلی استر است و رنگ آن سفید می‌باشد. طول نخ ریشه از لبه فرش حداقل ۸ سانتیمتر می‌باشد.
شیرازه (لبه فرش)
بعد از اتمام بافت فرش ماشینی برای درگیر ساختن نخ‌های تار و پود در لبه فرش، دوخت زیگزاگ زده می‌شود تا لبه فرش در مقابل ریش ریش شدن مقاوم گردد. جنس نخ زیگزاگ نایلون، پلی استر، مخلوط پنبه و پلی­استر یا متو فیلامنت پلی آمید است. رنگ آن بی رنگ است یا به رنگی است که با بافت زمینه فرش هم‌خوانی داشته باشد.
آهار(چسب پشت فرش)
بعد از اتمام کار بافت فرش برای استحکام و نگهداری نخ خاب و جلوگیری از فرسایش فرش ماشینی در مقابل رطوبت و برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن پشت فرش ماشینی آهار زده می‌شود. آهار فرش به رنگ سفید است که پس از حرارت دیدن بی­رنگ می‌شود. برای جلوگیری از رشد باکتری در سطح محلول آهار که در معرض اکسیژن هوا قرار دارد مقداری فرمالین یا محلول فنل به عنوان ضد باکتری به محلول آهار اضافه می‌شود در ضمن آهار پشت فرش باید آتش‌زا نبوده و غیر سمی‌باشد (موسسه استاندارد، ۱۳۷۷).
تراکم فرش: هر تخته فرش دارای دو نوع تراکم (عرضی و طولی) می‌باشد.
تراکم عرضی فرش: تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر عرض فرش را گویند که با شانه مشخص می‌شود. مثال: قالی ۳۵۰ شانه یعنی در هر متر عرض فرش معادل ۳۵۰ ریشه (گره رنگ) بافته شده است. شانه‌های رایج بازار عبارت‌اند از ۲۲۰-۲۵۰-۲۸۰-۳۲۰-۳۵۰-۳۸۰-۴۰۰-۴۴۰-۵۰۰ شانه.
تراکم طولی فرش: تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر طولی قالی را گویند. مثال: قالی با تراکم ۵۰۰ یعنی در یک متر طولی فرش معادل ۵۰۰ ریشه (گره رنگ) بافته شده است، تراکم‌های طولی رایج در بازار عبارت‌اند از: ۳۰۰-۴۰۰-۵۰۰-۶۰۰-۷۰۰-۸۰۰-۹۰۰-۱۰۰۰ رج می‌باشد. (تراکم طولی در روش‌های مختلف بافت فرش ماشینی باهمدیگر تفاوت دارد).
تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع فرش: اگر تعداد گره رنگ در عرض معادل ۵۰۰ گره و در طول معادل ۱۰۰۰ گره رنگ است. پس تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع ۵۰۰۰۰۰=۱۰۰۰×۵۰۰
تاریخچه فرش:
سرمنشأ صنعت فرش، همانند بسیاری از شاخه­ های صنعت کهن نساجی، کشور ایران بوده که از این حیث شاید در بین سایر علوم و فنون نیز منحصر به فرد باشد. قدمت طولانی فرش دستباف نشانگر توجه اقوام مختلف ایرانی به امر نساجی است. از بافت نخستین فرش اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما قدیمی­ترین فرش یافت شده در جهان فرشی است ایرانی، که در دوره “پازیریک” سیبری کشف شده و “فرش پازیریک” نامیده می­ شود. نقش جانوران بالدار بر روی این فرش، همراه با نقوش تخت جمشید صحت نظر محققین در ایرانی بودن این فرش را ثابت می‌کند. فرش در طول زمان با هنر و فرهنگ ایرانی عجین بوده و با صدرنشینی در موزه­های معتبر، نام ایران را در دورترین نقاط دنیا بلند آوازه ساخته است. با اختراع ماشین بخار و آغاز روند صنعتی شدن این هنر، تکامل تکنولوژیک تولید فرش نیز سیر صعودی به خود گرفت. نخستین دستگاه­هایی که از نیروی بخار در تکنولوژی­های مختلف تولید فرش بهره می­بردند، ابتدا در آمریکا ساخته شدند. نخستین هدف صنعتی شدن، تولید فرش­هایی شبیه فرش دستباف با هزینه کمتر و به عبارت دیگر، توسعه بازار فرش از قصرها و قلعه­های سلطنتی به داخل خانه­های قشر متوسط و حتی فقیر جامعه بود.
فرش کاشان به پشتوانه تاریخ کهن و اصالت کم نظیر خود، همواره مورد توجه بوده است. وجود بافندگانی که از سال‌های دور فرش‌های نفیس و زیبا تولید می‌کرده ­اند سبب شده تا کاشان به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید فرش مورد توجه خریداران قرار گیرد. اساساً صنعت فرش ماشینی بر خلاف فرش دستباف، از سابقه تاریخی چندان طولانی در ایران برخوردار نیست. حدود چهل سال پیش نخستین کارخانه تولید فرش ماشینی در کشور در شهرستان کاشان تأسیس و راه ­اندازی شد. این کارخانه که به کارخانه فرش راوند معروف شد بزرگ‌ترین کارخانه تولید کننده فرش ماشینی در کشور و حتی خاورمیانه بود که با شهرت جهانی خود توانسته بود به موفقیت‌های چشم‌گیری در تولید و صادرات دست یابد. پس از آن به تدریج کارخانه­ها و کارگاه‌های بزرگ و کوچک دیگر تولید فرش ماشینی تأسیس گردید که با توجه به نیاز روزافزون داخلی و خارجی،‌ آینده‌ای روشن را پیش ‌روی خود می‌دید. اوج این روند در سال‌های آغازین دهه هفتاد شمسی اتفاق افتاد که با پدید آمدن بازارهای جدید، میل به تأسیس کارخانه­های فرش ماشینی را در بین سرمایه‌داران تقویت کرد.
در حال حاضر کاشان، قطب صنعت فرش ماشینی کشور محسوب می­ شود. خوشه فرش ماشینی کاشان، آران و بیدگل سالانه ۵۸ میلیون متر مربع فرش تولید می­ کند که ارزش آن به ۱۰۰۰ میلیون دلار می­رسد. این میزان ۶۰ درصد از کل ظرفیت تولید فرش ماشینی کشور را تشکیل می­دهد. فرش ماشینی تولید شده در کاشان به تمامی استان­های کشور فرستاده می­ شود و درصد قابل توجهی از نیاز فرش ماشینی کشور را تأمین می‌کند. حدود ۷۰۰ واحد تولید فرش ماشینی در منطقه­ای به شعاع ۱۰ کیلومتر واقع شده ­اند. این واحد­ها در شهرک­های صنعتی راوند، امیرکبیر، سلیمان صباحی، هلال، کویر و بعضاً در خارج از شهرک­های صنعتی مشغول فعالیت هستند و بیش از ۵۷ درصد ظرفیت صنعتی شهرهای کاشان و آران و بیدگل را به خود اختصاص داده­اند. این مجموعه تأمین‌کننده‌ی اشتغال مستقیم بیش از ۱۳۵۰۰ نفر در این دو شهرستان است. خوشه فرش ماشینی کاشان، آران و بیدگل صاحب سهمی ۶۵ درصدی در صادرات فرش ماشینی کشور است. ۵۲ شرکت فعال در خوشه در سال گذشته صادرات داشته اند که ارزش آن بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار (۱۰ درصد از کل تولید) بوده است.۸۰ درصد از کل صادرات، به دو کشور عراق و افغانستان انجام شده و ۲۰ درصد بقیه به ۴۲ کشور دیگر از جمله آلمان، آمریکا، سوئد، ‌استرالیا و کانادا صادر شده است (قائدی، ۱۳۸۷).
۷-۲- جمع بندی:
از آنجایی که در این پایان نامه به دنبال مدل رابطه توانمندسازهای عملکرد، عملکرد زنجیره و پایداری زنجیره هستیم، مباحث مطرح شده در این فصل روی موضوعات مرتبط با تکمیل این مدل متمرکز شده است . با مرور ادبیات مشاهده می‌شود که کارهای انجام شده معمولاً به قسمتی از کار پرداخته‌اند یا جامعیت لازم را ندارند. به صورت کلی با مرور ادبیات موارد زیر مشخص شد:
مدل­های اندازه ­گیری عملکرد:SCOR ، LOGISTIQUAL، Economic Value Added (EVA)، مدل ارزیابی لجستیک، Life cycle Analyses، Finance/Non-Finance، روش رقابت زمان محور، عوامل نرم و سخت، عوامل کمی و کیفی، مدل اولویت‌های رقابتی، مدل مبتنی بر فرآیندهای زنجیره تأمین، مدل ۳ سطحی، مدل کارایی/ پاسخگویی و …..
سنجه‌های ارزیابی عملکرد زنجیره: متوسط اندازه سفارش، مقدار بهینه سفارش، سطح موجودی ورودی، سطح موجودی در جریان ساخت، سطح موجودی کالای تمام شده، سطح موجودی در حال حمل، سطح موجودی ضایعات، هزینه انتقال موجودی، متوسط موجودی، متوسط اندازه دسته بازپرسازی و ….
توانمندسازهای زنجیره: مدیریت دانش، تکنولوژی اطلاعات، تعهد، تکنیک‌های حل تعارض، صداقت، هماهنگی، همکاری، حمایت زیر ساختی/دولتی، حمایت مدیریتی و کارکنان، قابلیت مشارکت/ روابط مشارکتی، وابستگی متقابل و…….
مدل‌های پایداری:
مدل سود سه‌گانه (Triple bottom line)، مدل آشیانه‌ای (Nested model)، مرزهای شکست (Breaking down Boundaries)، مدل سود سه‌گانه و چهار جنبه پشتیبان (TBL + 4 facets)، مدل کفایت اقتصادی (Sufficiency economy)، مدل فائو، مدل خانه مدیریت زنجیره تأمین پایدار (Sustainable SCM).
روش‌های اندازه گیری پایداری: CVM (روش ارزیابی مشروط)، روش CBA ،ISEW (شاخص رفاه اقتصادی پایدار)، امرژی، اکسرژی، ردپای بوم شناختی، GRI، ارزیابی چرخه عمر (LCA)، ISO 14000، مدل SAFE، AMOEBA، ECOCAPACITY، شاخص‌های Pearce و Atkinson، شاخص‌های OECD، BAROMETERS، ارزیابی بوم-کارایی، SBSC و ……….
شاخص‌های اندازه گیری پایداری: شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی، EU، UN، کاون و دیگران در سال ۲۰۱۰، شرکت فورد، لوزانو و هویسینگ در سال ۲۰۱۱، شاخص‌های ترکیبی آراپاجیک در سال ۲۰۰۴، شاخص‌های اندازه گیری پایداری اجتماعی، شاخص‌های اندازه گیری پایداری در سطح عملیاتی، شاخص‌های اجتماعی UNDSD، مارکوس و دیگران در سال ۲۰۱۰، هروانی و دیگران در سال ۲۰۰۵ و ……….
بر مبنای این موارد، مدل مفهومی تحقیق در فصل بعد ایجاد می‌شود.
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
اهداف فصل:
بررسی مراحل انجام تحقیق
بررسی قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
بررسی صنعت فرش ایران
مدل مفهومی تحقیق، متغیرهای تحقیق، گزاره های تحقیق
ارائه روش شناسی تحقیق
مشخص کردن جامعه و نمونه پژوهشی و آماری
بررسی ابزار و روش گردآوری داده‌ها
بررسی روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
۳- مقدمه
تحقیق فرآیندی است که از طریق آن می‌توان درباره امری ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آن امر، شناخت لازم را به دست آورد. در این فرایند، از چگونگی جمع آوری شواهد و تبدیل آن‌ها به یافته‌ها، تحت عنوان روش شناسی یاد می‌شود که به نحوه گردآوری داده‌ها، تحلیل و تفسیر آن‌ها و به حداقل رساندن ابهامات راجع به آن‌ها می‌پردازد (سرمد و دیگران، ۱۳۸۱).
قوت و جایگاه هر علم یا نظری به روش شناخت آن علم یا نظر بستگی دارد و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می­رود (عزتی، ۱۳۷۶).
بدین خاطر یکی از مهم­ترین مراحل تحقیقات علمی انتخاب روش تحقیق متناسب با تحقیق است. منظور از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص کنیم، چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع خاصی لازم است. انتخاب روش تحقیق به عهده محقق است و او باید در انتخاب روش صحیح تحقیق حساسیت لازم را به عمل آورد (خلیلی، ۱۳۷۸). به سخن دیگر هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید، چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق‌تر، آسان‌تر، سریع­تر و ارزان‌تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ­هایی برای پرسش یا پرسش­های مورد نظر کمک کند (نادری و نراقی، ۱۳۷۵).
در این پژوهش به دنبال تبیین رابطه توانمندسازهای زنجیره تامین، عملکرد زنجیره تامین و پایداری زنجیره تامین هستیم
۱-۳- مراحل انجام تحقیق
با بهره گرفتن از روش تحقیقی که توسط کیوی و کامپنهود معرفی شده است، می‌توان فرایند این تحقیق را در مراحل: پرسش آغازین، مطالعات اکتشافی، چارچوب نظری تحقیق، ساختن مدل مفهومی تحقیق، بکارگیری ابزارهای جمع آوری داده، تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری، بیان کرد (نیک گهر، ۱۳۸۱).
پاسخ به سؤالات و فرضیه های تحقیق
۵
پرسش آغازین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...