فصل سوم
روش تحقیق

۳-۱ مقدمه

اعتقاد اندیشمندان بر این است که توسعه و پیشرفت علوم در چند دهه اخیر به مراتب بیشتر و جامع­تر از پیشرفتی است که کلیه علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته اند، شاید قبول این واقعیت قدری مشکل تر باشد، اما پیشرفتی چنین شتابان مرهون به کارگیری روش­های دقیق و صحیح علمی بوده است. یک محقق پس از انتخاب و تعیین موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف­ها و موضوع پژوهش دارد. بنابراین هنگامی می توان در مورد بررسی روش انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع تحقیق و هدف­های آن مشخص باشد؛ به عبارتی روش تحقیق به محقق کمک می کند، شیوه و روشی را انتخاب و آغاز کند تا بتواند هر چه سریع تر به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش های خود در نظر گرفته است دست یابد. در واقع روش تحقیق علمی شامل اندازه گیری و ارزیابی و مقایسه عوامل بر اساس اصول و موازین پذیرفته شده از طرف دانشمندان، برای حل مشکلات و مسائل و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص، قضاوت و ابتکارات است. بنابراین در این فصل به تشریح جامعه آماری، برآورد حجم نمونه، روش نمونه گیری، ابزار تحقیق، اعتبار ابزار سنجش، روایی پرسشنامه ­ها و روش های آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۲ روش­تحقیق:
هر تحقیقی با توجه به ماهیت و اهداف، از روش و ابزار خاصی استفاده می­ کند. پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که درآن علم به کار می رود.روش تحقیق در واقع یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسأله است .تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی،پیمایشی است که در طی مراحل اجرای آن به دنبال بررسی عوامل موثر بر بهبود تصویر برند بانک سینا در میان مشتریان (مطالعه موردی : شعب استان کرمانشاه ) هستیم. درتحقیق توصیفی، هدف توصیف جزء جزء یک موقعیت است. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می باشد.
در تحقیقات توصیفی، پژوهشگر سعی می­ کند تا «آنچه هست» را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت بگیرد. روش پیمایشی، روشی برای بدست آوردن اطلاعات درباره دیدگاه ­ها، باورها، نظرات و رفتارهای اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است. اساس این تحقیق مبتنی برتعمیم اطلاعات حاصل از بخش کوچکی ازیک جامعه، تحت عنوان نمونه، به جامعه آماری می­باشد. در تحقیق از نظر نحوه اجراء بدین صورت عمل می­ شود که در ابتدا با کسب مجوزهای لازم و دادن اطمینان به آزمودنی­ها در خصوص محرمانه ماندن اطلاعات پرسشنامه و بی­نام بودن آن، مقدمات کار فراهم و مشکلات احتمالی برطرف گشته تا نهایتاً پس از تکمیل پرسشنامه ­ها، اطلاعات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
در این تحقیق به بررسی مؤلفه­ های تاثیر­گذار بر بهبود تصویر برند بانک سینا در میان مشتریان (مطالعه موردی : شعب استان کرمانشاه ) می­پردازیم. اطلاعات مورد نیاز جهت تحقیق توصیفی معمولاً از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده جمع­آوری می­شوند. در طبقه بندی انواع تحقیقات بر مبنای هدف، تحقیق حاضر از نوع تحقیق کاربردی می­باشد، چرا که با بهره گرفتن از مدل تحقیق به بررسی عوامل موثر بر بهبود تصویر برند بانک سینا در میان مشتریان (مطالعه موردی : شعب استان کرمانشاه ) می ­پردازد وبانکها و سایر ارگان­ها و سازمان های دولتی و سایز ذی نفعان می­توانند این اطلاعات را مورد استفاده قراردهند. و از آنجایی که در این پژوهش به بررسی رابطه بین متغیرهای مدل می پردازیم، پس تحقیق از نوع پیمایشی می­باشد. برای بررسی روابط بین متغیرها در دهه­های اخیر روش­های فراوانی ارائه شده است. در این تحقیق برای تجزیه وتحلیل داده ­های جمع­آوری شده ابتدا در سطح توصیفی به منظور توصیف وتلخیص ویژگی­های جمعیت شناختی شامل جنسیت، میزان تحصیلات، سن، وضعیت تأهل از شاخص­ های آماری استفاده شده و در سطح استنباطی به منظور بررسی وضعیت سوالات پرسشنامه از آزمون ضریب هم­بستگی و سپس معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم­افزار آموسAMOS استفاده خواهد شد.

۳-۳ جامعه آماری:

نخستین گام در فرایند گرد­آوری داده ­ها ، تعریف جامعه آماری آن می باشد. معمولاً در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت (صفات) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. جامعه آماری در واقع، جامعه­ای است که عملاً زیر پوشش بررسی قرار گرفته و یافته­های تحقیق، قابل تعمیم به آن می­باشد. در این پایان نامه، جامعه آماری مصرف کنندگان مشتریان بانک سینا درسطح شهر کرمانشاه می­باشد .

۳-۴ تعیین حجم نمونه:

به منظور برآورد حجم­نمونه با توجه به اینکه جامعه­ آماری، افرادی هستند که در محل کار با آنها مواجه خواهیم شد و حجم جامعه مشخص می­باشد، از روش نمونه گیری تصادفی­ساده استفاده گردیده است. هر گاه ساختار جمعیتی یکدست و یکپارچه باشد و ناهمگونی زیادی در حوزه مورد­نظر به چشم نخورد و در عین حال جامعه پژوهش بسیار­گسترده نباشد، می­توان از روش نمونه گیری تصادفی­ساده استفاده کرد.
فرمول کوکران یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای محاسبه حجم نمونه آماری است.
حجم نمونه بر اساس آزمون کوکران برای جوامع نامحدود در این تحقیق۳۸۴ نفر می­باشد که ۴۰۰ پرسشنامه بدلیل احتمال عدم برگشت پرسشنامه ­ها توزیع گردید که۳۸۵ پرسشنامه جمع­آوری گردید.

۳-۵ ابزار گردآوری داده ­ها:

ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده ­ها پرسش­نامه، کتابخانه، اینترنت، اسناد و مدارک و … بوده است که هر کدام از این ابزار برای قسمتی از کار و جمع­آوری داده ­های خاصی به کار رفته­اند که در ادامه به صورت خلاصه به بررسی بعضی از آن­ها پرداخته خواهد شد.
۳-۵- ۱ استفاده از مجموعه مقالات :
از آنجا که برای بحث و بررسی درباره مسایل علمی معمولاً هم­اندیشی­ها، سخنرانی­ها، محافل علمی، انجمن­ها، و کنگره­های علمی تشکیل می­گردد، محقق باید محتوای مقالاتی را که با مسئله تحقیق او ارتباط دارد مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. مقالات این­گونه مجامع علمی معمولاً قبل از تشکیل به صورت خلاصه مقالات و بعد از تشکیل به صورت مجموعه مقالات تدوین و منتشر می­گردد که می ­تواند مورد استفاده محقق قرار گیرد.

۳-۵-۱ استفاده از کتابخانه:

در این پژوهش بخشی از اطلاعات مورد­نیاز با بهره گرفتن از روش کتابخانه­ای و اینترنت به دست­آمده است و از کتاب­ها و مقالات موجود استفاده شده است.

۳-۵-۳ استفاده از پرسشنامه:

پرسشنامه فرم­های چاپی برای جمع­آوری داده ­ها هستند که در آن­ها پرسش­ها یا اظهارهایی گنجانده می­ شود که آزمودنی اغلب بدون ذکر نام خود به صورت کتبی به آن­ها پاسخ می­دهد. پرسشنامه برای جمع­آوری داده­هایی که به سادگی قابل مشاهده نیستند مانند نگرش، انگیزش، ارزش­ها و غیره به کار می­روند.
سوالات پرسشنامه به صورت مجموعه سوالاتی مکتوب که حول متغیرهای یک مسئله تحقیق تنظیم شده، ساخته می­ شود و پاسخگو به شکل حضوری یا غیرحضوری و مستقیم یا غیرمستقیم آن را تکمیل می­ کند.
در این تحقیق به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل متغیرهای مربوط به تحقیق که در ادبیات تحقیق مورد بحث قرار گرفت پرسشنامه­ای حاوی سؤالاتی در این زمینه، تهیه و بین آن­ها توزیع گردید. از مقیاس لیکرت برای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه استفاده شده است. از خصوصیات مهم این مقیاس، گسترش بخشیدن به حوزه انتخاب پاسخگویی و فراهم آوردن گزینه­ های بیشتری برای آن می­باشد. بدین معنی که از پاسخگویان خواسته می­ شود یکی از گزینه­ ها را انتخاب کنند. جدول دسته­بندی سوالات پرسشنامه به صورت زیر می­باشد:
جدول (۳-۱ ): دسته بندی سوالات پرسشنامه

متغیر
شماره سوال

کیفیت ارائه خدمات بانکی
۵-۱

تقویت ارزش ویژه برند
۱۰-۶

تبلیغات بانک
۱۵-۱۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...