۳) میشینیس (۲۰۰۸) در رساله­ دکترای خود با عنوان “گردشگری القایی فیلم: نقش فیلم به عنوان عاملی مؤثر در انگیزش سفر به یک مقصد” بررسی نموده است که تماشای فیلم چگونه می ­تواند با فعالیت­های گردشگری ارتباط داشته باشد؛ و آیا انگیزه­ ها باعث می­شوند که مردم گردشگران فیلم (به‌طور خاص) شوند یا اینکه بازدید لوکیشن­های فیلم، به‌طور تصادفی یک تجربه­ گردشگر است. سؤال اصلی این بوده است: آیا فیلم در انگیزش گردشگران جهت سفر به مقصد نقش دارد؟ موضوعات ثانویه­ی این پژوهش، متمرکز بر انواع انگیزه­ های درگیر بوده است. نتایج تحقیق نشان داد انگیزش گردشگری فیلم چندبعدی است و بر اساس تحلیل عاملی ۳ موضوع انگیزشی با عناوین نوجویی، پرستیژ و شخصی­سازی نتیجه ­گیری شده است. همچنین یافته­ ها نشان داده است که اکثر گردشگران بیشتر تمایل دارند که به‌طور تصادفی گردشگران فیلم باشند.
۴) اکانر (۲۰۱۰) رساله­ دکترای خود با عنوان “یک برنامه­ی عملیاتی بازاریابی برای مقصدهای گردشگری فیلم – نمونه­ موردمطالعه: یورکشیر” را با این هدف اصلی انجام داده است: ایجاد یک مدل به‌منظور آنکه به عنوان یک چارچوب عملی خوب در یکپارچه­سازی موفق گردشگری فیلم با استراتژی بازاریابی مقصدها به کار رود. وی این تحقیق را در دو مرحله انجام داده است. در مرحله­ اول، با سؤالات پژوهشی کمی به بررسی رابطه­ گردشگری فیلم و برندینگ مقصد در یورکشیر پرداخته است. در مرحله­ دوم، مصاحبه های کیفی با ذی­نفعان اصلی گردشگری و فیلم یورکشیر انجام داده است. او به این نتیجه رسیده است که اکثر مدل­های گردشگری فیلم که در ادبیات دانشگاهی آمده است برای آنکه فرایند گردشگری فیلم را از جنبه­ برندینگ بررسی کنند کافی نیستند. بنابراین، بر اساس موضوعات و یافته­های پژوهش خود یک مدل جدید ارائه کرده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵) کیم (۲۰۱۲) در مقاله­ای با عنوان “درگیر شدن بیننده و تجربیات گردشگری فیلم: مکان­های احساسی و تجربیات احساسی” بررسی کرده است که به چه میزان درگیری بینندگان با یک نمایش تلویزیونی بر روی تجربه­ واقعی آن‌ها در لوکیشن فیلم اثر می­ گذارد. او این تحقیق را در پارک موضوعی که لوکیشن فیلم جواهری در قصر (کشور کره) بوده انجام داده است. ابزار اندازه ­گیری پرسشنامه بر اساس طیف ۵ گزینه­ای لیکرت بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که درگیری احساسی و رفتاری بینندگان، محرک اصلی بوده است و به‌طور مثبت بر روی تجربیات گردشگری فیلم آن‌ها تأثیر گذاشته است. دیگر آنکه هرچه درگیری احساسی بینندگان، حین تماشای نمایش تلویزیونی بیشتر باشد احتمال بازدید آن‌ها از لوکیشن فیلم بیشتر است.
۶) سالیمان (۲۰۱۱) در مقاله­ای با عنوان “بررسی نقش فیلم در ترویج گردشگری داخلی: نمونه موردمطالعه الفیوم – مصر” بررسی کرده است که فیلم چه تأثیری بر تصویر ذهنی ادراک‌شده‌ی مقصد داخلی نمایش داده شده دارد؛ و به شناخت زمینه­ نوظهور گردشگری فیلم به‌ خصوص در خاورمیانه پرداخته است. او همچنین تأثیر عناصر مختلف فیلم بر تمایل به بازدید از لوکیشن را موردبررسی قرار داده است. او ۱۹ مشخصه­ی تصویر ذهنی مقصد را از ادبیات دانشگاهی استخراج کرده و در قالب پرسشنامه درآورده است. جامعه نمونه وی بخشی از پرسشنامه را پیش از مشاهده و بخشی از آن را پس از مشاهده­ فیلم “کاپیتان هیما” تکمیل نموده ­اند. به‌طورکلی نتایج به این اشاره دارند که فیلم­ها به طرق مختلف و به گونه ­ای مثبت بر ادراکات بینندگان از مقصد داخلی تأثیرگذارند.
۲-۱۰- چارچوب نظری
چارچوب نظری یا مدل مفهومی، بنیانی است که پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب شبکه­ ای است منطقی و توصیفی مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که تصور می­ شود در شناسایی و حل مسئله­ تحقیق، نقش دارند. شکل ۲-۱۲ چارچوب نظری این تحقیق را نشان می دهد. چارچوب نظری تحقیق بر اساس دستاوردهای فصل دوم تحقیق حاصل شده است.
منابع طبیعی
زیرساخت­های عمومی
گردشگری فیلم
زیرساخت­های گردشگری
انگیزه گردشگر فیلم
محیط اجتماعی
شکل ۲-۱۲ چارچوب نظری تحقیق
جمع­بندی
در فصل دوم، مبانی نظری پژوهش مربوط به گردشگری فیلم و همچنین تصویر و انگیزه گردآوری شد و سپس نمونه­های موفق در گردشگری فیلم مرور شد و در نهایت به بررسی پیشینه مطالعات و تحقیقات داخلی و خارجی پرداخته شد. در انتهای فصل با بیان چارچوب نظری به اتمام ر سید.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
هدف این فصل، تعیین روش مناسب به‌منظور دستیابی دقیق، آسان و سریع به پاسخ مربوط به سؤالات پژوهش است. به این منظور ابتدا نوع تحقیق مشخص گردیده و سپس جامعه­ آماری تعریف شده است. در ادامه نمونه، روش نمونه گیری و ابزار اندازه ­گیری که شامل پرسشنامه است به‌طور کامل شرح داده شده و سرانجام به روش تجزیه‌وتحلیل داده ­های آماری اشاره شده است.
۳-۱- روش تحقیق
تحقیق حاضر با توجه به اهداف آن در دسته تحقیقات کاربردی قرار می­گیرد زیرا به دنبال یافتن تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر مقصد و انگیزه گردشگران است و از یافته­های آن می­توان در بهبود تصویر مقصد و انگیزه بخشی به گردشگران از طریق گردشگری فیلم در تبریز و دیگر مناطق استفاده نمود. با توجه به چگونگی به دست آمدن داده ­ها و اطلاعات موردنیاز در این تحقیق، دیدگاه تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و در آن به توصیف پرداخته شده است. از سوی دیگر در فرایند تحقیق از نظرات و اطلاعات کارشناسان و برنامه­ ریزان حوزه گردشگری استفاده شده و پرسشنامه در میان جامعه­ آماری توزیع گردیده و نظرات ایشان درباره میزان تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر مقصد و انگیزه گردشگران فیلم گردآوری شده و به‌منظور دست­یابی به پاسخ برای سؤالات تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین این تحقیق، از نوع توصیفی – پیمایشی به شمار می­رود.
۳-۲- جامعه­ آماری تحقیق
جامعه­ آماری این تحقیق، گردشگران ورودی به استان آذربایجان شرقی است که از سایت­های گردشگری فیلم استان دیدن کرده ­اند و حداقل یکی از دو فیلم تبریز در مه و شهریار را دیده­اند.
۳-۳- حجم نمونه و روش نمونه گیری
به‌طورکلی، هدف از مطالعه­ نمونه کسب اطلاع در مورد جامعه­ای است که نمونه از آن انتخاب شده است. بنابراین هرچه حجم نمونه بزرگ­تر باشد، شاخص­ های آماری محاسبه‌شده برآورد دقیق­تری از پارامترهای جامعه به دست خواهند داد اما در اکثر موارد محدودیت­های مالی، وقت و نیروی انسانی اندازه نمونه را محدود می­سازند. به دلیل عدم دسترسی به آمار دقیق از مراجع ذی­صلاح مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و عدم اطمینان از صحت‌وسقم آمار منتشرشده در سایت­های مختلف جهت تعیین حجم نمونه در این پژوهش ابتدا یک مطالعه مقدماتی با توزیع پرسشنامه بین ۳۰ نفر از گردشگران انجام شد که از این طریق با برآورد انحراف معیار نمونه اولیه در سطح اطمینان ۹۵ درصد و میزان خطای قابل‌قبول ۰۵/۰ حجم نمونه از طریق فرمول زیر محاسبه گردید.
در فرمول فوق حداکثر میزان خطای قابل‌قبول (d) معادل ۰۵/۰، ضریب اطمینان برابر ۹۵ درصد و واریانس نمونه (۲s) برابر ۱۳۴/۰ است. بر اساس فرمول فوق، تعداد ۲۰۶ نفر به‌عنوان حجم نمونه تعیین شد که برای این منظور با حضور در سایت­های مهم گردشگری استان و همچنین سایت­های مربوط به گردشگری فیلم، خانه موزه شهریار و خانه مشروطیت، تعداد ۱۷۵ پرسشنامه در بین گردشگران به‌صورت تصادفی ساده توزیع و از آن بین تعداد ۱۵۰ پرسشنامه انتخاب شد؛ مابقی به‌صورت پرسشنامه آنلاین در گوگل­داک در بین گردشگرانی که مشمول شرایط خاص پرسشنامه بودند به اشتراک گذاشته شد و در نهایت ۲۰۶ پرسشنامه تکمیل‌شده مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
۳-۴- روش و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ­ها
داده ­ها را می­توان با روش­های گوناگونی گردآوری نمود. در این پژوهش، برای جمع‌ آوری اطلاعات از منابع کتابخانه­ای و اینترنتی شامل کتب و پژوهش­های سایر پژوهشگران داخلی و خارجی استفاده شده است و برای جمع­آوری داده ­ها از پرسشنامه استفاده شده است.
۳-۵- ابزار سنجش
۳-۵-۱- پرسشنامه
متغیرهای پرسشنامه بر اساس مبانی نظری و مرور ادبیات و پیشینه پژوهش­ طراحی گردیده است. پرسشنامه از پنج بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل پرسش­های جمعیت شناختی، بخش دوم مربوط به انگیزه گردشگران نسبت به سفر، یخش سوم مربوط به گردشگری فیلم، بخش چهارم مربوط به تصویر مقصد گردشگری آذربایجان شری و بخش پنجم به انگیزه گردشگران فیلم است. در این پرسشنامه از طیف پنج‌تایی لیکرت استفاده شده است
جدول ۳-۱) گویه ­های پرسشنامه

ابعاد
گویه ­ها
انگیزه گردشگری (۵ گویه)

سفر می­کنم تا وقت خودم را با دوستان و خانواده صرف کنم

سفر می­کنم تا چیزهای جدیدی تجربه کنم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...