آرامش روانی، گمشده انسان امروزی است و او با تمام وجود در پی دست‌یابی به آن است.(آذربایجانی، و موسوی اصل، ۱۳۸۵) شاید بتوان گفت: مهم‌ترین مشکل انسان، اضطراب، افسردگی، اختلال در روابط بین فردی، خشونت و مانند آن ها می‌باشد و بدیهی است اگر مسائل فوق در جامعه‌ای گسترده شوند پیامدهای بسیار وخیم و غیرقابل جبرانی را به بار خواهد آورد. از دیدگاه دین، مؤثرترین چیزی که می‌تواند این مشکلات را برطرف کند یاد خدا است.(آذربایجانی و موسوی اصل، ۱۳۸۵)

تقریباً عموم مردم در قالبی از روابط زندگی می‌کنند. در روابط، مردم ریشه‌های راحتی، پیوستگی و شادی ‌را پیدا می‌کنند هر چند که روابط منبع تعهد ،مسئولیت نیز می‌باشد سلامت روانی و احساسی راحتی هر کس به میزان قابل توجهی به کیفیت روابط او وابسته است، یعنی به الگوهای تعامل او با همسر ،فرزند،والدین،دوستان و همکاران مربوط می‌باشد.

سلامت روان نقش مهم و اساسی در زندگی افراد دارد و اصولاَ دانش جویان به دلیل شرایط خاص سنی مستعد از دست دادن سلامت روان بوده و با توجه به مشکلات خاص خود دچار فشار های روحی و روانی هستند. در نوجوانان عدم برخورداری از آینده شغلی روشن، سردرگمی در انتخاب مسیر زندگی در آینده، تنش ها و فشارهای روحی و روانی به نظر می‌رسد این گروه بیش از سایر افراد جامعه در خطر از دست دادن سلامت روان خود باشند. دوره نوجوانی سن بحران رشدی است و در این دوره، افزایش انواع استرس ها و آسیب پذیری به فشار روانی، اجتماعی و زیستی با کاهش مهارت های مقابله ای همراه می شود. و به نوعی در این دوران از فرد انتظار می رود نقش های اجتماعی را با همسالان بپذیرد، آنچه را که مربوط به مدرسه است را تکمیل کند، درباره ی آینده شغلی خود تصمیم بگیرد. توجه به سلامت روان در دوره نوجوانی و جوانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به دلیل نقش بسیار مهمی که در این دوره در انتقال از کودکی به دنیای بزرگسالی فراهم می شود. هر گونه اختلال می‌تواند اثرات دیر پایی را در زندگی بزرگسالی فرد بر جا بگذارد. اختلالات در این دوره می‌تواند به شکل گیری هویت فرد و آینده شغلی و حرفه ای و به طور جدی آسیب بزنند. با توجه به تهدیدها و فرصت های جدی در دوره نوجوانی، پرداختن به بحث سلامت روانی و عوامل تاثیر گذار بر آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از متغیر هایی که رابطه نزدیکی با سلامت روان در فرد دارد بحث کیفیت زندگی است که قرار داشتن آن در محدوده قابل قبو.ل و طبیعی بر سلامت روان افراد تاثیر می‌گذارد. این مفهوم گسترده بر ابعاد گوناگون فرد اعم از جسمی، روحی و روانی مؤثر است.

واژه کیفیت زندگی نخستین بار توسط پیگو[۶]در سال۱۹۲۰در کتاب اقتصاد و رفاه مورد استفاده قرارگرفت ،به مرور زمان محققان متوجه شدند که کیفیت زندگی می‌تواند یکی از پیامدهای پراهمیت در ارزیابی سلامت باشد،چنانچه تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت نیز ‌به این نکته تأکید دارد(فایرز،۲۰۰۰ ).

دونالد کیفیت زندگی را اصطلاحی توصیفی عنوان می کندکه به سلامت و اعتقاد عاطفی ،اجتماعی و جسمی افراد و توانایی آن ها برای انجام وظایف روزمره اشاره دارد(دونالد،۲۰۰۱)

به اعتقاد کمپل و همکاران (۱۹۷۶)کیفیت زندگی با آموزش ارتباط مستقیم دارد،به عبارت دیگر ،هرچه میزان سال‌های سپری شده برای کسب آموزش بیشتر باشد ،کیفیت زندگی هم افزایش می‌یابد .

از خانواده، تا دانشگاه و پس از آن عوامل مهمی از جمله آموزش، گروه همسالان ،دانشگاه،الگوی معنوی و مذهبی انتخاب شده و … هستند که در شکل گیری کیفیت زندگی ،سلامت روان ،مسیرزندگی و عملکرد تحصیلی تأثیر دارند. ‌بنابرین‏ می توان گفت ،سلامت روان کودک، جوان و بزرگسالان در گرو وجود سلامت اجتماعی است.

در این تحقیق در نظر بوده است وجود رابطه بین جهت گیری مذهبی و سلامت روان با کیفیت زندگی وعملکرد تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد،هر چند در تحقیقاتی که در داخل کشور به انجام رسیده است رابطه معنی داری بین متغیرهای پیش بین (جهت گیری مذهبی و سلامت روان) و متغیرهای ملاک(کیفیت زندگی وعملکرد تحصیلی )مشاهده شده است ؛در این تحقیق در مسیر تعمیم آن یافته ها برجامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به طی طریق پرداخته شده است و با ارائه نتایج این تحقیقات به دانشگاه و دانشجویان می توان اهمیت و تاثیرمذهب را در بین ایشان تبیین نموده و در جهت گرایش بیشتر و فعالیت درچارچوبهای مذهبی به منظور نائل آمدن به هف ارتقاء دانش و دانش پژوهی گام های موثرتری برداشته شود و نهایتاً می توان از نتایج این تحقیق در موارد ذیل استفاده نمود:

الف) استفاده از نتایج تحقیق در دانشگاه ها

ب) استفاده از نتایج تحقیق در مراکز مشاوره

ج) استفاده از نتایج تحقیق در مرکز آموزشی و حتی آموزش و پرورش

د) یک نسخه این تحقیق پس از اتمام به معاونت فناوری و تحقیقات دانشگاه جهت الگوگیری و بهره برداری لازم در برنامه های دانشجویی و آموزشی ؛ارائه می شود .

۱-۴-اهداف تحقیق:

۱-۴-۱-هدف اصلی:تعیین رابطه بین جهت‌گیری مذهبی و سلامت روان با کیفیت زندگی وعملکرد تحصیلی

در دانشجویان دانشگاه‌ علوم پزشکی بندرعباس

۱-۴-۲-اهداف جزئی :

۱- تعیین رابطه بین جهت گیری مذهبی وکیفیت زندگی در دانشجویان

۲-تعیین رابطه بین جهت گیری مذهبی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان

۳-تعیین رابطه بین سلامت روان و کیفیت زندگی در دانشجویان

۴-تعیین رابطه بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان

۵-تعیین پیش‌بینی کنندگی عملکرد تحصیلی از طریق جهت گیری مذهبی و سلامت روان

۶-تعیین پیش‌بینی کنندگی کیفیت زندگی از طریق جهت گیری مذهبی و سلامت روان

۱-۵-سوالات تحقیق:

۱-۵-۱-این تحقیق، درصدد پاسخ‌گویی به سؤالات ذیل است:

۱-آیا بین جهت گیری مذهبی و مؤلفه های کیفیت زندگی رابطه وجود دارد؟

۲-آیا بین جهت گیری مذهبی و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۳-آیا بین سلامت روان وکیفیت زندگی رابطه وجود دارد ؟

۴-آیا بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد ؟

۵-آیاجهت گیری مذهبی و سلامت روان پیش‌بینی کننده کیفیت زندگی وعملکرد تحصیلی دردانشجویان است؟

۱-۶- فرضیه های تحقیق

۱-۶-۱-فرضیه اصلی:بین جهت گیری مذهبی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی رابطه معنی داری وجود دارد.

۱-۶-۲-فرضیه های فرعی:

۱- بین جهت گیری مذهبی و مؤلفه های کیفیت زندگی رابطه وجود دارد.

۲-. بین جهت گیری مذهبی و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد.

۳-.بین سلامت روان وکیفیت زندگی رابطه وجود دارد.

۴- بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد.

۵- الگوهای جهت گیری مذهبی و سلامت روان پیش‌بینی کننده کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان است.

۱-۷-متغیرهای تحقیق:

۱-۷-۱-متغیر های پیش بین : جهت گیری مذهبی و سلامت روانی

۱-۷-۲-متغیرهای ملاک : کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...